Billig och bra dragbil?

Dressyrtjejen_97

Trådstartare
Det som skulle ha blivit min förra dragbil hade tyvärr fel på ABS och en hel del andra saker, så den var vi tvungna att sälja...Men nu så är jag på jakt efter en ny!
Vad kan ni rekommendera för någon utefter följande krav:
- Budget max 25 000 kr. Är det möjligt att hitta någon för 15-20 000 kr är det ett + i kanten.
- Automat.
- Kombi.
- Tillräckligt ny för att ha ABS och airbag på förarplats.
- Få dra 1 400 kg på B-kort.
- Gått max 25 000 mil (alltså en sådan modell där det är realistiskt att hitta exemplar som gått under det)
- Ingen lättrostad historia.

Att jag kan leta på Blocket själv vet jag. Men tänkte om någon här på Buke hade något tips först - orkar liksom inte vända upp och ner på hela Blocket när man dessutom är halvkass på det här med bilar ;)
Att jag inte heller kan få någon bil från 2000-talet förstår jag också med tanke på budgeten. Men vad jag förstått det som började ABS och airbag förare komma i mitten av 90-talet.... Är bilar från den tiden inom min budgetram?
 
Det finns nog bilar inom din budgetram. Min är en 96a som gått 9500 mil när jag köpte den för 2½ år sedan. Då gav jag 15 000 för den. Den har inte ABS och uppfyller inte dina andra krav så den modellen är inget för dig. Vad du bör välja vet jag dessvärre inte.
 
Nu har jag suttit och glott på blocket en stund. Volvo V40 kanske kan vara något. Om den här hade haft automatlåda så hade den uppfyllt kriterierna.

V40 är ganska rostbenägna har jag för mig.
Men någon Volvo tror jag är rimligt att kolla efter. Tittar man på vilka bilar som drar transporter, så är det förutom nyare stadsjeepar och liknande, många äldre Volvos. Typ en V70?
 
Jag har dragit med min Ford Mondeo -03:a Ghia i 3år nu och fungerar super.. Är välutrustad med abs, antisladd och antispinn. Airbag runt om(även airbag gardiner på sidorna), billig i drift och lättkörd. Jag har ju dock en manuell bensin. Köpte den för 3år sen för blott 18000 då den hade några mindre bucklor pågrund av klantig förare(hon gjorde ännu en buckla i den när vi var där och tittade:D) då hade den gått 19000 och för mig gjorde bucklorna inget, då behöver jag inte vara rädd om den och det fanns ingen rost. Är även skitbra att lasta i! Brukar köpa spånbalar med den och får med många utan släp:D
Har även kört med Audi A4 Quattro -02a och det funkar super det med :)
 
Tack för alla tips! Får börja sålla lite på Blocket känner jag ;)
Annars rekommenderade pappa, som har stor erfarenhet av bilar osv. Volvo 945. De skulle tydligen finnas som automater och klara alla mina övriga krav också. Dessutom kostade de visst inte mer än runt 20 000 kr för ett ok ex.
 
Skriver under ang 945. Och har man lite is i magen och får tag i en, så finns det de som får dra 1800kg på BE (och samtidigt stämmer med TS krav på dragvikten på B-kort).

-------------------------------------------

Jag hade lite otur med den jag köpte i somras (9k) : rost på en bärande balk vilket kostade en rätt fet hacka att åtgärda. Nu i höstas fick den nya bromsar och nåt hjullager hade låst sig. Men det är en ltt, får dra 1800kg på BE, drar trevligt och är förhållandevis billig att mecka. Min dricker ca 0,8l/milen utan släp (har inte räknat ut vad den drar med lastat släp, glömmer av det hela tiden..). Skatten är något dyr, men försäkringen förhållandevis billig (har min helförsäkrad numera). En sån för runt 25k (jag märkte att den "tyngre" dragkroken drev upp priset lite, och jag ville ha den detaljen) hade kanske hade varit nåt? "Standard"dragkroken kan du nog få billigare. Rekommenderar dock att köpa nybesiktigat (det var min tabbe vid senaste köpet. Är dock väldigt nöjd med bilen.).

Sen är jag väl lite partisk gentemot just 945:an, iom att jag vill ha bakhjulsdrift eller fyrhjulsdrift, och det begränsar urvalet rätt kraftigt för min egen del (pga budgeten vid bilköp). :p
 
En Saab 95 kombi är en billig och bra dragbil. Turbon brukar dock ge upp när bilen gått runt 20.000 mil och blir dyr att byta om man inte gör det själv. Bilen får dra max 1800 kg men för att dra 2 hästar behövs ett B+
 
hoppar in och vill också ha lite tips så att man kan hålla ögonen öppna :).

ska få dra så nära 2500kg som möjligt på BE, inte dra allt för mycket då man kör utan släp.

fyrhjuls drift och inte allt för dyra reservdelar eller inköps pris :p.

(drömmer fortfarande om vår gamla jeep men den var varken dyr, stark eller särskilt billig att renovera :/.
volvon jag har nu är knappt man får upp till 80 då det regnar.. ngt fel men ingen hittar vad :/)

bensin eller disel spelar ingen roll, växellåda har jag helst manuell men även det är mindre viktigt. 2 eller 4 dörrar struntar jag i bara man får plats med en sadel :p. kör inte mycket privat, bara 2 mil till jobb och till affär.
 
Har av andra än min biltokiga pappa (läs: hästfolk) blivit rekommenderad Subaru Legacy som en billig och bra dragbil. Någon som har erfarenheter av dem?
 
Men tänkte om någon här på Buke hade något tips först - orkar liksom inte vända upp och ner på hela Blocket när man dessutom är halvkass på det här med bilar ;)
Buke brukar ha tips - och du hittar säkert ett och annat matnyttigt i någon av de 98(!) trådar som redan finns om just val av dragbilar. Det skapas en ny tråd ungefär varannan vecka om exakt samma sak. ;)
 
En Saab 95 kombi är en billig och bra dragbil. Turbon brukar dock ge upp när bilen gått runt 20.000 mil och blir dyr att byta om man inte gör det själv. Bilen får dra max 1800 kg men för att dra 2 hästar behövs ett B+

En sån kör jag häst med! Fungerar jättebra. Bilen får dra 1800,och jag får dra 2150 däromkring (har b96) så då är det bilens möjlighet att dra som begränsar oss. Däremot om man bara bar B körkort så tror jag att det är runt 1280 man få dra. Det är iallafall inte 1400 :/...
 
Har av andra än min biltokiga pappa (läs: hästfolk) blivit rekommenderad Subaru Legacy som en billig och bra dragbil. Någon som har erfarenheter av dem?

Jag har en outback, samma som legacyn bara lite högre, som jag totalt älskar! Men kan inte säga att den är billig, men lätt värd varenda krona i inköp och drift! Nästa bil blir lätt en likadan men nyare :love:
 
Efter att ha avverkat två styck volvo 940 de senaste åren kan jag inte längre rekommedera dem rakt av. Har haft MÅNGA problem med mina trots att jag lät en bilmek titta på den senaste innan köp.

Se upp med Toyota RAV4. Det verkar som om många exemplar bara får dra 1000 kg.

Jag är just nu på jakt efter "ny" bil och har lagt ribban på 50000 kr. Hoppas att det kan köpa mig en hyfsad bil...!
 
Har av andra än min biltokiga pappa (läs: hästfolk) blivit rekommenderad Subaru Legacy som en billig och bra dragbil. Någon som har erfarenheter av dem?

Vi har en sådan från 96, skitbra dragbil, lite tråkig i övrigt.

Ny koppling på verkstad gick loss på 15.000kr, rätt ok ändå.

(Alltså är vår inte en automat.)
 

Liknande trådar

Fordon Då jag börjar använda hästtransport mer och inte vill be min sambo köra mig så letar jag nu efter en bil som kan dra hästtransport på...
2 3
Svar
56
· Visningar
2 039
Senast: Smurfoff
·
Äldre Jag behöver köpa en ny (begagnad) bil. Har haft en Subaru, men nu vill jag ha något lite mindre och bekvämare, mer bensinsnålt och...
Svar
0
· Visningar
465
Senast: svea
·
Äldre Någon som bolla lite biltankar? Allt vad leasing heter blev sågat av mina kollegor vid lunchbordet idag och elbilar hade de noll koll...
Svar
17
· Visningar
2 123
Senast: lillkillen
·
Utrustning Nu startar jag ännu en trailertråd, hittade ingen befintlig som innehöll det jag söker ;-) Sambon & jag har nu ÄNTLIGEN kommit till...
2
Svar
20
· Visningar
4 162

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp