Bilfria städer (utbruten från Reflexer)

Grejen är att de där stora avstånden och avsaknaden av kollektivtrafik finns över hela landet. Fläckvis.

Ja, många i Sverige bor med stora avstånd, och en hel del biltrafik kommer att bestå, men jag tänker att på det stora hela, framförallt globalt, så bor en majoritet av människor i städer, och så det handlar om att göra städerna så bra och trevliga för de som bor där också.

Snabb googling visar att Runt 30-35% av Sveriges befolkning bor i en av Sveriges 10 största städer, så om man kan göra dessa städer betydligt bättre för gående och cyklister så är det en väldigt massa trafik man kan få bort från gatorba
 
Ja, många i Sverige bor med stora avstånd, och en hel del biltrafik kommer att bestå, men jag tänker att på det stora hela, framförallt globalt, så bor en majoritet av människor i städer, och så det handlar om att göra städerna så bra och trevliga för de som bor där också.
Jag håller helt med. Bilfria städer är en god idé. Men inte ett bilfritt land.
 
Det är ju också det att bilen går när man vill. Inte efter en tidtabell någon annan bestämt. Med bilen slipper man stressa för att hinna med. Den väntar på en. I bilen slipper man dåligt väder osv. Det är helt enkelt väldigt bekvämt. För att välja bort bekvämligheten måste det finnas starka argument och morötter.
Jo precis, det är därför jag tror att det är lättare att locka bilister med cykel än med kollektivtrafik.
 
Sen är det ju bra om tidtabellen innehåller mer än 2 turer om dagen, när man väl gått 6km till hållplatsen. Har inte provat att gå till närmaste livsmedelsbutik än, Google säger 3 timmar och 33 minuter enkel väg. Sonen har provat en dag när skolan var skit, och det tog strax under 4 timmar hem.

Nä, bilen är överlägsen för vissa situationer. Men med bättre kollektivtrafik och system skulle bilandet kunna begränsas till den första sträckan för att nå den.

Bilfria städer, ja tack. Bilfritt land, nej tack. Å andra sidan skulle ett bilfritt land tvinga in de flesta till städerna ändå.
Ja precis, så många bor i städerna att om vi får folk i städer ta sig 6 km utan bil är ju väldigt mycket gjort. Att få folk på landsbygden att lämna bilen är ju kanske inte den mest lågt hängande frukten i jämförelse.

Jag menar då är det ju lättare att dämma igen alla utdikade torvmyrar för att ta in den koldioxiden på ett par år och försöka spara mykorrhiza när man hugger skog.
 
Det är ju också det att bilen går när man vill. Inte efter en tidtabell någon annan bestämt. Med bilen slipper man stressa för att hinna med. Den väntar på en. I bilen slipper man dåligt väder osv. Det är helt enkelt väldigt bekvämt. För att välja bort bekvämligheten måste det finnas starka argument och morötter.
Efter mina 20 år som boende på landsbygd där jag var extremt beroende av bilen, flyttade sen hem till stan när kiddosarna blev stora och gjorde mig då av med bilen och började arbetspendla med kollektivtrafiken - då insåg jag vilken jäkla strss man lever med som bilägare. När jag sitter på bussen behöver jag inte bry mig ett skit om att skrapa snö på bilrutor, om bilen kommer starta, behöver inte bry mig ett skvatt om älgar vildsvin, grävlingar katter eller rådjur på vägen, inte heller om isfläckar eller vattenplaning eller att bli bländad eller trött vid ratten eller om galna medbilister på vägen. Ingen stress alls, jag kan inte göra ett smack åt situationen, och har en bättre tidsplanering i mitt liv än någonsin tidigare, bara jämförbart innan jag fick mitt körkort och kan bara sjunka ner i ett ombonat säte och blunda om jag vill och lyssna på musik eller faktiskt bara njuta av det landskap som passerar förbi utanför fönstret.
Nu har jag varit bilfri i typ 7 år, och ja det finns dagar jag saknar att ha egen bil, det händer att jag lånar eller hyr bil men fasen - nä jag kommer nog inte bli bilägare igen någonsin så länge jag har tillgång till en fantastisk kollektivtrafik som passar bra för mina behov. Bil kör jag i jobbet så det räcker och blir över med råge, så jag känner mig faktiskt privilligerad som bilfri privat.
 
Det är inte alls säkert, mycket talar istället för att landsbygden skulle bli mera levande. Som det är nu bor många på landet men gör allt inne i städerna, handlar: går på restaurang, skolor osv. Om inte den möjligheten fanns skulle det leda till att liknande verksamheter återuppstod på landet. Finns väldigt många fördelar faktiskt med ett sådant scenario och inte då inte bara för miljön som skulle bli så otroligt mycket bättre.

Jörgen Weibull, historieprofessor i Lund, fick en gång frågan om vilken historisk uppfinning vi skulle vara bättre utan och svaret kom utan tvekan: Bilen! Jag var inte gammal när jag hörde honom ge det svaret men det fastnade och jag har senare kommit till samma slutsats.
Jag undrar om du verkligen har tänkt igenom hur det såg ut innan bilen? Du vill alltså tillbaka till tiden då enbart rika kunde få en högre utbildning eftersom de kunde låta ungdomar flytta till utbildningsorter, du vill tillbaka till tiden då folk dog för att det var för långa och svåra transportvägar till större sjukhus, där kvinnor dog i barnsäng i hemmet. Där den sociala utstötningen var total om du inte passade in i den sociala normen.
Det är väldigt lätt att titta romantiskt på historien och tycka att allt var bättre förr men man glömmer vad det innebar för lidande och problem.

Det som däremot var dumt att man skrotade var den smalspåriga järnvägen som knöt ihop mindre orter och gjorde det möjligt att ta sig längre sträckor utan bil.
 
Efter mina 20 år som boende på landsbygd där jag var extremt beroende av bilen, flyttade sen hem till stan när kiddosarna blev stora och gjorde mig då av med bilen och började arbetspendla med kollektivtrafiken - då insåg jag vilken jäkla strss man lever med som bilägare. När jag sitter på bussen behöver jag inte bry mig ett skit om att skrapa snö på bilrutor, om bilen kommer starta, behöver inte bry mig ett skvatt om älgar vildsvin, grävlingar katter eller rådjur på vägen, inte heller om isfläckar eller vattenplaning eller att bli bländad eller trött vid ratten eller om galna medbilister på vägen. Ingen stress alls, jag kan inte göra ett smack åt situationen, och har en bättre tidsplanering i mitt liv än någonsin tidigare, bara jämförbart innan jag fick mitt körkort och kan bara sjunka ner i ett ombonat säte och blunda om jag vill och lyssna på musik eller faktiskt bara njuta av det landskap som passerar förbi utanför fönstret.
Nu har jag varit bilfri i typ 7 år, och ja det finns dagar jag saknar att ha egen bil, det händer att jag lånar eller hyr bil men fasen - nä jag kommer nog inte bli bilägare igen någonsin så länge jag har tillgång till en fantastisk kollektivtrafik som passar bra för mina behov. Bil kör jag i jobbet så det räcker och blir över med råge, så jag känner mig faktiskt privilligerad som bilfri privat.

Jag har också funderat på vad det är som driver viljan att äga en bil eftersom det kostar så mycket pengar och tid för de flesta. Jag tänker att det är rädslan för att tappa frihet och flexibilitet även om man bor med bra kollektivtrafik. Samtidigt som jag paradoxalt nog också tänker att man vore mycket friare och flexiblare om man istället hyrde bil de gånger det behövs, eller om det är oftare tog del i ett fleet-koncept där någon annan sköter bilarna.

Jag tror tyvärr inte trycket med bilfri stad och höga parkeringskostnader räcker i någon större utsträckning för att driva bort ägandet av bilar.

(Sen på detta forum har vi nog en del som bor i stan, men åker till en häst utanför stan varevigaste dag nästan. Om då inte kollektivtrafiken fungerar finns det inget bättre alternativ än bilen.)
 
Jag har också funderat på vad det är som driver viljan att äga en bil eftersom det kostar så mycket pengar och tid för de flesta. Jag tänker att det är rädslan för att tappa frihet och flexibilitet även om man bor med bra kollektivtrafik. Samtidigt som jag paradoxalt nog också tänker att man vore mycket friare och flexiblare om man istället hyrde bil de gånger det behövs, eller om det är oftare tog del i ett fleet-koncept där någon annan sköter bilarna.

Jag tror tyvärr inte trycket med bilfri stad och höga parkeringskostnader räcker i någon större utsträckning för att driva bort ägandet av bilar.

(Sen på detta forum har vi nog en del som bor i stan, men åker till en häst utanför stan varevigaste dag nästan. Om då inte kollektivtrafiken fungerar finns det inget bättre alternativ än bilen.)
Ja, min stora passion i livet är nästan omöjligt att utföra på den nivå jag gör utan egen bil om man inte har en extremt snäll buddy som ställer upp och kör jämt. Vi försöker samköra så ofta man kan men att helt förlita sig på andras fordon blir svår om man vill utföra hobbyn regelbundet
 
Jag undrar om du verkligen har tänkt igenom hur det såg ut innan bilen? Du vill alltså tillbaka till tiden då enbart rika kunde få en högre utbildning eftersom de kunde låta ungdomar flytta till utbildningsorter, du vill tillbaka till tiden då folk dog för att det var för långa och svåra transportvägar till större sjukhus, där kvinnor dog i barnsäng i hemmet. Där den sociala utstötningen var total om du inte passade in i den sociala normen.
Det är väldigt lätt att titta romantiskt på historien och tycka att allt var bättre förr men man glömmer vad det innebar för lidande och problem.

Det som däremot var dumt att man skrotade var den smalspåriga järnvägen som knöt ihop mindre orter och gjorde det möjligt att ta sig längre sträckor utan bil.
Ja precis och inte att förglömma hur vi offrade människor vid midvinterblotet och trodde på asagudar. Du blandar ihop saker och ting när du tror att studera på universitetet kräver tillgång till bil. De är överlägset den grupp i samhället som cyklar allra mest.
 
Ja, min stora passion i livet är nästan omöjligt att utföra på den nivå jag gör utan egen bil om man inte har en extremt snäll buddy som ställer upp och kör jämt. Vi försöker samköra så ofta man kan men att helt förlita sig på andras fordon blir svår om man vill utföra hobbyn regelbundet
Det som hänt hade bara varit att du fått dyka i närområdet desto mer, Göteborg med omnejd är inte den sämsta dykplatsen precis och utrustningen inte tyngre än att den går att ta på cykel.
 
Det kommer inte bli så att bilen förbjuds men det är ett intressant tankeexperiment att göra. Helt klart är att följderna för landsbygden långt ifrån skulle bli bara negativa :)
 
Det kommer inte bli så att bilen förbjuds men det är ett intressant tankeexperiment att göra. Helt klart är att följderna för landsbygden långt ifrån skulle bli bara negativa :)
Bor du själv på landsbygden så du förstår vad isolering kan göra med många människor psykiskt?

Jag själv gillar känslan av att vara för mig själv och förutom de praktiska sakerna som att ta mig till jobbet och handla mat eller ta sig till tex sjukhus och tandläkare så skulle det inte störa mig att vara avskuren från omvärlden men det är inte det normala att känna så.
 
Ja precis och inte att förglömma hur vi offrade människor vid midvinterblotet och trodde på asagudar. Du blandar ihop saker och ting när du tror att studera på universitetet kräver tillgång till bil. De är överlägset den grupp i samhället som cyklar allra mest.
😂 Så universitetet är den enda utbildning som räknas och som du kunde försvara? Vi har 2 mil till närmsta högstadieskola, gymnasium. Nej sånt skulle inte finnas i små orter och nej du kan inte få samma valmöjligheter. Hur var det med resten av mina exempel? Har du någon bra lösning på det?
 
Jag har också funderat på vad det är som driver viljan att äga en bil eftersom det kostar så mycket pengar och tid för de flesta. Jag tänker att det är rädslan för att tappa frihet och flexibilitet även om man bor med bra kollektivtrafik. Samtidigt som jag paradoxalt nog också tänker att man vore mycket friare och flexiblare om man istället hyrde bil de gånger det behövs, eller om det är oftare tog del i ett fleet-koncept där någon annan sköter bilarna.

Jag tror tyvärr inte trycket med bilfri stad och höga parkeringskostnader räcker i någon större utsträckning för att driva bort ägandet av bilar.

(Sen på detta forum har vi nog en del som bor i stan, men åker till en häst utanför stan varevigaste dag nästan. Om då inte kollektivtrafiken fungerar finns det inget bättre alternativ än bilen.)

Min bil ger mig tid. Så hur du anser att en bil tar tid det vet jag inte. Jag vill inte behöva boka bil när jag behöver den flera gånger per vecka. Verkar otroligt stressigt för mig att inte veta om jag kommer kunna ta mig till medryttarhästen som jag lovat eller inte.
 
Min bil ger mig tid. Så hur du anser att en bil tar tid det vet jag inte. Jag vill inte behöva boka bil när jag behöver den flera gånger per vecka. Verkar otroligt stressigt för mig att inte veta om jag kommer kunna ta mig till medryttarhästen som jag lovat eller inte.
Jag tror att det där ”flera gånger per vecka” ger att ägande ligger nära. Men bilpool skulle också funka.

För mig kostar det tid att tanka, tvätta, städa, laga, boka service, köra till/från service, boka besiktning, åka på besiktning, byta lampor, inköp, försäljning, parkera, byta däck 2 gånger om året, köpa däck, hälla i spolarvätska, kolla bromsvätska, mäta och fylla på däcktryck, inspektera innan körning förutom då att jag är helt blockerad när jag måste köra bilen. För mig är det verklighetsfrånvänt att bilägande inte tar tid. Sen är nettoeffekten en annan sak.
 
Ok, jag gör ju inget annat med bilen än att tanka och köra den till företag som fixar den åt mig. Summan av allt så ger bilen mig mer tid än den tar.
 
Och de kör bil till skolan? Det är inte det normala precis.

Jag skrev om att förbjuda bilen som ett tankeexperiment, något att fundera över vad det skulle innebära, inte att gå tillbaka till medeltida liv.
Du har påstått att allt skulle bli bättre om vi förbjöd bilen och jag konstatera att du inte har tänkt igenom det påståendet. Vilket märks i dina argument, självklart kör inte en 12 åring bil, men de har föräldrar som kör bil. Och nej det var inte på medeltidens kvinnor dog i barnsäng, det var långt in på 1900-talet. Först 1960 slutade man se hemförlossning som likvärdigt sjukhusförlossning. Det var 1962 som det blev allmän skolplikt till 16 år, innan dess var det en andel som slutade skolan efter åk 6 och började jobba.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi I helgen kulminerade en situation som varit på upptakt ett tag, som rymmer ganska många funderingar, därav den spretiga titeln. Hur som...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
16 167
Senast: mamman
·
Kropp & Själ Ursäkta den luddiga titeln, tänkte rätt länge men kom inte på något bättre. Ber också om ursäkt på förhand för att det här troligtvis...
2
Svar
20
· Visningar
2 241
Senast: Exile
·
Samhälle Jag är relativt "nyfödd" feminist, har väl egentligen alltid haft tankarna/känslorna men först de sista åren fattat att det är feminism...
Svar
11
· Visningar
1 172
Senast: vallhund
·
Skola & Jobb Jag bedriver en verksamhet (butik) och för detta hyr jag en lokal. Lokalen ligger i ett område som är under uppbyggnad. Jag skrev på...
Svar
4
· Visningar
990
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Koppel som släppte
  • Oseriös avel 2023
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp