Bilförsäkring?

Någon som är duktig på detta med försäkringar?

Jag har en Volvo s80 -01, jag har bara den obligatoriska trafikförsäkringen på den hos Folksam. Jag är 23 år och bor i villa i Halland i en mindre by. Just nu betalar jag 1294 kr varje kvartal, och tycker det typ är lite för mycket för enbart trafikförsäkringen? Eller är det rimligt? Har bara haft en incident 2018 där jag råkade snudda en bil med fronten när jag skulle backa ut på ett ställe som var alldeles för trångt, så blev lite lackskador på andra bilen, annars är jag ”skadefri” i övrigt. Kör mindre än 1500 mil varje år, om det spelar någon roll. Har haft försäkringen sedan 2018.

Borde jag byta, eller är det rimligt? Byta bolag? Kan man göra sådana försäkringsjämförelser på nätet utan att bli uppringd av försäljare? :o
Det är många faktorer som spelar in på premien. Men din ålder gör det garanterat dyrare. Jag har två bilar, den ena kostar 260 kr i månaden och den andra 900 kr i månaden. Samma helförsäkring i samma bolag med lite extra på båda. Men två helt olika bilar.
 
Åldern/hur länge en haft körkort är det avgörande. När jag skaffade körkort och bil i ungefär samma ålder som TS betalade jag ca 600-800 kr i månaden (olika pris då jag enbart hade trafikförsäkring ett tag, ibland även hel eller halv). Det var då den billigaste försäkringen jag hittade just då. När jag kollade runt med vänner i samma ålder låg de ungefär likadant. Vet att vissa då lät en förälder stå på försäkringen och som ägare, för att få ned kostnaden. Nu betalar jag inte ens hälften så här 10 år senare.
Skyldig! :angel:
Detta är min första bil som jag "äger" själv. Tidigare bilar har pappa stått som ägare och jag har "lånat" hans gamla bilar när han skaffat ny, mycket pga försäkringar.

Jag är idag i 30 års åldern och haft körkort sen 2013, så kan tänka mig att jag hade fått betalat helt andra summor i yngre dar om jag ägt bil då.
Vart därför försäljaren ville dubbelkolla summan, då dom flesta i min ålder hade fått betala betydligt högre avgift för sina försäkringar.
 
Jag betalar 414 kr i månaden för helförsäkring hos Volvia på min V70 from 05.... Skulle kanske få den en par tior billigare på annat bolag, men kvarstår hos Volvia p.g.a riktigt bra service från dem när jag haft strul....
 
Inte bara åldern som påverkar, var man bor har betydelse också (utöver bilmodell då, såklart). Så det är inte helt enkelt att jämföra med andras priser rakt av. Nu har jag helförsäkring, men flyttade nyss och sänkte försäkringspremien med 4000 kr/år enbart pga ändrad bostadsort.

Sen bör man ju såklart kolla vad som ingår i priset man får, eftersom vissa bolag kör mer komplett i ett paket, medan andra har ett mindre baspaket där man kan köpa till tilläggsförsäkringar utöver det istället.
 
Tack för era svar! Mycket saker att veta, ska nog kika igenom min försäkring och göra lite fler jämförelser och fundera mer på detta.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Bästa trimmern till kanin?
  • Hur länge är din hund ensam?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp