Billig men god sallad el dyl till 80 personer?

Havanais

Trådstartare
Jag oroar mig redan för årets student. Kan inte ha catering. Jag skulle vilja ha en enda rätt, inte buffé. Den får gärna vara vegetarisk, men skulle kunna innehålla fågel. Och förstås gå att göra i förväg och helst räcka till runt åttio personer. Jag har provat en matvetesallad med halloumi som lät god, men den smakade nyttigt och torftigt och såg så ut också. Såsen av turkisk yoghurt blandad med pesto var dock god!
(När förra barnet tog studenten gjorde jag caesarsallad med kycklingfilé men då var det covid och mycket glesare med gäster.)
Några förslag?🙏
 
Paj skulle jag föreslå som ett rimligt alternativ till sallad, enkelt att förbereda i förväg, går att göra billigt och står sig bra när det står framme under en hel bjudning. Blir ju dessutom lika enkelt att göra med några olika fyllningar som alla med samma om man ändå vill ha lite variation.
 
Du kan inte sträcka dig till sallad + paj? Paj går ju att göra väldigt långt i förväg och gör det genast lite festligare utan att varje del behöver vara så spektakulära. Lägg till ett gott bröd och lite småplock med nån bit ost, chips, uppskuren frukt så har du det mesta på plats utan en arbetsvecka i köket.
 
Du kan inte sträcka dig till sallad + paj? Paj går ju att göra väldigt långt i förväg och gör det genast lite festligare utan att varje del behöver vara så spektakulära. Lägg till ett gott bröd och lite småplock med nån bit ost, chips, uppskuren frukt så har du det mesta på plats utan en arbetsvecka i köket.
Tack till båda som föreslår paj! Jag tycker bara själv att det är så himla tråkig mat. Dessutom jobbigare att göra... Är redan nu i mars helt kraftlös inför hela projektet tyvärr. Jag hade alltså tänkt mig en stor sallad allt-i-ett och till det en massa hembakt surdegsbröd. Det får liksom duga. Efterrätten tänker jag satsa på festligare komponenter. Fördelen med en matig sallad av den typ jag hoppas på är att den kan folk äta med skål och gaffel, stående om nödvändigt. Kommer inte kunna ha bord och stolar till alla och vill heller inte det, vill ha det avslappnat och inte sådär med touch av amerikanskt bröllop som blir allt vanligare där vi bor😬
Så är väldigt tacksam för fler tips! (Naturligtvis går detta att googla på och det har jag gjort så det flimrar redan)
 
Matig couscous-sallad?

Couscous är matigt och med lite skuret kött eller skaldjur plus rödlök, skurna grönsaker och det gosa brödet med ett gott smör. (kanske smaksatt smör.) tror jag du är hemma Krävs dessutom bara en slev för att lägga upp. :)
Tror du det skulle räcka?
 
Matig couscous-sallad?

Couscous är matigt och med lite skuret kött eller skaldjur plus rödlök, skurna grönsaker och det gosa brödet med ett gott smör. (kanske smaksatt smör.) tror jag du är hemma Krävs dessutom bara en slev för att lägga upp. :)
Tror du det skulle räcka?

Instämmer här @Havanais, couscous eller bulgur är perfekta baser i sallad som är billiga och goda. Ett annat tips om en vill få det att se mer exklusivt ut är att dekorera salladen med ätliga blommor. Det är ju lite tidigt på säsongen (beroende på var du bor) men det borde ju finnas penséer åtminstone (de smakar inte så mycket men är ju väldigt tjusiga). Rosor, dagliljor, krasse och fuchsia är också ätbara.

Edit: Ska du ha bröd är det ju jättegott med hummus och baba ganoush till det och de passar ju bra som vegetariskt tillbehör till salladen också.
 
Jag oroar mig redan för årets student. Kan inte ha catering. Jag skulle vilja ha en enda rätt, inte buffé. Den får gärna vara vegetarisk, men skulle kunna innehålla fågel. Och förstås gå att göra i förväg och helst räcka till runt åttio personer. Jag har provat en matvetesallad med halloumi som lät god, men den smakade nyttigt och torftigt och såg så ut också. Såsen av turkisk yoghurt blandad med pesto var dock god!
(När förra barnet tog studenten gjorde jag caesarsallad med kycklingfilé men då var det covid och mycket glesare med gäster.)
Några förslag?🙏

Bulgur eller couscous som du redan förslag på är perfekt bas. Jordgubbar i sallad är gott och ger känslan av lyx, också rätt för årstiden och fetaost är också gott., även melon går bra ihop med de ingredienserna.
 
Jag hade nog kört på en italiensk pastasallad. Istället för vanlig pasta hade jag tagit Risoni.
Mozzarella går att köpa billigt i storpack.
Till dressing hade jag antingen gjort 1-3 egna eller köpt färdiga såser/dressing och ställt fram.

Hade haft i mozzarella, oliver, tomat, rödlök eller silverlök, vitlöksstekta champinjoner, mycket färsk (eller färskfrusen) basilika samt vit persika eller nektarin och hyvlad parmesan. De två sistnämnda kan också skippas.

För lite mer protein kan man servera bitar av grillad kyckling, quornbitar eller annat vegoalternativ samt italienska bönor i skålar bredvid så var och en kan plocka det dom tycker omz
 
Hur matigt behöver det vara? Jag har haft gardenparty där jag haft engelska muffins och våffelsmet, brödrost och våffeljärn och några olika röror + sylt och grädde. Då har gästerna själva fått fixa vad de vill ha och det går att få lite variation. Det är inte särskilt dyrt, och gästerna verkade uppskatta att pyssla själva.
 
Vi har aldrig haft 80 gäster men när vi varit upp till 20 pers har vi alltid haft pastasallad. På fat brevid pastasalladen har vi haft kyckling eller något kallskuret t ex rostbiff eller kalkon ibland salami.
Väldigt praktiskt för då kan alla plocka det de vill ha och jag har inte behövt göra extra till vegetarianerna.
Brukar göra en mindre pastasallad utan ost också men med något vegantillbehör för vegangäster.
Jag tycker inte om matlagning men det här funkar alltid. Lite gott bröd någon ostbit eller hummus brukar vi ha till också.
 
Hur matigt behöver det vara? Jag har haft gardenparty där jag haft engelska muffins och våffelsmet, brödrost och våffeljärn och några olika röror + sylt och grädde. Då har gästerna själva fått fixa vad de vill ha och det går att få lite variation. Det är inte särskilt dyrt, och gästerna verkade uppskatta att pyssla själva.
om 80 personer ska ordna sina egna våfflor och många ska kunna äta något så när samtidigt så behöver man nog ha ganska många våffeljärn (och rejäl säkring) ;-)
 
Håller med övriga om att en sallad som bygger på couscous, bulgur eller pasta är bra. Bygg på med vad som har bra pris i affärerna och dekorera festligt - t ex med blommor eller jordgubbar som andra föreslagit. För att inte behöva stå in i det sista med att skära ingredienser så är mitt tips att ha många ingredienser som man kan frysa eller köpa fryst i färdiga bitar. Om du t ex väljer kyckling så kan du tillaga den en månad innan och frysa in i bitar. Ju mer du kan göra i god tid desto mindre stress.
När man har så många gäster vid ett sådant tillfälle är det inte precis vad man äter utan inramningen som är det festliga. Tror få förväntar sig något som innebär en hög kostnad och/eller arbetsinsats.
 
Matig couscous-sallad?

Couscous är matigt och med lite skuret kött eller skaldjur plus rödlök, skurna grönsaker och det gosa brödet med ett gott smör. (kanske smaksatt smör.) tror jag du är hemma Krävs dessutom bara en slev för att lägga upp. :)
Tror du det skulle räcka?
Ja detta är jag inne på - matvete blev som sagt för tragiskt på nåt sätt. Jag håller precis på att provkoka pärlcouscous, det ser lite elegant ut tycker jag!
 
Håller med övriga om att en sallad som bygger på couscous, bulgur eller pasta är bra. Bygg på med vad som har bra pris i affärerna och dekorera festligt - t ex med blommor eller jordgubbar som andra föreslagit. För att inte behöva stå in i det sista med att skära ingredienser så är mitt tips att ha många ingredienser som man kan frysa eller köpa fryst i färdiga bitar. Om du t ex väljer kyckling så kan du tillaga den en månad innan och frysa in i bitar. Ju mer du kan göra i god tid desto mindre stress.
När man har så många gäster vid ett sådant tillfälle är det inte precis vad man äter utan inramningen som är det festliga. Tror få förväntar sig något som innebär en hög kostnad och/eller arbetsinsats.
Nja, nä. Man kunde ju tro det. Men där vi bor så har alla dyra cateringbufféer. Ett år hade en granne en inhyrd kock som stod i trädgården och grillade oxfilé. Men jag struntar blankt i förväntningar men helst ska det ju vara gott även om det är slabbgryta!
 
Jag hade nog kört på en italiensk pastasallad. Istället för vanlig pasta hade jag tagit Risoni.
Mozzarella går att köpa billigt i storpack.
Till dressing hade jag antingen gjort 1-3 egna eller köpt färdiga såser/dressing och ställt fram.

Hade haft i mozzarella, oliver, tomat, rödlök eller silverlök, vitlöksstekta champinjoner, mycket färsk (eller färskfrusen) basilika samt vit persika eller nektarin och hyvlad parmesan. De två sistnämnda kan också skippas.

För lite mer protein kan man servera bitar av grillad kyckling, quornbitar eller annat vegoalternativ samt italienska bönor i skålar bredvid så var och en kan plocka det dom tycker omz
Precis vad jag skulle föreslå! Pastasallad - det finns ju massor av olika former på pasta. Risoni är ju väldigt smått, kanske nåt lite större? Finns små små pastasnäckor - eller vanlig storlek. Och så lite annat vid sidan om i skålar. Mums!

Och sen massor med riktigt gott bröd till!
 
om 80 personer ska ordna sina egna våfflor och många ska kunna äta något så när samtidigt så behöver man nog ha ganska många våffeljärn (och rejäl säkring) ;-)
Hur matigt behöver det vara? Jag har haft gardenparty där jag haft engelska muffins och våffelsmet, brödrost och våffeljärn och några olika röror + sylt och grädde. Då har gästerna själva fått fixa vad de vill ha och det går att få lite variation. Det är inte särskilt dyrt, och gästerna verkade uppskatta att pyssla själva.
LÅter jättetrevligt! Men med tanke på att en hel del av gästerna kommer att vara ej alls nyktra studentgossar så vågar jag inte köra självservice på detta vis!;)
 
Bulgur eller couscous som du redan förslag på är perfekt bas. Jordgubbar i sallad är gott och ger känslan av lyx, också rätt för årstiden och fetaost är också gott., även melon går bra ihop med de ingredienserna.
Jordgubbar, tack!
Matig couscous-sallad?

Couscous är matigt och med lite skuret kött eller skaldjur plus rödlök, skurna grönsaker och det gosa brödet med ett gott smör. (kanske smaksatt smör.) tror jag du är hemma Krävs dessutom bara en slev för att lägga upp. :)
Tror du det skulle räcka?
Säkert! Testar as we speak med pärlcouscous eftersom jag tänker att det är lättare att sleva i sig från en skål kanske? Något tips på sås, vinägrett eller så?
 
Jag gjorde pastasallad till 30 pers. La kikärtor i egen skål, skinka i egen skål, och kyckling i egen skål. Så fick man ta vad man ville ha. Jag var lite lat och köpte färdig dressing på flaska.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Valp 2023 -den andra
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp