Bilist tvärnitade och tutade precis vid hästarna

Fast jag skrev väl inget om informationsskyltar?

Det jag menar är att om man beter sig så omoget i trafiken har man inget där att göra.

Jag vet. Men artikeln gjorde det och jag tror inte att de värsta idioterna bryr sig om ifall körkortet dragits heller.
 
Borde kanske in någonting mer som att sänka hastigheten (om den är hög där?) farthinder?

Obehagligt och oförlåtligt beteende verkligen.

Farthinder är bra. Ett ställe jag rider över vägen så är där såna farthinder som gör att man måste köra lite zickzack för att passera. Då måste man sänka farten. Så där kör alla lugnt och fint och jag kan se dem på långt håll.

Men nåt säger mig att den här bilisten hade nog kommit på nåt annat sätt att skrämma hästarna på om det fanns ett farthinder.
 
Oerhört smart idé och något jag vill haka på med min unghäst! Hur börjar man träna dem lämpligast? 🙈
Jadu, det är långt mer än 20 år sen jag började med detta och det har ju därför alltid funnits några trygga individer i flocken. Jag minns inte exakt hur jag började, men kanske genom att tuta på lite avstånd första gångerna. Sen måste man ju givetvis läsa av hästarnas reaktioner och anpassa sig efter det.
Tanken på det fick jag nog redan typ 1985, när jag red en hel del längs landsvägar med min dåvarande D-ponny och det hände att förbipasserande hängde sig på tutan. Den ponnyn brydde sig inte heller, vilket jag redan då insåg var en tillgång.
 
Fast vänta nu, dem skulle korsa en väg, det kom en bil, han stannade inte, åkte nästan hela vägen fram och tvärnitade framför ryttarna.
Räknas inte hästar som fordon och ska följa visa regler, tex framföras på höger sida, osv. Tänker om dem ska korsa vägen och han kommer från deras höger kanske höger regeln gäller?

Tuta och köra fort vid hästar är ju fel oavsett. Men många verkar tro att hästar har företrädde i trafiken, vilket dem inte har, hästar ska funka ihop med trafiken, men vi har inte företräda jämnt. Däremot ska alla bilar visa respekt och köra på sådan sätt att en olycka inte kan ske.

Någon som vet om högerregeln gäller när man rider?
 
Hittade dessa regler ang att rida på väg

* Bestämmelserna om väjningsplikt och stopplikt gäller. Om du kommer från terrängen in på en väg, har du väjningsplikt.
* Du ska ge tecken när du ska svänga. Tecken ges enklast genom att man räcker ut handen, som när man cyklar.

Så kom dem ut från ridskolans område och skulle korsa en väg är det mycket möjligt att dem hade väjningsplikt. Så om dem rider rakt ut över vägen i tron att bilen ska stanna har dem gjort fel, däremot körde bilen som sagt för fort och tutade, så oavsett har han gjort mer fel. Men kan vara viktigt att fler lär sig vilka regler som gäller när vi rider i trafiken :)

källa: https://www.transportstyrelsen.se/s...llstolsburen-rullskridskor/Hastar-i-trafiken/
 
Fast vänta nu, dem skulle korsa en väg, det kom en bil, han stannade inte, åkte nästan hela vägen fram och tvärnitade framför ryttarna.
Räknas inte hästar som fordon och ska följa visa regler, tex framföras på höger sida, osv. Tänker om dem ska korsa vägen och han kommer från deras höger kanske höger regeln gäller?

Tuta och köra fort vid hästar är ju fel oavsett. Men många verkar tro att hästar har företrädde i trafiken, vilket dem inte har, hästar ska funka ihop med trafiken, men vi har inte företräda jämnt. Däremot ska alla bilar visa respekt och köra på sådan sätt att en olycka inte kan ske.

Någon som vet om högerregeln gäller när man rider?
Varför tror du att dom strunta i väjningsplikt? Bilen var väl antagligen så långt bort att det var fullt rimligt att kliva över. Kanske till och med utom synhåll. Tycker du är lite väl snabb med att ta för givet att dom gjorde fel.
 
Varför tror du att dom strunta i väjningsplikt? Bilen var väl antagligen så långt bort att det var fullt rimligt att kliva över. Kanske till och med utom synhåll. Tycker du är lite väl snabb med att ta för givet att dom gjorde fel.

Eftersom dem säger att bilen stannade framför dem, om man kollar bilden i artikeln så antar jag av deras beskrivning att dem kommit till mitten av vägen när bilen kommer fram till dem. Dem säger även själva att det är väldigt bra sikt och att man ser ganska långt. Så då borde ju dem sett bilen innan dem började korsa vägen?

Och sedan så på bilden i artikeln ser man att dem håller på och korsa vägen medans en bil har stannat och släpper över dem. Så om dem är van att bilar stannar för att släppa över dem sätter ju det förväntningar som kanske inte alla bilar följer då dem enligt lag inte behöver stanna?

Jag tycker spontant att eftersom det är en ridskola ska kommunen sätta upp ett övergångställe med trafikljus, så att det blir rött ljus och alla bilar stannar när hästarna ska korsa vägen. Så kan dem korsa vägen säkert, skyltar som dem pratar om i artikeln är inget folk bryr sig om tyvärr.
 
Eftersom dem säger att bilen stannade framför dem, om man kollar bilden i artikeln så antar jag av deras beskrivning att dem kommit till mitten av vägen när bilen kommer fram till dem. Dem säger även själva att det är väldigt bra sikt och att man ser ganska långt. Så då borde ju dem sett bilen innan dem började korsa vägen?

Och sedan så på bilden i artikeln ser man att dem håller på och korsa vägen medans en bil har stannat och släpper över dem. Så om dem är van att bilar stannar för att släppa över dem sätter ju det förväntningar som kanske inte alla bilar följer då dem enligt lag inte behöver stanna?

Jag tycker spontant att eftersom det är en ridskola ska kommunen sätta upp ett övergångställe med trafikljus, så att det blir rött ljus och alla bilar stannar när hästarna ska korsa vägen. Så kan dem korsa vägen säkert, skyltar som dem pratar om i artikeln är inget folk bryr sig om tyvärr.
Fast du kan ju inte utgå från bilden. Den är ju knappast tagen i det ögonblicket då det hände. Och fortfarande så kan bilen ha varit tillräckligt långt bort för att man ska kunna gå över. Men har den kört för fort så har den kommit fram till dom snabbare än vad den borde ha gjort.
 
Fast du kan ju inte utgå från bilden. Den är ju knappast tagen i det ögonblicket då det hände. Och fortfarande så kan bilen ha varit tillräckligt långt bort för att man ska kunna gå över. Men har den kört för fort så har den kommit fram till dom snabbare än vad den borde ha gjort.

När men enligt bilden är det en ganska bred väg att korsa, och ska bilen ha stanna framför dem kan dem ju inte ha hunnit över vägen, utan borde ju ha varit i mitten om bilen stannar framför dem?
Hastigheten på vägen dem korsade är 70 km/h, så även om han körde laglig hastighet så hinner han ganska långt på kort tid.
Jag tycker kommunen måste göra en säker övergång för ridskolan.
 
När men enligt bilden är det en ganska bred väg att korsa, och ska bilen ha stanna framför dem kan dem ju inte ha hunnit över vägen, utan borde ju ha varit i mitten om bilen stannar framför dem?
Hastigheten på vägen dem korsade är 70 km/h, så även om han körde laglig hastighet så hinner han ganska långt på kort tid.
Jag tycker kommunen måste göra en säker övergång för ridskolan.
Ja en säker övergång borde kommunen se till att fixa. Men det är väl knappast prio eftersom det är en tjejsport
 
Det ser ut som det är en huvudled de måste korsa, likadant när vi red ridskolehästarna till betet korsade vi också en sådan väg enda skillnaden var att det var 90 på den vägen vi korsade och inte 70. Ogillar att korsa den vägen då det är dålig sikt, det bästa är att ha trafikvana hästar som lugnt kan stå och vänta medan man lyssnar för att höra om det kommer någon, så man kan gå över när det är fritt.

Det är en sak jag saknar i artikeln, det står att det höll på att gå riktigt illa, men det står ingenting om vad som hände mer än att bilen tutade och tvärnitade. Skenade hästarna? Ramlade någon av? Något annat? Så många frågor.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Polisen larmades på tisdagskvällen om fyra lösspringande hästar som sprang mitt på vägen. Två av hästarna har blivit påkörda av en...
Svar
0
· Visningar
641
Senast: Gunnar
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Det är bevisat. Fyra dagar. Fyra dagar provade jag att "jobba" 25%. 5:e dagen var jag hemma. Med en sån fruktansvärd värk i nacken...
Svar
5
· Visningar
1 825
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag var inte ett dugg sugen på att åka till ridskolan för veckans lektion. Det kändes verkligen uppgivet tråkigt och jag var riktigt...
Svar
0
· Visningar
325
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Att komma till ridskolan och se att jag får sitta en lektion till på min fina vita springare Dell kändes nästan osannolikt! Vilken...
Svar
0
· Visningar
510
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp