Bilkörning vs kollektivtrafik (utbruten från Störiga saker vi stör oss på, del 21)

Ja, det var jättebra! Nä, det finns tyvärr inte längre. Ska man ha rabatt nu måste man binda sig för månadskort eller 10 resdagar (i specifika zoner) under en 30 dagarsperiod. Med Jojo-kortet fick man rabatt för enstaka resor också.

Åh, vad trist ändring. Jag åker (uppenbarligen) inte så mycket i Skåne längre så jag drabbas ju inte själv, men det är ett typiskt bra exempel på något som både var enkelt för resenären och uppmuntrande i och med rabatten. Tycker också att såna kort man laddar är väldigt bra att ha för barn och andra utan eget kontokort.
 
Åh, vad trist ändring. Jag åker (uppenbarligen) inte så mycket i Skåne längre så jag drabbas ju inte själv, men det är ett typiskt bra exempel på något som både var enkelt för resenären och uppmuntrande i och med rabatten. Tycker också att såna kort man laddar är väldigt bra att ha för barn och andra utan eget kontokort.

Ja, som det är nu är det svårt för folk som vill köpa biljett kontant tyvärr. Man ger ju inte gärna sitt barn ens betalkort. Så då måste man gå till ett Kundtjänstställe eller Ombud. De finns inte överallt tyvärr och de har begränsade öppettider.
 
Åh, vad trist ändring. Jag åker (uppenbarligen) inte så mycket i Skåne längre så jag drabbas ju inte själv, men det är ett typiskt bra exempel på något som både var enkelt för resenären och uppmuntrande i och med rabatten. Tycker också att såna kort man laddar är väldigt bra att ha för barn och andra utan eget kontokort.
Reskassa fanns även här i Östergötland och det gjorde skillnad i både pris och användande. Nu finns det inte mer, utan app till fullt enkelpris gäller.

Det är lite synd att man inte kan ha en bra avgiftsmodell för de som kan använda kollektivtrafiken regelbundet men ändå kanske bara för en viss andel av resorna.

Det är inte bara pris och restid som spelar roll. Det handlar även om möjligheter till annat. Skulle jag ta bussen varje dag skulle inga livsmedel kunna inhandlas till hushållet. Inte heller skulle barnen kunna vara med kompisar alls (som annars är lätt att svänga in nån extra kilometer och hämta på hemväg från jobbet).

Det är ganska många aspekter som skiljer sig mellan tätort och landsbygd.
 
Ett tips till alla är att kolla om er lokala kollektivtrafik har en sommarbiljett/sommarkort. Priserna brukar vara rätt förmånliga här iaf. Här i Skåne kostar biljetten 749 kr och gäller för fria resor i hela Skåne under tiden 15/6-15/8.
Med Västtrafik i västra Götaland gäller sommarbiljetten bara i 30 dagar och kostar 815:- för en vuxen. Då måste man åka väldigt ofta för att det ska löna sig.
 
(Sen är jag inte så positiv till helt gratis kollektivtrafik eftersom jag inte tror att det skapar de ersättningar som är önskade, det riskerar att vara gående och cyklister som väljer bussen istället, snarare än bilister. Men det är en annan fråga.)
Tittar man i länder där kollektivtrafik är kostnadsfri för vissa i befolkningen, tex på Irland åker alla pensionärer gratis, så använder de i högre utsträckning kollektivtrafiken än vad andra gör.

Såklart hade jag tagit tåget till Göteborg ifall det var gratis, istället för att köra min SUV för 20:-/milen i diesel plus parkeringsavgifterna i Göteborg.
 
Reskassa fanns även här i Östergötland och det gjorde skillnad i både pris och användande. Nu finns det inte mer, utan app till fullt enkelpris gäller.

Det är lite synd att man inte kan ha en bra avgiftsmodell för de som kan använda kollektivtrafiken regelbundet men ändå kanske bara för en viss andel av resorna.

Det är inte bara pris och restid som spelar roll. Det handlar även om möjligheter till annat. Skulle jag ta bussen varje dag skulle inga livsmedel kunna inhandlas till hushållet. Inte heller skulle barnen kunna vara med kompisar alls (som annars är lätt att svänga in nån extra kilometer och hämta på hemväg från jobbet).

Det är ganska många aspekter som skiljer sig mellan tätort och landsbygd.
Både Jojo-kort och Reskassa var ju samma system, bokstavligt talat. Och även om jag inte själv har koll, så känner jag folk som jobbat på företaget som tillhandahöll utrustningen. Och tydligen var det där problemet låg, utrustningen hade utgått ur sortimentet, och det verkar som att man därmed inte kunde fortsätta med korten särskilt länge till oavsett. Det enda jag känner är bättre med nuvarande system, jämfört med det gamla, är att man får en enkel rabatt när man åker flera, jämfört med att man förr var tvungen att vara "familj" för att få åka.
 
Både Jojo-kort och Reskassa var ju samma system, bokstavligt talat. Och även om jag inte själv har koll, så känner jag folk som jobbat på företaget som tillhandahöll utrustningen. Och tydligen var det där problemet låg, utrustningen hade utgått ur sortimentet, och det verkar som att man därmed inte kunde fortsätta med korten särskilt länge till oavsett. Det enda jag känner är bättre med nuvarande system, jämfört med det gamla, är att man får en enkel rabatt när man åker flera, jämfört med att man förr var tvungen att vara "familj" för att få åka.

Vadå tvungen att vara familj?
 
Familjebiljetten vi hade här gällde två vuxna och upp till 3(?) barn. Nu får man rabatt om en person köper alla biljetter, oavsett gruppens sammansättning.

Här hette den Duo/Familj. Jag köpte den flera gånger när jag reste med en kompis. Det räckte att vara två vuxna för att det skulle löna sig.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp