miumiu

Trådstartare
Har en gammal Volvo från 2009 som stått nu någon vecka pga köpt ny bil. Imorse när jag skulle starta den så gick det inte, är snö och minusgrader här bör tilläggas. Så misstänker att batteriet laddat ur. MEN min chef påstår nu att eftersom den ”lät” lite (trött) så är det inte batteriet utan nånting annat. Kan detta verkligen stämma? Haft den inne på verkstad typ 100 ggr och även kollat motorn för bara någon månad sen, och då såg det fint ut.
 
Har en gammal Volvo från 2009 som stått nu någon vecka pga köpt ny bil. Imorse när jag skulle starta den så gick det inte, är snö och minusgrader här bör tilläggas. Så misstänker att batteriet laddat ur. MEN min chef påstår nu att eftersom den ”lät” lite (trött) så är det inte batteriet utan nånting annat. Kan detta verkligen stämma? Haft den inne på verkstad typ 100 ggr och även kollat motorn för bara någon månad sen, och då såg det fint ut.
Jag hade börjat med att ladda batteriet.
Låter helt klart som batteri som är urladdat och kanske behöver bytas.
 
Om batteriet aldrig är bytt är det helt klart dags =) Man säger att ett bilbatteri håller i 10 år. Så som sagt 15 år senare är det nog helt klart dags för byte
 
Det är garanterat batteriet, har haft samma problem med 2 av mina bilar (köpt begagnat) och när temperaturen krupit under 2 3 minus har det varit nästan dött när jag kommit hem efter en arbetsvecka ute på vägarna. (tur att chefen har batterier och laddare hemma i garaget)

Köpte även en "Starthjälp" på Biltema som jag numera alltid har med mig i lastbilen och laddar upp varje fredag på väg hem till åkeriet, ifall bil skrället skulle krångla.
 
Jag har haft bil som tappert försökte starta trots att batteriet var helt slut, så att den låter behöver inte alls betyda att det är något annat som felar. Är bilen dessutom från 2009 och har haft samma batteri hela den tiden så är det hög tid att byta oavsett.

Mitt stalltips för alla som bor på kallare breddgrader är att installera en motorvärmare med batteriladdare, speciellt om bilen inte används så ofta. Det har förebyggt många urladdningar för mig.
 
Förvisso väldigt trevligt, men det förutsätter ju att man har tillgång till parkering med el...

Ja, självklart. Du behöver inte gå in för att läxa upp om att alla inte har samma förutsättningar. Det vet jag mycket väl. Skulle man bara komma med förslag som kan passa alla som läser så skulle det inte gå att skriva alls.
 
Ja, självklart. Du behöver inte gå in för att läxa upp om att alla inte har samma förutsättningar. Det vet jag mycket väl. Skulle man bara komma med förslag som kan passa alla som läser så skulle det inte gå att skriva alls.

Eller så kommer någon med ett smart förslag som inte kräver tillgång till elanslutning, om det finns något sådant? Varför attityden? :confused:
 
Eller så kommer någon med ett smart förslag som inte kräver tillgång till elanslutning, om det finns något sådant? Varför attityden? :confused:

Var det vad du önskade så kunde du ha varit tydligare och frågat det rätt ut, det är ju ändå ett diskussionsforum. Att formulera sig som du gjorde kan lätt tolkas som en smula snäsigt, speciellt för en användare som inte ännu är bekant med hur alla uttrycker sig, så innan du anklagar mig för att ha en attityd så se till dig själv.
 
Eller så kommer någon med ett smart förslag som inte kräver tillgång till elanslutning, om det finns något sådant? Varför attityden? :confused:

Dieselvärmare är det enda, dvs funkar bara om det är en diesel du har.

Att använda motorvärmare och behöva ladda upp batteriet efter en vecka okörd i minusgrader är inget konstigt eller ovanligt.

Om du absolut inte har möjlighet till elanslutning så ptja... Köp ett nytt batteri och skruva i. Det kommer vara svårt att startkabla igång den om det är helt slut.
 
Mitt batteri är inte jättebra, är det kallare än -20 har den problem att starta. Jag har ett extra batteri löst i bilen och har startkablar. Jag tänkte att jag skulle köpa ett nytt batteri nästa vinter, så nu får jag krångla med kablar lite för ofta, då vi har en istidsvinter. Tänker att den borde vara över snart så jag slipper åka och köpa ett batteri? Mvh lat och rätt korkad 😂
 
Jag har haft ett batteri som funkade helt ok i flera år bara man tog in det natten innan ifall det skulle vara kallare än -10. (Körde inte bilen så ofta på den tiden) När det blev klent redan vid få minusgrader tyckte jag det kunde vara dags för ett nytt.

För övrigt passar ett bilbatteri precis att ställa i en begagnad sittvagn för barn, om man har en skottad väg men inte el till bilen. ;)
 
Dieselvärmare är det enda, dvs funkar bara om det är en diesel du har.

Att använda motorvärmare och behöva ladda upp batteriet efter en vecka okörd i minusgrader är inget konstigt eller ovanligt.

Om du absolut inte har möjlighet till elanslutning så ptja... Köp ett nytt batteri och skruva i. Det kommer vara svårt att startkabla igång den om det är helt slut.
Dieselvärmare funkar ju bara med ett bra batteri,

Ett alternativ till manglande eluttag är solcells laddare, finns både för 12 och 24 volt.
 

Liknande trådar

Äldre Så länge höll den här bilen, suck.. För några dagar sedan så blev jag glad ägare till en ny bil, Audi A6 Avant Quattro -02. Underbart...
Svar
10
· Visningar
2 372
Senast: Cydonia
·
Hästvård Hej allihopa! Jag rider en trettonårig varmblodsvalack. Han gjorde sin sista start sommaren 2009, och har mer eller mindre stått...
Svar
8
· Visningar
1 043
Senast: sandrafors
·
Träning Eftersom jag har allmänt tråkigt så tänkte jag se till att få igång en liten diskussion :devil: Lite nyfiken på hur ni skulle lösa...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
8 229
Senast: Sonic76
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp