Billig men god sallad el dyl till 80 personer?

Jag tror dock att alla, inklusive du (med tanke på svaren i tråden) utgår från sig själva. Sen behöver det ju inte betyda att det som är annorlunda är fel. Men att handla med så stort fokus att man inte ens lägger märke till att det finns andra varor i butiken är nog inte alltid vanligt nej. Och jag kan tycka att det är lite synd om det är resultatet av allt för hård fostran som barn, för då har du inte fått välja själv.
Vad vill du med ditt inlägg? Vad är poängen? Att få mig att känna mig onormal? Påstå att jag gör samma? Sorry, men du har fel, ja jag utgår från mig själv, MEN jag har förståelse för att andra kan fungera på annat vis OCH förstå varför också, det var poängen med mitt inlägg. Jag upplevde nämligen att @Sel tyckte det var så väldigt onormalt. Men det är ju utrett liksom. Ett missförstånd.
Att försöka påstå hur ovanlig jag är, vad är poängen med det? Känns det bättre nu?

Självklart lägger jag märke till andra varor i butiken, jag kollar bara inte in alla 30 löksorter och lökförpackningarna när jag ska ha gul lök tex. Eller samma med ris eller pasta eller tomater. Jag fokuserar på vad jag ska ha och sedan nästa på listan. Jag är på intet sätt dum i huvudet så jag vet ju att butiken har varor jag inte tittat på, men jag behöver inte kolla in allt.
 
Instämmer här @Havanais, couscous eller bulgur är perfekta baser i sallad som är billiga och goda. Ett annat tips om en vill få det att se mer exklusivt ut är att dekorera salladen med ätliga blommor. Det är ju lite tidigt på säsongen (beroende på var du bor) men det borde ju finnas penséer åtminstone (de smakar inte så mycket men är ju väldigt tjusiga). Rosor, dagliljor, krasse och fuchsia är också ätbara.

Edit: Ska du ha bröd är det ju jättegott med hummus och baba ganoush till det och de passar ju bra som vegetariskt tillbehör till salladen också.
Quinoa är också bra och trevligt som salladsbas (om ingen nämnt det) (bara läst första sidan).

Blev överraskad när jag gjorde över att den ser så lyxig ut med sin, tex röda, färg och saftig.

Och så kyckling i ugn skivad (ngn typ av filéer) till den som vill ha till.
 
Ja, det är ju det man gör, äter det man kan. Sonen som inte tycker om tomater äter det andra osv. Inga konstigheter. Funkar det inte så blir det bröd i så fall. Man kräver inte anpassning, skulle aldrig falla oss in, ingen av oss.
 
White onion är namnet som används på Engelska när det gäller torkad lök. Kina Usa ursprung.
Ursäkta urspårningen på en redan urspårad tråd, men även när jag söker nu finns det inget som säger så, white onion på engelska är just silverlök, sedan finns det vissa länder som kallar gul lök för brun lök, red onion verkar vara rödlök oberoende på :up:

Från wikipedia;

Flavour profile and culinary uses[edit]​

White onions have a distinctively mild flavour palette in comparison to other onion cultivars such as the red and yellow onions.
 
Quinoa är också bra och trevligt som salladsbas (om ingen nämnt det) (bara läst första sidan).

Blev överraskad när jag gjorde över att den ser så lyxig ut med sin, tex röda, färg och saftig.

Och så kyckling i ugn skivad (ngn typ av filéer) till den som vill ha till.
Quinoa till 80 personer :nailbiting: 🤑 dyrt men gott!
 
Förvirringen ang lök är stor. Tom stora livsmedelsföretag har svårt med begreppen. Spring onion nej det är inte vårlök som är en direkt översättning av ordet. Det heter salladslök på svenska. White onion= gul lök.

Forvirringen maste sannerligen vara stor. White onion ar inte alls gul lok, det heter silverlok pa Svenska.

White onion är namnet som används på Engelska när det gäller torkad lök. Kina Usa ursprung.

Torkad lok heter dried onion har i USA ... vad det heter i Kina har jag ingen aning om. White onion ar, som sagt, silver lok pa Svenska.
 
Quinoa till 80 personer :nailbiting: 🤑 dyrt men gott!
Hm kanske? Det kanske inte funkar? erkänner att jag inte minns kostnaden av Quinoa, till, var det 90+ personer? Men det fanns även annat att äta så det var nog inte en portion var, det var verkligen inga 3 dl quinoa per portion i salladen så som paketen verkar räkna (när jag precis nu tittade efter). Låg nog närmare en dl kokt per person, men då blir det ju mer dyra grönsaker i antar jag. (tror förresten det var blandade olika färger). (Jag bjöd inte på maten :) eller var ensam om att laga den)
 
Ursäkta urspårningen på en redan urspårad tråd, men även när jag söker nu finns det inget som säger så, white onion på engelska är just silverlök, sedan finns det vissa länder som kallar gul lök för brun lök, red onion verkar vara rödlök oberoende på :up:

Från wikipedia;

Flavour profile and culinary uses[edit]​

White onions have a distinctively mild flavour palette in comparison to other onion cultivars such as the red and yellow onions.
Spårar vidare rakt ner i spenaten och kommer att tänka på en stackars kollega som vid ett tillfälle blev så förvirrad att han beställde ”yellow wine” (jag vet att det finns en sorts vin som kallas det, och att vitt vin är white, men han menade vitt vin… som ju faktiskt är gult).
 
Hm kanske? Det kanske inte funkar? erkänner att jag inte minns kostnaden av Quinoa, till, var det 90+ personer? Men det fanns även annat att äta så det var nog inte en portion var, det var verkligen inga 3 dl quinoa per portion i salladen så som paketen verkar räkna (när jag precis nu tittade efter). Låg nog närmare en dl kokt per person, men då blir det ju mer dyra grönsaker i antar jag. (tror förresten det var blandade olika färger). (Jag bjöd inte på maten :) eller var ensam om att laga den)
Quinoa sväller visserligen mycket men jämfört med cousous eller pasta blir det nog väldigt dyrt :). Hemma till vardags är quinoa lyx för mig.
 
Vad vill du med ditt inlägg? Vad är poängen? Att få mig att känna mig onormal? Påstå att jag gör samma? Sorry, men du har fel, ja jag utgår från mig själv, MEN jag har förståelse för att andra kan fungera på annat vis OCH förstå varför också, det var poängen med mitt inlägg. Jag upplevde nämligen att @Sel tyckte det var så väldigt onormalt. Men det är ju utrett liksom. Ett missförstånd.
Att försöka påstå hur ovanlig jag är, vad är poängen med det? Känns det bättre nu?

Självklart lägger jag märke till andra varor i butiken, jag kollar bara inte in alla 30 löksorter och lökförpackningarna när jag ska ha gul lök tex. Eller samma med ris eller pasta eller tomater. Jag fokuserar på vad jag ska ha och sedan nästa på listan. Jag är på intet sätt dum i huvudet så jag vet ju att butiken har varor jag inte tittat på, men jag behöver inte kolla in allt.
Nä jag ångrar mig. Det är för mycket taggar utåt nu. Jag har inte skrivit att du är onormal eller dum i huvudet, och blir lätt irriterad över att du påstår det.
 
Fast jag kan nog ärligt säga att jag inte visste exakt vad en silverlök är och hur man använde den förrän för bara några år sen. Jag har ändå ett ganska stort matintresse men levde rätt många år som ung vuxen med tight budget och ensam (student och sen ”låginkomsttagare” med häst och stor bil) jag handlade billig mat och var rätt tidig med att beställa då jag insåg att det blev billigare för just mig än att gå på känsla. Nu har jag inte tänkt på vad mat kostar på många år fram tills helt nyligen när jag upptäckte att det helt plötsligt alltid började kosta 20% mer varje gång jag handlade. Inte heller vet jag om silverlök är dyrt eller billigt, men använde det gjorde jag nog första gången för 4-5 år sen. Samma med scharlottenlök. Klart man vet vad det är men jag hade nog inte kunnat gå in i ett blindtest och helt säkert veta vilken lök som var vilken om man tog bort gul, röd och vit.
Tråden har ju redan spårat så kände att jag fick ge mig in i debatten 😂
Jag tänker inte heller att folk kan sitta och med blinda ögon tala om vilken rå lök de har i munnen. 😅 Jag läste det som att de aldrig hade hört talas om silverlök när @hastflicka förklarade vad det var, men jag missförstod.

Edit: Det är helt okej att aldrig ha hört talas om silverlök också. Jag slår vad om att det finns hundra saker andra känner till som jag inte har en aning om och som skulle göra dem förvånade.
 
Jag gor alltid salader med lok ... jag har aldrig nagonsin haft nagon som ens kommenterat pa det, och absolut ingen som inte kunnat ata. Utom nar jag gjorde salad med ra silverlok i Sverige och ett par stycken undrade vad silverloken var ... for den var sa god.
Och det 4-ariga barnbarnet som absolut inte ater lok ... om hon vet att det finns i vilken matratt som helst. Vet hon inte om det ar det dock gott.:p


Själv tål jag inte rå lök i någon form, jag mår jättekasst i flera dagar efteråt. Men det är nog inte så vanligt och det brukar jag meddela värd eller värdinna om jag är bortbjuden så det är ju mer ett specialfall.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp