Bill Gates låter miljonerna rulla för sin dotters hobby

Jennifer Gates dotter till Bill Gates, en av världens rikaste män, satsar på en karriär på hoppbarnorna.
Då ställer pappa Bill Gates upp och stöttar dottern.
Bland annat har han köpt flera hästgårdar i både USA och Europa – och budat över 80 miljoner kronor på en häst till dottern.
 
En verksamhet där ingen del drar in pengar är ju ingen affärsverksamhet, det är en hobby. Och det är förstås skillnad om man har en verksamhet där man behöver dra in pengar, eller en där det går bra utan inkomster.
Jag syftade på resonemanget att tävlandet är hobby för att man gör det för meriter i syfte att kunna dra in pengar som tränare. Det är för mig samma sak som att man lägger pengar på marknadsföring för att kunna dra in pengar på sälj.
 
En verksamhet där ingen del drar in pengar är ju ingen affärsverksamhet, det är en hobby. Och det är förstås skillnad om man har en verksamhet där man behöver dra in pengar, eller en där det går bra utan inkomster.
Vad jag vet drar .många tävlingsryttare in pengar. Många gånger långsiktigt genom att rida upp hästar, agera tränare mm
 
Nej, det beror på att man inte får lön för att spela i landslaget. Lönen kommer från klubblaget, landslaget är frivilligt och inget man köps in för. Så ska du jämföra länder får du jämföra ligaspel, inte ligaspel i ett land och landslagsspel i ett annat.
Ja, och i svenska handbollsserien på den tiden fick spelarna inte lön de kunde leva på (vågar inte svära på hur det är nu, men de torde inte få sådan lön nu heller).
 
Fast det där resonemanget håller ju inte? Alla verksamheter består ju av flera delar, vissa går plus, andra går minus för att nåt annat ska kunna gå plus. Med det resonemanget är ju marknadsavdelningen på majoriteten av alla företag bara en hobbyverksamhet, för den kostar en massa pengar, även om den gör reklam så att företaget kan dra in pengar på annat håll..?

Tja, jag ser inte att Gates eller Springsteen verkar ha "hästföretagande" alls. De hoppande unga kvinnorna, alltså.

Och för att uttrycka mig på ett nytt sätt: "hobby" betyder inte "gullig sysselsättning".
Jag lägger skillnaden ungefär som skatteverket verkar göra...
Hobby - det gör man inte för inkomsts förvärvande.
Det kan gå åt hur mycket tid och engagemang som helst.
Och det kan vara på en avancerad nivå.
Och en person kan vara beundransvärd i utövandet av sin hobby.
Och det kan fortfarande vara en hobby och inget fel i det.
 
Jag syftade på resonemanget att tävlandet är hobby för att man gör det för meriter i syfte att kunna dra in pengar som tränare. Det är för mig samma sak som att man lägger pengar på marknadsföring för att kunna dra in pengar på sälj.
Nu har du missuppfattat helt.
Jag måste ha varit väldigt otydlig när du uppfattade motsatsen mot det jag tycker att jag skrev. Jag tycker att jag reflekterade att tävlande kan vara annat än hobby för dem som marknadsför sig genom sitt tävlande.
 
Nu har du missuppfattat helt.
Jag måste ha varit väldigt otydlig när du uppfattade motsatsen mot det jag tycker att jag skrev. Jag tycker att jag reflekterade att tävlande kan vara annat än hobby för dem som marknadsför sig genom sitt tävlande.
Aha, då missuppfattade jag, sorry. :)
 
Vad jag vet drar .många tävlingsryttare in pengar. Många gånger långsiktigt genom att rida upp hästar, agera tränare mm
Absolut, därför att deras verksamhet behöver dra in pengar. Men så är ju inte fallet här. Jennifer Gates rider inte upp hästar, och tränar inte andra. Det är det som är skillnaden. Hon behöver inte tjäna pengar, för familjen kan försörja henne.
 
Absolut, därför att deras verksamhet behöver dra in pengar. Men så är ju inte fallet här. Jennifer Gates rider inte upp hästar, och tränar inte andra. Det är det som är skillnaden. Hon behöver inte tjäna pengar, för familjen kan försörja henne.
Jo jag är med på det och har skrivit det, men diskussionen har utvecklats till att bli något vidare än JG. Mitt inlägg handlar alltså inte specifikt om henne.
 
Behöver ordet hobby verkligen vara negativt? Jag hoppas att alla proffstyckare gör det för att de tycker att det är roligt och inte bara för att tjäna pengar.
Man kan väl ändå arbeta med sin hobby.
 
Behöver ordet hobby verkligen vara negativt? Jag hoppas att alla proffstyckare gör det för att de tycker att det är roligt och inte bara för att tjäna pengar.
Man kan väl ändå arbeta med sin hobby.
Ordet hobby är neutralt det är sammanhanget som ger en positiv eller negativ klang som med de flesta ord.
 
Behöver ordet hobby verkligen vara negativt? Jag hoppas att alla proffstyckare gör det för att de tycker att det är roligt och inte bara för att tjäna pengar.
Man kan väl ändå arbeta med sin hobby.

Wiktionary kallar hobby för "verksamhet man tycker om att regelbundet ägnar sig åt på fritiden", jag skulle därför säga att uttrycket har en positiv klang.
 
När tycker du att det är en karriär?
RIder man på den nivån som hon gör är man ingen hobbyryttare
Fast det är inte nivån som avgör tycker jag. Utan om man har annan sysselsättning på heltid eller stor del av tiden. Enligt det @Mabuse skrev tidigare lät det som hon var student på heltid och red på helgen. I veckorna tränade andra personer hästarna.
 
Fast det är inte nivån som avgör tycker jag. Utan om man har annan sysselsättning på heltid eller stor del av tiden. Enligt det @Mabuse skrev tidigare lät det som hon var student på heltid och red på helgen. I veckorna tränade andra personer hästarna.

Det tycker jag.
Jag tycker det är föraktfullt mot sporten att kalla folk som rider på elittävlingar för hobbyryttare.
 
Det tycker jag.
Jag tycker det är föraktfullt mot sporten att kalla folk som rider på elittävlingar för hobbyryttare.
För mig har inte nivån något att göra med om det är hobby eller inte. Utan för mig handlar det nog snarare om tid och om man har något annat på heltid tex som hon har studier.
 
Fast det är inte nivån som avgör tycker jag. Utan om man har annan sysselsättning på heltid eller stor del av tiden. Enligt det @Mabuse skrev tidigare lät det som hon var student på heltid och red på helgen. I veckorna tränade andra personer hästarna.
Jag tänker att det inte verkar rimligt att dagligen träna hästar i Florida, om man samtidigt bor och studerar i Kalifornien. Det är lite långt för att det ska vara realistiskt.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Svenskuppfödda Cadence har nyligen sålts till Bill Gates dotter Jennifer. Uppfödaren Marina Björkman blev både glad och överraskad när...
Svar
2
· Visningar
1 108
Senast: Snuffsan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Träning och hälsa del 11
  • Hat
  • Dejtingtråden del 37

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp