Bilfria städer (utbruten från Reflexer)

Lingon

Trådstartare
Jag tror inte alls på bilfria städer. Helt enkelt för att det inte gör städerna tillgängliga för alla. För mig som är ung och frisk är det inget problem. Men för de som är gamla, skadade, funktionshindrade så fungerar det inte alltid att åka kollektivt.

Dessutom så tror jag att bilfria städer skulle innebära att centrumhandeln dör ut och köpcentrumen tar över helt och hållet! Folk kommer inte sätta sig på kollektivtrafiken och åka in till centrum för att shoppa. Det innebär att de måste bära allt de har shoppat på kollektivtrafiken och de kommer ta bilen till köpcentrumet istället där de kan parkera sin bil nära butiken och ha lätt att bära ut sakerna de köpt till den.
 
Jag tror inte alls på bilfria städer. Helt enkelt för att det inte gör städerna tillgängliga för alla. För mig som är ung och frisk är det inget problem. Men för de som är gamla, skadade, funktionshindrade så fungerar det inte alltid att åka kollektivt.

Dessutom så tror jag att bilfria städer skulle innebära att centrumhandeln dör ut och köpcentrumen tar över helt och hållet! Folk kommer inte sätta sig på kollektivtrafiken och åka in till centrum för att shoppa. Det innebär att de måste bära allt de har shoppat på kollektivtrafiken och de kommer ta bilen till köpcentrumet istället där de kan parkera sin bil nära butiken och ha lätt att bära ut sakerna de köpt till den.
Ja, jag tänker mig att om man fokuserar helt på att underlätta för gång och cykling så kommer nog den ökade säkerheten av sig själv sedan och även mor Agda kan få gå på stan utan att ha extra tillstånd för färden dit.
 
Jag tror inte alls på bilfria städer. Helt enkelt för att det inte gör städerna tillgängliga för alla. För mig som är ung och frisk är det inget problem. Men för de som är gamla, skadade, funktionshindrade så fungerar det inte alltid att åka kollektivt.

Dessutom så tror jag att bilfria städer skulle innebära att centrumhandeln dör ut och köpcentrumen tar över helt och hållet! Folk kommer inte sätta sig på kollektivtrafiken och åka in till centrum för att shoppa. Det innebär att de måste bära allt de har shoppat på kollektivtrafiken och de kommer ta bilen till köpcentrumet istället där de kan parkera sin bil nära butiken och ha lätt att bära ut sakerna de köpt till den.

Nu ar vi ju valdigt OT men bilfria stadskarnor handlar om att folk ska kunna bo tillrackligt nara butiker och tjanster (VC, skola, post osv) for att de ska kunna ga/alt cykla, och alltsa skapa mycket mer levande stadskarnor.
I omraden med lag befolkningstathet (vilket nog ar storre delen av Sverige utanfor sthlm, gbg, malmo) sa kan detta nog bli klurigt att astadkomma, men om du ar intresserad kan du lasa om konceptet "15 minute cities" som bland annnat Barcelona jobbar pa att gora verklighet.
 
Jag tror inte alls på bilfria städer. Helt enkelt för att det inte gör städerna tillgängliga för alla. För mig som är ung och frisk är det inget problem. Men för de som är gamla, skadade, funktionshindrade så fungerar det inte alltid att åka kollektivt.

Dessutom så tror jag att bilfria städer skulle innebära att centrumhandeln dör ut och köpcentrumen tar över helt och hållet! Folk kommer inte sätta sig på kollektivtrafiken och åka in till centrum för att shoppa. Det innebär att de måste bära allt de har shoppat på kollektivtrafiken och de kommer ta bilen till köpcentrumet istället där de kan parkera sin bil nära butiken och ha lätt att bära ut sakerna de köpt till den.
Vad jag fått mig till är det faktiskt så att om man bygger en stadskärna som inte är anpassad för biltrafik, kommer folks vilja att vistas i den miljön öka. Om jag fattat rätt, så har man faktiskt sett att handel ökat när man gjort det mindre lockande för bilister, antagligen för att det är lättare att gå in i en butik när man inte sitter i en bubbla av glas och plåt.
Redan idag finns det aldrig tillräckligt många p-platser eller gator, för att kunna få plats med alla som kan köra bil. Och att bygga motorvägar in i stadskärnorna leder till flykt istället.
 
Vad jag fått mig till är det faktiskt så att om man bygger en stadskärna som inte är anpassad för biltrafik, kommer folks vilja att vistas i den miljön öka. Om jag fattat rätt, så har man faktiskt sett att handel ökat när man gjort det mindre lockande för bilister, antagligen för att det är lättare att gå in i en butik när man inte sitter i en bubbla av glas och plåt.
Redan idag finns det aldrig tillräckligt många p-platser eller gator, för att kunna få plats med alla som kan köra bil. Och att bygga motorvägar in i stadskärnorna leder till flykt istället.

Hur ska de som inte är så rörliga göra för att ta sig in i stan? Nä, jag tror inte på det. Redan idag undviker jag att åka in till stan och handla för att det är bökigt att parkera. Det är så lätt att bara köra till närmsta köpcentrum där det alltid finns gott om parkeringsplatser. Centrum här är dessutom trevligt och "shoppinggatan" är redan bilfri så den enda förändringen hade blivit att det hade blir mycket svårare att ta sig in till stan för de som inte är så rörliga.
 
Nu ar vi ju valdigt OT men bilfria stadskarnor handlar om att folk ska kunna bo tillrackligt nara butiker och tjanster (VC, skola, post osv) for att de ska kunna ga/alt cykla, och alltsa skapa mycket mer levande stadskarnor.
I omraden med lag befolkningstathet (vilket nog ar storre delen av Sverige utanfor sthlm, gbg, malmo) sa kan detta nog bli klurigt att astadkomma, men om du ar intresserad kan du lasa om konceptet "15 minute cities" som bland annnat Barcelona jobbar pa att gora verklighet.

Det känns inte så aktuellt för min del som bor i en kommun med mindre än 50000 pers (varav en andel av dessa bor i byar utanför stan). För min stad hade det varit förödande för centrumhandeln om man gjort centrum bilfri. Såå mycket traifk blir det liksom inte i en så här liten stad att det avgör var folk bosätter sig. Man kan inte applicera lösningarna på storstäders problem på småstäder. I min stad kan alla friska personer (över 6-7 års ålder) cykla från ena sidan av staden till den andra utan problem. Problemet uppstår för de som inte är så rörliga av olika anledningar. Enda gången jag kör bil till stan är när jag ska handla något jag inte vill/kan ta på cykeln eller om det ösregnar.
 
Jag tror inte alls på bilfria städer. Helt enkelt för att det inte gör städerna tillgängliga för alla. För mig som är ung och frisk är det inget problem. Men för de som är gamla, skadade, funktionshindrade så fungerar det inte alltid att åka kollektivt.

Dessutom så tror jag att bilfria städer skulle innebära att centrumhandeln dör ut och köpcentrumen tar över helt och hållet! Folk kommer inte sätta sig på kollektivtrafiken och åka in till centrum för att shoppa. Det innebär att de måste bära allt de har shoppat på kollektivtrafiken och de kommer ta bilen till köpcentrumet istället där de kan parkera sin bil nära butiken och ha lätt att bära ut sakerna de köpt till den.
Då har vi rakt motsatta åsikter.

Och vad gäller vem kollektivtrafiken så är den ju väldigt och riktat anpassad även för gamla och handikappade, känns lite som du inte är en van kollektivtrafikåkare. Jag tycker att kollektivtrafiken är helt fantastisk och ser den gärna utbyggd så att man kan slå en ring runt centrumkärnor i städerna så de blir fullständigt bilfria.
 
Hur ska de som inte är så rörliga göra för att ta sig in i stan? Nä, jag tror inte på det. Redan idag undviker jag att åka in till stan och handla för att det är bökigt att parkera. Det är så lätt att bara köra till närmsta köpcentrum där det alltid finns gott om parkeringsplatser. Centrum här är dessutom trevligt och "shoppinggatan" är redan bilfri så den enda förändringen hade blivit att det hade blir mycket svårare att ta sig in till stan för de som inte är så rörliga.
Cykel? Finns gott om alternativ till bilar för att ta sig fram, även för de som inte har så lätt att röra sig. Faktum är väl att inte alla kan, eller ens bör, köra bil, hur ska de ta sig fram om man kräver att den enda väg som finns tillgänglig är anpassad för att bilar ska kunna ta sig fram?
 
Cykel? Finns gott om alternativ till bilar för att ta sig fram, även för de som inte har så lätt att röra sig. Faktum är väl att inte alla kan, eller ens bör, köra bil, hur ska de ta sig fram om man kräver att den enda väg som finns tillgänglig är anpassad för att bilar ska kunna ta sig fram?

Jag ska säga till min farmor på 90+ som går med rullator pga dålig balans att hon ska ta cykeln till stan istället för att åka bil. Jag tror säkert att hon ser det som ett alternativ.
 
Vad jag fått mig till är det faktiskt så att om man bygger en stadskärna som inte är anpassad för biltrafik, kommer folks vilja att vistas i den miljön öka. Om jag fattat rätt, så har man faktiskt sett att handel ökat när man gjort det mindre lockande för bilister, antagligen för att det är lättare att gå in i en butik när man inte sitter i en bubbla av glas och plåt.
Redan idag finns det aldrig tillräckligt många p-platser eller gator, för att kunna få plats med alla som kan köra bil. Och att bygga motorvägar in i stadskärnorna leder till flykt istället.
Mindre lockande är jag absolut för! Men förbud mot bil i stan är jag inte för. Nudging ftw :).
Underlätta o uppmuntra liksom istället för förbjuda.

Har ju fungerat bra i storstäder som Köpenhamn och Amsterdam.

Med fler gående och cyklister så lär sig tydligen bilisterna att vara mer uppmärksamma på dem och säkerheten höjs direkt.
 
Mindre lockande är jag absolut för! Men förbud mot bil i stan är jag inte för. Nudging ftw :).
Underlätta o uppmuntra liksom istället för förbjuda.
Det man ska ha i åtanke är att bilfritt centrum är inte att förbjuda all trafik, vilket många verkar tro. Utan det handlar just om att få bort biltrafik på andra sätt. Sedan finns det ju absolut enstaka idioter på bägge sidor som tror att man menar just att förbjuda biltrafik helt.
 

Du är ju inte klok! Fattar du inte att det finns äldre som är riktigt gamla och skruttiga som inte ens hade kunnat ta sig upp på en sån där trehjulig cykel? Min farmor har det jobbigt att gå bara. Hon har det jobbigt att resa sig ur en låg soffa. Har inte hon också rätt att komma in till centrum? Det är där hon går till sjukvården, får hörapparaterna fixade, handlar på torget, går till banken (nä, hon har inte internetbanken och kommer aldrig kunna lära sig hur man använder en dator eller en smartphone). Om vi inte hade kunnat köra in med bil till centrum för att köra henne dit utan hade varit tvungna att använda kollektivtrafiken så hade hon inte kommit dit.

Det finn säkert många människor som är beroende av bilen för att kunna ta sig till ställen. Och att då stänga centrum för dessa människor är vidrigt tycker jag!
 
Det finns andra typer av cyklar.
Jo men i exemplen ser man ju att det är städer som även tillåter bilar :) jag tror absolut att cykel är super för många, men varför måste vi alltid vara så extrema i Sverige, förbud och hålla på. Istället för använda morötter.

Morötter verkar ju ha gjort att 60% resor i Köpenhamn är med cykel, det är ju så mycket mysigare och gladare med morötter.

Gissar att det är för att förbud är billigare och kräver mindre eftertänksamhet hos trafikplanerarna.
 
Jo men i exemplen ser man ju att det är städer som även tillåter bilar :) jag tror absolut att cykel är super för många, men varför måste vi alltid vara så extrema i Sverige, förbud och hålla på. Istället för använda morötter.

Morötter verkar ju ha gjort att 60% resor i Köpenhamn är med cykel, det är ju så mycket mysigare och gladare med morötter.

Gissar att det är för att förbud är billigare och kräver mindre eftertänksamhet hos trafikplanerarna.

Precis. Jag tror att det är bättre att se till att kollektivtrafiken funkar bra och är billig. Är den bra och billig så kommer folk välja den istället för bilen. Här kostar en resa med stadsbussen för hela familjen ToR till centrum över 100 kr. Sträckan är 2 km. Det tycker jag är orimligt högt om man nu vill att folk ska välja kollektivtrafiken istället för att ta bilen. Parkeringen kostar några enstaka kronor i timmen om man har otur och inte hittar en gratisplats (vilket jag i stort sett alltid gör).
 
Du är ju inte klok! Fattar du inte att det finns äldre som är riktigt gamla och skruttiga som inte ens hade kunnat ta sig upp på en sån där trehjulig cykel? Min farmor har det jobbigt att gå bara. Hon har det jobbigt att resa sig ur en låg soffa. Har inte hon också rätt att komma in till centrum? Det är där hon går till sjukvården, får hörapparaterna fixade, handlar på torget, går till banken (nä, hon har inte internetbanken och kommer aldrig kunna lära sig hur man använder en dator eller en smartphone). Om vi inte hade kunnat köra in med bil till centrum för att köra henne dit utan hade varit tvungna att använda kollektivtrafiken så hade hon inte kommit dit.

Det finn säkert många människor som är beroende av bilen för att kunna ta sig till ställen. Och att då stänga centrum för dessa människor är vidrigt tycker jag!
Misstänker att trehjuliga cyklar är lättare att använda än en låg soffa, då det är betydligt högre säte.

Och läs mitt svar till Badger.

Men jag avslutar här, innan jag slutar vara konstruktiv, och går över till att trolla.
 
Precis. Jag tror att det är bättre att se till att kollektivtrafiken funkar bra och är billig. Är den bra och billig så kommer folk välja den istället för bilen. Här kostar en resa med stadsbussen för hela familjen ToR till centrum över 100 kr. Sträckan är 2 km. Det tycker jag är orimligt högt om man nu vill att folk ska välja kollektivtrafiken istället för att ta bilen. Parkeringen kostar några enstaka kronor i timmen om man har otur och inte hittar en gratisplats (vilket jag i stort sett alltid gör).

Samma här, det kostar mig 38 kr var jag än ska i Stockholm. Med andra ord, en station med tunnelbanan in till T-centralen på 2 min kostar mig 38 kr. När jag och min man är någonstans på stan kostar det oss 76 kr hem kollektivt, en taxi kostar kring 85 kr.
 
Det känns inte så aktuellt för min del som bor i en kommun med mindre än 50000 pers (varav en andel av dessa bor i byar utanför stan). För min stad hade det varit förödande för centrumhandeln om man gjort centrum bilfri. Såå mycket traifk blir det liksom inte i en så här liten stad att det avgör var folk bosätter sig. Man kan inte applicera lösningarna på storstäders problem på småstäder. I min stad kan alla friska personer (över 6-7 års ålder) cykla från ena sidan av staden till den andra utan problem. Problemet uppstår för de som inte är så rörliga av olika anledningar. Enda gången jag kör bil till stan är när jag ska handla något jag inte vill/kan ta på cykeln eller om det ösregnar.

Nej, och de flesta losningar nar man pratar om t.ex. bilfria stader eller att minska bilanvandandet syftar inte riktigt pa smastader, for bilanvandet dar ar helt enkelt inte samma problem som det ar i storstader, dar luften blir riktigt fororenad och det pa riktigt inte finns plats for alla jakla bilar. Vi "bilfientliga" (jag kan vara ganska bilfientlig :p ) riktar oss mest pa de miljoer, jag koper helt att landsbygden och smastader kommer vara bilberoende ganska lange till.

Samma gallande tillgangligheten dock, vi har denna debatten i London just nu, om huruvuda "alla" kan cykla, och saklart ar svaret att inte ALLA kan cykla, men valdigt manga, inklusive gamla och handikappade kan cykla, pa ratt cykel, speciellt nar det finns saker infrastruktur (alltsa cykelbanor). Och ju fler bilar vi far bort fran vagarna (igen, framforallt i storstaderna), inte bara blir staderna trevligare och sakrare, det blir ocksa mindre trafik for de som faktiskt maste anvanda bilen.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi I helgen kulminerade en situation som varit på upptakt ett tag, som rymmer ganska många funderingar, därav den spretiga titeln. Hur som...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
16 342
Senast: mamman
·
Kropp & Själ Ursäkta den luddiga titeln, tänkte rätt länge men kom inte på något bättre. Ber också om ursäkt på förhand för att det här troligtvis...
2
Svar
20
· Visningar
2 258
Senast: Exile
·
Samhälle Jag är relativt "nyfödd" feminist, har väl egentligen alltid haft tankarna/känslorna men först de sista åren fattat att det är feminism...
Svar
11
· Visningar
1 187
Senast: vallhund
·
Skola & Jobb Jag bedriver en verksamhet (butik) och för detta hyr jag en lokal. Lokalen ligger i ett område som är under uppbyggnad. Jag skrev på...
Svar
4
· Visningar
995
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Jättehungrig katt
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp