Bilfria städer (utbruten från Reflexer)

Jag tror att det där ”flera gånger per vecka” ger att ägande ligger nära. Men bilpool skulle också funka.

För mig kostar det tid att tanka, tvätta, städa, laga, boka service, köra till/från service, boka besiktning, åka på besiktning, byta lampor, inköp, försäljning, parkera, byta däck 2 gånger om året, köpa däck, hälla i spolarvätska, kolla bromsvätska, mäta och fylla på däcktryck, inspektera innan körning förutom då att jag är helt blockerad när jag måste köra bilen. För mig är det verklighetsfrånvänt att bilägande inte tar tid. Sen är nettoeffekten en annan sak.
Det du tar upp där är ju ingen tid alls jämfört med den tid jag sparar genom att ta bilen istället för kollektivtrafik.
 
Ok, jag gör ju inget annat med bilen än att tanka och köra den till företag som fixar den åt mig. Summan av allt så ger bilen mig mer tid än den tar.
Det mesta jag gör själv, gör jag för att spara tid. Att köra den till ett företag som gör det kostar mycket mer tid (service exempelvis slukar alltid flera timmar i kollektivtrafik).
 
Jag tror att det där ”flera gånger per vecka” ger att ägande ligger nära. Men bilpool skulle också funka.

För mig kostar det tid att tanka, tvätta, städa, laga, boka service, köra till/från service, boka besiktning, åka på besiktning, byta lampor, inköp, försäljning, parkera, byta däck 2 gånger om året, köpa däck, hälla i spolarvätska, kolla bromsvätska, mäta och fylla på däcktryck, inspektera innan körning förutom då att jag är helt blockerad när jag måste köra bilen. För mig är det verklighetsfrånvänt att bilägande inte tar tid. Sen är nettoeffekten en annan sak.
Min mamma har inte haft bil på 35år, hon har inte behövt någon bil och konstaterar att man få mycket hemkört och åka mycket taxi för vad det skulle kosta att ha en bil.
Jag sparar dock minst 1.5 timme varje arbetsdag på att köra bil så tankande, service ect är ganska obetydligt i jämförelse. Faktum med att det är fortare att cykla till jobbet än att ta kollektivtrafiken på grund av någon märklig planering hos västtrafik. Men då hade jag också behövt månadskort på västtrafik för ena färjan enligt turen google maps tycker jag borde köra
 
Det du tar upp där är ju ingen tid alls jämfört med den tid jag sparar genom att ta bilen istället för kollektivtrafik.

För mig är det samma sak, men bilen tar ändå mycket tid att äga. Hade det inte varit en stor nettotidseffekt hade jag gärna avstått ägandet, inte enbart av nedlagd tid som orsak. Bilen är också ett ekonomiskt slukhål av rang.
 
Du har påstått att allt skulle bli bättre om vi förbjöd bilen och jag konstatera att du inte har tänkt igenom det påståendet. Vilket märks i dina argument, självklart kör inte en 12 åring bil, men de har föräldrar som kör bil. Och nej det var inte på medeltidens kvinnor dog i barnsäng, det var långt in på 1900-talet. Först 1960 slutade man se hemförlossning som likvärdigt sjukhusförlossning. Det var 1962 som det blev allmän skolplikt till 16 år, innan dess var det en andel som slutade skolan efter åk 6 och började jobba.
Jag har inte skrivit det du påstår. För mig är det helt klart att du inte vill göra tankeexperimentet och då kan jag tycka att det inte är mycket mening att diskutera det heller.
 
Min bil ger mig tid. Så hur du anser att en bil tar tid det vet jag inte. Jag vill inte behöva boka bil när jag behöver den flera gånger per vecka. Verkar otroligt stressigt för mig att inte veta om jag kommer kunna ta mig till medryttarhästen som jag lovat eller inte.
Det finns dessutom det lilla problemet med bilpool att det ofta är samma tider som många av medlemmarna vill använda bilarna. Det är vid storhandling på eftermiddagarna eller vid julklappsinköp eller helger osv. Min enda erfarenhet av när det fungerat bra är när vi blev sponsrade med bilpoolsbil när jag var sektionsaktiv på universitetet. Då gick det jättebra att få tillgång till bilar under normala människors arbetstid.
 
För mig är det samma sak, men bilen tar ändå mycket tid att äga. Hade det inte varit en stor nettotidseffekt hade jag gärna avstått ägandet, inte enbart av nedlagd tid som orsak. Bilen är också ett ekonomiskt slukhål av rang.
För mig tar bilen knappt någon tid alls i ägandet. Tankar när jag ändå kör förbi en tapp när jag är på väg till eller från något så där max 5 till 10 min extra på resan, däckskifte och bytte sker på däckfirmor som dycker upp varje vår och höst och inte ens det tar mer tid än vad jag sparar in på en dag genom att ta bilen istället för kollektivtrafik för en dag och när jag lämnar in bilen så bokar jag hyrbil på firman jag lämnar in på.
Mest krångel är det vid besiktning då jag oftast behöver ta ledig från jobbet ett tag den dagen.

Meckar, grejar och byter däck har jag gjort tillräckligt i kallgareage eller värre ute i minus grader och blåst så det skippar jag så länge jag har jobb och råd att lämna in bilen.
 
Jag har inte skrivit det du påstår. För mig är det helt klart att du inte vill göra tankeexperimentet och då kan jag tycka att det inte är mycket mening att diskutera det heller.
För att ett tankeexperiment ens ska vara intressant måste man ha alla aspekter. Prova mitt tankeexperiment istället om den smalspåriga järnvägen hade varit kvar och knutit ihop en stor mängd små orter där folk faktiskt skulle kunna ta tåget istället för bilen. Tåget är mer miljövänligt än bussar, kan frakta gods samtidigt och dessutom skulle man kunna jobba på tåget och därmed förkorta arbetsdagen. Banvallarna finns i stor utsträckning kvar, stationerna ligger i samhällen.
 
För att ett tankeexperiment ens ska vara intressant måste man ha alla aspekter. Prova mitt tankeexperiment istället om den smalspåriga järnvägen hade varit kvar och knutit ihop en stor mängd små orter där folk faktiskt skulle kunna ta tåget istället för bilen. Tåget är mer miljövänligt än bussar, kan frakta gods samtidigt och dessutom skulle man kunna jobba på tåget och därmed förkorta arbetsdagen. Banvallarna finns i stor utsträckning kvar, stationerna ligger i samhällen.
Behöver inte stora delar av de banvallarna repareras, något som kräver rätt mycket betong? Nu är jag också för tåg som transportmedel, jag undrar bara hur miljövänligt byggandet och underhåll av dem och spåren egentligen är.
 
Jag har inte skrivit det du påstår. För mig är det helt klart att du inte vill göra tankeexperimentet och då kan jag tycka att det inte är mycket mening att diskutera det heller.
För att ett tankeexperiment ens ska vara intressant måste man ha alla aspekter. Prova mitt tankeexperiment istället om den smalspåriga järnvägen hade varit kvar och knutit ihop en stor mängd små orter där folk faktiskt skulle kunna ta tåget istället för bilen. Tåget är mer miljövänligt än bussar, kan frakta gods samtidigt och dessutom skulle man kunna jobba på tåget och därmed förkorta arbetsdagen. Banvallarna finns i stor utsträckning kvar, stationerna ligger i samhällen.
 
Jag har också funderat på vad det är som driver viljan att äga en bil eftersom det kostar så mycket pengar och tid för de flesta. Jag tänker att det är rädslan för att tappa frihet och flexibilitet även om man bor med bra kollektivtrafik. Samtidigt som jag paradoxalt nog också tänker att man vore mycket friare och flexiblare om man istället hyrde bil de gånger det behövs, eller om det är oftare tog del i ett fleet-koncept där någon annan sköter bilarna.

Jag tror tyvärr inte trycket med bilfri stad och höga parkeringskostnader räcker i någon större utsträckning för att driva bort ägandet av bilar.

(Sen på detta forum har vi nog en del som bor i stan, men åker till en häst utanför stan varevigaste dag nästan. Om då inte kollektivtrafiken fungerar finns det inget bättre alternativ än bilen.)
Jag tror - vet - att många är rädda för förändringar och i en värld där bilägande/bilåkandet är extremt marknadfört och befäst med - FRIHET - är det nog så att det är enormt svårt för många att ställa om och ha en vilja att se fördelarna med att inte ha/åka bil och att ta sig fram på andra sätt. Som sagt, alla KAN inte ställa bilen för det är det enda praktiskt rimliga sättet i sina liv att få livet att fungera, så är det ju, och det gäller oavsett var man bor det beror ju på individuella förutsättningar. Men jag tror att ofantligt många, skulle KUNNA ställa om till ett bilfritt liv om man dels har möjligheten till andra transportlösningar, dels den faktiska VILJAN till förändring. Att låsa fast sig vid 'äh, bilen kan jag ta när jag vill, jag vill inte låsa fast mig vid avgångstider/annnan typ av tidsberoende/lite extra ansträngning är inget annat än bekvämlighet och en låsning vid att förändring är något negativt. Jag gjorde själv en stor förändring vid ett tillfälle i mitt liv där jag hade valmöjligheter, och valet att göra mig av med bilägandet var en lösning som krävde en hel del obekvämlighet som jag faktiskt senare fann mig att gilla och omvärdera där det inte alls är obekvämt längre. Jag känner mig friare av att inte äga bil, och kollektivtrafiken/låne eller hyrbilen tar mig överallt jag vill efter de lösningar jag kommit fram till utefter mina förutsättningar, det jag kanske tidigare sett som opraktiskt med att inte äga bil har bara krävt andra lösningar.

Jag tror att någonstans i en avlägsen framtid så kommer vi, eller nästa generation av människor på denna planet att antingen helt naturligt eller av nödvändighet komma att ställa om till ett betydligt annorlunda samhälle där det egna ägandet/framförandet av fordon kommer vara en orimlighet.
 
Min bil ger mig tid. Så hur du anser att en bil tar tid det vet jag inte. Jag vill inte behöva boka bil när jag behöver den flera gånger per vecka. Verkar otroligt stressigt för mig att inte veta om jag kommer kunna ta mig till medryttarhästen som jag lovat eller inte.
Jag tänker att ju mer tid man har, desto mer fyller man den tiden och ergo - desto mer pressat blir schemat...
 
För att ett tankeexperiment ens ska vara intressant måste man ha alla aspekter. Prova mitt tankeexperiment istället om den smalspåriga järnvägen hade varit kvar och knutit ihop en stor mängd små orter där folk faktiskt skulle kunna ta tåget istället för bilen. Tåget är mer miljövänligt än bussar, kan frakta gods samtidigt och dessutom skulle man kunna jobba på tåget och därmed förkorta arbetsdagen. Banvallarna finns i stor utsträckning kvar, stationerna ligger i samhällen.
I mitt område finns det mycket kvar av smalspåriga järnvägen, banvallarna är dock bitvis bortbyggda och stationshusen är numera privata och ombyggda villor. Många pratar dock positivt om en revival av smalspårig järnväg och det skulle nog finnas möjligheter till det om man ville. Men tror att det krävs enormt stora åtgärder för det, att det i princip innebär uppbyggnad från noll att bygga upp det igen. Men jag håller med om att det vore en fantastiskt bra idé om det skulle vara genomförbart.
 
I mitt område finns det mycket kvar av smalspåriga järnvägen, banvallarna är dock bitvis bortbyggda och stationshusen är numera privata och ombyggda villor. Många pratar dock positivt om en revival av smalspårig järnväg och det skulle nog finnas möjligheter till det om man ville. Men tror att det krävs enormt stora åtgärder för det, att det i princip innebär uppbyggnad från noll att bygga upp det igen. Men jag håller med om att det vore en fantastiskt bra idé om det skulle vara genomförbart.

Är det inte många gamla banvallar som byggts om till cykelvägar? Iaf verkar det vara det här omkring.
 
Är det inte många gamla banvallar som byggts om till cykelvägar? Iaf verkar det vara det här omkring.
Så kan det nog vara också. Just den smalspåriga järnväg med banvallar jag bäst känner till, är väl de delar som finns kvar av den gamla banvallen mest använda som ridvägar. Bitvis blockerade av tjock skog/sly.
 
Det mesta jag gör själv, gör jag för att spara tid. Att köra den till ett företag som gör det kostar mycket mer tid (service exempelvis slukar alltid flera timmar i kollektivtrafik).

Min service slukar ingen tid i kollektivtrafik. Varför skulle den det? Antingen väljer en bilverkstad där man kan få en lånebil (märkesverkstan, då tar det ca en timme extra tid totalt) eller en verkstad som ligger inom promenadavstånd till mitt jobb. Jag lämnar den på morgonen, går och jobbar hela dagen och hämtar den när jag jobbat klart. Extra tid: 10 min promenad ToR verkstad-jobb. Däckfirman ligger på vägen till både häst och jobb. Kanske 10 min hemifrån. De byter däcken på 5 min. Om vi skulle gjort det själv hade det tagit betydligt mer tid än så.
 
Det går att leva utan bil där jag bor men jag skulle behöva byta arbetsplats plus utöka barnets tid på förskolan ännu mer, dels för att det tar tid att gå (eller cykla) till förskolan, dels för att jag skulle behöva större marginaler för de dagar han behöver längre överlämning och så är det ett bussbyte. Plus den rena restiden blir runt 20 minuter längre två gånger om dagen.
 
Det går att leva utan bil där jag bor men jag skulle behöva byta arbetsplats plus utöka barnets tid på förskolan ännu mer, dels för att det tar tid att gå (eller cykla) till förskolan, dels för att jag skulle behöva större marginaler för de dagar han behöver längre överlämning och så är det ett bussbyte. Plus den rena restiden blir runt 20 minuter längre två gånger om dagen.

Det gör man ju oftast inte om man har ett val. Iaf jag hade konstant dåligt samvete när barnet behövde vara längre på förskola/fritids och att lägga till ännu mer tid där hade jag inte gjort frivilligt.
 
Jo precis, det är därför jag tror att det är lättare att locka bilister med cykel än med kollektivtrafik.
På ett annat forum för cykelintresserade var det en tråd för någon vecka sedan om en kille i Göteborg som av någon anledning en dag cyklade till arbetet, 14 km enkel väg, och han gjorde det på en lånad damcykel. Han blev fast direkt, nu har han cyklat ett halvår på samma cykel och färden hem efter arbetet är lite av dagens höjdpunkt där han försöker sätta nytt personligt rekord och har redan kapat tio minuter. På forumet frågade han om köpråd för lämplig cykel att pendla med.

Han kommer säkert fortsätta cykla, att han inte gjort det tidigare handlade om han inte tänkt på cykeln som transportmedel och så är det nog för många som växer upp idag. Förr var fysisk aktivitet en del av vardagen, idag går man istället till gym och på annan träning.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi I helgen kulminerade en situation som varit på upptakt ett tag, som rymmer ganska många funderingar, därav den spretiga titeln. Hur som...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
16 162
Senast: mamman
·
Kropp & Själ Ursäkta den luddiga titeln, tänkte rätt länge men kom inte på något bättre. Ber också om ursäkt på förhand för att det här troligtvis...
2
Svar
20
· Visningar
2 241
Senast: Exile
·
Samhälle Jag är relativt "nyfödd" feminist, har väl egentligen alltid haft tankarna/känslorna men först de sista åren fattat att det är feminism...
Svar
11
· Visningar
1 172
Senast: vallhund
·
Skola & Jobb Jag bedriver en verksamhet (butik) och för detta hyr jag en lokal. Lokalen ligger i ett område som är under uppbyggnad. Jag skrev på...
Svar
4
· Visningar
990
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen
  • Ännu en tråd om hundfoder

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp