Bill Gates låter miljonerna rulla för sin dotters hobby

Jennifer Gates dotter till Bill Gates, en av världens rikaste män, satsar på en karriär på hoppbarnorna.
Då ställer pappa Bill Gates upp och stöttar dottern.
Bland annat har han köpt flera hästgårdar i både USA och Europa – och budat över 80 miljoner kronor på en häst till dottern.
 
Lövstas hästverksamhet går med miljoners minus varje år. Det är lika mycket verksamhet som Gates pysslar med och på väldigt liknande sätt.

Tråkig attityd att insinuera att de med pengar är talanglösa ochfår hästar framtagna av andra.
Är det inte bra det, att det finns folk med pengar som kan köpa dyra hästar, betala beridare för att underhålla dem, och tränare för att träna sig själva? Hur skulle de talangfulla annars kunna försörja sig?

Jag räknar mig själv bland dem som har mer pengar än talang - och det är väl bra att såna som jag finns, hur ska tränarna och utbildarna annars kunna försörja sig? Att jag rider bättre än någon helt utan pengar beror ju inte på att jag har talang, det beror på att jag i alla år haft råd att rida för tränare och sitta på utbildade hästar.
 
Känns som om anti-ridsport lobbyn verkligen gjort sin hemläxa.
Det är alltså en enda stor hobbyverksamhet i dina ögon?

Du behöver inte lägga ord i munnen på mig.
Väldigt mycket inom hästsporten (jag väljer ett annat ord för jag tycker att även körning kan räknas in) handlar ju om ekonomisk verksamhet. Ridskolor, tränare et c.
Väldigt stor del av tävlandet handlar inte om ekonomisk verksamhet - men kan gå att få in i ekonomisk verksamhet om/när det handlar om att skaffa meriter för att kunna jobba som tränare, exempelvis.
Så ja, väldigt stor del av hästsporten består av människor som utövar en hobby.
 
INGEN annan sport får den stämpeln. När man lägger ner mycket tid, har tillgångar och presterar är det ingen hobby!

Jag har en kusin som tidigare varit spelare i svenska handbollslandslaget.
Han kunde inte försörja sig på att vara svensk handbollsspelare, inte ens när landslaget under hans tid där, vann silver i OS.
Tyvärr, får man väl säga.
Han var proffs utomlands, för där kunde handbollsspelarna få betalt för sitt handbollsspelande men under alla år då han spelade i Sverige, försörjde han sig på annat än sin sport.
Och med OS-silver, VM-guld, EM-guld, SM-guld, Tysk mästare och Dansk mästare får vi väl vara eniga om att det handlar om elitnivå.
Som tysk och dansk mästare var det på professionell nivå, men inte när det gäller de övriga utmärkelserna/priserna.

Tillägg: de flesta av spelarna i "dagens" svenska herrlandslag i handboll är ju proffs i internationella ligor. Inte så många landslagsmän just nu som kommer från svenska ligan, tyvärr.
Det talar ju för att talangerna uppskattas mer utomlands inom den sporten, så att människor kan försörja sig på sitt elitidrottande på andra håll.'

Jag lägger alltså inte en prestations-värdering i huruvida man utövar sin idrott professionellt eller som hobby.

en elitutövare är en elitutövare, men att det sker som hobby betyder inte att jag tycker att prestationer eller resultat är midnre imponerande för det.
 
Senast ändrad:
Så alla kvinnliga idrottare som inte får dyra sponsorkontrakt sysslar med hobbyverksamhet när de tvingas arbeta för att kunna tävla, till skillnad mot manliga idrottare som kan ägna sig åt idrotten på heltid utan att tvingas arbeta samtidigt? :banghead:
 
Jag kan tycka att det visserligen är provocerande att kuskarna får bekosta sitt tävlande själva även när de representerar Sverige, ´när dressyr- och hoppfolket knappast behöver göra det (alltså betala resa för sig själv, hästen och groomar, och boende för häst, sig själv, groomar). Stor skillnad i hur utövarna i olika grenar behandlas.
Eller reining-landslaget som själva fick bekosta sina hästars resa till VM i USA (och flera av de svenska landslagsryttarna lånade i stället hästar på plats eftersom det blev för dyrt att själv betala flygbiljetten för hästen).

Men om man nu måste försörja sig på ett vanligt jobb för att tävla så är väl tävlingsverksamheten ändå en hobby?

Ja, jag är fullt medioker och kommer aldrig att lyfta mig från nivån "medioker hobbyryttare" men det gör mig inget. Jag tycker att jag har en jätterolig hobby.

Vad menar du med "har tillgångar"? förstår inte utan ser dig gärna förtydliga det uttrycket.
Nej, skillnaden ligger i om ryttaren är proffs eller amatör.
Proffs får ju satsningen att gå plus eller plus/ minus 0
Amatör har annan huvudsaklig inkomst.
 
Jösses den här tråden :arghh:
Nej det är ingen hobby och ja hon satsar på en karriär inom detta!
Läser du originalartikeln som den i Expressen är baserad på så bor hon till vardags i Californien och pluggar biologi på Stanford, och har hästarna i Florida. Hon åker dit på helgerna ibland och tävlar dem. Det säger sig ju självt att det är andra som rider och tränar hästarna till vardags, så att de är redo att tävla när hon kommer. Det hindrar ju inte att hon lägger tid och energi och förtjänar sina rosetter, men en proffssatsning på heltid är det ju inte riktigt.
 
Jag kan nästan förstå varför man tänker hobby och inte karriär i Gates-häst sammanhanget. Även om hon blir top top ryttare så kommer hon aldrig komma i närheten av förmögenheten pappans företag har och ger. Hon kan liksom satsa allt hon har genom hela livet (eller 3 liv till för den delen), kommer hon ändå dra in större pengar på annat håll. Så ja, det blir en hobby för just henne.
Hur som ser jag fram emot att följa henne och hoppas att hon är en bra representant för sporten, både i tv-rutan och utanför. 😊
 
Tinne är ju anställd, och Lövsta en affärsverksamhet. Jag kanske har missat något, finns det någon affärsverksamhet här? Alltså något som drar in pengar?

Jag fattar inte varför det är kontroversiellt att säga att en rik pappa köper hästar, stall och träningar och försörjer sin dotter, så att hon kan ägna sig åt hästhoppning. Det är ju så det är - kul för dem. Det är ju så hästsporten finansieras: folk med talang men utan pengar kan försörja sig på att träna och ta fram hästar för folk som saknar talang men har pengar. Det finns ju säkert en massa talangfulla hästmänniskor som kan försörja sig på att ta fram hästar till henne, rida dem, och träna henne.
Skriver man hobby så indikerar xet att personen har en annan sysselsättning ( eller möjligen är arbetslös). Jag tvilar på att det är så i det här fallet. Det handlar inte om vem som betalar vad utan tidsåtgång och engagemang.
 
Skriver man hobby så indikerar xet att personen har en annan sysselsättning ( eller möjligen är arbetslös). Jag tvilar på att det är så i det här fallet. Det handlar inte om vem som betalar vad utan tidsåtgång och engagemang.
Såg att jag hade fel, det tycks vara lite åt en hobby
 
Jag kan nästan förstå varför man tänker hobby och inte karriär i Gates-häst sammanhanget. Även om hon blir top top ryttare så kommer hon aldrig komma i närheten av förmögenheten pappans företag har och ger. Hon kan liksom satsa allt hon har genom hela livet (eller 3 liv till för den delen), kommer hon ändå dra in större pengar på annat håll. Så ja, det blir en hobby för just henne.
Hur som ser jag fram emot att följa henne och hoppas att hon är en bra representant för sporten, både i tv-rutan och utanför. 😊
Inte om hon ägnar sig åt hästhoppning som yrke.
 
Skriver man hobby så indikerar xet att personen har en annan sysselsättning ( eller möjligen är arbetslös). Jag tvilar på att det är så i det här fallet. Det handlar inte om vem som betalar vad utan tidsåtgång och engagemang.
Annan sysselsättning är skillnaden mellan amatör och proffs, inte att det är en hobby.
 
Jag kan nästan förstå varför man tänker hobby och inte karriär i Gates-häst sammanhanget. Även om hon blir top top ryttare så kommer hon aldrig komma i närheten av förmögenheten pappans företag har och ger. Hon kan liksom satsa allt hon har genom hela livet (eller 3 liv till för den delen), kommer hon ändå dra in större pengar på annat håll. Så ja, det blir en hobby för just henne.
Hur som ser jag fram emot att följa henne och hoppas att hon är en bra representant för sporten, både i tv-rutan och utanför. 😊

Fast nej, Om den huvudsakliga sysselsattningen for nagon ar att hoppa hastar, spela fotboll, eller golf utan att ha ett annat job sa ar det ett yrke oavsett hur mycket man tjanar eller forlorar pa det. Som @cirkus sa, manga Svenska storstall gar med minus, och alltsa inte tjanar sitt uppehalle genom sporten, men agarna ar fortfarande proffsryttare.

Och om just tjejen Gates pluggar hor ju inte riktigt till den har diskussionen ... sa vida det stora felet inte var att de har "for mycket" pengar.
 
Jag har en kusin som tidigare varit spelare i svenska handbollslandslaget.
Han kunde inte försörja sig på att vara svensk handbollsspelare, inte ens när landslaget under hans tid där, vann silver i OS.
Tyvärr, får man väl säga.
Han var proffs utomlands, för där kunde handbollsspelarna få betalt för sitt handbollsspelande men under alla år då han spelade i Sverige, försörjde han sig på annat än sin sport.
Och med OS-silver, VM-guld, EM-guld, SM-guld, Tysk mästare och Dansk mästare får vi väl vara eniga om att det handlar om elitnivå.
Som tysk och dansk mästare var det på professionell nivå, men inte när det gäller de övriga utmärkelserna/priserna.

Tillägg: de flesta av spelarna i "dagens" svenska herrlandslag i handboll är ju proffs i internationella ligor. Inte så många landslagsmän just nu som kommer från svenska ligan, tyvärr.
Det talar ju för att talangerna uppskattas mer utomlands inom den sporten, så att människor kan försörja sig på sitt elitidrottande på andra håll.'

Jag lägger alltså inte en prestations-värdering i huruvida man utövar sin idrott professionellt eller som hobby.

en elitutövare är en elitutövare, men att det sker som hobby betyder inte att jag tycker att prestationer eller resultat är midnre imponerande för det.
Nej, det beror på att man inte får lön för att spela i landslaget. Lönen kommer från klubblaget, landslaget är frivilligt och inget man köps in för. Så ska du jämföra länder får du jämföra ligaspel, inte ligaspel i ett land och landslagsspel i ett annat.
 
Fast nej, Om den huvudsakliga sysselsattningen for nagon ar att hoppa hastar, spela fotboll, eller golf utan att ha ett annat job sa ar det ett yrke oavsett hur mycket man tjanar eller forlorar pa det. Som @cirkus sa, manga Svenska storstall gar med minus, och alltsa inte tjanar sitt uppehalle genom sporten, men agarna ar fortfarande proffsryttare.

Och om just tjejen Gates pluggar hor ju inte riktigt till den har diskussionen ... sa vida det stora felet inte var att de har "for mycket" pengar.
Det var väl inget fel öht? Pengarna möjliggör satsningen. Massor av pengar underlättar enormt, särskilt i USA. Rätt eller fel, det är ju bara ett faktum.
 
Du behöver inte lägga ord i munnen på mig.
Väldigt mycket inom hästsporten (jag väljer ett annat ord för jag tycker att även körning kan räknas in) handlar ju om ekonomisk verksamhet. Ridskolor, tränare et c.
Väldigt stor del av tävlandet handlar inte om ekonomisk verksamhet - men kan gå att få in i ekonomisk verksamhet om/när det handlar om att skaffa meriter för att kunna jobba som tränare, exempelvis.
Så ja, väldigt stor del av hästsporten består av människor som utövar en hobby.
Fast det där resonemanget håller ju inte? Alla verksamheter består ju av flera delar, vissa går plus, andra går minus för att nåt annat ska kunna gå plus. Med det resonemanget är ju marknadsavdelningen på majoriteten av alla företag bara en hobbyverksamhet, för den kostar en massa pengar, även om den gör reklam så att företaget kan dra in pengar på annat håll..?
 
Skriver man hobby så indikerar xet att personen har en annan sysselsättning ( eller möjligen är arbetslös). Jag tvilar på att det är så i det här fallet. Det handlar inte om vem som betalar vad utan tidsåtgång och engagemang.
Jo, hon har en annan sysselsättning, nämligen sina studier i en annan ände av landet.

Och det är också en skillnad om någon betalar en för ett arbete, eller om ens föräldrar försörjer en. Är inte det rätt självklart, att den som kan lägga all tid på sporten har bättre förutsättningar än den som också måste t ex sälja hästar och träna andra?

Det blir ju absurt att säga att pengar inte påverkar. Självklart påverkar det om man är ekonomiskt oberoende eller inte.
 
Fast det där resonemanget håller ju inte? Alla verksamheter består ju av flera delar, vissa går plus, andra går minus för att nåt annat ska kunna gå plus. Med det resonemanget är ju marknadsavdelningen på majoriteten av alla företag bara en hobbyverksamhet, för den kostar en massa pengar, även om den gör reklam så att företaget kan dra in pengar på annat håll..?
En verksamhet där ingen del drar in pengar är ju ingen affärsverksamhet, det är en hobby. Och det är förstås skillnad om man har en verksamhet där man behöver dra in pengar, eller en där det går bra utan inkomster.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Svenskuppfödda Cadence har nyligen sålts till Bill Gates dotter Jennifer. Uppfödaren Marina Björkman blev både glad och överraskad när...
Svar
2
· Visningar
1 108
Senast: Snuffsan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Att ångra en valp
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp