Bilkörning vs kollektivtrafik (utbruten från Störiga saker vi stör oss på, del 21)

Ett tips till alla är att kolla om er lokala kollektivtrafik har en sommarbiljett/sommarkort. Priserna brukar vara rätt förmånliga här iaf. Här i Skåne kostar biljetten 749 kr och gäller för fria resor i hela Skåne under tiden 15/6-15/8. Jag har räknat på det och kommit fram till att med de dagar jag räknar med att vara på jobbet under den perioden så blir det billigare att resa kollektivt med Sommarbiljetten än att ta bilen. Eftersom den gäller i hela Skåne så kan jag ju även använda den privat för att resa andra sträckor än just sträckan till jobbet som inte är intressant alls på fritiden.
 
Men om du köper 10 enkelbiljetter gäller de väl i 90 dagar (är väl Skånetrafiken du åker med?). Det är väl flex 10/30 24-timmars-biljetter som gäller i 30 dagar.

Jag har räknat på det lite (under pandemin för att slippa åka kollektivt). Om jag åker till jobbet en dag i veckan med bil så blir det lika dyrt som att köpa ett månadskort. Nu blir det nog ännu färre dagar pga högre bensinpris. Det som är det dyra för mig utöver bensin är parkering, det kostar minst 150 kr per dag att parkera enstaka dagar, kan nog hitta månadsparkering för runt 1000 kr/mån. Dvs om jag som nu jobbar hemma två dagar i veckan och på kontoret tre så blir det billigare med månadskort eller med flex 10/30 (även om jag ibland inte utnyttjar alla biljetter). Dock har jag biljett/kort för hela Skåne, eftersom jag har långt till jobbet (mer än 4 mil).

Så att göra det dyrt att parkera vid arbetsplatsen gör nog att fler åker kollektivt tror jag. Det är också därför företaget jag jobbar på inte har parkeringsplatser eller subventionerar parkeringsplatser - de vill att vi ska åka kollektivt.

Det har du rätt i! Jag läste slarvigt.

Jag parkerar gratis precis utanför kontoret. En av fördelarna med att jobba ute på vischan! Nackdelen är att det finns få vettiga lunchställen. Eller det är kanske en bra grej också. Då slipper man frestelsen att äta ute på lunchen.
 
Men om du köper 10 enkelbiljetter gäller de väl i 90 dagar (är väl Skånetrafiken du åker med?). Det är väl flex 10/30 24-timmars-biljetter som gäller i 30 dagar.

Jag har räknat på det lite (under pandemin för att slippa åka kollektivt). Om jag åker till jobbet en dag i veckan med bil så blir det lika dyrt som att köpa ett månadskort. Nu blir det nog ännu färre dagar pga högre bensinpris. Det som är det dyra för mig utöver bensin är parkering, det kostar minst 150 kr per dag att parkera enstaka dagar, kan nog hitta månadsparkering för runt 1000 kr/mån. Dvs om jag som nu jobbar hemma två dagar i veckan och på kontoret tre så blir det billigare med månadskort eller med flex 10/30 (även om jag ibland inte utnyttjar alla biljetter). Dock har jag biljett/kort för hela Skåne, eftersom jag har långt till jobbet (mer än 4 mil).

Så att göra det dyrt att parkera vid arbetsplatsen gör nog att fler åker kollektivt tror jag. Det är också därför företaget jag jobbar på inte har parkeringsplatser eller subventionerar parkeringsplatser - de vill att vi ska åka kollektivt.

Nu har jag räknat på 10 enkelbiljetter. Det är verkligen inte en stor rabatt de ger. Att köpa en enkelbiljett kostar 53 kr. Att köpa 10 st kostar 503,50 kr = 50,35 kr/biljett. För en ToR resa till jobbet sparar jag alltså bara 5,30 kr per dag genom att köpa 10 enkelbiljetter istället för att köpa dem separat. Med Flex 10/30 skulle jag spara 41 kr per dag om jag lyckades använda alla 10 dagarna under en 30-dagars period.

Men Sommarbiljetten ska jag definitivt köpa och låta bilen stå i sommar! För med den lönar det sig!
 
Det har du rätt i! Jag läste slarvigt.

Jag parkerar gratis precis utanför kontoret. En av fördelarna med att jobba ute på vischan! Nackdelen är att det finns få vettiga lunchställen. Eller det är kanske en bra grej också. Då slipper man frestelsen att äta ute på lunchen.

Ja, där förlorar jag en massa pengar :D - det blir utelunch varje dag jag är på kontoret. Inte mitt i city men många lunchställen nära.

Nu har jag räknat på 10 enkelbiljetter. Det är verkligen inte en stor rabatt de ger. Att köpa en enkelbiljett kostar 53 kr. Att köpa 10 st kostar 503,50 kr = 50,35 kr/biljett. För en ToR resa till jobbet sparar jag alltså bara 5,30 kr per dag genom att köpa 10 enkelbiljetter istället för att köpa dem separat. Med Flex 10/30 skulle jag spara 41 kr per dag om jag lyckades använda alla 10 dagarna under en 30-dagars period.

Men Sommarbiljetten ska jag definitivt köpa och låta bilen stå i sommar! För med den lönar det sig!

Ja, Sommarbiljetten ska jag också köpa, får se om jag och barnet åker på någon tåg-utflykt så den används till mer än jobb-pendlande.
 
Bara för att jag diskuterar bilens användning i just den här tråden så betyder inte det att jag menar att det är allt man behöver bry sig om, och jag tror inte jag är ensam om det. Men ska man i alla trådar alltid diskutera alla påverkande faktorer och alla tänkbara infallsvinklar så blir det lätt så att man inte kommer någon vart alls, det blir övermäktigt att diskutera allt på en gång.

Jag ser snarare bildiskussionen som ett ganska typiskt utfall, och tyvärr det som antagligen gör att planeten kommer att fortsätta fördärvas. Det är ju samma människor som kör bil som står för konsumtionen som du kallar cirkus.

Så mycket försvarsställning, så mycket ovilja både till att förändra sitt eget beteende och till att bidra till andras möjlighet att förändra sitt beteende. Man är endast villig att välja det alternativ som är billigast, snabbast och enklast för en själv.

Jag tycker att @Ramona var befriande ärlig i sitt inlägg, att vi i de flesta fall framför allt är alltför bekväma av oss för att göra den förändring som behövs.
Nej, cirkusen är vi alla en del av. Du sitter just nu och skriver på ett forum som inte kan existera utan cirkusen.

Vartenda plagg du bär, all mat du äter, vården du kan få. Huset du bor i, jobbet du går till, borsten du borstar ditt hår med.

Det är oerhört få i västvärlden som vill och kan göra valet att ställa sig utanför helt.

Modern sjukvård utan fossil plast? Funkar liksom inte. Men det är på den nivån det måste ske, ALLT måste bort, om vi ska ha en chans att stoppa på den temperaturhöjningen som redan är inbakad, och den är ganska hiskelig.

Vi vill inte göra det. Så vi påtar på. Medvetna om vad som kommer, eller omedvetna om det.
 
Ok nu såg jag att du också skrev om samhällsbygget men att det inte var sannolikt att vi kunde ändra det. Ursäkta.
Lugnt.

Jag är alltså fullt "kollaps-medveten" men har rört mig till det där stadiet bortom acceptans.

Vi suger. Allihopa. Men det betyder inte att vi behöver lägga oss platt, men enligt mig så är stället vi måste börja på en gräsrotsförändring i attityden till varandra. Ett ödmjukt utforskande och gemensamt filosoferande runt hur i h-vete vi ska ordna så att vi kan leva utan att det sker på alltför stor bekostnad av andra människor, andra djur, andra levande organismer.

Vi kan inte komma undan att vi är heterotrofer och behöver käka andra organismer. Men resten av bygget behöver vi fundera på, om inte annat så vi kan föra vidare en hälsosammare kultur genom flaskhalsen.

Det kanske är en pipe dream, kanske är hopium, men det är det hopium jag väljer iaf. Jag tror på människans goda potential. Först måste vi stirra sanningen i vitögat och fullt ut acceptera det vi gjort och alla är skyldiga till. Sen kan vi börja snacka med varandra om hur det skulle kunna byggas annorlunda.

Och att stötta varandra i att göra "småsaker" utan att skamma varandra för det som inte görs, ser jag som ett steg i rätt riktning. Peppa cyklisterna, men kasta inte bajsmackor på familjen som försöker få livspusslet att gå ihop och därför har två bilar. Det är kulturen av hur vi behandlar andra, och hur vi betraktar andra, som vi behöver förändra.

Ah, jag antar att jag förespråkar animism som "kulturellt styrmedel". Från gräsroten upp.
 
Lugnt.

Jag är alltså fullt "kollaps-medveten" men har rört mig till det där stadiet bortom acceptans.

Vi suger. Allihopa. Men det betyder inte att vi behöver lägga oss platt, men enligt mig så är stället vi måste börja på en gräsrotsförändring i attityden till varandra. Ett ödmjukt utforskande och gemensamt filosoferande runt hur i h-vete vi ska ordna så att vi kan leva utan att det sker på alltför stor bekostnad av andra människor, andra djur, andra levande organismer.

Vi kan inte komma undan att vi är heterotrofer och behöver käka andra organismer. Men resten av bygget behöver vi fundera på, om inte annat så vi kan föra vidare en hälsosammare kultur genom flaskhalsen.

Det kanske är en pipe dream, kanske är hopium, men det är det hopium jag väljer iaf. Jag tror på människans goda potential. Först måste vi stirra sanningen i vitögat och fullt ut acceptera det vi gjort och alla är skyldiga till. Sen kan vi börja snacka med varandra om hur det skulle kunna byggas annorlunda.

Och att stötta varandra i att göra "småsaker" utan att skamma varandra för det som inte görs, ser jag som ett steg i rätt riktning. Peppa cyklisterna, men kasta inte bajsmackor på familjen som försöker få livspusslet att gå ihop och därför har två bilar. Det är kulturen av hur vi behandlar andra, och hur vi betraktar andra, som vi behöver förändra.

Ah, jag antar att jag förespråkar animism som "kulturellt styrmedel". Från gräsroten upp.
Ja precis, det är därför det känns så jobbigt när journalister vill prata om hur bra då cykling är och borde gynnas politiskt, som i den här tråden men det känns som att alla känner sig personligt angripna och stretar emot :D

(Arg för att journalisten säger att kollektivtrafik och cykelinfrastruktur borde byggas ut för jag kan inte cykla för cykelinfrastrukturen och kollektivtrafiken finns inte så hur vågar journalisten säga att det borde byggas ut.)

Live and let live, en viss person kanske inte kan cykla (eller alla i den här tråden då kan inte cykla eller åka buss av olika orsaker) men en persons liv blir bättre om hens granne cyklar, eller om hen cyklar om så bara en gång i veckan, så att bygga ut cykelbana och kollektivtrafik är bra! Det är bara samhällsvinster och personlig hälsa vinster om de som kan cyklar eller åker kollektivt (billigt för samhälle och person). Även om man ger fullkomligt sjutton i miljön så tjänar samhället oerhört mycket pengar på att någon (annan än du såklart, för du kan faktiskt inte) cyklar.
 
Ja precis, det är därför det känns så jobbigt när journalister vill prata om hur bra då cykling är och borde gynnas politiskt, som i den här tråden men det känns som att alla känner sig personligt angripna och stretar emot :D

(Arg för att journalisten säger att kollektivtrafik och cykelinfrastruktur borde byggas ut för jag kan inte cykla för cykelinfrastrukturen och kollektivtrafiken finns inte så hur vågar journalisten säga att det borde byggas ut.)

Live and let live, en viss person kanske inte kan cykla (eller alla i den här tråden då kan inte cykla eller åka buss av olika orsaker) men en persons liv blir bättre om hens granne cyklar, eller om hen cyklar om så bara en gång i veckan, så att bygga ut cykelbana och kollektivtrafik är bra! Det är bara samhällsvinster och personlig hälsa vinster om de som kan cyklar eller åker kollektivt (billigt för samhälle och person).
Ja, allas egon står i vägen i den här frågan 😂🤭
 
Ja, allas egon står i vägen i den här frågan 😂🤭
Mitt med :) jag är ju inte bättre än någon annan. Jag bara vill att samhället ska ta den här bördan från mig.

Som de gjorde med Corona. Jag var världens mest lata Coronaperson och gjorde bara det myndigheterna sa till mig, men de sa ju till mig! De gjorde det lätt för mig!

Jag vill att de ska göra de miljövänliga valen lätta för mig!

(för jag är så himla lat! (och btw vet att det finns folk som inte bryr sig alls och det blir liksom ganska lite vits att sortera sopor när släkten är på väg på sin urtonde flygresa till andra sidan jorden det här året. Jag vill att någon, annan, ska göra livet besvärligt för dem! (själv låter jag bara bli att "gilla" på fejan :cautious:))
 
Här i Skåne kan man faktiskt betala biljetten på stadsbussen med sitt betalkort (med blipp) i tio städer. Det går även att köpa biljett i biljettautomat med betalkort. Vill man betala kontant gissar jag att man måste ta sig en Kundtjänst eller ett ombud.

Bra att ni har det så! Nu har jag inte rört mig så mycket i andra städer den senaste tiden pga pandemin, så senast det inträffade var för 3 år sedan i Göteborg då jag antingen behövde hitta en säljkiosk i (det för mig okända) området där jag var för att kunna betala med kort eller ladda ner Västtrafiks app.
 
Nej, cirkusen är vi alla en del av. Du sitter just nu och skriver på ett forum som inte kan existera utan cirkusen.

Vartenda plagg du bär, all mat du äter, vården du kan få. Huset du bor i, jobbet du går till, borsten du borstar ditt hår med.

Det är oerhört få i västvärlden som vill och kan göra valet att ställa sig utanför helt.

Modern sjukvård utan fossil plast? Funkar liksom inte. Men det är på den nivån det måste ske, ALLT måste bort, om vi ska ha en chans att stoppa på den temperaturhöjningen som redan är inbakad, och den är ganska hiskelig.

Vi vill inte göra det. Så vi påtar på. Medvetna om vad som kommer, eller omedvetna om det.

Men det är ju det jag skrev, att det är en del av samma cirkus, vi är samma människor. Jag uppfattade dig som att du tycker att man inte ska diskutera det egna bilåkandet så mycket eftersom det finns så mycket annat som också påverkar, och då menar jag att den prioriteringen att det miljövänliga alternativet bara är acceptabelt om det är billigt och effektivt slår igenom oavsett om vi pratar biltrafik eller andra saker. Vi är samma människor och så länge vi tycker att det är vår rättighet att leva som vi själva vill och inte är vårt eget ansvar att minska belastningen på jorden (genom egna väl och genom sysyemförändringar som politiker och andra kan besluta om) så blir det svårt att nå någon framgång inom området.
 
Jag tänker så här: de kommer bränna upp all jävla olja innan de slutar. Ju förr desto bättre. Om jag kör bil eller inte spelar ingen roll.

Det är som om man var gift och delade ekonomi med världens mest slösaktiga människa. Och det av någon anledning måste vara så. Tillslut blir det meningslöst att vända på minsta slant för kontot är ändå slut innan nästa lön kommer.
 
Oj! Så billig en månadsbiljett är hos dig! Jag skulle förlora mer än 200 kr i månaden på att åka med månadskort (2 dagar i veckan) jämfört med bilen.

Sen finns det så att man kan köpa 10 enkla biljetter och få lite rabatt (50,35 kr istället för 53 kr) men nackdelen med det är att de dels måste aktiveras inom en 30-dagars period och dels gäller de ju bara på just den sträckan. Om jag skulle vilja åka 10 gånger kollektivt under 30 dagar men olika sträckor så lönar det sig ju inte. Jag skulle kanske behöva åka 4 gånger med regionbussen till/från annan kommun och 6 gånger i hemkommunen med stadsbussen. Detta hade underlättas om man hade haft kvar det gamla rabattkortet. Nu måste man binda sig för en specifik sträcka alla dessa 10 resor per 30 dagar. För dålig flexibilitet.

Regionbussen är dock pålitlig enligt min erfarenhet så den biten är inget problem för just mig. Men jag vet inte om jag hade vågat vara beroende av tåget på vägen till jobb eller nåt viktigt ärende faktiskt. Inte utan att ta en avgång innan jag egentligen behöver åka. Då tågen ofta strular. Är det inte nåt tekniskt så är det obehöriga på spåret som gör att de måste stänga ner allt ett tag och försenar jättemycket.

200 kr i ökad kostnad för ett mer miljö- och samhällsvänligt alternativ kan jag tycka inte är en jättestor kostnad för en stor andel. Många har ju månadskostnader i stort på 20 000 kr och då är det 1% man får betala för att göra ett bättre val.

Dock spelar det förstås roll vad man får för de extra pengarna också, minskar man sina bilresor med bara någon enstaka resa så kanske det är bättre att lägga 200 kr extra på ett bättre val inom något annat område.
 
200 kr i ökad kostnad för ett mer miljö- och samhällsvänligt alternativ kan jag tycka inte är en jättestor kostnad för en stor andel. Många har ju månadskostnader i stort på 20 000 kr och då är det 1% man får betala för att göra ett bättre val.

Dock spelar det förstås roll vad man får för de extra pengarna också, minskar man sina bilresor med bara någon enstaka resa så kanske det är bättre att lägga 200 kr extra på ett bättre val inom något annat område.

Med tanke på att det tar mer än dubbla tiden att åka med bussen jämfört med bilen så tycker jag att 200 kr mer är rätt mycket. Och det blir bara 8 mil per vecka jag sparar in.

Jag tror att de flesta tänker att de antingen vill spara pengar eller tid. Om man förlorar båda så är det nog få som väljer det alternativet. Jag kan acceptera att förlora tid om jag sparar pengar. Det ska jag göra i sommar när sommarbiljetten finns. Då blir det billigare att ta bussen. Jag kan dessutom använda sommarbiljetten i hela Skåne så den kan bli använd även på fritiden vilket ett månadskort inte skulle blivit.
 
Med tanke på att det tar mer än dubbla tiden att åka med bussen jämfört med bilen så tycker jag att 200 kr mer är rätt mycket. Och det blir bara 8 mil per vecka jag sparar in.

Jag tror att de flesta tänker att de antingen vill spara pengar eller tid. Om man förlorar båda så är det nog få som väljer det alternativet. Jag kan acceptera att förlora tid om jag sparar pengar. Det ska jag göra i sommar när sommarbiljetten finns. Då blir det billigare att ta bussen. Jag kan dessutom använda sommarbiljetten i hela Skåne så den kan bli använd även på fritiden vilket ett månadskort inte skulle blivit.

Ja när det inte bara är summan som blir högre så blir ju värderingen annorlunda. Det var bara just summan jag tyckte var intressant att reflektera kring.

Är man villig lägga 200 kr extra i månaden för kortare restid - ja, många skulletycka att det är värt det.
Är man villig att lägga 200 kr extra i månaden för godare mat - ja, många skulle tycka att det är värt det.
Är man villig att lägga 200 kr extra i månaden för snyggare kläder - ja många skulle tycka att det är värt det.
Är man villig att lägga 200 kr extra för att sänka sin miljöpåverkan - inte lika många om man inte får något (mer) för det.

Jag menar inte du, utan generellt. Jag tycker att det är intressant hur lite vi värderar vår negativa påverkan på jorden.
 
Öht ska vi kanske inte skamma folk. Jag kan bli provocerad av en del som, ja faktiskt, nedlåtande skriver om att de köper närodlat, ekologiskt, odlar eget, jagar eller har en granne som de kan köpa ekologiskt från. Och kan man inte göra det så ska man dra in på billiga matvaror som är importerade. En majoritet av svenskar har inte det alternativet och att de som bor så att de kan vara mer miljövänliga ska inte skamma de som inte kan göra det. Bl.a genom att argumentera att även om det är möjligt att använda lokaltrafiken så är det enklare att använda bilen och de lever mer miljövänligt.

Eftersom man bor så är det naturligt att använda bil mer vilket bidrar till miljöförändringar. Vissa väljer att resa utomlands en eller två gånger per år och även använda bilen. Så vi kan använda antingen moroten eller käppen. Sänka biljetterna för lokaltrafiken och förtäta lokaltrafiken så att fler använder lokaltrafiken. Eller vi kan höja priserna för drivmedel så det inte lönar sig att använda bilarna. Båda kräver ökade skatter. Inget parti som vill fortsätta regera kommer att använda käppen eftersom det är politiskt självmord. Så då krävs det ökade skatter. Vilket också är politiskt självmord. Det är bara att se hur S just nu öser pengar över bilister och hej då till alla miljömål. Alliansen vill går ännu längre och sänka skatterna så att de är EU minimum.

Pga bojkotten mot Ryssland så stöder vi diktaturer som Saudiarabien som bryter mot mänskliga rättigheter. Om det är några jag faktiskt vill skamma är det svenska lag och individer som deltar i tävlingar i Qatar, Arabiska Emiratet och andra liknande länder. Man bojkottar, med rätta, Ryssland och åker på träningsläger till Qatar. Med någon lam ursäkt att man är medveten om situationen men att man inte kan göra något och att det faktiskt blivit bättre för det har UD eller liknande faktiskt sagt och det spelar ingen roll om Sverige bojkottar eftersom inga andra länder gör det.

Det positiva när elpriserna gick upp var att fler och fler tänkte lägga solpaneler, hur många som nu kommer att göra det när priserna (artificiellt) sänks återstår att se. De flesta är sig själv närmast och struntar i att nästa och nästnästa generation kommer förbanna våra namn när de drabbas av klimatförändringar och klimatflyktingar. För det är faktiskt viktigt att göra den där resan till Thailand eller köpa den nyaste iphone eller den där billiga tröjan från HM... För det förtjänar vi eftersom vi är så duktiga på sopsortering och återvinning. För de som tror att sopsortering och återvinning är miljövänligt så rekommenderar jag dokumentären Welcome to Sodom där en stor del av den föredömliga svenska återvinningen hamnar.

Den mesta kobolten bryts i DR Kongo och det förekommer trovärdiga rapporter om barnarbete och vad som liknas vid slaveri. De slumstäder som växer upp runt gruvorna förstör livsviktiga skogar. Vi har kobolt i Sverige (hallå @athena_arabians ) men det finns motstånd att utvinna den här pga miljön. Däremot finns det inget motstånd mot produkterna som innehåller kobolt. Där kan vi prata om hyckleri över miljöförstöringen och att skamma Sverige.


https://www.sgu.se/om-sgu/nyheter/2018/januari/kobolt--en-konfliktfylld-metall/?acceptCookies=true

Sorry för OT
 
Jag håller med er båda två om att det vore bra om det var billigare att resa med kollektivtrafiken. Dock innebär det att om inte kostnaderna tas ut av resenären så behöver de finansieras med skatten. Och då behöver även de som inte nyttjar kollektivtrafiken inse att det är bra om andra åker med den och vara villig att betala för den. Yyvärr är den betalningsviljan låg hos många.
Nu ser jag visserligen bara från mitt perspektiv, men i den lilla staden är kollektivtrafiken gratis, men inte bussen som går förbi oss eftersom den passerar en kommungräns och enkel biljett kostar 96kr.
I den större staden kostar stadstrafikens enkelbiljett 24 kr. Så någonstans kan jag tycka att det är rimligare att man kanske tar 30 kr i stadstrafiken och det blir pengar över så att vi på landsbygden också kan få möjligheten att åka buss. Just för att kostnaden ska bli lite mer jämt fördelad. Tidigare räknade jag på att det blev billigare att ta bilen till tågstationen och betala den ganska höga parkeringsavgiften än ta bussen de få gångerna jag åkte. Dessutom så slapp jag sitta och vänta en timme både på utresan och hemresan eftersom bussen dit kom 5 min efter tågets avgång och gick 5 min före tåget kom fram. 🙄
 
De har ju kunnat ha ett 10-kort. Man betalar för 10 resdagar (får rabatt) och sen ha längre tid på sig än 30 dagar att använda dem. Man har ju ändå betalt för dagarna i förskott så de har ju redan fått in pengarna. Det är den där 30-dagars gränsen som stoppar det för mig.

Jag tyckte mycket om rabattkortet de hade innan. Man laddade det med pengar och fick en liten rabatt när man betalade en resa med kortet. Denna möjlighet till rabatt på enskilda resor har de helt tagit bort. Jag reste oftare kollektivt när de hade det. Nu tar det emot när jag måste betala fullpris.

Visst är det i Skåne jojo-kortet fanns? Är det det som är borttaget? Jag var regelbundet i Skåne förr och hade faktiskt ett eget jojo-kort trots att jag bodde i Stockholm, det var väldigt smidigt och lätt att använda!
 
Nu ser jag visserligen bara från mitt perspektiv, men i den lilla staden är kollektivtrafiken gratis, men inte bussen som går förbi oss eftersom den passerar en kommungräns och enkel biljett kostar 96kr.
I den större staden kostar stadstrafikens enkelbiljett 24 kr. Så någonstans kan jag tycka att det är rimligare att man kanske tar 30 kr i stadstrafiken och det blir pengar över så att vi på landsbygden också kan få möjligheten att åka buss. Just för att kostnaden ska bli lite mer jämt fördelad. Tidigare räknade jag på att det blev billigare att ta bilen till tågstationen och betala den ganska höga parkeringsavgiften än ta bussen de få gångerna jag åkte. Dessutom så slapp jag sitta och vänta en timme både på utresan och hemresan eftersom bussen dit kom 5 min efter tågets avgång och gick 5 min före tåget kom fram. 🙄

Problemet blir kanske att stadsborna är lika priskänsliga som landsbygdsborna, så om man höjer priset i stan så tar fler där bilen istället för bussen trots god tillgänglighet vilket i stort är ett sämre utfall än att landsbygdsbor med sämre tillgång och mindre utrymmesproblematik tar bilen. Men helst skulle ju bådas biljettpriser vara rimligt satta. 96 kr jämfört med 24 kr eller gratis låter som en orimligt stor skillnad om avstånden inte är stora.

(Sen är jag inte så positiv till helt gratis kollektivtrafik eftersom jag inte tror att det skapar de ersättningar som är önskade, det riskerar att vara gående och cyklister som väljer bussen istället, snarare än bilister. Men det är en annan fråga.)
 
Visst är det i Skåne jojo-kortet fanns? Är det det som är borttaget? Jag var regelbundet i Skåne förr och hade faktiskt ett eget jojo-kort trots att jag bodde i Stockholm, det var väldigt smidigt och lätt att använda!

Ja, det var jättebra! Nä, det finns tyvärr inte längre. Ska man ha rabatt nu måste man binda sig för månadskort eller 10 resdagar (i specifika zoner) under en 30 dagarsperiod. Med Jojo-kortet fick man rabatt för enstaka resor också.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp