Bilkörning vs kollektivtrafik (utbruten från Störiga saker vi stör oss på, del 21)

Lingon

Trådstartare
Jag stör mig på det han säger i den här videosnutten från SVT.se

https://www.svt.se/nyheter/vetenskap/ny-utredning-stoppa-motorvagar-biltrafiken-maste-minska

Nä, jag har definitivt INTE bilen för att kunna köra till köpcenter! Det är alldeles för dyrt att ha bil av den anledningen! Det är så dumt så det finns inte. Jag har bil för att kollektivtrafiken till mitt jobb tar 1 timme medan det tar 20 min med bil. Det finns ingen direkt buss mellan min stad och samhället arbetet är i utan alla avångar går i sicksack inom varenda lite by på vägen. Sen behöver jag bil för att ta mig till stallet som ligger ute på landet 2,5 km från närmsta busshållplats. Det tar 20 min med bil och skulle ta strax över 1,5 timme med buss. Att uttala sig så som hand gör angående köpcenter visar bara att han inte fattat något om varför folk tar bilen!

Självklart behöver vi minska på bilåkandet. Men det gör vi inte genom att göra det jobbigare för de som faktiskt behöver bilen. Jag skulle säga att åtgärd nummer 1 är kollektivtrafiken. Man måste se till att folk inte förlorar tid och pengar på att åka kollektivt jämfört med att ta bilen (nu räknar jag på en bil man redan äger och inte skillnaden mellan att inte ha bil och att åka kollektivt). Det måste löna sig för folk att avstå bilen delvis. Att byta ut bilen mot kollektivtrafiken ibland. Visst blir det billigare om man säljer bilen och bara åker kollektivt men jag har iaf inte den valmöjligheten utan att bli av mitt största intresse (ridningen).
 
Jag stör mig på det han säger i den här videosnutten från SVT.se

https://www.svt.se/nyheter/vetenskap/ny-utredning-stoppa-motorvagar-biltrafiken-maste-minska

Nä, jag har definitivt INTE bilen för att kunna köra till köpcenter! Det är alldeles för dyrt att ha bil av den anledningen! Det är så dumt så det finns inte. Jag har bil för att kollektivtrafiken till mitt jobb tar 1 timme medan det tar 20 min med bil. Det finns ingen direkt buss mellan min stad och samhället arbetet är i utan alla avångar går i sicksack inom varenda lite by på vägen. Sen behöver jag bil för att ta mig till stallet som ligger ute på landet 2,5 km från närmsta busshållplats. Det tar 20 min med bil och skulle ta strax över 1,5 timme med buss. Att uttala sig så som hand gör angående köpcenter visar bara att han inte fattat något om varför folk tar bilen!

Självklart behöver vi minska på bilåkandet. Men det gör vi inte genom att göra det jobbigare för de som faktiskt behöver bilen. Jag skulle säga att åtgärd nummer 1 är kollektivtrafiken. Man måste se till att folk inte förlorar tid och pengar på att åka kollektivt jämfört med att ta bilen (nu räknar jag på en bil man redan äger och inte skillnaden mellan att inte ha bil och att åka kollektivt). Det måste löna sig för folk att avstå bilen delvis. Att byta ut bilen mot kollektivtrafiken ibland. Visst blir det billigare om man säljer bilen och bara åker kollektivt men jag har iaf inte den valmöjligheten utan att bli av mitt största intresse (ridningen).

Jag jobbar skift just nu... inte f-n kan jag åka kollektivt! Min "nöjeskörning" är obefintlig, jag åker till och från jobbet och planerar in min veckohandling efter det.
 
Jag stör mig på det han säger i den här videosnutten från SVT.se

https://www.svt.se/nyheter/vetenskap/ny-utredning-stoppa-motorvagar-biltrafiken-maste-minska

Nä, jag har definitivt INTE bilen för att kunna köra till köpcenter! Det är alldeles för dyrt att ha bil av den anledningen! Det är så dumt så det finns inte. Jag har bil för att kollektivtrafiken till mitt jobb tar 1 timme medan det tar 20 min med bil. Det finns ingen direkt buss mellan min stad och samhället arbetet är i utan alla avångar går i sicksack inom varenda lite by på vägen. Sen behöver jag bil för att ta mig till stallet som ligger ute på landet 2,5 km från närmsta busshållplats. Det tar 20 min med bil och skulle ta strax över 1,5 timme med buss. Att uttala sig så som hand gör angående köpcenter visar bara att han inte fattat något om varför folk tar bilen!

Självklart behöver vi minska på bilåkandet. Men det gör vi inte genom att göra det jobbigare för de som faktiskt behöver bilen. Jag skulle säga att åtgärd nummer 1 är kollektivtrafiken. Man måste se till att folk inte förlorar tid och pengar på att åka kollektivt jämfört med att ta bilen (nu räknar jag på en bil man redan äger och inte skillnaden mellan att inte ha bil och att åka kollektivt). Det måste löna sig för folk att avstå bilen delvis. Att byta ut bilen mot kollektivtrafiken ibland. Visst blir det billigare om man säljer bilen och bara åker kollektivt men jag har iaf inte den valmöjligheten utan att bli av mitt största intresse (ridningen).
Jag stör mig på alla som tror att när någon tar upp ett exempel, så betyder det att precis alla använder bilen på just exakt det sättet, och inget annat. Det är som när det snackas om att män våldtar och misshandlar, och så dyker det självklart upp någon som tycker "Men inte alla män ...".
 
Jag stör mig på det han säger i den här videosnutten från SVT.se

https://www.svt.se/nyheter/vetenskap/ny-utredning-stoppa-motorvagar-biltrafiken-maste-minska

Nä, jag har definitivt INTE bilen för att kunna köra till köpcenter! Det är alldeles för dyrt att ha bil av den anledningen! Det är så dumt så det finns inte. Jag har bil för att kollektivtrafiken till mitt jobb tar 1 timme medan det tar 20 min med bil. Det finns ingen direkt buss mellan min stad och samhället arbetet är i utan alla avångar går i sicksack inom varenda lite by på vägen. Sen behöver jag bil för att ta mig till stallet som ligger ute på landet 2,5 km från närmsta busshållplats. Det tar 20 min med bil och skulle ta strax över 1,5 timme med buss. Att uttala sig så som hand gör angående köpcenter visar bara att han inte fattat något om varför folk tar bilen!

Självklart behöver vi minska på bilåkandet. Men det gör vi inte genom att göra det jobbigare för de som faktiskt behöver bilen. Jag skulle säga att åtgärd nummer 1 är kollektivtrafiken. Man måste se till att folk inte förlorar tid och pengar på att åka kollektivt jämfört med att ta bilen (nu räknar jag på en bil man redan äger och inte skillnaden mellan att inte ha bil och att åka kollektivt). Det måste löna sig för folk att avstå bilen delvis. Att byta ut bilen mot kollektivtrafiken ibland. Visst blir det billigare om man säljer bilen och bara åker kollektivt men jag har iaf inte den valmöjligheten utan att bli av mitt största intresse (ridningen).
Jag tycker endå att denna utredning är underhållande för här görs det precis tvärtom.
Allting flyttas häromkring till ett så kallat shoppingcenter utanför stan. Bussen ditt är så oeffektivt då den åker igenom bokstavligt talat hela stan för att komma ditt. Bussturen tar en hel timme för mig som bor i början av busslinjen. Men bil tar det en kvart. Sen behöver man bil för när man väll åker ditt så tar man ju alla butiker på en gång som man behöver. Det får jag då inte med mig på en cykel. En gång fick jag och båda mina föräldrar gå med allting för annars hade vi inte fått upp allt och då bar vi på grejer upp över öronen.
 
Jag stör mig på det han säger i den här videosnutten från SVT.se

https://www.svt.se/nyheter/vetenskap/ny-utredning-stoppa-motorvagar-biltrafiken-maste-minska

Nä, jag har definitivt INTE bilen för att kunna köra till köpcenter! Det är alldeles för dyrt att ha bil av den anledningen! Det är så dumt så det finns inte. Jag har bil för att kollektivtrafiken till mitt jobb tar 1 timme medan det tar 20 min med bil. Det finns ingen direkt buss mellan min stad och samhället arbetet är i utan alla avångar går i sicksack inom varenda lite by på vägen. Sen behöver jag bil för att ta mig till stallet som ligger ute på landet 2,5 km från närmsta busshållplats. Det tar 20 min med bil och skulle ta strax över 1,5 timme med buss. Att uttala sig så som hand gör angående köpcenter visar bara att han inte fattat något om varför folk tar bilen!

Självklart behöver vi minska på bilåkandet. Men det gör vi inte genom att göra det jobbigare för de som faktiskt behöver bilen. Jag skulle säga att åtgärd nummer 1 är kollektivtrafiken. Man måste se till att folk inte förlorar tid och pengar på att åka kollektivt jämfört med att ta bilen (nu räknar jag på en bil man redan äger och inte skillnaden mellan att inte ha bil och att åka kollektivt). Det måste löna sig för folk att avstå bilen delvis. Att byta ut bilen mot kollektivtrafiken ibland. Visst blir det billigare om man säljer bilen och bara åker kollektivt men jag har iaf inte den valmöjligheten utan att bli av mitt största intresse (ridningen).
Där jag bor lade regionen ned kollektivtrafiken 2 gånger trots att bussar på morgonen och eftermiddagen var välfyllda med pendlare och skolungdomar men sämre under dagen, då valde man att lägga ned hela linjen istället med hänvisningen till att man fick ta tåget istället. Bussarna gick igenom flera små byar runt om på landsbygden för att alla skulle få en möjlighet att ta sig till jobb och skola även om man bodde utanför tätorter och var uppskattade av alla. Tågen går inte så att alla som bor utanför tätorterna kan ta sig in till dessa och är ännu osäkrare tidsmässigt, de är ofta inställda eller kommer 1-3 timmar försent. Då gick det typ 6 bussar under hela dygnet också. Nu har den linjen återuppstått men på bekostnad av kommunen med en redan ansträngd budget och det är osäkert om den kommer kunna finnas kvar nästa år.

Så nä, kollektivtrafik fungerar inte när det ska begränsas till vart den får finnas.
 
Jag stör mig på det han säger i den här videosnutten från SVT.se

https://www.svt.se/nyheter/vetenskap/ny-utredning-stoppa-motorvagar-biltrafiken-maste-minska

Nä, jag har definitivt INTE bilen för att kunna köra till köpcenter! Det är alldeles för dyrt att ha bil av den anledningen! Det är så dumt så det finns inte. Jag har bil för att kollektivtrafiken till mitt jobb tar 1 timme medan det tar 20 min med bil. Det finns ingen direkt buss mellan min stad och samhället arbetet är i utan alla avångar går i sicksack inom varenda lite by på vägen. Sen behöver jag bil för att ta mig till stallet som ligger ute på landet 2,5 km från närmsta busshållplats. Det tar 20 min med bil och skulle ta strax över 1,5 timme med buss. Att uttala sig så som hand gör angående köpcenter visar bara att han inte fattat något om varför folk tar bilen!

Självklart behöver vi minska på bilåkandet. Men det gör vi inte genom att göra det jobbigare för de som faktiskt behöver bilen. Jag skulle säga att åtgärd nummer 1 är kollektivtrafiken. Man måste se till att folk inte förlorar tid och pengar på att åka kollektivt jämfört med att ta bilen (nu räknar jag på en bil man redan äger och inte skillnaden mellan att inte ha bil och att åka kollektivt). Det måste löna sig för folk att avstå bilen delvis. Att byta ut bilen mot kollektivtrafiken ibland. Visst blir det billigare om man säljer bilen och bara åker kollektivt men jag har iaf inte den valmöjligheten utan att bli av mitt största intresse (ridningen).

Är det mer fel att ta bilen till köpcentret än till stallet? Båda två är väl nöjen?
 
Att skylla folks bilkörande på att det byggs köpcentrum är att grovt förenkla situationen. Och förenklingar gör att man missar förklaringar som kan leda till åtgärder.

Önskar du att man tar upp fler exempel på nöjeskörning med bil? Jag uppfattade dig som att det var exemplet med köpcentrum du störde dig på, att du minsann inte kör till något köpcentrum utan till något viktigare.

Men om det var att man inte lyfte fram behovet av utökning av kollektivtrafik så förstår jag dig mer. Tyvärr verkar många bilförare i min närhet inte vilja bidra ekonomiskt till en utökad kollektivtrafik, de tycker att de kör ju sin bil och bekostar den och att de som nyttjar kollektivtrafiken får bekosta den. Och då hamnar man i ett moment 22 om hur kollektivtrafiken ska finansieras. Kanske skulle man kunna öronmärka en del av skatten för bilhavande till att gå till kollektivtrafik, för att öka betalningsviljan? Någon måste ju till syvende och sist betala för den utökade kollektivtrafiken som alla önskar.
 
Köpcentrum här går utan problem att nå med stadsbuss. Men alla kan ju inte bo och arbeta inom stadsbussarnas linjenät.
Man behöver skilja på olika sorters problem beroende på vilken sorts bilkörning det är man pratar om.
Jag ser minst tre distinkt olika komplex.
1. Stadskörning som skulle kunna överföras till andra transportformer
2. Landsbygdskörning som saknar alternativ om vi fortfarande ska ha människor boende i de glesbefolkade delarna av landet.
3. Nytto- och yrkestransporter, där man i stor utsträckning inte kan välja när och var någon ska vara eller behöver en viss transportkapacitet. En snickare som ska ha med sig material eller hemtjänst som ska till 17 olika personer i olika byar kräver orimligt med tid och kostnad om de inte ska köra bil. (och är i många fall knappt görbart)
 
Hörde på nyheterna igår att Tyskland sänker kollektivtrafikens pris rejält för att få fler att åka kollektivt
Hur finansierar de detta och kommer det att göra skillnad
 
Hörde på nyheterna igår att Tyskland sänker kollektivtrafikens pris rejält för att få fler att åka kollektivt
Hur finansierar de detta och kommer det att göra skillnad
Antagligen på samma sätt som Sverige finansierar bilbidraget till alla som äger en bil.

Är det möjligt att åka kollektivt så tror jag absolut att det påverkar. Jag kollar själv på mina möjligheter att åka kollektivt ibland, men tyvärr är kollektivtrafiken här så dålig att det inte ens fungerar någorlunda.
 
Önskar du att man tar upp fler exempel på nöjeskörning med bil? Jag uppfattade dig som att det var exemplet med köpcentrum du störde dig på, att du minsann inte kör till något köpcentrum utan till något viktigare.

Men om det var att man inte lyfte fram behovet av utökning av kollektivtrafik så förstår jag dig mer. Tyvärr verkar många bilförare i min närhet inte vilja bidra ekonomiskt till en utökad kollektivtrafik, de tycker att de kör ju sin bil och bekostar den och att de som nyttjar kollektivtrafiken får bekosta den. Och då hamnar man i ett moment 22 om hur kollektivtrafiken ska finansieras. Kanske skulle man kunna öronmärka en del av skatten för bilhavande till att gå till kollektivtrafik, för att öka betalningsviljan? Någon måste ju till syvende och sist betala för den utökade kollektivtrafiken som alla önskar.

Jo, visst kör jag till köpcentrum. Jag tycker att det är rätt trevligt att gå och shoppa på ett köpcentrum och luncha med en vän eller min dotter. Men det är ju inte därför jag har bil. Jag kör till köpcentrum för att jag har bil, inte tvärtom. Jag tycker det är att förminska folks behov att uttrycka sig som han gör. Om man så kategoriskt anser att bilkörningen måste minska och pratar om att motorvägar måste byggas bort osv och tror att folk skaffar bil för att köra till köpcentrum så missar man alla de som måste ha en bil för att livet ska fungera. Alla är inte mellan 20-50 år gamla med friska hela kroppar och gott om tid. Med sitt fåniga exempel (köpcentrum) missar han att det finns människor som har fysiska hinder och behöver bilen, platser dit det tar orimligt lång tid att åka till kollektivt, platser dit det inte ens går kollektivtrafik och livssituationer då man har ont om tid. Ja, jag skulle kunna ta bussen till jobb. Men jag förlorade så mycket tid på det att det inte fanns en chans att jag skulle låtit min dotter vara på förskola/fritids 2 timmar längre varje dag för att jag skulle vara duktig och ta bussen istället för bilen.

Jag tror att man måste se till att det lönar sig för folk att byta ut bilen mot kollektivtrafiken DELVIS. Det finns många människor som skulle kunna byta ut en del resor med bil mot kollektivt men som inte gör det p.g.a. kollektivtrafikens opålitlighet, höga kostnad och långa restider.
 
Jo, visst kör jag till köpcentrum. Jag tycker att det är rätt trevligt att gå och shoppa på ett köpcentrum och luncha med en vän eller min dotter. Men det är ju inte därför jag har bil. Jag kör till köpcentrum för att jag har bil, inte tvärtom. Jag tycker det är att förminska folks behov att uttrycka sig som han gör. Om man så kategoriskt anser att bilkörningen måste minska och pratar om att motorvägar måste byggas bort osv och tror att folk skaffar bil för att köra till köpcentrum så missar man alla de som måste ha en bil för att livet ska fungera. Alla är inte mellan 20-50 år gamla med friska hela kroppar och gott om tid. Med sitt fåniga exempel (köpcentrum) missar han att det finns människor som har fysiska hinder och behöver bilen, platser dit det tar orimligt lång tid att åka till kollektivt, platser dit det inte ens går kollektivtrafik och livssituationer då man har ont om tid. Ja, jag skulle kunna ta bussen till jobb. Men jag förlorade så mycket tid på det att det inte fanns en chans att jag skulle låtit min dotter vara på förskola/fritids 2 timmar längre varje dag för att jag skulle vara duktig och ta bussen istället för bilen.

Jag tror att man måste se till att det lönar sig för folk att byta ut bilen mot kollektivtrafiken DELVIS. Det finns många människor som skulle kunna byta ut en del resor med bil mot kollektivt men som inte gör det p.g.a. kollektivtrafikens opålitlighet, höga kostnad och långa restider.

Fast jag tycker att det är naivt att förvänta sig att det ska vara lika effektivt tidsmässigt och flexibelt att åka kollektivt som i egen bil, och egoistiskt att kräva att det ska vara det för att vara beredd att ersätta sin bilresa. (Menar nu inte din specifika situation som jag inte vet något om, utan att det generellt är ett återkommande argument att "jag nöjeskör inte, jag har bil för att det underlättar min vardag").

Det är ju inte i första hand de som INTE har tillgång till kollektivtrafik som ska avstå sina bilresor, utan de som HAR möjligheten och NÄR man har möjlighet. Och jag tycker precis som du att det inte handlar om allt eller inget, utan om att delvis byta bort bilresorna. Men då behöver bilåkarna vara beredda på att betala vad det kostar också, och min bild är att alltför många inte är det. Snarare är det så att har man en bil så verkar man vara benägen att använda den även när det finns alternativ eftersom den ju står där utanför bostaden och den är effektivare. Och när man har en bil som man i första hand använder så är man inte så villig att OCKSÅ betala för kollektivtrafik som man själv inte nyttjar så mycket. Det verkar vara få bilkörare som är beredda att öka sin egen kostnad (t ex genom landstingsskatt eller bilskatt) för att finansiera kollektivtrafik. Vad tänker du om det?
 
Är det mer fel att ta bilen till köpcentret än till stallet? Båda två är väl nöjen?
För mig är inte köpcenter ett nöje utan dit jag åker (kollektivt) för att jag ibland måste.
Stallet är väl både nytta och nöje, ridning är mest nöje men skötsel av stall och häst är ju nåt man gör för hästen, inte sig själv.
 
Det verkar vara få bilkörare som är beredda att öka sin egen kostnad (t ex genom landstingsskatt eller bilskatt) för att finansiera kollektivtrafik. Vad tänker du om det?
Det beror helt på, ska bilägare som inte har tillgång till kollektivtrafik och inte kommer få tillgång till det trots bekostnad behöva sponsra detta så tycker jag det är helt uppåt väggarna. Då ska det finnas på samma premisser på alla orter för att det ska vara rättvist.

I dagsläget sponsrar jag en busslinje tack vare kommunalskatten, där har regionen dragit in denna busslinje och istället lagt dessa pengar på en snabbusslinje i storstaden för regionen(som det nu gnälls och bråkas enormt om, har jag förstått) som för övrigt har enormt bra kollektivtrafik. Jag sponsrar den gladeligen så länge alla ungdomar i småbyarna runt om får chansen att ta sig till skolan, pendlare tar sig till jobbet och pensionärer får den friheten att kunna ta sig var de vill i den norra länsdelen. För vi i obygden glöms ofta bort när politiker tar beslut.
 
För mig är inte köpcenter ett nöje utan dit jag åker (kollektivt) för att jag ibland måste.
Stallet är väl både nytta och nöje, ridning är mest nöje men skötsel av stall och häst är ju nåt man gör för hästen, inte sig själv.

Men hästen i sig har du väl för ditt eget intresses skull? Eller sköter du om hästar som används för näringsverksamhet?

Det finns såklart de som endast har tillgång till mat och andra nödvändigheter i just ett köpcentrum, men väldigt många åker dit som nöje (som i det inlägg jag svarade på) och det är ett vanligt antagande att många av deras kunder är där för nöjes skull och inte av nödvändighet.
 
Fast jag tycker att det är naivt att förvänta sig att det ska vara lika effektivt tidsmässigt och flexibelt att åka kollektivt som i egen bil, och egoistiskt att kräva att det ska vara det för att vara beredd att ersätta sin bilresa. (Menar nu inte din specifika situation som jag inte vet något om, utan att det generellt är ett återkommande argument att "jag nöjeskör inte, jag har bil för att det underlättar min vardag").

Det är ju inte i första hand de som INTE har tillgång till kollektivtrafik som ska avstå sina bilresor, utan de som HAR möjligheten och NÄR man har möjlighet. Och jag tycker precis som du att det inte handlar om allt eller inget, utan om att delvis byta bort bilresorna. Men då behöver bilåkarna vara beredda på att betala vad det kostar också, och min bild är att alltför många inte är det. Snarare är det så att har man en bil så verkar man vara benägen att använda den även när det finns alternativ eftersom den ju står där utanför bostaden och den är effektivare. Och när man har en bil som man i första hand använder så är man inte så villig att OCKSÅ betala för kollektivtrafik som man själv inte nyttjar så mycket. Det verkar vara få bilkörare som är beredda att öka sin egen kostnad (t ex genom landstingsskatt eller bilskatt) för att finansiera kollektivtrafik. Vad tänker du om det?
Jag håller absolut med dig. Det är få som använder bil, i min närhet, som också åker kollektivt när de kan, eftersom de ju har bilen och de vill inte ha krånglet med att det tar längre tid med buss/tåg, det är ju jobbigt att släpa på kassar på bussen när man handlat och jobbigt att byta buss och vänta på buss/tåg....

Personligen får resonemanget mig att himla med ögonen lite grann.
Man har bil för att det är bekvämt, för väldigt många är det så, om man inte bor på bondvischan och kollektivtrafik faktiskt INTE finns alls... Har man råd att ha häst kan man gå ner i tid istället för att ha barnen längre på förskola/fritids och då åka kollektivt istället för att ta bilen. Men man vill inte göra så. Det är ett val man gör. Känns bara onödigt att skylla på kollektivtrafiken. Jag ser dagligen folk som pendlar till sina jobb- eftersom jag gör det, och det verkar faktiskt fungera helt ypperligt för vissa människor, trots en timme till och från jobbet. Och så finns det de som har utmärkt kollektivtrafik utanför dörren nästan men så ändå tar bilen, bekvämast så. Som tar bilen till allt och inte ens kan tänka sig att ta buss/tåg när det fungerar. Jag kan för mitt liv inte förstå varför man tar bilen när man ska till köpcentret där det går kollektivtrafik BARA för att man HAR bil istället för att tänka att man nu äntligen ska låta bli den?
 
För mig är inte köpcenter ett nöje utan dit jag åker (kollektivt) för att jag ibland måste.
Stallet är väl både nytta och nöje, ridning är mest nöje men skötsel av stall och häst är ju nåt man gör för hästen, inte sig själv.
Hästen är väl ditt intresse? Det är väl inte som om du födde upp lantbruksdjur av något slag som sedan går till mat? Vilket innebär att varje sak du gör för hästen faller inom nöje.
 
Det beror helt på, ska bilägare som inte har tillgång till kollektivtrafik och inte kommer få tillgång till det trots bekostnad behöva sponsra detta så tycker jag det är helt uppåt väggarna. Då ska det finnas på samma premisser på alla orter för att det ska vara rättvist.

I dagsläget sponsrar jag en busslinje tack vare kommunalskatten, där har regionen dragit in denna busslinje och istället lagt dessa pengar på en snabbusslinje i storstaden för regionen(som det nu gnälls och bråkas enormt om, har jag förstått) som för övrigt har enormt bra kollektivtrafik. Jag sponsrar den gladeligen så länge alla ungdomar i småbyarna runt om får chansen att ta sig till skolan, pendlare tar sig till jobbet och pensionärer får den friheten att kunna ta sig var de vill i den norra länsdelen. För vi i obygden glöms ofta bort när politiker tar beslut.

Men när boenden i mer tätbefolkade områden använder bussen istället för bilen så möjliggör det ju ett större utrymme för dig som bor mer otillgängligt att använda din bil, är du ändå inte beredd att bidra till det?

Sedan skulle jag även se mer tillgänglighet till kollektivtrafik på landsbygden också, så där håller jag med dig. Dock låter det som att de flesta häromkring inte är beredda på att låta sin bil - som de ändå har - stå och ta bussen istället. Många har 2 bilar, och dessutom ofta även A-traktor åt ungdomarna så ingen i familjen har något intresse för buss i praktiken, även om det skulle finnas, när man vant sig vid flexibiliteten som en egen bil innebär.
 
Jag håller absolut med dig. Det är få som använder bil, i min närhet, som också åker kollektivt när de kan, eftersom de ju har bilen och de vill inte ha krånglet med att det tar längre tid med buss/tåg, det är ju jobbigt att släpa på kassar på bussen när man handlat och jobbigt att byta buss och vänta på buss/tåg....

Personligen får resonemanget mig att himla med ögonen lite grann.
Man har bil för att det är bekvämt, för väldigt många är det så, om man inte bor på bondvischan och kollektivtrafik faktiskt INTE finns alls... Har man råd att ha häst kan man gå ner i tid istället för att ha barnen längre på förskola/fritids och då åka kollektivt istället för att ta bilen. Men man vill inte göra så. Det är ett val man gör. Känns bara onödigt att skylla på kollektivtrafiken. Jag ser dagligen folk som pendlar till sina jobb- eftersom jag gör det, och det verkar faktiskt fungera helt ypperligt för vissa människor, trots en timme till och från jobbet. Och så finns det de som har utmärkt kollektivtrafik utanför dörren nästan men så ändå tar bilen, bekvämast så. Som tar bilen till allt och inte ens kan tänka sig att ta buss/tåg när det fungerar. Jag kan för mitt liv inte förstå varför man tar bilen när man ska till köpcentret där det går kollektivtrafik BARA för att man HAR bil istället för att tänka att man nu äntligen ska låta bli den?

Precis, bekvämlighet och prioriteringen av egenintresset är den huvudsakliga anledningen vid en stor del av resorna som görs. Tillgången till alternativ kan hjälpa en bit, men aldrig fullt ut nå upp till de förväntningarna om inte bilen blir dyr och jobbig att använda. Och då behövs någon typ av styrmedel som gör nödvändig användning billigare än nöjesanvändning.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp