Billig men god sallad el dyl till 80 personer?

Är det de du refererar till när du säger att du inte äter Vinägrett, olja + socker? Då förstår jag varför det inte går hem hos er, låter ju fruktansvärt! O_o
Nej faktiskt inte, utan det är just vinägrett, fattade först inte vad sallad jag fick borta och som jag köpte var indränkt i. Det tog ett tag innan jag fattade. Och mammas variant är verkligen inte gott, bara när jag läser folks kommentarer "ringla över lite olivolja" vänder det sig i magen på mig lite grann- jag har aldrig smakat olivolja så, men kan inte få för mig att göra det heller.

I skolan serverade man rivna morötter med russin i och med pressad citronsaft på. DET däremot var skitgott. Morotens sötma ihop med det sura!
 
Det är klart att jag vet vad det är nu som vuxen, men det tog ju också tills jag var vuxen och handlade själv. Det är ju inte så att jag är dum i huvudet på något vis.
Jamen då är vi ju på samma sida och blir lite förvånade över att "folk" inte vet vad en silverlök är kanske? :) Att barn inte har en susning är inte det minsta märkligt.
 
Jamen då är vi ju på samma sida och blir lite förvånade över att "folk" inte vet vad en silverlök är kanske? :) Att barn inte har en susning är inte det minsta märkligt.
Bara det att jag inte är förvånad, med en sådan uppväxt som jag har så är det ju lätt att inte reflektera över att det finns fler lökar, om man inte själv intresserar sig för att ta reda på mer eller är någorlunda uppmärksam, tänker jag.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Så är det säkert, jag måste genast fram och kika när jag ser något jag inte känner igen i matbutiken. :)
Jag är uppfostrad på ett annat vis så att rusa i väg sådär var inte att tala om. Det var bara att hålla sig lugn och stilla där mamma var.
 
Jag menar alltså nu, som vuxen. Jag menar inte att jag är förvånad över att barn inte känner till silverlök, utan att en vuxen som själv går mellan hyllorna med matvagnen och handlar inte sett den i förbifarten.
Jag rusar inte i väg och kollar in allt som vuxen. Är rätt stilla av mig. Färgad av uppfostran. Det är det jag försöker få fram.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Jag rusar inte i väg och kollar in allt som vuxen. Är rätt stilla av mig. Färgad av uppfostran. Det är det jag försöker få fram.
Fast du får det att låta så märkligt. När jag går genom grönsaksgången (som en helt normal vuxen) ser jag mig omkring, och om jag ser något nytt blir jag nyfiken på vad det är, jag ilar ju inte omkring som någon illbatting och klämmer på tomaterna. Gjorde det inte som barn heller. 😅
 
Fast du får det att låta så märkligt. När jag går genom grönsaksgången (som en helt normal vuxen) ser jag mig omkring, och om jag ser något nytt blir jag nyfiken på vad det är, jag ilar ju inte omkring som någon illbatting och klämmer på tomaterna. Gjorde det inte som barn heller. 😅
Du får det att låta som att det är onormalt att faktiskt inte gå i väg och kolla in det man blir nyfiken på i grönsaksdisken. Alla kanske inte fungerar så? Man tar det man ska ha och fokuserar på att bli klar? Vi är olika liksom, msåte det ena vara normal och det andra inte?
Men i så fall, jag är sjuk och störd om det passar bättre, men personligen tycker jag inte att det är förvånande att missa saker man inte får lära sig som barn osv. Det är ju där grunden sätts. Så även om jag visst vet var silverlök är är jag inte förvånad att någon annan inte vet det. Man vet ju inte hur de levt sitt liv.
 
Du får det att låta som att det är onormalt att faktiskt inte gå i väg och kolla in det man blir nyfiken på i grönsaksdisken. Alla kanske inte fungerar så? Man tar det man ska ha och fokuserar på att bli klar? Vi är olika liksom, msåte det ena vara normal och det andra inte?
Men i så fall, jag är sjuk och störd om det passar bättre, men personligen tycker jag inte att det är förvånande att missa saker man inte får lära sig som barn osv. Det är ju där grunden sätts. Så även om jag visst vet var silverlök är är jag inte förvånad att någon annan inte vet det. Man vet ju inte hur de levt sitt liv.
Fast nu tar du i och är ganska orättvis. Jag har absolut inte kallat någon onormal och verkligen inte sjuk och störd. :confused:
Jag hade blivit förvånad om någon inte visste att det fanns jasminris också, det betyder inte att jag förolämpar någon.
När jag skrev normal menade jag att jag inte ilar runt i zickzack utan går och handlar som vem som helst.
 
Fast nu tar du i och är ganska orättvis. Jag har absolut inte kallat någon onormal och verkligen inte sjuk och störd. :confused:
Jag hade blivit förvånad om någon inte visste att det fanns jasminris också, det betyder inte att jag förolämpar någon.
När jag skrev normal menade jag att jag inte ilar runt i zickzack utan går och handlar som vem som helst.
Fast det är lite tröttsamt att man så lätt utgår från sig själv och allt annat än vad man själv är van vid och lärt sig och kan är konstigt och onormalt.

Det lät som att du menade att du gick helt normalt och bara för att jag inte går omkring och kollar så är det onormalt. Men jag jag ber om ursäkt för att jag tog i. Jag tolkade dig fel då med andra ord.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Fast det är lite tröttsamt att man så lätt utgår från sig själv och allt annat än vad man själv är van vid och lärt sig och kan är konstigt och onormalt.

Det lät som att du menade att du gick helt normalt och bara för att jag inte går omkring och kollar så är det onormalt. Men jag jag ber om ursäkt för att jag tog i. Jag tolkade dig fel då med andra ord.
Det gör man väl oftast, på gott och på ont. Jag tycker ny mat är roligt trots att jag växte upp på älgfärs och potatis, det betyder inte att jag på något vis tycker att en människa är Konstig för att personen inte vet att det finns silverlök eller att min förvåning över att folk inte känner till det ena eller det andra är negativ. Det är bara förvåning.

Då missförstod vi varandra. :)
 
Pasta pesto?
Lite goda grönsaker festaost och pesto
Fast du får det att låta så märkligt. När jag går genom grönsaksgången (som en helt normal vuxen) ser jag mig omkring, och om jag ser något nytt blir jag nyfiken på vad det är, jag ilar ju inte omkring som någon illbatting och klämmer på tomaterna. Gjorde det inte som barn heller. 😅
Dör lite 😂😂😂
 
Det fetade är en klassiker, och jag var som barn skyldig till precis samma sak fast med svamp. :D

Fast hur kan folk inte känna till silverlök? ^^

Nu ar det har en del ar sedan ... 8-10 ar gissar jag ... och loken var uppskuren i salladen sa om man inte hanterat silver lok sa var det nog inte sa latt att forsta vad det var.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Fast det är lite tröttsamt att man så lätt utgår från sig själv och allt annat än vad man själv är van vid och lärt sig och kan är konstigt och onormalt.

Det lät som att du menade att du gick helt normalt och bara för att jag inte går omkring och kollar så är det onormalt. Men jag jag ber om ursäkt för att jag tog i. Jag tolkade dig fel då med andra ord.
Jag tror dock att alla, inklusive du (med tanke på svaren i tråden) utgår från sig själva. Sen behöver det ju inte betyda att det som är annorlunda är fel. Men att handla med så stort fokus att man inte ens lägger märke till att det finns andra varor i butiken är nog inte alltid vanligt nej. Och jag kan tycka att det är lite synd om det är resultatet av allt för hård fostran som barn, för då har du inte fått välja själv.
 
Tråden verkar helt urspårad 😅.

Men som svar på originalfrågan, billig sallad som mättar många och som de flesta äter och som inte är så involverad att göra... För 80 pers. Jag har caterat både tillställningar och hästkurser, det blir bara så krångligt som man vill göra det.

Den här klarar alla av att göra:

Pastasallad med grönsaker i.
Koka upp pasta, låt svalna. Skär upp ett gäng snälla grönsaker, gurka tomat isbergs/roman-sallad. Vänd salladen med lite solrosolja (för en del gillar inte olivolja, men oljan gör så den inte klumpar ihop sig), salt och peppar.

Vid sidan om, en skål kyckling (gör 4 kycklingar i ugn, salta och peppra dom rejält sen cirka 1 timme på 175 grader, använd stektermometer till 75C, låt svalna lite, riv av allt kött)

En skål ost (köp jätteburk med feta-ost)

En stor burk soltorkad tomater (Willys, orientallivs)

Och en liten armé av dressingar färdiga på flaska.

Klart å betarrt som man säger häruppe. Krångla inte till det.

(Eller beställ smörgåstårta. Dyrare men mindre disk.)
 
Senast ändrad:
Jamen då är vi ju på samma sida och blir lite förvånade över att "folk" inte vet vad en silverlök är kanske? :) Att barn inte har en susning är inte det minsta märkligt.
Fast jag kan nog ärligt säga att jag inte visste exakt vad en silverlök är och hur man använde den förrän för bara några år sen. Jag har ändå ett ganska stort matintresse men levde rätt många år som ung vuxen med tight budget och ensam (student och sen ”låginkomsttagare” med häst och stor bil) jag handlade billig mat och var rätt tidig med att beställa då jag insåg att det blev billigare för just mig än att gå på känsla. Nu har jag inte tänkt på vad mat kostar på många år fram tills helt nyligen när jag upptäckte att det helt plötsligt alltid började kosta 20% mer varje gång jag handlade. Inte heller vet jag om silverlök är dyrt eller billigt, men använde det gjorde jag nog första gången för 4-5 år sen. Samma med scharlottenlök. Klart man vet vad det är men jag hade nog inte kunnat gå in i ett blindtest och helt säkert veta vilken lök som var vilken om man tog bort gul, röd och vit.
Tråden har ju redan spårat så kände att jag fick ge mig in i debatten 😂
 
Förvirringen ang lök är stor. Tom stora livsmedelsföretag har svårt med begreppen. Spring onion nej det är inte vårlök som är en direkt översättning av ordet. Det heter salladslök på svenska. White onion= gul lök.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Gårdar förr
  • Vad gör vi? Del CXCIV
  • Sommarföräldrar 2024

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp