Bilkörning per vecka?

Till jobbet ca 10 mil/vecka
Till annat, typ hälsa på föräldrarna, storhandla, stallet mm ca 25 mil/vecka

Jag skulle kunna dra ner på andra kategorin. Men det skulle innebära att jag inte träffar familjen så ofta, samt att mitt matkonto blir högre och variationen lägre. Stallet ligger på vägen. Jag är där ca 1-2 gånger i veckan (2,5 mil enkel väg). I sista kategorin här jag även räknat in sjukhusbesök och veterinär, något som inte sker så ofta men ändå regelbundet.
Nu på sommaren lär vi åka och bada oftare (min stolle till man badar året runt). Det lägger på nån mil i veckan.

Ju mer jag tänker på det ju mer inser jag hur mycket bil jag åker. Milen tickar på snabbt. Hade varit bra om man kunnat ta bussen till och från jobbet, men antingen kommer jag inte dit i tid eller så kommer jag inte hem..
 
0 mil / vecka under arbetsveckor. Jag går oftast de drygt 2,5 km till jobbet släpandes på dator etc. Kan cykla ibland, men det blir rejäl omväg och är ofta lite krångligt att hitta cykelparkering.
Några gånger per år används bilen för att hälsa på släktingar och då ofta samtidigt uträtta lite större ärenden.
Under semester och långhelgen används bilen flitigt.
Parkeringen kostar 2800 kr/mån. Sen tillkommer biltullar när bilen körs hemifrån/tillbaka hem. Och så däckhotell. Tidigare kostade även bussbiljetten för att först ta sig till garaget, nu 4 garagebyten senare så ligger det på gångavstånd några kvarter bort.
 
Just nu tankar jag ungefär varannan månad, vilket innebär att det inte blir mycket körning. Har cirka 5km till jobbet och jobbar bara 1-3 dagar i veckan. Är jag ledig försöker jag hålla mig hemma, annars åker jag främst kortare svängar. Vissa månader blir det betydligt mer, få jag har extrajobb som ligger 15 mil bort. Och i jobbet kan det bli upp mot 50-100 mil på en vecka beroende på vad som ska göras.
 
Jag har satt en tank som maxgräns för en ”normal” månad för mig. Då tar jag mig till och från jobbet, ett par träningar med häst eller hund, storhandla och någon liten helgutflykt. Vintertid eller när jag har semester så blir det mer eftersom jag bor så att det bara går att ta sig hemifrån utan bil vid barmark och måste åka genom halva Sverige för att komma till sommarstället. Jag kör nog bil ungefär så mycket som jag behöver men var det billigare så skulle jag nog inte vara riktigt så planerad som jag är idag med när jag gör vad så att det blir på vägen till annat.
 
Jag brukar cykla till tåget för att åka till jobbet och jag har hästarna hemma, så ingen körning där. Däremot brukar jag åka in till byn och handla mat, hämta paket, slänga skräp etc en gång i veckan - ca 6 km totalt. En gång i månaden åker jag till en grannort för att köpa hundmat, hönsmat, eventuella byggvaror etc. - ca 4 mil totalt. Sen beror det på hur mycket jag tränar med hundarna på brukshundklubben (ca 2 mil totalt per gång), om jag är iväg och tävlar med hundarna, om jag är iväg på andra hobbyaktiviteter, om jag åker och hälsar på systern eller släkten osv.
 
Nu med corona, och väldigt lite utflykter, blir det mest fram och tillbaka till jobbet. Jag har 1,5 mil enkel resa, så 3 mil x 5. Och sedan åker jag en vända till - samma sträcka - på helgen för att handla. Så knappt 20 mil kör jag en vanlig vecka.
 
Kör i snitt 20 mil om dagen. Bor på landet med 3,5 mil till barnens skola utan möjlighet till buss och har fem mil till arbete och ett par mil till stallet. Finns ingen kollektivtrafik här heller. Försöker inte använda bilen i övrigt men barnen måste åka till sina kompisar ibland såklart.
 
Kommer knappt ihåg hur mycket (lite) jag körde innan covid, men nu klarar jag mig fint på 4-6 mil per "vanlig" vecka. En storhandling och ofta en vända till foderbutiken eller Granngården (eller eventuellt någon trädgårdsbutik/plantskola :D ). Någon enstaka vecka kan jag nog vara nere på två mil och sommartid har jag klarat någon helt bilfri vecka om jag går in för det. Är flitig med att nyttja Skånetrafikens sommarkort även för utflykter när det går.

En mer normal arbetsvecka med pendling (i huvudsak kollektivtrafik) kom tidigare oftast upp i 5 mil till så säg 8-12 då kanske beroende på om andra ärenden kunde läggas i anslutning till jobbpendlingen. Även när pandemiläget förbättras så räknar jag med att kunna fortsätta jobba hemifrån en till två dagar i veckan så det drar ju ner lite till.
 
Jag använder främst bilen till stallet, har 1,7 mil enkel resa dit och åker varje dag. Någon eller några gånger per månad åker jag dit två gånger. Sen blir det enstaka turer om jag ska iväg på något. Har bilen när vi storhandlar också.
Jag promenerar till jobbet, men min sambo har bilen till sitt jobb och kör då straxt under milen enkel resa.

Försöker att inte köra bil i onödan men har ingen maxgräns för mig eller så.
 
Runt 25-30 mil en vanlig vecka skulle jag tippa, varav de flesta eldrivet. Känns som en himla lyx då jag tidigare körde minst 10 mil om dagen en vanlig vardag.

Önskar att jag kunde cykla något mer, men har tyvärr väldigt ont om lämpliga cykelvägar och lite för dåligt med tid för att hinna cykla till jobbet (dit det ändå också är dåligt med lämpliga vägar). Hade gärna haft cykelkärra till barn och hund men det finns verkligen ingenstans jag skulle våga ge mig ut med en sådan i närheten, så vi kör cykelsits till barnet och korg till hunden och har egentligen bara ett håll vi vågar cykla åt.

Så bilarna är lite av en förutsättning för att kunna bo som vi bor, men det känns väldigt bra att en av dem kunnat få bli en elbil.
 
Jag har ingen aning, men vi tankar i snitt 1 gång/månad och är två personer på en bil med en tank på ca 30-40 liter.
 
Herregud vad alla kör bil, när jag läser här blir jag så glad att jag bor så jag trots två småbarn bor så jag inte ens äger en bil. Så mkt tid som bara måste gå åt att sitta i bil. Jag åker typ bara el-lådcykel. Hyr bil nån gång ibland. Tycker det är så befriande. Så kör 0 mil i veckan. Brukar hyra bil nån månad på sommaren, då kör jag lite mer :)
 
Ca 35-50 mil är nog det vanligaste. 30 mil är tur och retur stallet varje dag. Sen beror det på om vi åker till landet, handlar, åker iväg för hundträning osv.

Jag har inte satt några gränser. Det är klart det gnager ur mijösynpunkt. Samtidigt ger bilen en oerhörd livskvalitet och reducerar mycket stress.
 
Herregud vad alla kör bil, när jag läser här blir jag så glad att jag bor så jag trots två småbarn bor så jag inte ens äger en bil. Så mkt tid som bara måste gå åt att sitta i bil. Jag åker typ bara el-lådcykel. Hyr bil nån gång ibland. Tycker det är så befriande. Så kör 0 mil i veckan. Brukar hyra bil nån månad på sommaren, då kör jag lite mer :)

Fast det där är ju konstiga perspektiv. För mig handlar det inte om hur jag bor. Jag bor i stan, men många av mina geografiska "intressepunkter" är utanför stan åt olika håll. Landet, stallet, hundträningen.

Det hade tagit mig nästan 3 timmar att åka kollektivt till landet, exempelvis, jämfört med 1 h 15 min i bil. Stallet hade inte ens varit möjligt att ta sig till kollektivt, om jag inte hade avslutat en 45-minuters pendling med att gå 4,5 km. Nu tar det 25 min i bil. För att inte tala om hur mycket mindre släpande och kånkade det blir. Jag sparar oerhört mycket tid på att ha bil och tycker det innebär en fantastisk, helt omätbar frihet att ha den - och då har vi inte ens börjat prata om hur mycket stress det reducerar att kunna ta bilen!

Om jag hade levt ett liv där jag inte hade bil och bara hade tagit mig fram med cykel hade det helt ärligt inneburit, för mig, att jag hade haft ett väldigt begränsat och tråkigt liv sett till vad jag egentligen vill göra, eftersom det hade varit ekvivalent med att jag inte åkte till landet, inte hade häst, knappt åkte iväg med hunden, inte utforskade nya vandringsställen osv. Men det är ju såklart olika för alla.
 
Jag har ungefär tre mil enkel resa till jobbet, så innan pandemin körde jag minst 30 mil/vecka. Har eget stall, så har dock ingen restid till stallet.

Under pandemin kör jag ungefär en gång i veckan till kontoret för arbetsuppgifter som måste utföras där, vilket ger sex mil jämfört med 30. Kör annars bara några kilometer på hemmaplan, som till affären och till mina föräldrar.
 
Fast det där är ju konstiga perspektiv. För mig handlar det inte om hur jag bor. Jag bor i stan, men många av mina geografiska "intressepunkter" är utanför stan åt olika håll. Landet, stallet, hundträningen.

Det hade tagit mig nästan 3 timmar att åka kollektivt till landet, exempelvis, jämfört med 1 h 15 min i bil. Stallet hade inte ens varit möjligt att ta sig till kollektivt, om jag inte hade avslutat en 45-minuters pendling med att gå 4,5 km. Nu tar det 25 min i bil. För att inte tala om hur mycket mindre släpande och kånkade det blir. Jag sparar oerhört mycket tid på att ha bil och tycker det innebär en fantastisk, helt omätbar frihet att ha den - och då har vi inte ens börjat prata om hur mycket stress det reducerar att kunna ta bilen!

Om jag hade levt ett liv där jag inte hade bil och bara hade tagit mig fram med cykel hade det helt ärligt inneburit, för mig, att jag hade haft ett väldigt begränsat och tråkigt liv sett till vad jag egentligen vill göra, eftersom det hade varit ekvivalent med att jag inte åkte till landet, inte hade häst, knappt åkte iväg med hunden, inte utforskade nya vandringsställen osv. Men det är ju såklart olika för alla.
Men det är väl självklart att alla prioriterar olika eller? Jag skrev väl bara att JAG var glad att ha inrättat mitt liv så jag slipper åka så mycket bil. Jag tycker det verkar hemskt att spendera så mkt tid som de flesta här verkar spendera i bil, men det är så klart bara jag. Utgår från att de flesta väljer att lägga upp sina liv på det sätt som passar dem bäst (sen är det så klart inte möjligt att välja fullt ut pga massor av olika anledningar..). Det ändrar inte det faktum att jag är glad att jag bor i stan, nära stora grönområden, stall, skolor och allt annat som intresserar mig (mer än Skåne då möjligtvis dit jag åker när jagar ledig ;))
JAG tycker inte bil är livskvalitet, jag tycker det är slöseri med tid och stressande :)
 
Jag har själv ingen hårddragen gräns för hur mycket jag "får" köra men jag har en oskriven regel åt mig själv att jag ska klara mig på en tank diesel per vecka vilket jag gör utan problem. Min bil må vara stor men drar 0,5-0,6 L/mil beroende på hur och var man kör. Förbrukningsmätaren brukar snitta 0,53 under den tiden på året man har sommardäck.

Jag och sambon har vars en bil vilket nog är det som är mest "onödigt" i sammanhanget egentligen. Tyvärr är han för bekväm för att samåka mer än i nödfall trots att vi jobbar på samma ort och har liknande arbetstider. Jag skulle gärna samåka och dela på en bil även om det innebar lite mindre flexibilitet.

Drömmen är att kunna ha en elbil, helelektrisk, men det är inte ekonomiskt möjligt just nu. Hade älskat att kunna "tanka" hemma i carporten och aldrig behöva fundera på bränsleförbrukningen igen.
 
Herregud vad alla kör bil, när jag läser här blir jag så glad att jag bor så jag trots två småbarn bor så jag inte ens äger en bil. Så mkt tid som bara måste gå åt att sitta i bil. Jag åker typ bara el-lådcykel. Hyr bil nån gång ibland. Tycker det är så befriande. Så kör 0 mil i veckan. Brukar hyra bil nån månad på sommaren, då kör jag lite mer :)

Vad är det som säger att bilåkande tar längre tid än elcykelåkande? Snarare så att om sträckan är densamma så tenderar bil att vara snabbare än elcykel.
 
En vanlig 0-4km. En lite mer vecka ca 1,5mil ev 2 mil beroende på om vi handlar med bilen eller inte.
Vi cyklar mest, tar bilen till affären ibland om vi vet att vi ska göra en riktig storhandling i kombination med dåligt väder. :)
 

Liknande trådar

Anläggning Jag står idag i ett nybyggt stall fullutrustat med tillhörande bekvämligheter som varmvatten, flera spolspiltor osv. Anläggningen har...
2
Svar
25
· Visningar
4 755
Senast: Cilla
·
Utrustning Är just nu i bil letar tagen och skall innan vintern köpa ny bil. Jag tänkte nu satsa på en klok bra "dragbil". Jag har för tillfället...
Svar
8
· Visningar
1 602
Senast: Equilina
·
Foder & Strö Är rätt ny på det här med foderstatsberäkning, men har provat räkna i både Freeform och på Hästsveriges foderprogram med i princip samma...
Svar
4
· Visningar
975
Senast: cewe
·
Övr. Hund ... det här är:) Jag kan avslöja så mycket att det är en ras som jag möjligen skulle kunna tänka mig (om ni kommer ihåg min tidigare...
2
Svar
20
· Visningar
3 997
Senast: Lilahnee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp