Bilist tvärnitade och tutade precis vid hästarna

Vi fick på den gamla goda tiden lära oss hur en korsade en väg i grupp till häst.
ALLA rider utmed vägkanten, vid givet kommando vänder alla över vägen samtidigt.

Detta gör att ingen blir lämnad på ena sidan och att det tar lika lång tid för tio hästar att gå över vägen som en.
Antar att det inte är något som används idag och kunskapen har försvunnit.

På min gamla ridskola red vi över vägarna 2 och 2 och höll ihop. Bilarna stannade alltid.
 
Jo, det är väl bättre än på led. Men flockkänslan kan ändå triggas. och det tar längre tid att korsa vägen.

Bara om bilisterna bryter mot lagen om tränger sig emellan, något som är olagligt. Hände aldrig att nån bilist gjorde det faktiskt när jag var med.

Vid många vägövergångar går det inte att rida i ett led längst med vägen först och sen över, det skulle ju innebära att måste rida längst med vägen och inte bara över den. Jag föredrar att vistas så kort tid vid vägen som möjligt och rider därför rakt över och inte först längst med och sen över.
 
Underbar idé - tio hästar i bredd som korsar en väg under hemfärd när någon t.ex. tutar och skrämmer någon av hästarna...

Att korsa i bredd är också bara möjligt där man kan gå längst vägen, vända upp och falla tillbaka i led under en rörelse längst vägen på andra sidan. I en korsning är det inte en möjlighet. För att gå genom en korsning i bredd ska alla hästarna samtidigt ut från vägen man kommer ifrån och in på den igen efter korsningen.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Polisen larmades på tisdagskvällen om fyra lösspringande hästar som sprang mitt på vägen. Två av hästarna har blivit påkörda av en...
Svar
0
· Visningar
640
Senast: Gunnar
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Det är bevisat. Fyra dagar. Fyra dagar provade jag att "jobba" 25%. 5:e dagen var jag hemma. Med en sån fruktansvärd värk i nacken...
Svar
5
· Visningar
1 824
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag var inte ett dugg sugen på att åka till ridskolan för veckans lektion. Det kändes verkligen uppgivet tråkigt och jag var riktigt...
Svar
0
· Visningar
324
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Att komma till ridskolan och se att jag får sitta en lektion till på min fina vita springare Dell kändes nästan osannolikt! Vilken...
Svar
0
· Visningar
508
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp