Bilkrångel.

Lilla

Trådstartare
Min bil krånglar och "ingen" vet vad som är fel.
Om det är en slump eller inte vet jag inte men det har varit blött väder när det har hänt.
Först känns det typ som jag startar på trean istället för ettan fast det inte är så.
Sen trampar jag på gasen och då känns det som att växeln ligger i friläge. Inget händer.
Dom sista gångerna har den gått igen när dom har skruvat på ngt. Bränsletillförseln?
Ngn som vet vad det kan vara?
 
Det är något ingen har gissat på. Men jag kan inget så jag vet inte.
Det som är är ju att den fungerar om man skruvar så att den får mer bränsle.
Och att det verkar vara värst vid blött väder.
 
Kan vara allt från bränslepump, växellåda, koppling, luftmassemätare mm mm. Hur gammal är bilen? Tillräckligt ny för att det borde finnas felkoder om elektroniken krånglar?
 
Kan vara allt från bränslepump, växellåda, koppling, luftmassemätare mm mm. Hur gammal är bilen? Tillräckligt ny för att det borde finnas felkoder om elektroniken krånglar?
Det är just så folk säger, att det kan vara vad som helst.
Gammal 740 -87.
 
Det är just så folk säger, att det kan vara vad som helst.
Gammal 740 -87.
Spontant på en så gammal bil så byt det billigaste och enklast åtgärdade potentiella felet först. Skulle börja med normal service med tändstift och bränslefiltret och sen ev bränslepump.

Har aldrig haft en så gammal Volvo och "skruvat på nåt" kan vara vad som helst som justerats. Du kan alltid fråga på "jagrullar" eller annat bilforum, du får nog bättre svar och mer erfarenheter från folk där.
 
Senast ändrad:
Jag tror att du behöver försöka vara litet mer utförlig i felbeskrivningen.
Du skriver "De senaste gångerna har den gått igen när dom skruvat på ngt", det tolkar jag som att den inte startar alls - men samtidigt skriver du att den känns som att starta på trean?
När du beskriver att det känns som att starta på trean, menar du att motorn får så lågt varv att den håller på att dö? Eller känns den helt enkelt orkeslös?
Och när det känns som att växeln ligger i friläge, menar du att motorn varvar upp men bilen inte accelererar? I så fall handlar det om slirande koppling. Det behöver förstås inte utesluta att det även finns andra fel.

Utifrån det du beskriver skulle jag nog kollat bränslefilter (kan vara igensatt vilket ger orkeslös och trött motor), luftfilter (liknande symptom), automatchoken (om det är förgasarmotor) och som sagt kopplingen.
 
Stjäl tråden (känns dumt att starta en till!)...
Har en 850 som inte är som den ska... Går bra i 5-10 minuter, sen bara dör motorn... Kan ibland fungera om man lyckas växla ner och få den att hoppa igång, och lyckas man hålla igång den samtidigt som någon rycker ur och snabbt sätter i kontakten vid tomgångsmotorn (?) så kan den fungera fint så länge som ett par dar:crazy:
Två bilmekaniker som gett upp så här långt och bara kliar sig i huvudet:p Något händer alltså när motorn blir varm, men VAD!??
 
Tändsystemsfel, kolla så att alla stiften har gnista, jag m.fl. har också kliat oss rejält i huvudet över en 740 som bara dog helt plötsligt gång efter gång men det visade sig vara soppapumpen i tanken + tändkablarna. Tändkablarna var siliconekablar av dyraste sort, jag började med att byta kabeln från tändspole till fördelare och då gick den på 3 burkar, sen bytte jag den längsta och sen har bilen gått. Eftersom det inte finns traditionella kopparkablar till den utan resistorkablar så får man göra egna, biltema har kablar och kontaktstyckena i ändarna på kablarna är plundrade från siliconekablarna och återanvända då dom som sitter i fördelaren inte finns i lösvikt.

Enligt alla så ska min lösning få styrdatorn att balla ur pga. störningar men än har inget hänt och nu har den gått felfritt hela vintern.
 
Jag tror att du behöver försöka vara litet mer utförlig i felbeskrivningen.
Du skriver "De senaste gångerna har den gått igen när dom skruvat på ngt", det tolkar jag som att den inte startar alls - men samtidigt skriver du att den känns som att starta på trean?
När du beskriver att det känns som att starta på trean, menar du att motorn får så lågt varv att den håller på att dö? Eller känns den helt enkelt orkeslös?
Och när det känns som att växeln ligger i friläge, menar du att motorn varvar upp men bilen inte accelererar? I så fall handlar det om slirande koppling. Det behöver förstås inte utesluta att det även finns andra fel.

Utifrån det du beskriver skulle jag nog kollat bränslefilter (kan vara igensatt vilket ger orkeslös och trött motor), luftfilter (liknande symptom), automatchoken (om det är förgasarmotor) och som sagt kopplingen.
Är tyvärr inte kunnig och kan bara skriva som det känns. Men har fått en del tips som ska kollas.
 

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 898
Senast: lundsbo
·
Skola & Jobb hej. funderar lite jobbrelaterat o vill kolla med er bukare fall ni har några kloka inputs ☺️. är situationen jag varit sjukskriven...
Svar
6
· Visningar
1 693
Senast: vtok
·
Skola & Jobb hej jag är sjukskriven på deltid sen längre tid tillbaks. har kontakt med vården osv. alltid varit sjukskriven 3 mån åt gången -- sen...
Svar
14
· Visningar
1 604
Senast: Modest
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 403
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Kemisk kastration?
  • Lösa hundar

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp