Bilkörning per vecka?

Ja, det beror nog till mycket stor del på var sträckan ligger. Skall man två kilometer i mitten av en stor stad kan cykeln säkert vara överlägsen. Åker jag tre mil till jobbet så... njae.

Som sagt, generellt :D (Är sträckan så kort så hade jag inte bemödat mig med att starta bilen, om det nu inte är för att jag ska hämta en ny diskmaskin eller så :rofl: )
 
Vad är det som säger att bilåkande tar längre tid än elcykelåkande? Snarare så att om sträckan är densamma så tenderar bil att vara snabbare än elcykel.
Men det säger väl sig själv att det är så? Jag tänker att få ändå cyklar 50-100 mil i veckan som många verkar köra bil.. jag gör det inte. Hade jag haft 3 mil till stallet hade jag också tyckt bil var bättre, men jag skulle inte välja att lägga upp mitt liv så jag har 3 mil till något jag gör dagligen..
Sen tycker JAG det är skönare att trampa, ger ändå nån form av motion mot att sitta stilla i bil. Men jag fattar att alla är olika. Det jag vill ha sagt framför allt är att jag är glad att jag har korta avstånd i min vardag :)
 
Men det säger väl sig själv att det är så? Jag tänker att få ändå cyklar 50-100 mil i veckan som många verkar köra bil.. jag gör det inte. Hade jag haft 3 mil till stallet hade jag också tyckt bil var bättre, men jag skulle inte välja att lägga upp mitt liv så jag har 3 mil till något jag gör dagligen..
Sen tycker JAG det är skönare att trampa, ger ändå nån form av motion mot att sitta stilla i bil. Men jag fattar att alla är olika. Det jag vill ha sagt framför allt är att jag är glad att jag har korta avstånd i min vardag :)

Men det blir ju en märklig jämförelse om sträckorna är olika :)
Jag bor fantastiskt bra men det är svårt att kombinera boende, jobb och stall på cykelavstånd.

Sen avskyr jag iofs att cykla. Försöker alltid slå världsrekord på sträckan och kommer fram drypande av svett :rofl: I bilen har jag ständigt 16 grader och bra musik :D
 
Men det blir ju en märklig jämförelse om sträckorna är olika :)
Jag bor fantastiskt bra men det är svårt att kombinera boende, jobb och stall på cykelavstånd.

Sen avskyr jag iofs att cykla. Försöker alltid slå världsrekord på sträckan och kommer fram drypande av svett :rofl: I bilen har jag ständigt 16 grader och bra musik :D

Fast själva poängen var ju att @jeennnnyy var nöjd med att ha "ordnat" sitt liv så att hon inte behöver sitta massa timmar i bil utan klara sig på cykel. Det var ju inte så att hon argumenterade för att det var roligare/lättare/snabbare att cykla två timmar om dagen än att köra bil två timmar om dagen. (Det tycker iofs jag men är ju helt irrelevant i sammanhanget).
 
Men det blir ju en märklig jämförelse om sträckorna är olika :)
Jag bor fantastiskt bra men det är svårt att kombinera boende, jobb och stall på cykelavstånd.

Sen avskyr jag iofs att cykla. Försöker alltid slå världsrekord på sträckan och kommer fram drypande av svett :rofl: I bilen har jag ständigt 16 grader och bra musik :D
Har aldrig skrivit att det går snabbare att cykla, självklart går det (oftast) snabbare att köra bil långa sträckor. De sträckor jag oftast tar mig är nog cykel åtminstone nästan lika snabbt som bil.
Och kanske är det svårt att bo nära stall och jobb, men jag gör det och är glad för det! Är ett mkt aktivt val. Tycker pendling är dödstrist, särskilt i bil.
 
Har aldrig skrivit att det går snabbare att cykla, självklart går det (oftast) snabbare att köra bil långa sträckor. De sträckor jag oftast tar mig är nog cykel åtminstone nästan lika snabbt som bil.
Och kanske är det svårt att bo nära stall och jobb, men jag gör det och är glad för det! Är ett mkt aktivt val. Tycker pendling är dödstrist, särskilt i bil.
Jag pendlade med bil i ett halvår innan jag gick över till tåg. Det tog ungefär lika lång tid dörr till dörr (50-60 minuter), om man räknar in att jag körde in om hunddagiset och hämtade/lämnade hunden när jag körde med bil (nu bor hon och min andra hund i hundgård på dagen). Jag hade aldrig några problem med att jag tyckte det var trist att köra bil eller stressande, utan jag tyckte mer att det var avkopplande och avstressande, det blev en naturlig nedvarvning på hemvägen att "nu är jobbet slut". Det saknar jag lite nu när jag åker tåg, eftersom jag försöker jobba på tåget och det då inte går att tömma hjärnan helt som jag gör när jag kör bil. Däremot gick det åt en hel del bensin, milen tickade på snabbt på bilen och om jag räknar med att jag jobbar på tåget så är jag hemma snabbare/kan åka senare. Eftersom jag hade alternativet att kunna ta tåget så valde jag det så snart jag kunde det rent praktiskt - både för miljön, ekonomin och tidsaspekten
 
Herregud vad alla kör bil, när jag läser här blir jag så glad att jag bor så jag trots två småbarn bor så jag inte ens äger en bil. Så mkt tid som bara måste gå åt att sitta i bil. Jag åker typ bara el-lådcykel. Hyr bil nån gång ibland. Tycker det är så befriande. Så kör 0 mil i veckan. Brukar hyra bil nån månad på sommaren, då kör jag lite mer :)

För mig är det precis tvärtom, att ha bil är befriande 😍
Jag bor också så att jag inte är beroende av bil men bilen gör livet mycket roligare och mer spontant 😁
 
Fast själva poängen var ju att @jeennnnyy var nöjd med att ha "ordnat" sitt liv så att hon inte behöver sitta massa timmar i bil utan klara sig på cykel. Det var ju inte så att hon argumenterade för att det var roligare/lättare/snabbare att cykla två timmar om dagen än att köra bil två timmar om dagen. (Det tycker iofs jag men är ju helt irrelevant i sammanhanget).

Jag uppfattade det inte riktigt så utan precis som att det skulle vara trevligare att cykla än att köra bil även om tidsåtgången var densamma. Det var det jag undrade över.
 
Har aldrig skrivit att det går snabbare att cykla, självklart går det (oftast) snabbare att köra bil långa sträckor. De sträckor jag oftast tar mig är nog cykel åtminstone nästan lika snabbt som bil.
Och kanske är det svårt att bo nära stall och jobb, men jag gör det och är glad för det! Är ett mkt aktivt val. Tycker pendling är dödstrist, särskilt i bil.

Jag har också gjort ett aktivt val men tyvärr går inte allt att kombinera här. Jag hade gärna haft cykel- eller gångavstånd eftersom det hade sparat pengar och gjort att dottern kunnat ta sig till stallet utan mig :)
Jag kör bil till stallet, knappt en kvart, och garaget vid jobbet, knappt en kvart. Det är faktiskt inte särskilt betungande :)
 
Jag uppfattade det inte riktigt så utan precis som att det skulle vara trevligare att cykla än att köra bil även om tidsåtgången var densamma. Det var det jag undrade över.
Hur kan du läsa ut det ur nedanstående?
”Sen tycker JAG det är skönare att trampa, ger ändå nån form av motion mot att sitta stilla i bil. Men jag fattar att alla är olika. Det jag vill ha sagt framför allt är att jag är glad att jag har korta avstånd i min vardag :)
 
Jag har också gjort ett aktivt val men tyvärr går inte allt att kombinera här. Jag hade gärna haft cykel- eller gångavstånd eftersom det hade sparat pengar och gjort att dottern kunnat ta sig till stallet utan mig :)
Jag kör bil till stallet, knappt en kvart, och garaget vid jobbet, knappt en kvart. Det är faktiskt inte särskilt betungande :)
Skönt att du inte tycker det är betungande det hade ju varit deppigt :)
Nej nåt måste man ju så klart göra avkall på - hade jag velat bo på lantlig gård hade det ju inte gått att få ihop tex. Nu tycker jag enkel logiskt är viktigare än mkt annat så väljer därför att inte bo på landet, men fattar andra prioriterar annorlunda!
 
Hur kan du läsa ut det ur nedanstående?
”Sen tycker JAG det är skönare att trampa, ger ändå nån form av motion mot att sitta stilla i bil. Men jag fattar att alla är olika. Det jag vill ha sagt framför allt är att jag är glad att jag har korta avstånd i min vardag :)

Det skrev du inte i det första inlägg som jag svarade på. Där kommenterade du tidsåtgången att sitta i bil vilket jag jämförde med samma tidsåtgång på en cykel.
 
Skönt att du inte tycker det är betungande det hade ju varit deppigt :)
Nej nåt måste man ju så klart göra avkall på - hade jag velat bo på lantlig gård hade det ju inte gått att få ihop tex. Nu tycker jag enkel logiskt är viktigare än mkt annat så väljer därför att inte bo på landet, men fattar andra prioriterar annorlunda!

Jag bor inte på landet, tvärtom. Jag har busshållplats som syns från köksfönstret. Men min tid är viktigare än att åka buss och framförallt så finns det varken häkte eller anstalt i min kommun :) (Och bo i Malmö, nära jobbet, har jag inget som helst intresse av :D )
 
Jag bor inte på landet, tvärtom. Jag har busshållplats som syns från köksfönstret. Men min tid är viktigare än att åka buss och framförallt så finns det varken häkte eller anstalt i min kommun :) (Och bo i Malmö, nära jobbet, har jag inget som helst intresse av :D )
Sa inte att du bodde på landet, det var ett exempel. Jag är inte särskilt sugen på att åka buss heller, men skulle antagligen bosatt mig nära häkte eller anstalt om jag ville jobba på häkte eller anstalt, typ :)
 
Men det säger väl sig själv att det är så? Jag tänker att få ändå cyklar 50-100 mil i veckan som många verkar köra bil.. jag gör det inte. Hade jag haft 3 mil till stallet hade jag också tyckt bil var bättre, men jag skulle inte välja att lägga upp mitt liv så jag har 3 mil till något jag gör dagligen..
Sen tycker JAG det är skönare att trampa, ger ändå nån form av motion mot att sitta stilla i bil. Men jag fattar att alla är olika. Det jag vill ha sagt framför allt är att jag är glad att jag har korta avstånd i min vardag :)

Har aldrig skrivit att det går snabbare att cykla, självklart går det (oftast) snabbare att köra bil långa sträckor. De sträckor jag oftast tar mig är nog cykel åtminstone nästan lika snabbt som bil.
Och kanske är det svårt att bo nära stall och jobb, men jag gör det och är glad för det! Är ett mkt aktivt val. Tycker pendling är dödstrist, särskilt i bil.
Men så härligt att du kan ordna ditt liv som du vill ha det!

Alla har dock inte den möjligheten. Väldigt många kan inte anpassa sitt liv efter hur de önskar att det vore, utan får ta den bostad de har möjlighet att få och ta det jobb de får. Oavsett avstånd liksom.
Jag är så tacksam för att jag faktiskt fått möjligheten att hyra en lägenhet trots att den inte är där jag skulle vilja att den var.

Men nice att du kan cykla överallt!
 
Men så härligt att du kan ordna ditt liv som du vill ha det!

Alla har dock inte den möjligheten. Väldigt många kan inte anpassa sitt liv efter hur de önskar att det vore, utan får ta den bostad de har möjlighet att få och ta det jobb de får. Oavsett avstånd liksom.
Jag är så tacksam för att jag faktiskt fått möjligheten att hyra en lägenhet trots att den inte är där jag skulle vilja att den var.

Men nice att du kan cykla överallt!
Det skrev jag också i mitt första inlägg, trodde inte det behövde upprepas i varje svar men ska tänka på det till nästa gång. :) Många verkar ju inte ha logistik i fokus, andra har så klart inte möjlighet att välja. Jag är mkt tacksam för att jag kan välja. Även om mina valmöjligheter så klart också är begränsade. Hade jag kunnat välja helt fritt utan ekonomiska begränsningar hade jag bott i hus istället för lägenhet. Nu har jag inte råd med ett hus så nära jobb/skolor etc som jag skulle vilja alltså bor jag kvar i min lgh (och nej, det är inte synd om mig någonstans, jag är otroligt lyckligt lottad och också väl medveten om det..)
 
Herregud vad alla kör bil, när jag läser här blir jag så glad att jag bor så jag trots två småbarn bor så jag inte ens äger en bil. Så mkt tid som bara måste gå åt att sitta i bil. Jag åker typ bara el-lådcykel. Hyr bil nån gång ibland. Tycker det är så befriande. Så kör 0 mil i veckan. Brukar hyra bil nån månad på sommaren, då kör jag lite mer :)
Jag tycker snarare det är lite synd ur underhållningssynpunkt att jag inte har möjlighet att köra mer bil 😅 jag hatar cykel (som transportmedel) och åka buss men älskar att köra bil.
 

Liknande trådar

Anläggning Jag står idag i ett nybyggt stall fullutrustat med tillhörande bekvämligheter som varmvatten, flera spolspiltor osv. Anläggningen har...
2
Svar
25
· Visningar
4 726
Senast: Cilla
·
Utrustning Är just nu i bil letar tagen och skall innan vintern köpa ny bil. Jag tänkte nu satsa på en klok bra "dragbil". Jag har för tillfället...
Svar
8
· Visningar
1 591
Senast: Equilina
·
Foder & Strö Är rätt ny på det här med foderstatsberäkning, men har provat räkna i både Freeform och på Hästsveriges foderprogram med i princip samma...
Svar
4
· Visningar
974
Senast: cewe
·
Övr. Hund ... det här är:) Jag kan avslöja så mycket att det är en ras som jag möjligen skulle kunna tänka mig (om ni kommer ihåg min tidigare...
2
Svar
20
· Visningar
3 971
Senast: Lilahnee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp