Bill Gates låter miljonerna rulla för sin dotters hobby

Jennifer Gates dotter till Bill Gates, en av världens rikaste män, satsar på en karriär på hoppbarnorna.
Då ställer pappa Bill Gates upp och stöttar dottern.
Bland annat har han köpt flera hästgårdar i både USA och Europa – och budat över 80 miljoner kronor på en häst till dottern.
 
Jag tycker att det är roligt att dessa unga tjejer får sådana möjligheter även om de kanske har "köpt" sig en del av framgången. Jag hade själv inte tackat nej om mina föräldrar hade velat hjälpa mig. Det jag sett av just Jennifer Gates så är hon riktigt duktig. Jag är rätt imponerad av Springsteens dotter oxå. :)
 
I sa fall ar varken golf, tennis, motorsport, etc pa hogsta elit niva sport. Dels ar det oerhort mycket pengar i rorelse och dels har alla top namn i sporterna en tendens att bli kvar som tranare, commentatorer, och liknande.



Perfect! :rofl:
Lite skillnad på en tennisracket som kostar 2000 kr och en häst för 80 miljoner.
 
Lite skillnad på en tennisracket som kostar 2000 kr och en häst för 80 miljoner.

En hast som elit satsas som hoppare ligger ofta pa flera millioner usd ... Bill Gates bjod runt 800000 usd. So i sammanganget billigt, kan man tycka.
Jag tycker att hela resonemanget later avundsjukt ... Om man har pengarna vad ska man annars gora med dem? Spara pa banken? Eller far man inte vara "successful" och tjana mer an vi vanliga dodliga? Eller ska elitsatsning pa hast sporter helt stoppas pa grund av hast priserna?
 
En hast som elit satsas som hoppare ligger ofta pa flera millioner usd ... Bill Gates bjod runt 800000 usd. So i sammanganget billigt, kan man tycka.
Jag tycker att hela resonemanget later avundsjukt ... Om man har pengarna vad ska man annars gora med dem? Spara pa banken? Eller far man inte vara "successful" och tjana mer an vi vanliga dodliga? Eller ska elitsatsning pa hast sporter helt stoppas pa grund av hast priserna?
Det jag diskuterar är vilken roll ryttaren har inom som här hästhoppning och är det så att det som avgör är hur stora finansiella resurser man har bakom sig att köpa hästar för är det inte ryttarna utan hästarna som är det centrala. Inom andra hästsporter som galopp är det tydligt, men jag tror inte alla som följer hästhoppning förstår hästarnas betydelse.
 
Precis ... dessutom irriterar jag livet ur mig pa hur avundsjukt det later. 5 millioner for Bill Gates ar som losa mynt i botten pa vaskan for oss. Sjalvklart satsar han pa dottern's karriar, vilken foralder skulle inte gora det om de kunde?
Ser inte att det står något negativt, det är ju ett faktum? Han lägger miljoner på dotterns intresse. Karriär skulle jag väl inte kalla det, står det något om att hon planerar att jobba med hästar?
 
Jag tycker också att det är en sunkig rubrik på den här nyheten.

Det är som att tävlingsryttare inte räknas som ett jobb - det skulle bli ramaskri om man skrev typ såhär "Antonia satsar miljoner på Tinnes hobby"

@Gunnar - du kanske ska ändra rubriken till något mer passande?
Tinne är ju anställd, och Lövsta en affärsverksamhet. Jag kanske har missat något, finns det någon affärsverksamhet här? Alltså något som drar in pengar?

Jag fattar inte varför det är kontroversiellt att säga att en rik pappa köper hästar, stall och träningar och försörjer sin dotter, så att hon kan ägna sig åt hästhoppning. Det är ju så det är - kul för dem. Det är ju så hästsporten finansieras: folk med talang men utan pengar kan försörja sig på att träna och ta fram hästar för folk som saknar talang men har pengar. Det finns ju säkert en massa talangfulla hästmänniskor som kan försörja sig på att ta fram hästar till henne, rida dem, och träna henne.
 
Jag tycker att det är roligt att dessa unga tjejer får sådana möjligheter även om de kanske har "köpt" sig en del av framgången. Jag hade själv inte tackat nej om mina föräldrar hade velat hjälpa mig. Det jag sett av just Jennifer Gates så är hon riktigt duktig. Jag är rätt imponerad av Springsteens dotter oxå. :)
Jag tror man blir rätt duktig om man rider de bästa hästarna för de bästa tränarna, och inte behöver ägna tid åt annat för att försörja sig.

Så det är ju omöjligt att säga hur mycket talang hon har, och egentligen inte särskilt viktigt heller.

Det är ju däremot inte statistiskt sannolikt att de mest talangfulla unga amerikanska ryttarna allihop råkar vara barn till icke-idrottande men mycket rika föräldrar. Jag tror att pengar är en troligare förklaring till varför just de lyckas så bra på tävlingsbanan. Och, som sagt, folk med mycket pengar men utan förmåga att själva ta fram hästar är ju de som skapar en marknad för svindyra tävlingshästar, som gör att såna som Peder Fredricson etc kan försörja sig. Så det är ju inte dåligt för hästsporten att det finns rika människor som pumpar in pengar så att resten kan försörja sig.
 
Ser inte att det står något negativt, det är ju ett faktum? Han lägger miljoner på dotterns intresse. Karriär skulle jag väl inte kalla det, står det något om att hon planerar att jobba med hästar?

Så att vara tävlingsryttare är inte att jobba med hästar? DU menar att Peder Fredriksson eller Malin Baryard inte har ett jobb utan bara ett intresse?

TRist att se att inte bara soffiga gubbar har den attityden till ridsport
 
Jösses den här tråden :arghh:
Nej det är ingen hobby och ja hon satsar på en karriär inom detta!

Jag tycker att det är intressant att fundera på varför det verkar vara provocerande att en ryttarkarriär/tävlingskarriär inom ridsporten inte samtidigt kan vara en hobby.

Det finns en bekant till min familj som tidigare försökt försörja sig (jobb, karriär kanske) som hopptränare och genom att importera hopphästar och sälja i Sverige.
Numera är han anställd inom en helt annan bransch.
Han har tre hästar som tävlas aktivt, ser det ut som i equipe (jag har inte full koll, som ni märker). En av dem går - och vinner - 1.40-tävlingar.
En går 1.35-1.40 felfritt och med placeringar.
En är rätt ung och går 1.20-klasser.

Men hans tävlingskarriär är ändå att betrakta som hobby eftersom han ju försörjer sig på ett "vanligt" jobb.
Eller?
(och jo, där har funnits en del pengar från föräldrar också, brodern är landslagsryttare i hoppning med OS-placering dock ej medalj och tävlar GCT)

eller som min bekanting landslagskusken. Hon måste ha ett jobb, trots att hon har en internationell tävlingskarriär inom sportkörningen.
Hennes tävlingskarriär, som hon finansierar genom yrkesarbete, är ju hobby även om hon tjänar pengar på att jobba som körinstruktör.

Så varför är det provocerande att Gates dotters tävlingskarriär beskrivs som hobby?
 
Tinne är ju anställd, och Lövsta en affärsverksamhet. Jag kanske har missat något, finns det någon affärsverksamhet här? Alltså något som drar in pengar?

Jag fattar inte varför det är kontroversiellt att säga att en rik pappa köper hästar, stall och träningar och försörjer sin dotter, så att hon kan ägna sig åt hästhoppning. Det är ju så det är - kul för dem. Det är ju så hästsporten finansieras: folk med talang men utan pengar kan försörja sig på att träna och ta fram hästar för folk som saknar talang men har pengar. Det finns ju säkert en massa talangfulla hästmänniskor som kan försörja sig på att ta fram hästar till henne, rida dem, och träna henne.


Lövstas hästverksamhet går med miljoners minus varje år. Det är lika mycket verksamhet som Gates pysslar med och på väldigt liknande sätt.

Tråkig attityd att insinuera att de med pengar är talanglösa ochfår hästar framtagna av andra.
 
Så att vara tävlingsryttare är inte att jobba med hästar? DU menar att Peder Fredriksson eller Malin Baryard inte har ett jobb utan bara ett intresse?

TRist att se att inte bara soffiga gubbar har den attityden till ridsport
se på mitt inlägg nummer 31.
Varför kan inte en tävlingskarriär, där man inte försörjer sig själv genom att tävla, vara en hobby?

När det gäller Gates verkar det ju som om hennes tävlingskarriär åtminstone än så länge finansieras av hennes far, och inte av egna inkomster?
 
Jag tycker att det är intressant att fundera på varför det verkar vara provocerande att en ryttarkarriär/tävlingskarriär inom ridsporten inte samtidigt kan vara en hobby.

Det finns en bekant till min familj som tidigare försökt försörja sig (jobb, karriär kanske) som hopptränare och genom att importera hopphästar och sälja i Sverige.
Numera är han anställd inom en helt annan bransch.
Han har tre hästar som tävlas aktivt, ser det ut som i equipe (jag har inte full koll, som ni märker). En av dem går - och vinner - 1.40-tävlingar.
En går 1.35-1.40 felfritt och med placeringar.
En är rätt ung och går 1.20-klasser.

Men hans tävlingskarriär är ändå att betrakta som hobby eftersom han ju försörjer sig på ett "vanligt" jobb.
Eller?
(och jo, där har funnits en del pengar från föräldrar också, brodern är landslagsryttare i hoppning med OS-placering dock ej medalj och tävlar GCT)

eller som min bekanting landslagskusken. Hon måste ha ett jobb, trots att hon har en internationell tävlingskarriär inom sportkörningen.
Hennes tävlingskarriär, som hon finansierar genom yrkesarbete, är ju hobby även om hon tjänar pengar på att jobba som körinstruktör.

Så varför är det provocerande att Gates dotters tävlingskarriär beskrivs som hobby?
Nej. Nej och nej.
Löjligt att ens hävda att det rör sig om en hobby. INGEN annan sport får den stämpeln. När man lägger ner mycket tid, har tillgångar och presterar är det ingen hobby! Inte på den nivån!!

Nu ska jag ut och ”utöva min hobby” så på återseende :meh:
 
Nej. Nej och nej.
Löjligt att ens hävda att det rör sig om en hobby. INGEN annan sport får den stämpeln. När man lägger ner mycket tid, har tillgångar och presterar är det ingen hobby! Inte på den nivån!!

Nu ska jag ut och ”utöva min hobby” så på återseende :meh:

Jag kan tycka att det visserligen är provocerande att kuskarna får bekosta sitt tävlande själva även när de representerar Sverige, ´när dressyr- och hoppfolket knappast behöver göra det (alltså betala resa för sig själv, hästen och groomar, och boende för häst, sig själv, groomar). Stor skillnad i hur utövarna i olika grenar behandlas.
Eller reining-landslaget som själva fick bekosta sina hästars resa till VM i USA (och flera av de svenska landslagsryttarna lånade i stället hästar på plats eftersom det blev för dyrt att själv betala flygbiljetten för hästen).

Men om man nu måste försörja sig på ett vanligt jobb för att tävla så är väl tävlingsverksamheten ändå en hobby?

Ja, jag är fullt medioker och kommer aldrig att lyfta mig från nivån "medioker hobbyryttare" men det gör mig inget. Jag tycker att jag har en jätterolig hobby.

Vad menar du med "har tillgångar"? förstår inte utan ser dig gärna förtydliga det uttrycket.
 
Jag kan ju förtydliga hur jag tänker.

Det jag gör för att försörja mig = jobb
Det jag gör av andra skäl än att försörja mig = hobby (och ibland kan man ju få inkomst av hobby också).
Det jag gör för att ekonomiskt gå plus (även om det inte är tillräckligt mycket för full försörjning utan "bara" bidrar i viss mån) =näringsverksamhet

Ibland finns det mellanlägen, förstås, men om det inte finns en chans att försörja sig på exempelvis en idrottskarriär så är den inte professionell (förr fanns det ju en regel om att professionella idrottare inte fick delta i OS, till exempel).

Men visst, gränsen kan bli väldigt suddig ibland.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Svenskuppfödda Cadence har nyligen sålts till Bill Gates dotter Jennifer. Uppfödaren Marina Björkman blev både glad och överraskad när...
Svar
2
· Visningar
1 108
Senast: Snuffsan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Koppel som släppte
  • Oseriös avel 2023
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp