Bill Gates låter miljonerna rulla för sin dotters hobby

Jennifer Gates dotter till Bill Gates, en av världens rikaste män, satsar på en karriär på hoppbarnorna.
Då ställer pappa Bill Gates upp och stöttar dottern.
Bland annat har han köpt flera hästgårdar i både USA och Europa – och budat över 80 miljoner kronor på en häst till dottern.
 
Precis ... dessutom irriterar jag livet ur mig pa hur avundsjukt det later. 5 millioner for Bill Gates ar som losa mynt i botten pa vaskan for oss. Sjalvklart satsar han pa dottern's karriar, vilken foralder skulle inte gora det om de kunde?

Instämmer. Givetvis att det är lättare om man har tillgång till bra hästar men ingen rider på den där nivån utan att ha talang och utan att träna. Finns inte en suck att tex jag skulle klara av att tävla på den där nivån även om jag satt på världens bästa häst.
 
Senast ändrad:
Instämmer. Givetvis att det är lättare om man har tillgång till bra hästar men ingen rider på den där nivån utan att ha talang och utan att träna. Finns inte en suck att tex jag skulle klara av att tävla på den där nivån även om jag satt på världens bästa häst.
Fast skulle du satsa from du var ung med obegränsat av pengar så kommer till den nivån, finns många exempel. Men för att stanna där med fler hästar, krävs det även talang :)
 
Precis ... dessutom irriterar jag livet ur mig pa hur avundsjukt det later. 5 millioner for Bill Gates ar som losa mynt i botten pa vaskan for oss. Sjalvklart satsar han pa dottern's karriar, vilken foralder skulle inte gora det om de kunde?

Det är nog många föräldrar som faktiskt hjälper sina barn genom att lära barnen hur de klarar sig själva. Inte genom att ösa pengar på dem.

Nej, jag är inte avundsjuk för att Springsteens eller Gates döttrar får fantastiska förutsättningar att ägna sig åt ridsport.
Men jag har inga svårigheter att se att dessa högst privilegierade kvinnor får förutsättningar som andra personer med "sämre valda" föräldrar inte får.
Och att visserligen krävs talang men det är väldigt mycket enklare att odla fram den talang som finns, om/när hästmaterialet är därefter.

Men det är väl ingen som sagt att hästsport är en "rättvis" sport. Hästsport är nog en av de mest ojämlika idrotter på så sätt att det inte räcker med utövarens egen talang och träning (tänk friidrott som jämförelse) utan där det krävs en enorm insats i hästmaterial för att nå toppen.
Ja, det finns enstaka individer som haft tur och hittat en stjärna för nästan inga pengar alls, men de är få om vi talar om topp-nivå.
 
Fast skulle du satsa from du var ung med obegränsat av pengar så kommer till den nivån, finns många exempel. Men för att stanna där med fler hästar, krävs det även talang :)

Fast jag tycker fortfarande att det är fult att prata om en elitsatsning som hobby och att många (jag säger inte att du gör det) verkar vara extremt avundsjuka på henne och försöker förminska hennes prestation pga det.
 
När det i stort sett bara handlar om pengar är det ingen sport längre tycker jag. Fast man skulle förstås kunna se det som en sport för hästar, att hästarna är det som räknas och ryttaren blir mera sekundär.

Jag tycker nog också hobby kan vara rätt ord, rimligen lär hon inte ha hästar som levebröd i framtiden utan det är i huvudsak en hobby för henne.
 
När det i stort sett bara handlar om pengar är det ingen sport längre tycker jag. Fast man skulle förstås kunna se det som en sport för hästar, att hästarna är det som räknas och ryttaren blir mera sekundär.

Jag tycker nog också hobby kan vara rätt ord, rimligen lär hon inte ha hästar som levebröd i framtiden utan det är i huvudsak en hobby för henne.

"Jennifer Gates dotter till Bill Gates, en av världens rikaste män, satsar på en karriär på hoppbarnorna." Citerat från ingressen. Det antyder väl ändå att det handlar om mer än bara hobby?
 
Jag blev nyfiken igår och sökte på henne på youtube och hittade några rundor.
Det var någon tävling där ingen hade ridit felfritt och hon var den första som stog sig runt felfritt, men fick ett tidsfel.

Tyckte det såg bra ut, bättre än Steve Jobs dotter av de filmer jag hittade.

Med träning kan det nog bli riktigt bra.
 
Men jag har inga svårigheter att se att dessa högst privilegierade kvinnor får förutsättningar som andra personer med "sämre valda" föräldrar inte får.
Det har de nog inga problem själva att inse heller. Åtminstone Bill och frun verkar vara helt medvetna om sin privilegierade position, så misstänker väl att barnen fått med sig.
(De verkar väldigt sympatiska i intervjuer iaf och spenderar ju extrema summor pengar på välgörenhet)
 
Jag tycker också att det är en sunkig rubrik på den här nyheten.

Det är som att tävlingsryttare inte räknas som ett jobb - det skulle bli ramaskri om man skrev typ såhär "Antonia satsar miljoner på Tinnes hobby"

@Gunnar - du kanske ska ändra rubriken till något mer passande?
 
Fast jag tycker fortfarande att det är fult att prata om en elitsatsning som hobby och att många (jag säger inte att du gör det) verkar vara extremt avundsjuka på henne och försöker förminska hennes prestation pga det.
Ja, fast det var ju inte det jag kommenterade :)
 
När det i stort sett bara handlar om pengar är det ingen sport längre tycker jag. Fast man skulle förstås kunna se det som en sport för hästar, att hästarna är det som räknas och ryttaren blir mera sekundär.

Jag tycker nog också hobby kan vara rätt ord, rimligen lär hon inte ha hästar som levebröd i framtiden utan det är i huvudsak en hobby för henne.

I sa fall ar varken golf, tennis, motorsport, etc pa hogsta elit niva sport. Dels ar det oerhort mycket pengar i rorelse och dels har alla top namn i sporterna en tendens att bli kvar som tranare, commentatorer, och liknande.

Eller varför inte "Los Angeles Galaxy satsar miljoner på Zlatans hobby"...

Perfect! :rofl:
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Svenskuppfödda Cadence har nyligen sålts till Bill Gates dotter Jennifer. Uppfödaren Marina Björkman blev både glad och överraskad när...
Svar
2
· Visningar
1 108
Senast: Snuffsan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp