Billig resa

Ankan

Trådstartare
Jag och mamma planerar att göra en resa och har efter en del funderade kommit ram till att en långweekend i någon intressant men billig stad blir det nog. Och jag som inte har någon egentlig resvana alls har ingen aning om vad jag ska föreslå för mamma.

Så vad säger ni? Vilken mysig stad föreslår ni? :-)
 
Prag sägs vara fint men vet inte om det är billigt. Kroatien har varit ganska billigt förut iallafall, Split kanske?
 
Jag och mamma planerar att göra en resa och har efter en del funderade kommit ram till att en långweekend i någon intressant men billig stad blir det nog. Och jag som inte har någon egentlig resvana alls har ingen aning om vad jag ska föreslå för mamma.

Så vad säger ni? Vilken mysig stad föreslår ni? :-)
Budapest!
Fantastisk stad man aldrig får nog av. Fina bad (termalbad) i vackra badhus med utomhusbassänger.
Bra shopping (dock stängt på söndagar) Bra restauranger. Flyg, boende och mat är väldigt prisvärt!
Även mycket intressant historiskt att titta på, vackra byggnader mm.
 
Jag skulle också säga öst, har inte kommit upp i samma prisläge som de stora städerna i västeuropa än. Både Tallinn, Riga, Warzawa, Krakow och ovan nämnda städer sägs vara intressant och hyfsat billiga att resa i.
 
Nu tror väl vissa att jag tappat alla skruvar, men jag föreslår Venedig. Skit i turistområdet (som utgör typ en tiondel av stan) så är det både mysigt, intressant och rätt så billigt. Är man ute i hygglig tid kan man flyga billigt med Norwegian (vi flög två personer t o r för 1 500 spänn) och kan man tänka sig att bo på "fel sida stan" (dvs typ två kilometer från turistkvarteren) så kan man bo billigt också. Ett tredagars båtpass på det och man kan roa sig från morgon till kväll.
 
Jag och mamma planerar att göra en resa och har efter en del funderade kommit ram till att en långweekend i någon intressant men billig stad blir det nog. Och jag som inte har någon egentlig resvana alls har ingen aning om vad jag ska föreslå för mamma.

Så vad säger ni? Vilken mysig stad föreslår ni? :-)

Berlin förstås, men det beror lite på vad ni är ute efter och var ni bor i Sverige. Från södra Sverige kan en färjekryssning till Polen och Gdansk-Sopot vara ett alternativ. Budapest har flygplats nära stan och är förhållandevis billigt.
 
Jag skulle också säga öst, har inte kommit upp i samma prisläge som de stora städerna i västeuropa än. Både Tallinn, Riga, Warzawa, Krakow och ovan nämnda städer sägs vara intressant och hyfsat billiga att resa i.

Jag har kikat lite ditåt, fastnade lite för Krakow vid en snabb titt men mamman verkar inte lika sugen utan bad mig om andra förslag :-)
 
Budapest!
Fantastisk stad man aldrig får nog av. Fina bad (termalbad) i vackra badhus med utomhusbassänger.
Bra shopping (dock stängt på söndagar) Bra restauranger. Flyg, boende och mat är väldigt prisvärt!
Även mycket intressant historiskt att titta på, vackra byggnader mm.


Låter intressant (jag förutom badet då :-p )
 
Berlin förstås, men det beror lite på vad ni är ute efter och var ni bor i Sverige. Från södra Sverige kan en färjekryssning till Polen och Gdansk-Sopot vara ett alternativ. Budapest har flygplats nära stan och är förhållandevis billigt.

Vi bor i mellansverige (värmlande och närke)
 
Nu tror väl vissa att jag tappat alla skruvar, men jag föreslår Venedig. Skit i turistområdet (som utgör typ en tiondel av stan) så är det både mysigt, intressant och rätt så billigt. Är man ute i hygglig tid kan man flyga billigt med Norwegian (vi flög två personer t o r för 1 500 spänn) och kan man tänka sig att bo på "fel sida stan" (dvs typ två kilometer från turistkvarteren) så kan man bo billigt också. Ett tredagars båtpass på det och man kan roa sig från morgon till kväll.

Jag är faktiskt lite sugen på Venedig men skulle vilja göra det med pojkvännen istället för mamma. Tipsen är dock lysande för framtida resa med nämnda pojkvän :-)
 
Låter intressant (jag förutom badet då :-p )
Man måste inte bada ;)
Men man kan ändå uppskatta att titta på något av de äldre badhusen, det är väldigt vackra byggnader.
Tar man en hop-on-hop-off buss runt stan så får man uppleva fantastisk utsikt från citadellet, eller så kan man ta linbana upp vid fiskarbatiljonen och se ut över donau och parlamentsbyggnaden.
Har själv aldrig provat men det ser även väldigt mysigt ut at åka på restaurangbåtarna på donau.

Apropå det så finns det båtturer man tar över några dagar och besöker alla huvudstäder längs donau. Wien, Bratislava, Budapest och Belgrad (tror jag, hoppas jag inte gjorde bort mig nu). Kanske är dyrt dock...
 
Vi bor i mellansverige (värmlande och närke)

Då skulle jag börja med att kolla lågpriskalendern med norwegian, från Norge och Sverige. Flyget kommer hur som att vara en stor del av priset för en helg, så det spelar midre roll om rummet i Amsterdam är 200 dyrare än rummet i Barcelona.

Generellt undvik London. Paris och Rom. För stort för en helg. Bättre med Manchester osv...
 
Man måste inte bada ;)
Men man kan ändå uppskatta att titta på något av de äldre badhusen, det är väldigt vackra byggnader.
Tar man en hop-on-hop-off buss runt stan så får man uppleva fantastisk utsikt från citadellet, eller så kan man ta linbana upp vid fiskarbatiljonen och se ut över donau och parlamentsbyggnaden.
Har själv aldrig provat men det ser även väldigt mysigt ut at åka på restaurangbåtarna på donau.

Apropå det så finns det båtturer man tar över några dagar och besöker alla huvudstäder längs donau. Wien, Bratislava, Budapest och Belgrad (tror jag, hoppas jag inte gjorde bort mig nu). Kanske är dyrt dock...

Ska absolut kolla upp det... och se vad mamma tycker förstås
 
Då skulle jag börja med att kolla lågpriskalendern med norwegian, från Norge och Sverige. Flyget kommer hur som att vara en stor del av priset för en helg, så det spelar midre roll om rummet i Amsterdam är 200 dyrare än rummet i Barcelona.

Generellt undvik London. Paris och Rom. För stort för en helg. Bättre med Manchester osv...

London och Paris har vi varit i (jag var inte jättestor då men ändå) så det går iallafall bort. Tror inte ett par hundra gör så stor skillnad men vi vill ju förstås hellre lägga pengar på upplevelser och mat (och kanske lite shopping :-p ) än på flyg och boende
 
Krakow var min första spontana tanke.
Dubrovnik är en fin stad tycker jag, tyckte inte det var så farligt dyrt där.
Belgrad vet jag inte hur dyrt det är men folk som varit dit har varit väldigt nöjda.
 
Jag och mamma planerar att göra en resa och har efter en del funderade kommit ram till att en långweekend i någon intressant men billig stad blir det nog. Och jag som inte har någon egentlig resvana alls har ingen aning om vad jag ska föreslå för mamma.

Så vad säger ni? Vilken mysig stad föreslår ni? :-)

Tjeckien och Estland är både billigt och passar väl för en långweekend. Var iväg till Prag med min mamma förra året, mycket trevligt!
 

Liknande trådar

Relationer Gammal användare med anonymt nick pga vill inte kunna bli googlad. Det är så att jag har två minderåriga barn och är skild från barnens...
Svar
5
· Visningar
950
Senast: Crossline
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
3 917
Fordon Jag ska till hösten kolla på en ny bil. Jag har en 20 år gammal bil som börjar åka på sin sista resa så att säga. :bump: Jag planerar...
Svar
7
· Visningar
918
Senast: Twihard
·
Samhälle Ponera att någonting händer så att betalsystem, bankernas system och möjligheter att ta ut kontanter ligger nere en längre period, minst...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
3 225
Senast: Snubbelfot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp