Bilist skrämde ner hästekipage i diket

Sv: Bilist skrämde ner hästekipage i diket

Sorgligt att saken ska behöva sluta i en diskussion hurvida man bör rida på vägen elr inte. Det är ju inte hästar på vägen som är problemet. Iallafall kan inte jag tycka att det är problemet på våra vägar då de flesta jag vet som tar ut sina hästar å rider kan hantera hästarn a på ett någerlunda kontrollerat sätt. Problemet är att alltför många bilister inte har tillräckligt mycket kunskap och förståelse om hästar, för det är iaf det jag vill tro att dessa handlingar beror på.

Jag måste säga att de flesta är ganska förståndiga där jag bor, men det har hänt mig också. och det ska inte behöva hända. Det har till och med varit så att en tant klämde sig förbi mig och min häst över ett hastighetshinder. Hon vinkade glatt som om ingenting hänt, och jag satt å berömde min häst för att hon inte hoppat åt sidan.

Så vad ska man göra med dessa idioter i trafiken? Det räcker inte att det str att man ska visa hänsyn i körkortsteorin...
 
Sv: Bilist skrämde ner hästekipage i diket

och dessutom var det inte en stor bilväg, utan en grusväg i ett bostadsområde, mellan en ridklubb och ett lite större stall en bit bort..
 
Sv: Bilist skrämde ner hästekipage i diket

När jag och min kompis var ute och red, ( på bred väg ) så kom det en "lång" bil och körde jätte snabbt. Min kompis red på ett ungt varmblod och visst var han 90 % trafiksäker. Men bilden fotsatte i samma hastighet och åkte förbi mej först. Han svängde inte ut när han körde om oss, han körde max 50cm från mitt ben:eek:Min häst hade ALDRIG blivit rädd för en bil så länge dom hade ägt honnom. Men han vart rädd för bilen , inte konstigt , han hoppade ner i diket och jag ropade åt min kompis att styra ner hennes häst i diket eftersom han inte var 100% trafiksäker. Men hon hann inte höra:( Hennes häst vart jätterädd och började hoppa åt alal möjliga håll. vi var jätterädda att han skulle gå ut i vägen mot bilen men han backade sån tur va ner i diket:smirk: När vi kom hem så pratade vi med ägarna och dom hade hört talas om den där gubben som kört. dom körde med en gång upp dit och pratade allvar med honom. Dom tänkte polisanmäla han om han inte bad om ursäkt och lovade att ALDRIG köra sådär igen!
Vilken tur att ingen kom till skada:bump:

Blir så less på allt folk som inte kan bete sej.:cool:
 
Sv: Bilist skrämde ner hästekipage i diket

Till alla som råkar ut för dessa bilister försök ta deras reg nr, så kan ni ta en diskussion med dem senare.
Alla har väl mobiler idag, det är bara att sms a reg nr direkt till bilregistret så får du fram ägaren på 1 minut.
Lägg in nummret till bilregistret i mobilen 71456.
 
Sv: Bilist skrämde ner hästekipage i diket

det där händer ALLTID här. bilarna gasar alltid när det kör förbi och värst är moppedisterna som tutar när dom gasar förbi, eller varför inte bussarna som slår på helljusen och trycker gaspedalen i botten (hände tre gånger samma dag och en av gångerna stegra hästen och vi höll på att ramla ner för ett stup) eller som den där gången då jag skulle leda en häst till hagen på andra sidan vägen. då kom det en bil lite lungt åkande, jag tänkte vara snäll och skynda över (var redan över halva vägen när den kom) bilen gasar! och hästen slänger sig bakåt (mot bilen) bilen gasar mer hästen börjar slänga sig iväg sidleds på vägen och bilen susar förbi mindre än 10cm ifrån hästen...:(
 
Sv: Bilist skrämde ner hästekipage i diket

Liknande händer här också då och då, har inte så mycket val mer än att rida på grusvägen innan jag kan ta av på mindre vägar. Men här kör folk som dårar, tur att det finns lite skog att hoppa undan på om det krisar. En kväll red jag hem från paddocken, jag och häst var fulla av reflexer fast det inte var speciellt mörkt. Långt i fjärran ser jag en bil komma, fort också. Hästen blir rädd av hans enorma extraljus på bilen och kastar sig ut på vägen, föraren hinner stanna, men ett par meter till hade han fått oss i motorhuven. Denna bilist skällde jag ut :o Jag frågade om han ägde vägen och om han verkligen borde ha körkort om han inte ser en häst full med reflexer när det inte ens är mörkt. Han bad om ursäkt och lovade han skulle de ta det lugnt på småvägarna häromkring i fortsättningen.

Jag har tagit för vana att höja handen mot bilförare som kommer fort, för att signalera att jag har en lite orolig häst (inte om de kommer sakta) och de allra flesta saktar ner. Antingen så väntar de till jag gått förbi (eller själva lugnt åker förbi), eller tills jag kommit in i skogen så bilen kan passera. Så det är faktiskt mitt tips, att vara så fräck att höja upp handen, och tacka snällt förbipasserande bilar (inte bilarna kanske, men le och vinka lite glatt åt föraren). I trafiken måste ju alla ta hänsyn till varandra, fast sen finns det ju onekligen dårar till allt!
 
Sv: Bilist skrämde ner hästekipage i diket

Blir så otroligt arg på förare som inte kan visa hänsyn när man kommer sittandes på 500kg levande djur som faktiskt kan bli rädda.
Har många gånger varit med om folk som kört i full rulle, en eller två gånger till och med en stor traktor med kärra där bak som kom dundrandes i ganska hög hastighet utan att sakta av även fast min häst började bli orolig och ville springa därifrån.
 
Sv: Bilist skrämde ner hästekipage i diket

Tur att man har en trafiksäkerhäst till 99%, hundra kan det ju aldrig bli :crazy: På våran väg har dom sprayat en etta framför 70 på hastighestskyltarna, och den hastigheten håller dom ju också, varasig det gå hästar på vägen eller inte :mad:
 
Sv: Bilist skrämde ner hästekipage i diket

Usch, jag mötte en sån där fartdåre på en grusväg i skogen förut:mad:. Han hade ett släp bakom som slammrade och höll på. H*n saktade inte ner och svängde inte ens undan för oss utan strök förbi bara nån meter ifrån. Sådana bilister kan ju inte vara riktigt friska. Min stackars pålle blev ju livrädd, dock höll hon sig i skinnet och fortsatte längs vägen men jag kännde ju skräcken i henne. Sen dess är det lite läskigt när vi möter bilister med släpvagnar:(.
 
Sv: Bilist skrämde ner hästekipage i diket

Har varit med om nästan exakt samma grej fast med en traktor istället för bil, och vi hade olyckligtvis inget dike att fly ner i...
 
Sv: Bilist skrämde ner hästekipage i diket

JAg måste vara den enda som bor där folk visar sepekt!

Visst finns det någon som inte har vett att stanna när en häst är mitt på bron och dessutom mitt i vägen men för övrigt är både krossar, fyrhjulingar och snöskotrar väldigt vänliga och visar respekt, stannar slår av motorn eller tar en annan väg i skogen.
Bilisterna lika så.:)
 
Sv: Bilist skrämde ner hästekipage i diket

Detta har även hänt mig. Och gasade gjorde bilen oxå:mad:. Och även om det var en kurva lite innan vi möttes så körde h*n inte saktare för det även om köraren visste att jag brukar rida där. Så när bilen kommer och gasar precis gämsides med oss så blir min häst tvungen att slänga sig åt sidan så att jag nästan ramlar av + att även bilen kunde blivit bucklad. Men det är många som är väldigt förtjusta i att köra fort på kurviga grusvägar. Även de i min släkt bryr sig inte så mycket om att köra aningen lugnare även om jag säger till. :(
 
Sv: Bilist skrämde ner hästekipage i diket

Har även också hört av några jag känner som måste rida över broar att det är äldigt många bilar o långtradare som gillar att ha både häst och ryttare på rutan då de nästan jämt tutar som bara den när de kommer under bron. Blir så arg över att sådana människor inte bryr sig om att både männsikor och djur kan komma till skada bara för att de tycker det är kul att se då en häst springer fort eller bockar å stegrar. Har de någonsin tänkt på konsekvenserna!? För sorgligt! =(
 
Sv: Bilist skrämde ner hästekipage i diket

Det var ett riktigt bra tips...........härikring är det de populära fyrhjulingarna som kör ansvarslöst...........
 
Sv: Bilist skrämde ner hästekipage i diket

Kl

Dessvärre händer det mig väldigt ofta...............dock är motorcyklisterna oerhört försiktiga alltid så en stor eloge till alla dem.

Jo, motorcyklisterna sköter sig runt hästar:bow:, men inte runt vägarbetare, vilket jag är under sommrarna:mad:
I Vintras stoppade jag en timmerbil som dammade förbi gårdsplanen i sjuttio knyck, vi har gårdsplanen tyvärr inpå vägen:cry: Han var ganska sur, då jag redan hunnit ringa hans fraktförening. Jag frågade hur många dar de skulle köra ut virke här, så att vi inte i onödan skulle råkas. Bor efter en smal grusväg... Han bara fräste om att hästar inte har ngt på vägen att göra:mad: men skötte sig iallafall några dagar.

I sommar har jag när vi varit ute på vägröjningen, försökt att ta så mycket kännemärken på de, speciellt yrkeschaufförers bilar, ringt vägbasen, som jagat reda på dem, mjukat upp dem å fått dem att ringa å be om ursäkt för sina misstag. Jag har i lugn och ro kunnat förklara hur det känns när de gjort som de gjort, sen har de faktiskt kört lugnare!!!

Vi kanske behöver en hästombudsman på vägen, som man ringer till om ngn jävlas med en. Problemet är ju att man är fiender i trafiken, inte vänner. Jag tror på Vänlighet på Vägen
 
Sv: Bilist skrämde ner hästekipage i diket

var med om precis samma sak för ett par veckor sen, jobbar på grällsta ridcenter som ledare, var ute å red med en grupp (ca 10 häst samanlagt med min) red på ett fuxsto som har lite lätt för att hetsa upp sig, red sist ovh höll ihop gruppen. helt plötsligt kommer den en bil med släpkärra, (studsandes tom bakom bilen pga. farten) ropar åt barnen att bil kommer, å trodde att den skulle sakta in. när bilen väl kom upp nära bakom mig så bodde min häst helt plötsligt nere i diket. nu var det ju tur att det bara var min häst som blev rädd och inte nån av barnens.

fy för respektlösa bilförare säger jag bara
 
Sv: Bilist skrämde ner hästekipage i diket

Jag fattar inte vad polisen bubblar om i artikeln? Vadå diskussion angående om man får rida på vägen eller inte? Hästen är att betrakta som ett fordon och ska man köra om ett annat fordon ska det ske på ett säkert sätt, annars inte. Så säger lagen och det är inte ett dugg konstigt! Bilföraren sitter också i ett säkrare "fordon" än ryttaren och därför ska extra hänsyn visas till denne. Liksom med cyklister och gångtrafikanter. Jag blir vansinnig när jag hör sån't, vad är det för feghet hos polisen?! Är det månne polismästaren själv som körde eller kanske lokalpolitikern? Böter för vårdslöshet i trafik och om det händer igen, indraget körkort! Slut på den diskussionen!

Hände mig senast igår när jag blev omkörd i 120 på en jättesmal asfaltsväg. Nästa gång tar jag reg. nr. och ringer upp dig din j-vel! :devil:
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Lägger in texten jag har på min hemsida rakt av. Men vill uppmärksamma alla på at vara extra försiktiga. Jag kommer jobba för att få...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
12 714
Senast: syrran
·
  • Artikel
Hästnyheter (Arbetarbladet) Det var en helikopter som inspekterar elledningar som skrämde hästarna i Storvik. – Piloten tar hänsyn till om det är...
Svar
4
· Visningar
1 019
Senast: Love_energy
·
  • Artikel
Hästnyheter (Arbetarbladet) Företrädare för Gävle Ryttarsällskap vill att kommunen fattar beslut om att sätta igång projektering inför att bygga...
Svar
1
· Visningar
786
  • Artikel
Hästnyheter (Arbetarbladet) Flickorna var ute och red längs grusvägen när en bil körde förbi och föraren tutade. Han skrämde hästarna och orsakade...
Svar
19
· Visningar
2 265
Senast: Messy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp