Bilfria städer (utbruten från Reflexer)

På ett annat forum för cykelintresserade var det en tråd för någon vecka sedan om en kille i Göteborg som av någon anledning en dag cyklade till arbetet, 14 km enkel väg, och han gjorde det på en lånad damcykel. Han blev fast direkt, nu har han cyklat ett halvår på samma cykel och färden hem efter arbetet är lite av dagens höjdpunkt där han försöker sätta nytt personligt rekord och har redan kapat tio minuter. På forumet frågade han om köpråd för lämplig cykel att pendla med.

Han kommer säkert fortsätta cykla, att han inte gjort det tidigare handlade om han inte tänkt på cykeln som transportmedel och så är det nog för många som växer upp idag. Förr var fysisk aktivitet en del av vardagen, idag går man istället till gym och på annan träning.
Jag cyklade överallt när jag var liten men inte hjälper det. Jag hatar att cykla och mycket av det bygger nog faktiskt på cyklandet ett par km i uppförsbacke till grundskolan under många år. Cykel för mig är enbart ett transportmedel, och till på köpet ett som är tråkigt att använda :o Skulle avskaffandet av bil ersättas med häst så skulle jag vara mycket mer positivt inställd :angel:
 
Jag cyklade överallt när jag var liten men inte hjälper det. Jag hatar att cykla och mycket av det bygger nog faktiskt på cyklandet ett par km i uppförsbacke till grundskolan under många år. Cykel för mig är enbart ett transportmedel, och till på köpet ett som är tråkigt att använda :o Skulle avskaffandet av bil ersättas med häst så skulle jag vara mycket mer positivt inställd :angel:
Om det inte kör bilar på vägarna är det väl inget hinder för att de som har häst använder den som transportmedel igen, lite mera besvär än med cykeln men går det att lösa praktiskt är det bara att rida på :)
 
På ett annat forum för cykelintresserade var det en tråd för någon vecka sedan om en kille i Göteborg som av någon anledning en dag cyklade till arbetet, 14 km enkel väg, och han gjorde det på en lånad damcykel. Han blev fast direkt, nu har han cyklat ett halvår på samma cykel och färden hem efter arbetet är lite av dagens höjdpunkt där han försöker sätta nytt personligt rekord och har redan kapat tio minuter. På forumet frågade han om köpråd för lämplig cykel att pendla med.

Han kommer säkert fortsätta cykla, att han inte gjort det tidigare handlade om han inte tänkt på cykeln som transportmedel och så är det nog för många som växer upp idag. Förr var fysisk aktivitet en del av vardagen, idag går man istället till gym och på annan träning.

Det funkar ju väldigt bra för de som inte har barn som väntar på förskola/fritids (alt har en partner som sköter allt det där) eller har en hund som väntar där hemma. Eller på annat sätt har väldigt gott om tid och ingen som är beroende av en.
 
Jag cyklade överallt när jag var liten men inte hjälper det. Jag hatar att cykla och mycket av det bygger nog faktiskt på cyklandet ett par km i uppförsbacke till grundskolan under många år. Cykel för mig är enbart ett transportmedel, och till på köpet ett som är tråkigt att använda :o Skulle avskaffandet av bil ersättas med häst så skulle jag vara mycket mer positivt inställd :angel:

Lite så faktiskt. Jag är uppvuxen med att cykeln är ett transportmedel. Det enda transportmedlet jag hade tillgång till till vardags om jag skulle till skolan/stallet/biblioteket/kompisar. Jag cyklar aldrig för nöjes skull.
 
Om det inte kör bilar på vägarna är det väl inget hinder för att de som har häst använder den som transportmedel igen, lite mera besvär än med cykeln men går det att lösa praktiskt är det bara att rida på :)
Jag skulle vara livrädd för att någon skulle stjäla min "parkerade" häst om jag tex skaffade en liten hage utanför min arbetsplats eller band upp den utanför matbutiken. I såna fall får det bli ordentligt uppstyrt med låsbara boxar eller återinförande av dödsstraff för häststöld för att jag ska se det som ett alternativ.
 
Jag skulle vara livrädd för att någon skulle stjäla min "parkerade" häst om jag tex skaffade en liten hage utanför min arbetsplats eller band upp den utanför matbutiken. I såna fall får det bli ordentligt uppstyrt med låsbara boxar eller återinförande av dödsstraff för häststöld för att jag ska se det som ett alternativ.
Blir för hög förmånsskatt för stallplatserna på arbetsplatserna tänker jag.
 
Det är en svår balansgång det där, i hur man förmår stadsbor att minska bilåkandet, men samtidigt se till att de som bor på landsbygd fortfarande har möjlighet att ta sig någonstans. Det fungerar inte med diffrentierade skatter, för det skulle bara leda till att för många fuskar med det. Och samma sak skulle det bli med bidrag.

Att ändra kulturen, så att det inte längre blir att bilar är en frihets- och statussymbol är också förenat med risker, som att än mer mobba landsbygdsbor.
 
Jag tror inte alls på bilfria städer. Helt enkelt för att det inte gör städerna tillgängliga för alla. För mig som är ung och frisk är det inget problem. Men för de som är gamla, skadade, funktionshindrade så fungerar det inte alltid att åka kollektivt.

Dessutom så tror jag att bilfria städer skulle innebära att centrumhandeln dör ut och köpcentrumen tar över helt och hållet! Folk kommer inte sätta sig på kollektivtrafiken och åka in till centrum för att shoppa. Det innebär att de måste bära allt de har shoppat på kollektivtrafiken och de kommer ta bilen till köpcentrumet istället där de kan parkera sin bil nära butiken och ha lätt att bära ut sakerna de köpt till den.

Fats bilfri betyder ju inte att alla bilar måste vara helt förbjudna. Du kan förbjuda privatbilar, men tillåta ambulanser, färdtjänstbilar och flex-bussar (som äldre åker), liksom såklart brand- och polisbilar... och eventuellt även vanlig taxi.

Däremot att förbjuda privatbilism i stadskärnorna - det tror jag hade gjort underverk för tillgängligheten och den fysiska miljön.
 
Fats bilfri betyder ju inte att alla bilar måste vara helt förbjudna. Du kan förbjuda privatbilar, men tillåta ambulanser, färdtjänstbilar och flex-bussar (som äldre åker), liksom såklart brand- och polisbilar... och eventuellt även vanlig taxi.

Däremot att förbjuda privatbilism i stadskärnorna - det tror jag hade gjort underverk för tillgängligheten och den fysiska miljön.

Så de gamla ska inte kunna åka in till stan tillsammans med sin släkt utan ska behöva antingen boka färdtjänst (som inte funkar speciellt bra) eller betala dyrt för taxi?
 
Så de gamla ska inte kunna åka in till stan tillsammans med sin släkt utan ska behöva antingen boka färdtjänst (som inte funkar speciellt bra) eller betala dyrt för taxi?

Jag vet inte hur du definierar "de gamla", men personer som har nedsatt möjlighet att resa självständigt med kollektivtrafik ska få tillgång till resa med flexlinjerna eller med färdtjänst. Där tror jag snarare att vi kan utöka möjligheten för dem som behöver att få det stödet. Vänd på frågan - hur många gamla, funktionsnedsatta, eller sjukliga kan köra egen bil?

Det är snarare skrämmande hur man nu drar ned på färdtjänsten och antalet tillstånd som delas ut, till och med helt blinda blir av med sina färdtjänsttillstånd.

https://www.tv4.se/artikel/3No80RBc...kan-bli-av-med-faerdtjaenst-kan-aenda-inte-ga
 
Jag vet inte hur du definierar "de gamla", men personer som har nedsatt möjlighet att resa självständigt med kollektivtrafik ska få tillgång till resa med flexlinjerna eller med färdtjänst. Där tror jag snarare att vi kan utöka möjligheten för dem som behöver att få det stödet. Vänd på frågan - hur många gamla, funktionsnedsatta, eller sjukliga kan köra egen bil?

Det är snarare skrämmande hur man nu drar ned på färdtjänsten och antalet tillstånd som delas ut, till och med helt blinda blir av med sina färdtjänsttillstånd.

https://www.tv4.se/artikel/3No80RBc...kan-bli-av-med-faerdtjaenst-kan-aenda-inte-ga

Nä, men många gamla som inte köra bil blir skjutsade av släkt till stan.
 
Nä, men många gamla som inte köra bil blir skjutsade av släkt till stan.

Det är ju super om personen har en släkting som kan skjutsa dem till stan vid behov, men få människor (med eller utan funktionsnedsättningar) har släktingar som kan köra dem vid alla deras ärenden. Målet måste ju vara att alla människor ska kunna leva självständiga liv, så långt det går. Där ingår färdtjänst, flex, etc som ett helt fantastiskt komplement för dem som inte kan köra bil själva.

Är det så att det är just funktionsnedsattas möjlighet att köra bil som är nyckelfrågan så går det ju även utmärkt att utfärda handikapptillstånd för privatbil för enskilda personer - om hen är kapabel att köra från sitt eget garage till en annan anpassad plats, men inte kan gå till bussen/transportera sig kollektivt.
 
Jag skulle vara livrädd för att någon skulle stjäla min "parkerade" häst om jag tex skaffade en liten hage utanför min arbetsplats eller band upp den utanför matbutiken. I såna fall får det bli ordentligt uppstyrt med låsbara boxar eller återinförande av dödsstraff för häststöld för att jag ska se det som ett alternativ.
Kommunen skulle kunna hägna in parkerna och ha en vakt som ser efter hästarna, de slipper mycket parkskötsel när hästarna tar hand gräsklippningen, beskärningen av träd och gödslingen så det behöver inte bli mycket dyrare för kommunen :)
 
Hej till spridning av parasiter och sjukdomar:nailbiting:
Risken för sjukdom är nog inte så stor, vi har släppt unghästar på gemensamma beten under många år och aldrig haft en häst som fått någon smittsam sjukdom. Det finns stall där främmande folk springer ut och in utan kontroll och de drabbas inte, Flyinge hade förr sina värdefulla hingstar så att vem som helst fick gå in i stallen där de stod utom betäckningssäsong.
 
Risken för sjukdom är nog inte så stor, vi har släppt unghästar på gemensamma beten under många år och aldrig haft en häst som fått någon smittsam sjukdom. Det finns stall där främmande folk springer ut och in utan kontroll och de drabbas inte, Flyinge hade förr sina värdefulla hingstar så att vem som helst fick gå in i stallen där de stod utom betäckningssäsong.
Att släppa på gemensamma beten innebär för mig att det inte kommer och går nya hästar varje dag. Finns ju en anledning till varför hästar från olika stall inte ska hälsa på vandra på tävlingar och träningar.
 
Kommunen skulle kunna hägna in parkerna och ha en vakt som ser efter hästarna, de slipper mycket parkskötsel när hästarna tar hand gräsklippningen, beskärningen av träd och gödslingen så det behöver inte bli mycket dyrare för kommunen :)
Du menar att hästarna kan orsaka övergödning och trampa upp allt gräs? Det känns inte som en rimlig lösning utan att hårdgöra allt, annat än sådär tre månader på sommaren även om man helt bortser från riskerna för smittspridning, diverse giftiga parkväxter och arga människor som inte kan använda parkerna till det som de själva vill.
 
Senast ändrad:
Undrar hur bilfritt skulle funka i min gamla hemstad Uddevalla. Centrum ligger som i en gryta och kanske 10% av befolkningen bor där nere. Runt centrum är det uppförsbackar åt i princip alla håll, och allra värst är det norrut där de flesta av kommunens miljonprogram med de fattigaste människorna bor. Att cykla uppför den backen varje dag är inte praktiskt genomförbart för mer än en pytteliten del av befolkningen. Men de som bestämmer bor ju inte däruppe så det kanske blir bilfritt ändå.
 
Det är lite tröttsamt att det aldrig riktigt blir en konstruktiv diskussion om bilism eller bilfria städer utan man alltid hamnar i hörnet när några envist ropar "det skulle aldrig fungera på plats x" eller "det skulle aldrig fungera för person y". När man pratar om bilfria städer är det ju ytterst sällan någon som pratar om totalförbud av alla bilar i alla städer, eller ens hela städer, överallt. Det måste kunna gå att företeelsen utifrån var det skulle kunna genomföras också. Även om det inte går överallt. Det är liksom inte ett argument emot ett bilfritt Majorna att det inte skulle fungera i Tranås för att ta två platser ur luften.

Det finns många platser i Sverige som detta skulle kunna införas på utan att det skulle bli en frihetskränkande åtgärd för de som på riktigt inte har någon annan möjlighet än att köra sin bil hela vägen från egen garageuppfart in till stadens centrum.b På samma sätt finns det massor av platser i Sverige idag som inte är tillgängliga för människor som av en eller annan anledning inte har tillgång till egen bil. Men för dessas räkning skriks det sällan lika högt.
 
Om det inte kör bilar på vägarna är det väl inget hinder för att de som har häst använder den som transportmedel igen, lite mera besvär än med cykeln men går det att lösa praktiskt är det bara att rida på :)

Det finns en forskare och populär föredragshållare inom stadsutveckling som jag har lyssnat till många gånger i jobbet. När han håller föredrag brukar han alltid testa en hypotes på publiken. Spaningen att i framtiden så kommer bilen som transportmedel att vara ett minne blott. Privatbilismen kommer enbart finnas till i form av bilanläggningar utanför städerna dit människor åker för att betala för att köra bil för nöjes skull.

Varenda gång får han invändningar från folk (i regel medelålders män) som hävdar att det kommer aldrig att ske. Människan kommer aldrig att ge upp fördelarna som privatbilismen innebär.

Då kommer motfrågan "Tror du inte att din motsvarighet för något drygt århundrade sen på exakt samma sätt argumenterade för det absurda i påståendet att hästen som transportmedel i framtiden skulle vara ett minne blott?

Vore ju en ytterligare twist på det hela ifall det istället var hästarna som kom tillbaka :D ;)


(Ska också säga att poängen med historien är inte att föreläsaren tror att spaningen om att bilen som transportmedel nödvändigtvis är bokstavligen sann. Utan poängen är hur fel det blir att utgå från vad som är rimligt och vanligt just här och nu när man pratar framtidens transportsystem och samhällsuppbyggnad).
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi I helgen kulminerade en situation som varit på upptakt ett tag, som rymmer ganska många funderingar, därav den spretiga titeln. Hur som...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
16 281
Senast: mamman
·
Kropp & Själ Ursäkta den luddiga titeln, tänkte rätt länge men kom inte på något bättre. Ber också om ursäkt på förhand för att det här troligtvis...
2
Svar
20
· Visningar
2 252
Senast: Exile
·
Samhälle Jag är relativt "nyfödd" feminist, har väl egentligen alltid haft tankarna/känslorna men först de sista åren fattat att det är feminism...
Svar
11
· Visningar
1 182
Senast: vallhund
·
Skola & Jobb Jag bedriver en verksamhet (butik) och för detta hyr jag en lokal. Lokalen ligger i ett område som är under uppbyggnad. Jag skrev på...
Svar
4
· Visningar
993
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Bästa trimmern till kanin?
  • Hur länge är din hund ensam?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp