Bilkörning per vecka?

iNHALE

Trådstartare
Hur mycket bil kör ni i genomsnitt per vecka? Tänker både till och från jobb, diverse fritidsintressen, barns aktiviteter osv.

Jag räknade för skoj skull ihop att jag i genomsnitt kör ca 70 mil i veckan inräknat arbetspendling, diverse hundaktiviteter och annat man är iväg på.

Har ni satt någon begränsning på hur mycket bilkörning ni "får" göra under en vecka eller kör ni så mycket ni vill oavsett? Tänker både ur miljösynpunkt och ekonomisynpunkt. Fossila bränslen är ju ganska dyra för tillfället där iaf dieseln kostar över 16 kr\L på de flesta ställen.
 
Hmm, vanlig bilkörning. Det är nog inte så mycket, speciellt inte nu på sommaren när jag cyklar till jobbet och det inte är någon ridning.

Tror jag kör drygt 50 km en vanlig vecka max när alla aktiviteter är igång med personbilen.

Däremot kör jag en hel del i jobbet, vet jag snittar i jobbet runt 200 km per dag (kan vara mer vissa dagar och mindre andra), så är inte direkt jättesugen på att sätta mig i en personbil och fortsätta köra, så kör gärna så lite som möjligt då hjärnan är rätt trött efter en arbetsdag. 😅
 
Har 4 mil till stallet tyvärr, så för mycket bilkörning. Men ja.. Det får vara så just nu även om jag ogillar både bilkörningen i sig, kostnaden och miljöproblemen som tillkommer.
 
Nuförtiden bara runt 40 mil/vecka, ibland bara 30. För tio år sedan inte ovanligt med 100.

Bränslekostnaden är förstås en tung hushållspost men den är svår att komma undan. Samtidigt har jag svårt att grämas alltför hårt, dieseln pendlade mellan 14,50-15 kr under åtminstone 4-5 år. Man får hitta en snål bil, min snittar ca 0,47.
 
Ca 35-50 i veckan om jag jobbar. 45 mil när jag veckopendlade för studier. Nu under distansundervisningen ca 1-9 mil, beroende på helgaktivitet.

När jag jobbat/veckopendlat försöker jag att åka så lite som möjligt utöver det jag måste, för att hålla ner kostnaderna.
 
Det kan skilja sig lite men jag brukar tanka två gånger per månad och jag brukar ha kört 85-100 mil per tank. (Beroende på hur mycket jag kört med släp.)
Så någonstans kring 40-50 mil per vecka.

Kör till och från jobbet (1,8 mil enkel väg) , till och från stallet (1,3 mil enkel väg) och till och från dotterns pappa (5,7 mil enkel väg).
Till och från mataffären bakas in i någon av de andra körningarna.
 
et har berott på hur långt jag arbetspendlat. Perioder när jag jobbat en timme bort har det blivit mer. När jag jobbat i hemkommunen blir det mindre. Senaste året knappt något alls eftersom jag suttit hemma i coronaisolering

Min diesel drar runt 4 dl milen trots att det är en mellanklassbil. jag "unnar mig" att köra bil utan restriktioner. Det är ett av mina få dyra nöjen - att kunna dra iväg på utflykter eller sevärdheter. Besöka vänenr och arrangemang. Eftersom jag bor - och bott - på landet är bilen dessutom nödvändig. Den står för en stor del av min frihet.
 
Kör ca 7000 mil per år så ca 134 mil i veckan, varav 5000 mil diesel (passat) och ca 2000 mil Audi V8 ...
 
Aldrig. Kan räkna på en hand hur många gånger jag kört bil de senaste åren. Däremot kör jag en del i jobbet, men då främst moped och tja, hur mycket som körs i jobbet (oavsett fordon) är inget som jag själv kan påverka.

Samåker en del bil, främst till mataffär och träning. Det blir normalt sett några gånger i veckan, ca 1,5 mil enkel väg som längst och då försöker vi uträtta så många ärenden som möjligt på samma gång (tex handla på vägen hem från träning eller liknande).
 
Till vardags kör jag max ett par mil om dagen. Vissa dagar ingenting alls. Men sen åker jag gärna när jag är ledig och hittar på grejer.
 
Jag har bara 3,3 km till jobbet (borde kunna cykla) och ingen häst längre. Handlar på väg till eller hem från jobbet. Så det blir inte många km per vecka. Sen blir det någon långresa på semestern.
 
Vår bil har gått 1400 mil senaste året vilket skulle innebära 27 mil i veckan ungefär. Men det är väldigt missvisande. Absolut störta andelen av dessa mil körs sommar och vinter då vi åker till vårt fritidshus. Skulle gissa på att vi kör någonstans runt 10 mil en vardagsvecka, ibland ännu mindre. Det består nästan uteslutande av att min man kör bil till jobbet en del dagar. Det är för långt för att orka/hinna cykla varje dag och vi undviker kolletivtrafiken nu under pandemin.

Jag försöker leva enligt devisen "aldrig bilden under milen" och det går rätt bra! (har elcykel). Men jag är inte fanatisk. Det är okej att ta bilen korta sträckor om det är snöstorm eller man ska köpa en soffa eller liknande :p

Kan väl tillägga att jag har inte åkt kollektivt sen februari 2020 pga Corona, så det är inte så att jag åker kollektivt istället.

Att försöka begränsa sitt bilåkande så mycket där är möjligt är för mig en fullkomlig självklarhet.
 
Just nu blir det bara ”nöjeskörning” då jag har 700 meter till jobbet. Men det unnar jag mig faktiskt. 😉
 
En vanlig vecka kör jag (+sambon)
Stallet 1 dag, knappt 3,5 mil
Jobbet 1 dag, ca 2,5 mil
Förskolan, oftast försöker vi cykla men vid dåligt väder mm kan det bli bil: 4km
1-2 ärenden till mataffären, bygghandel, tippen etc: 5-6 mil
Bil till lunch med kollega, varje fredag: 3 mil
Totalt typ 13,5 mil i veckan. Ska vi göra någon extra utflykt blir det ju mer.

Trots att vi bosatt oss så att vi ska slippa vara så bilberoende och ändå bo på landet tickar milen lätt på. Ärendena är ofta tvunget att ha bil, släp med virke eller skräp är svårt att ta med cykeln. Stallresan är också bilen nödvändig för.
Men jobbresan är ren lättja pga gravid och orkar inte alltid cykla, förskoleresorna likaså. Lunchen är till ett lantligt beläget gårdscafe och en lyx jag unnar mig när jag nästan inte träffar andra kollegor under Corona.

Jag tycker att vi borde kunna köra ännu mindre bil, men har ingen övre absolut gräns. Skulle vi behöva tanka mer än 1-1,5 gång per månad skulle jag nog reagera och se till att vi drog ner på det igen.
 
Kör mellan 0-50 km i veckan. Ofta inget alls pga cykelavstånd till både stall och jobb.

Enda gången jag tar bil är till dotterns ridskola och min egen träning med hästen (varannan vecka).

Varje dag jag slipper starta bilen ser jag som en vinst!
 
Vår bil har gått 1400 mil senaste året vilket skulle innebära 27 mil i veckan ungefär. Men det är väldigt missvisande. Absolut störta andelen av dessa mil körs sommar och vinter då vi åker till vårt fritidshus. Skulle gissa på att vi kör någonstans runt 10 mil en vardagsvecka, ibland ännu mindre. Det består nästan uteslutande av att min man kör bil till jobbet en del dagar. Det är för långt för att orka/hinna cykla varje dag och vi undviker kolletivtrafiken nu under pandemin.

Jag försöker leva enligt devisen "aldrig bilden under milen" och det går rätt bra! (har elcykel). Men jag är inte fanatisk. Det är okej att ta bilen korta sträckor om det är snöstorm eller man ska köpa en soffa eller liknande :p

Kan väl tillägga att jag har inte åkt kollektivt sen februari 2020 pga Corona, så det är inte så att jag åker kollektivt istället.

Att försöka begränsa sitt bilåkande så mycket där är möjligt är för mig en fullkomlig självklarhet.

Ehum, bilder är bra! Även kortare än en mil :D
 
Kör runt 90 mil i veckan. 80 mil är pendling till jobbet. Resten är för div hundträning och sånt.
Alldeles för mkt tid i bilen egentligen men det är så det ser ut nu. :)
 
Ca 10 mil i veckan, vilket då ger två turer till stallet och tillbaka (2,5 mil enkel väg). Bilen som helhet (vi delar den med svärmor) går nog ca 20 mil i veckan. Ingen av oss kör särskilt mycket, med andra ord. Därför är det ovanligt fiffigt att vi bor bara nått kvarter från varandra och kan dela på en bil.
 

Liknande trådar

Anläggning Jag står idag i ett nybyggt stall fullutrustat med tillhörande bekvämligheter som varmvatten, flera spolspiltor osv. Anläggningen har...
2
Svar
25
· Visningar
4 756
Senast: Cilla
·
Utrustning Är just nu i bil letar tagen och skall innan vintern köpa ny bil. Jag tänkte nu satsa på en klok bra "dragbil". Jag har för tillfället...
Svar
8
· Visningar
1 602
Senast: Equilina
·
Foder & Strö Är rätt ny på det här med foderstatsberäkning, men har provat räkna i både Freeform och på Hästsveriges foderprogram med i princip samma...
Svar
4
· Visningar
975
Senast: cewe
·
Övr. Hund ... det här är:) Jag kan avslöja så mycket att det är en ras som jag möjligen skulle kunna tänka mig (om ni kommer ihåg min tidigare...
2
Svar
20
· Visningar
3 998
Senast: Lilahnee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp