Bilfria städer (utbruten från Reflexer)

Med tanke på hatet mot cyklister i Sverige idag, vete sjutton hur de kvarvarande bilisterna skulle reagera mot den ökande massan av cyklister. Det är tufft nog att cykla på vägarna redan nu, inte så att jag vill dra igång den debatten här MEN det räcker med att läsa i vissa forum för att man ska bli mörkrädd. Än värre att ge sig ut på vägen (cykelbanor finns inte överallt) och be en stilla bön att få överleva.
 
Med tanke på hatet mot cyklister i Sverige idag, vete sjutton hur de kvarvarande bilisterna skulle reagera mot den ökande massan av cyklister. Det är tufft nog att cykla på vägarna redan nu, inte så att jag vill dra igång den debatten här MEN det räcker med att läsa i vissa forum för att man ska bli mörkrädd. Än värre att ge sig ut på vägen (cykelbanor finns inte överallt) och be en stilla bön att få överleva.
Forskning på ämnet säger att bilisterna tydligen blir snällare och mer uppmärksamma på cyklister ju fler de är och argare och mindre uppmärksamma ju färre de är.

Så tydligen minskar procentandelen cykelolyckor när procentandelen cyklister ökar.

(alltså såklart den delen som bilister förorsakar, den delen som kommunen förorsakar genom hål, betongsuggor och stora bilstoppstenar utan reflexer och stolpar mitt i cykelbanan lär ju öka, om inte den biten åtgärdas. Fast det kanske de gör i sammanhanget, med tanke på nedersta citatet.)

https://www.sciencedaily.com/releases/2008/09/080903112034.htm

It seems paradoxical but the more people ride bicycles on our city streets, the less likely they are to be injured in traffic accidents. International research reveals that as cycling participation increases, a cyclist is far less likely to collide with a motor vehicle or suffer injury and death - and what's true for cyclists is true for pedestrians.

https://www.planetizen.com/node/50020

Interestingly, the decrease in fatality occurred not just for people on bikes, but for all classes of road users – including people in cars and people on foot. In other words, the increase in bike use has benefited all road users by helping transform the streets into safer places.

Cities should indeed strive for ‘safety in numbers’ but before they can get to that point, they need to create bicycle friendly streets that will make it comfortable enough for the average Jane and Joe to take up biking. It is this act of creating comfortable and complete biking networks that ultimately results in both making cities biking friendly and, at the same time, making biking friendly cities safer for all users.

https://www.cyklistbloggen.se/
(länkarna från cyklistbloggen, men har sett ganska mycket skrivet om fenomenet i olika medier.)
 
Senast ändrad:
Med tanke på hatet mot cyklister i Sverige idag, vete sjutton hur de kvarvarande bilisterna skulle reagera mot den ökande massan av cyklister. Det är tufft nog att cykla på vägarna redan nu, inte så att jag vill dra igång den debatten här MEN det räcker med att läsa i vissa forum för att man ska bli mörkrädd. Än värre att ge sig ut på vägen (cykelbanor finns inte överallt) och be en stilla bön att få överleva.
Sedan vore det ju nice om det var straffbart att med flit köra på cyklister och ryttare, har för mig att det liksom slinker undan från rättsväsendet. (men det har jag bara läst i typ Facebookinlägg så det är bara en känsla.)
 
Sedan vore det ju nice om det var straffbart att med flit köra på cyklister och ryttare, har för mig att det liksom slinker undan från rättsväsendet. (men det har jag bara läst i typ Facebookinlägg så det är bara en känsla.)
Rent generellt tror jag nog det är straffbart, även om det kanske inte finns en specifik kategori just för bilister. Men "vållande till kroppsskada" eller "vållande till annans död" lär ju gå att använda. Däremot är det nog allmänt väldigt svårt att bevisa, så det blir bara "en olycka", och möjligtvis "vårdlöshet i trafik".
 
Forskning på ämnet säger att bilisterna tydligen blir snällare och mer uppmärksamma på cyklister ju fler de är och argare och mindre uppmärksamma ju färre de är.

Så tydligen minskar procentandelen cykelolyckor när procentandelen cyklister ökar.

(alltså såklart den delen som bilister förorsakar, den delen som kommunen förorsakar genom hål, betongsuggor och stora bilstoppstenar utan reflexer och stolpar mitt i cykelbanan lär ju öka, om inte den biten åtgärdas. Fast det kanske de gör i sammanhanget, med tanke på nedersta citatet.)

https://www.sciencedaily.com/releases/2008/09/080903112034.htm



https://www.planetizen.com/node/50020





https://www.cyklistbloggen.se/
(länkarna från cyklistbloggen, men har sett ganska mycket skrivet om fenomenet i olika medier.)

Det har stammer ocksa med min upplevelse - nar jag cycklar till jobbet under rusningstiden hamnar jag numera ofta i klungor om 6-20 cyklister, och det finns definitivt en trygghet i massan - jag kanner att nar vi blir tillrackligt manga pa vagarna sa tvingas bilisterna att uppmarksamma cyklisterna och ge dem battre avstand och respekt, jamfort nar man bara ar 1-3 cyklister, da jag upplever en mycket storre "get out of my way" attityd.
 
Jag cyklar aldrig heller för nöjes skull. Men jag tycker om att cykla när jag cyklar någonstans dit jag ska.
Finns det inte ett element av nöje med också, förena nytta med nöje liksom? För mig gör det det, sen cyklar jag även rena nöjesrundor, eller fast nöjet är ju inte bara själva cyklingen utan minst lika mycket allt möjligt annat man också får uppleva på de rundorna.
 
Finns det inte ett element av nöje med också? Förena nytta med nöje liksom. För mig gör det det, sen cyklar jag även rena nöjesrundor, eller fast nöjet är ju inte bara själva cyklingen utan minst lika mycket allt möjligt annat man också får uppleva på de rundorna.
Jo absolut jag älskar att cykla! Men om jag bara ska ta en motionsrunda så går jag eller joggar, har inte fått in cykeln som motionsredskap i huvudet direkt, så att typ cykla en mil i cirkel runt hemmet skulle jag då inte göra. För att cykla sätter jag upp ett mål, sevärdhet eller café eller kompis att ta sig till, men blir besviken om jag måste ändra mig och ta annat färdsätt, liksom lurad på halva konfettin.

(Jag är än så länge också för lat för att cykla 7 km, träna 1 timma och sedan cykla 7 km tillbaka. Även om jag kan cykla samma sträcka om ett café hägrar. Men det kanske ger sig.)
 
Senast ändrad:
Finns det inte ett element av nöje med också, förena nytta med nöje liksom? För mig gör det det, sen cyklar jag även rena nöjesrundor, eller fast nöjet är ju inte bara själva cyklingen utan minst lika mycket allt möjligt annat man också får uppleva på de rundorna.

För mig är cykel verkligen endast ett transportmedel. Jag har ibland cyklar för motionens skull men det är de gånger jag haft ont någonstans när jag går men ändå velat röra på mig och en lugn cykeltur har fungerat.
 
Finns det inte ett element av nöje med också, förena nytta med nöje liksom? För mig gör det det, sen cyklar jag även rena nöjesrundor, eller fast nöjet är ju inte bara själva cyklingen utan minst lika mycket allt möjligt annat man också får uppleva på de rundorna.

Jag alskar och cykla men vill inte svettas fran cykligen, och gar inte heller ut pa motionsrunda med cyckeln, utan det ar absolut ett transportmedel - darmed far jag fortfarande massa noje ut av den - en trakig pendling ar nu uppfriskande!
 
(Jag är än så länge också för lat för att cykla 7 km, träna 1 timma och sedan cykla 7 km tillbaka. Även om jag kan cykla samma sträcka om ett café hägrar. Men det kanske ger sig.)
Det finns en grupp i Stockholmstrakten som cyklar för att dricka öl, fast de kör förstås rundor på sådär 200 km (eller längre) :)

Det var en som skrev att innan han började cykla och hörde om folk som cyklat tio mil verkade det nästan overkligt att någon kunde cykla så långt, nu när han cyklat ett tag är det inte längre än en helt normal söndagsrunda.

Appropå café, förr fanns det en man som var anställd av Trelleborgs Gummifabrik att testa cykeldäck. Hans arbete var att cykla 12 mil om dagen fem dagar i veckan och han brukade lägga upp rundan så att cyklade fram och tillbaka till ett café i Lund :)
 
Senast ändrad:
Forskning på ämnet säger att bilisterna tydligen blir snällare och mer uppmärksamma på cyklister ju fler de är och argare och mindre uppmärksamma ju färre de är.

Så tydligen minskar procentandelen cykelolyckor när procentandelen cyklister ökar.
Så är det helt klart, det har jag emperi från när jag bodde i Lund som är en riktigt rolig cykelstad, framförallt att cykla i de centrala delarna.
 
Det finns en grupp i Stockholmstrakten som cyklar för att dricka öl, fast de kör förstås rundor på sådär 200 km (eller längre) :)

Det var en som skrev att innan han började cykla och hörde om folk som cyklat tio mil verkade det nästan overkligt att någon kunde cykla så långt, nu när han cyklat ett tag är det inte längre än en helt normal söndagsrunda.

Appropå café, förr fanns det en man som var anställd av Trelleborgs Gummifabrik att testa cykeldäck. Hans arbete var att cykla 12 mil om dagen fem dagar i veckan och han brukade lägga upp rundan så att cyklade fram och tillbaka till ett café i Lund :)

haha, jag laste att han cyclade fran trollhattan och vart hapen "Det ar mycket mer an 12 mil ToR Trollhattan till Lund!"
 
Då har vi rakt motsatta åsikter.

Och vad gäller vem kollektivtrafiken så är den ju väldigt och riktat anpassad även för gamla och handikappade, känns lite som du inte är en van kollektivtrafikåkare. Jag tycker att kollektivtrafiken är helt fantastisk och ser den gärna utbyggd så att man kan slå en ring runt centrumkärnor i städerna så de blir fullständigt bilfria.

Jag kan inte åka buss, för jag kommer inte upp på bussen... Jag är för klen. Så jag kan inte utnyttja busskort och åka fram o tillbaka inom viss tid, eller vidare till nästa butik med kollektivtrafiken. Utan för varje resa med stopp betalar jag minst 40 kronor.... Så ska jag till frisör 40 kronor, doktor, 40 kronor, butik 40 kronor, café 40 kronor, hälsa på mor och far 40 kronor och sen hem 40 kronor... med färdtjänsten och då bor jag ändå mitt i stan. :) Så Det är permobil, invirad i filtar som en kåldolm och ser ut som en 90 årig tant när jag är uppe på stan o snurrar, ska jag sen till mor o far en halvtimme bort med permobilen, tar jag färdtjänst nu, när det är så kallt, då jag har lätt att få urinvägsinfektioner.
 
Jag skulle gärna cykla mer, och det gjorde jag när jag bodde i stan. Cyklade till jobb, till butiker, till krogen (när det begav sig). Men nu på landet finns ingen naturlig plats för "nytto-vardagscykling". Det är tre litet kuperade mil till jobbet inne i människobyn och även om jag cyklade normal-pendlar-fort så skulle det helt enkelt ta för lång tid. Till matbutik är det 1,5 mil och till stallet lika långt.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi I helgen kulminerade en situation som varit på upptakt ett tag, som rymmer ganska många funderingar, därav den spretiga titeln. Hur som...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
16 324
Senast: mamman
·
Kropp & Själ Ursäkta den luddiga titeln, tänkte rätt länge men kom inte på något bättre. Ber också om ursäkt på förhand för att det här troligtvis...
2
Svar
20
· Visningar
2 254
Senast: Exile
·
Samhälle Jag är relativt "nyfödd" feminist, har väl egentligen alltid haft tankarna/känslorna men först de sista åren fattat att det är feminism...
Svar
11
· Visningar
1 184
Senast: vallhund
·
Skola & Jobb Jag bedriver en verksamhet (butik) och för detta hyr jag en lokal. Lokalen ligger i ett område som är under uppbyggnad. Jag skrev på...
Svar
4
· Visningar
994
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp