Billig men god sallad el dyl till 80 personer?

Soppa, t ex en minestrone kan ju också vara ett alternativ, kan bjudas i koppar. Med ett gott bröd till blir det matigt. och den går dessutom att förbereda långt i förväg.
Kom också att tänka på en grej, kanske det kan vara smart att servera sallad på plåtar istället för i skålar? Då slipper du att salladen i botten blir alldeles blöt och sladdrig. Och du kan om du vill låta bli att blanda ner tillbehören ( ex fetaost, veg köttbullar etc.)
 
I min bekantskapskrets har vi nötallergiker, mjölkproteinallergiker, veganer, glutenintoleranta, jag kan inte äta lök/vitlök, en annan mår dåligt av vinäger, muslimer som inte äter gris, diabetiker som inte äter kolhydrater som couscous/pasta, äggallergiker och en som inte tål råa grönsaker. Och då är det bara föräldrar, syskon och vänner inräknade.
Men ts har ju redan förklarat att hon bortsett från människor som inte kan äta maten av andra skäl. Så diskussion handlar ju om människor som inte tycker om.
 
Uppskattar de inte sallad?

Här i dotterns skola var det just att den blev så "vuxen"- vinägrett, oliver och rå lök var saker de hade tankar om i salladen tex. Tycker man inte om någon av det tar ju hela salladen ändå smak liksom, och det förstår jag.
Vadå "vuxet"?
Jag har ätit allt det hela livet, och det gör mina vänners ungar med?
Att man inte gillar vissa saker är väl en sak - men det handlar ju inte om vuxenhet?
 
Men ts har ju redan förklarat att hon bortsett från människor som inte kan äta maten av andra skäl. Så diskussion handlar ju om människor som inte tycker om.

För min utglr de mer än hälften av de eventuella gästerna. Lättare att göra mer flexibel mat än än femtioelva specialare.
 
Vadå "vuxet"?
Jag har ätit allt det hela livet, och det gör mina vänners ungar med?
Att man inte gillar vissa saker är väl en sak - men det handlar ju inte om vuxenhet?
Förlåt att jag använde ett ord som inte passade dig.
Det är samma ord som användes av skolpersonalen/kommunen själv i deras mail till föräldrar när de kom fram till att en förändring skulle göras.
Jag ska hädanefter tänka på att inte använda sådana uttryck här.
 
Förlåt att jag använde ett ord som inte passade dig.
Det är samma ord som användes av skolpersonalen/kommunen själv i deras mail till föräldrar när de kom fram till att en förändring skulle göras.
Jag ska hädanefter tänka på att inte använda sådana uttryck här.
Det handlar inte om huruvida det passar mig eller inte, utan att det är en märklig syn på barn/unga. Man är liksom inte automatiskt kräsen för att man är under 30.
 
Antar att du inser att det inte passar vegetarianer?

Förutom baconet så är det ansjovis i ceasardresding.
Det var ett förslag....
Sen ville TS att den kunde innehålla fågel. Det andra var förslag.
givetvis kan man göra den helt vegetarisk.
Sen kan kan ta vilken dressing man vill till den som är vegetarian eller till alla för den delen. En helt vanlig vitlöksdressing tex.
 
Du missade HELA poängen.

I inget inlägg har jag skrivit att maten ska anpassas eller att man inte ska anpassa sig själv till vad som serveras. Däremot har jag skrivit farhågan med att få mycket över.

Jag äter inte en sallad med vinägrett faktiskt, inte alls, helt oätlig. Jag väljer då bröd. Lök hade jag kunnat plocka bort och stoppa i mig några bitar sallad. Och det är väl så man gör, därmed också risken att få mycket över, vilket var min poäng, inget annat.
Men den risken finns ju inte så det behöver vi kanske inte tjafsa om.

Det gjorde jag INTE ALLS om vi nu ska diskutera i versaler. Nedan är ett antal citat från dig där du dels skriver om människor inkl dig själv som skulle rata salladen helt pga oönskad ingrediens. Och att din uppfattning är att du inte är ovanlig med det.

Du skriver också att risken med TS upplägg är att 40 av 80 inte skulle äta salladen pga oönskad ingrediens och att hon då skulle få massor över.

Och det var precis detta jag vände mig emot. Att 40 av 80 pers skulle rata en sallad pga oönskad ingrediens fullkomligt osannolikt. Dels pga det är helt osannolikt att så många ”inte tycker om”. Och dels eftersom de allra flesta vuxna människor hanterar situationen ändå.


Jag tänker så också.

Jag är normalt inte alls kinkig med maten, men jag hade inte ätit en sallad med någon form av lör eller vinägrett på. Det förstör HELA salladen för mig, jag hade inte tagit något alls. Vad jag har förstått är jag inte alls ovanlig. Men det är ju en risk man får ta och så får de som ogillar det helt enkelt skippa maten.

Ja det finns ju bröd och smör samt efterrätter så de lär ju inte gå hungriga, och man får ju anpassa sig liksom, kan inte förvänta sig att allt som serveras ska passa ens egna smaklökar.

Samtidigt, det vore trist att stå med mycket mat över för att bara 40 personer åt salladen. Är verkligen sallad lätt att spara och är det verkligen kul att äta i dagar efteråt? Det var snarare det som var min tanke. Jag skulle personligen tycka det vore trist att först lägga ner energi på att göra en fin och god sallad, och så ratar många den för att den innehåller något de inte gillar eller för att de är ungdomar, och äter sig mätt på efterrätter och sedan äta sallad själv i dagar alternativt till slut få slänga mat som inte kan ätas upp. Tanken är att det ska gå åt inte att "man kan inte göra mat som passar alla och man är ju vuxen så man kan inte ha krav på mat när man går bort". Kör man på det sista vore maträtter att stoppa i frysen att föredra även om det kräver mer förberedelse.

Och säkert jättekul att äta flera gånger om dagen i fyra dagar för att 40 bast inte åt. Jämfört med något man stoppar i frysen tänker jag.

Jag känner flera.
Sallad som innehåller lök skulle inte ätas, möjligtvis peta bort löken och äta lite sallad, men troligen görs salladen "långt" innan vilket gör att allt smakar lök.
Sallad som innehåller vinägrett skulle ratas helt.
Sallad som innehåller salladsblad, där skulle bladen plockas bort om orken fanns annars inte äta, mest troligt inte äta.
Sallad som innehåller tomat, där skulle tomaterna om de är hela plockas bort, om de är delade så tomat kommit ut på resten skulle salladen inte ätas.
Sallad med couscous eller bulgur skulle inte ätas.
Osv. Jag är med andra ord inte ensam.
 
Det gjorde jag INTE ALLS om vi nu ska diskutera i versaler. Nedan är ett antal citat från dig där du dels skriver om människor inkl dig själv som skulle rata salladen helt pga oönskad ingrediens. Och att din uppfattning är att du inte är ovanlig med det.

Du skriver också att risken med TS upplägg är att 40 av 80 inte skulle äta salladen pga oönskad ingrediens och att hon då skulle få massor över.

Och det var precis detta jag vände mig emot. Att 40 av 80 pers skulle rata en sallad pga oönskad ingrediens fullkomligt osannolikt. Dels pga det är helt osannolikt att så många ”inte tycker om”. Och dels eftersom de allra flesta vuxna människor hanterar situationen ändå.
Jo du missade. Jag diskuterade utifrån risken att få över, inte utifrån att "oj, hur ska jag göra för att alla ska tycka om det jag serverar så att alla är nöjda". Viss skillnad.

Ta random siffra om det känns bättre för dig, poängen var risken att få mycket över, inte att en just specifik antal människor inte äter.
Sedan är det väl så att är det något man inte tycker om så äter man väl mindre, inte alls eller annat som man tycker om som finns serverat, tex bröd, vilket ju rent faktiskt riskerar mycket över. Hanterar situationen är just att äta det man tycker om i en sallad, att äta bröd, att äta lite mindre. Varje situation leder till att det blir mer över än om ALLA tycker om. Det är det som är min poäng.
 
En varm sommardag? 🥵 Och stående ur papptallrik, det känns risky bland alkohol och finkläder. :D
Nå, fastnade för att ett av kraven var att det skulle gå att äta med gaffel eller sked...
Visste inte heller att det inte finns sittplatser eller porslin. Kanske det framgår någonstans men har inte orkat läsa alla inlägg.

Verkar svårt...
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Jo du missade. Jag diskuterade utifrån risken att få över, inte utifrån att "oj, hur ska jag göra för att alla ska tycka om det jag serverar så att alla är nöjda". Viss skillnad.

Ta random siffra om det känns bättre för dig, poängen var risken att få mycket över, inte att en just specifik antal människor inte äter.
Sedan är det väl så att är det något man inte tycker om så äter man väl mindre, inte alls eller annat som man tycker om som finns serverat, tex bröd, vilket ju rent faktiskt riskerar mycket över. Hanterar situationen är just att äta det man tycker om i en sallad, att äta bröd, att äta lite mindre. Varje situation leder till att det blir mer över än om ALLA tycker om. Det är det som är min poäng.

Och jag svarade också utifrån risken att få över.

Den risken är inte ett dugg större om du gör en färdigblandad sallad än någon annan mat. Detta eftersom min uppfattning inte alls är som din att det är vanligt att vuxna människor helt ratar mat pga oönskad ingrediens, utan tvärtom att det är väldigt ovanligt.

Annars är ju smörgåstårta något som det brukar bjudas på på var och varannan större tillställning i det här landet. Borde man då ställa fram alla ingredienser i skålar så att gäster får komponera sin egen tårta för att inte riskera att få alldeles för mycket över? Har aldrig hört talas om något liknande på en tillställning för vuxna.
 
Och jag svarade också utifrån risken att få över.

Den risken är inte ett dugg större om du gör en färdigblandad sallad än någon annan mat. Detta eftersom min uppfattning inte alls är som din att det är vanligt att vuxna människor helt ratar mat pga oönskad ingrediens, utan tvärtom att det är väldigt ovanligt.

Annars är ju smörgåstårta något som det brukar bjudas på på var och varannan större tillställning i det här landet. Borde man då ställa fram alla ingredienser i skålar så att gäster får komponera sin egen tårta för att inte riskera att få alldeles för mycket över? Har aldrig hört talas om något liknande på en tillställning för vuxna.
Ok
 
Jag gor alltid salader med lok ... jag har aldrig nagonsin haft nagon som ens kommenterat pa det, och absolut ingen som inte kunnat ata. Utom nar jag gjorde salad med ra silverlok i Sverige och ett par stycken undrade vad silverloken var ... for den var sa god.
Och det 4-ariga barnbarnet som absolut inte ater lok ... om hon vet att det finns i vilken matratt som helst. Vet hon inte om det ar det dock gott.:p
 
Jag gor alltid salader med lok ... jag har aldrig nagonsin haft nagon som ens kommenterat pa det, och absolut ingen som inte kunnat ata. Utom nar jag gjorde salad med ra silverlok i Sverige och ett par stycken undrade vad silverloken var ... for den var sa god.
Och det 4-ariga barnbarnet som absolut inte ater lok ... om hon vet att det finns i vilken matratt som helst. Vet hon inte om det ar det dock gott.:p
Det fetade är en klassiker, och jag var som barn skyldig till precis samma sak fast med svamp. :D

Fast hur kan folk inte känna till silverlök? ^^
 
Det fetade är en klassiker, och jag var som barn skyldig till precis samma sak fast med svamp. :D

Fast hur kan folk inte känna till silverlök? ^^
Jag är inte uppvuxen med så många olika grönsaker. Sallad för mig var som barn alltså isbergssallad, gurka, tomat och paprika indränkt i olja och med socker. Det är så mamma gör (nej, jag åt inte indränkt sallad). Rårivna morötter med olja och socker. Grönsaker i övrigt var kokta grönsaker ur en påse- morötter, blomkål, ärter typ. Lök hade vi i köttfärsrätter- gul lök.

Jag har själv upptäckt med hjälp av hemkunskap och när jag blev äldre fler grönsaker.

Så silverlök....jag har nog aldrig ätit det? Röd lök och gul lök och purjolök....

Jag ber om ursäkt för att jag är matanalfabet.
 
Jag är inte uppvuxen med så många olika grönsaker. Sallad för mig var som barn alltså isbergssallad, gurka, tomat och paprika indränkt i olja och med socker. Det är så mamma gör (nej, jag åt inte indränkt sallad). Rårivna morötter med olja och socker. Grönsaker i övrigt var kokta grönsaker ur en påse- morötter, blomkål, ärter typ. Lök hade vi i köttfärsrätter- gul lök.

Jag har själv upptäckt med hjälp av hemkunskap och när jag blev äldre fler grönsaker.

Så silverlök....jag har nog aldrig ätit det? Röd lök och gul lök och purjolök....

Jag ber om ursäkt för att jag är matanalfabet.
Jag förstår att inte alla har ätit det, men när en börjar handla mat går man förbi många produkter. Silverlök, rödlök, schalottenlök och liknande ligger ju där. :) Det är inte alla som ätit sötpotatis heller, men jag antar att de flesta är bekanta med produkten.

Sedan kanske det är jag som är tragiskt nyfiken bara!
 
Jag är inte uppvuxen med så många olika grönsaker. Sallad för mig var som barn alltså isbergssallad, gurka, tomat och paprika indränkt i olja och med socker. Det är så mamma gör (nej, jag åt inte indränkt sallad). Rårivna morötter med olja och socker. Grönsaker i övrigt var kokta grönsaker ur en påse- morötter, blomkål, ärter typ. Lök hade vi i köttfärsrätter- gul lök.

Jag har själv upptäckt med hjälp av hemkunskap och när jag blev äldre fler grönsaker.

Så silverlök....jag har nog aldrig ätit det? Röd lök och gul lök och purjolök....

Jag ber om ursäkt för att jag är matanalfabet.
Är det de du refererar till när du säger att du inte äter Vinägrett, olja + socker? Då förstår jag varför det inte går hem hos er, låter ju fruktansvärt! O_o
 
Jag förstår att inte alla har ätit det, men när en börjar handla mat går man förbi många produkter. Silverlök, rödlök, schalottenlök och liknande ligger ju där. :) Det är inte alla som ätit sötpotatis heller, men jag antar att de flesta är bekanta med produkten.

Sedan kanske det är jag som är tragiskt nyfiken bara!
Det är klart att jag vet vad det är nu som vuxen, men det tog ju också tills jag var vuxen och handlade själv. Det är ju inte så att jag är dum i huvudet på något vis.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp