Bilköp, bilförsäkring, billån

Wysiwyg

Trådstartare
Jag vet inte riktigt vad jag vill i den här tråden för jag är så förvirrad över hela grejen. Har tänkt köpa bil inom en kort framtid och vet ingenting om hur det går till, vad man ska ha koll på, vad man ska kolla när man provkör etc. Kan ju knappt fylla på olja.. :o

Har i alla fall kommit fram till att jag ska köpa bil av bilhandlare, det känns säkrast så. Men vad kollar man på när man provkör? Vad är viktigt att inte missa? Vad ska man fråga om?

Bilförsäkring har jag kommit fram till att jag nog ska ha den största som går, har googlat lite olika bolag och de verkar ligga hyfsat lika varandra i pris. Några tips från er? Vad händer med bilen om jag tex är med i en bilolycka så bilen blir obrukbar? Skrotas den och försäkringsbolaget betalar ut pengar för en liknande bil eller vad? Vill inte riskera att stå med dyrt billån i flera år och ingen bil.

Sen djungeln med billån.. Jag kommer inte ha råd att köpa bilen kontant även om jag inte siktar på något jättedyrt. Men hur ska man veta vad som är mest fördelaktigt? ALLA säger ju att de har fördelaktiga räntor osv. Hur räknar man på hur stor prisskillnad det egentligen blir med olika räntor? Vad kan annars vara "dolda avgifter" som man ska tänka på?

Ja som ni ser.. Ytterst spretigt alltihop men om någon vänlig själ har lust att upplysa en okunnig blir jag mycket tacksam!
 
Jag vet inte riktigt vad jag vill i den här tråden för jag är så förvirrad över hela grejen. Har tänkt köpa bil inom en kort framtid och vet ingenting om hur det går till, vad man ska ha koll på, vad man ska kolla när man provkör etc. Kan ju knappt fylla på olja.. :o

Har i alla fall kommit fram till att jag ska köpa bil av bilhandlare, det känns säkrast så. Men vad kollar man på när man provkör? Vad är viktigt att inte missa? Vad ska man fråga om?

Bilförsäkring har jag kommit fram till att jag nog ska ha den största som går, har googlat lite olika bolag och de verkar ligga hyfsat lika varandra i pris. Några tips från er? Vad händer med bilen om jag tex är med i en bilolycka så bilen blir obrukbar? Skrotas den och försäkringsbolaget betalar ut pengar för en liknande bil eller vad? Vill inte riskera att stå med dyrt billån i flera år och ingen bil.

Sen djungeln med billån.. Jag kommer inte ha råd att köpa bilen kontant även om jag inte siktar på något jättedyrt. Men hur ska man veta vad som är mest fördelaktigt? ALLA säger ju att de har fördelaktiga räntor osv. Hur räknar man på hur stor prisskillnad det egentligen blir med olika räntor? Vad kan annars vara "dolda avgifter" som man ska tänka på?

Ja som ni ser.. Ytterst spretigt alltihop men om någon vänlig själ har lust att upplysa en okunnig blir jag mycket tacksam!
Jag gör ett försök.
Jag har provat bil av bilhandlare, den skulle vara tip-top. Jag for förbi en verkstad och frågade vad dom tyckte, dom dömde ut bilen. Slutade med att jag gjorde lika från en privatperson och köpte den bilen. Ta med dig någon som är duktig på bilar! Alla vill tjäna pengar, gärna genom att glömma att nämna något.

Helförsäkring: du får det bilen är värd enligt försäkringsbolaget. Jag kraschade en gammal Volvo, jag sa att den var värd 25 enligt andra bilar på blocket, dom betalade ut det. Men har du betalat 120 och fb bara tycker den är värd 80 så är det vad du får. Jag är inte 100% säker dock.

Äger du din fastighet och kan höja lånet är det mest fördelaktigt, billån är dyra, då värdet sjunker fort. Förhandla annars med din bank.

Räntor. Vi säger att du lånar 100 och väljer mellan ränta på 2 och 4%. Det skiljer 2000kr/år. Har den ena faktureringsavgift på 50kr/månaden så blir den 600kr dyrare/år.

Hoppas det hjälpte lite. Lycka till!
 
Hej!

Att köpa bil kan vara en riktig djungel! Men det behöver inte vara så svårt som man kanske tror. Något jag verkligen rekommenderar att du börjar med är att läsa en guide om att köpa bil https://www.myloan.se/billan/kopa_bil. Kanske kan framstå som mycket jobb. Men jag tror det kommer få dig att känna dig säkrare.

Sen när det kommer till bilförsäkring beror det på. Hur förstörd din bil blir vid olycka. Vad värdet på din bil är och vilken typ av försäkring du tecknat. Vill du ha störst risk att få tillbaka pengar vid olycka krävs det att du har helförsäkring samt vagnskadegaranti.
Det finns en del olika jämförelsetjänster som hjälper dig jämföra fler bolag samtidigt vilket kan vara smart att titta lite närmare på för din del.
https://www.insplanet.com/ är ett bolag jag själv använt och skulle rekommendera.
 

Liknande trådar

Relationer Hur vet man om det är dags att göra slut? Hur vet man att man är kär? När relationen inte flyter på och det finns saker som skaver hur...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
13 848
Relationer I vilken ände ska jag börja ens försöka förklara det som har hänt, mina tankar och allt kaos som just nu omsluter mig.. Jag får försöka...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
32 420
Senast: cirkus
·
Äldre Hej! Vet att det finns kunniga jurister här och vill passa på att fråga om ett köp av begagnad bil. Vi är inga bilexperter och har...
Svar
17
· Visningar
1 543
Senast: Mia_R
·
Äldre Nu ska det köpas en bil. Av någon anledning har både jag och sambon snöat in på Volvo 50, antingen 1,6D DRIVe eller en D2, årsmodeller...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
6 017
Senast: Ava22
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Koppel som släppte
  • Oseriös avel 2023
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp