Billig småbil

sthu

Trådstartare
Vi kommer förmodligen behöva en bil till. Men vi vet inte alls vad vi ska kolla efter!
Våra krav:
Låg bränsleförbrukning
Liten och smidig
Helst inte för ful :D

Vi har som synes inga höga krav. Budgeten är inte spikad, men upp till 25000 skulle jag tro att det blir.

Nu vill jag ha lite tips på vad man kan kolla efter, och vad man ska undvika.
 
Jag kör en citroen c2 -03 som jag är väldigt nöjd med. Billig att köpa, billig att köra, liten och nätt, rolig att köra, fick bra betyg på ncap för en äldre småbil... Känns lite burkig som jag upplever att många billiga småbilar gör men mycket bättre än den Suzuki Wagon jag kört innan gjorde.

För mig var det viktigt med liten, billig och säker. Vill helst inte att bilen blir ett dragspel vid krock. Det var inte helt lätt dock, många lite äldre små bilar ger inget vidare skydd, åtminstone inte de som kom ut på Blocket när jag letade. Jag rekommenderar att kolla på euroncap om det är viktigt för er.
 
Vi kommer förmodligen behöva en bil till. Men vi vet inte alls vad vi ska kolla efter!
Våra krav:
Låg bränsleförbrukning
Liten och smidig
Helst inte för ful :D

Vi har som synes inga höga krav. Budgeten är inte spikad, men upp till 25000 skulle jag tro att det blir.

Nu vill jag ha lite tips på vad man kan kolla efter, och vad man ska undvika.
Undvik franska bilar.
 
Äsch, nu ska du inte vara sån :D
Vi har en Renault master från 1987 som husbil, den är ju trevlig och så :D

@Mistimed tack för tipset! Ska kika lite på den. Har sett några C3 på annons, C2 vet jag nog inte hur den ser ut.

De är nog rätt snarlika om man ser på äldre modeller. C2an är mindre och har två dörrar istället för fyra som C3an har om jag minns rätt. :D
Aldrig kört en C3a dock, så kan inte uttala mig om andra skillnader. Tycker personligen att den är skitsöt iaf. :angel:
 
Vi hade en Peugeot 206 som vi gillade! Den blev tyvärr påkörd på en parkering ganska rejält så vi fick ut pengar från försäkringsbolaget att köpa en ny bil. Har nu en Citroën c3 som vi också är nöjda med.
 
Vi hade en Peugeot 206 som vi gillade! Den blev tyvärr påkörd på en parkering ganska rejält så vi fick ut pengar från försäkringsbolaget att köpa en ny bil. Har nu en Citroën c3 som vi också är nöjda med.

Kollat lite på 206an, den verkar ju trevlig.
Nu har jag några modeller att titta närmare på! Tack
 
Tills nyligen hade jag en Toyota Aygo som hade gått 33.000 mil när den skrotades pga krock. Jag körde 23.000 av dessa mil, nästintill problemfritt. 👍
Dock inget jag skulle rekommendera om du kör mycket motorväg då den är vindkänslig.
 
Har älskat båda mina Renault Clio. En väldigt trevlig liten bil. Våra har mest knallat och gått och vi har bara behövt byta slitdelar. Enda som är bra att tänka på är att ACn sitter utsatt för stenskott, så vi fäste ett insektsnät innanför grillen.
 
Har älskat båda mina Renault Clio. En väldigt trevlig liten bil. Våra har mest knallat och gått och vi har bara behövt byta slitdelar. Enda som är bra att tänka på är att ACn sitter utsatt för stenskott, så vi fäste ett insektsnät innanför grillen.

Bra att veta!
 
Jag är inne på min andra Ford Ka. Liten, men fäller man ned sätena bak får man plats med en hel del.
Jag är mycket nöjd med den. Drar knappt någon bränsle och är söt. 😊

Har haft två 06-or som tanter har kört innan, alltså knappt gått 3 000 mil. Fick betala 12 000 för den senaste av dom.
Vi har också en Ka, bra bil, trevlig att köra, billig och driftssäker.
 
Micran av lite äldre modell. De nya är för mycket Renaultdelar.
Superbra bil inte så liten och skramlig som Aygon. Combimodellen Note är inte snygg men praktisk. Jag hade Micra 2006 Tekna dvs sportmodellen :). Gick som ett urverk till sonen krockade den. Vi köpte honom en Micra 2013 som han nu får betala av.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag behöver en ny väska för kortare och längre resor. Den jag har nu är en axelremsväska men börjar släppa i en söm så börjar kolla på...
2
Svar
29
· Visningar
1 449
Senast: Avalbane
·
Tjatter Jag har alltid velat bo på landet. Nu har vi så smått börjat planera för en sådan flytt. Än så länge är vi alldeles i uppstart; dvs vi...
2
Svar
27
· Visningar
1 293
Senast: sthu
·
L
Kläder & Bli fin Jag hoppas att man får fråga om tips om kläder här! Men det är såhär att jag skulle vilja ha lite tips om var jag kanske kan hitta några...
2 3
Svar
48
· Visningar
2 112
Senast: LiviaFilippa
·
Övr. Barn Vi ska köpa en ny bil i vår/sommar och vi behöver göra lite research inför detta. Jag är i princip helt ointresserad av bilar, jag vill...
2
Svar
22
· Visningar
1 492
Senast: Guldaskig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp