Bukefalos 28 år!

Billig stallhyra

grodan21

Trådstartare
Ofta när det kommer upp frågor om hur människor har råd att ha häst så skriver människor att man har en billig stallhyra, men vad är en billig stallhyra? Jag tycker att jag har ganska billig stallhyra, 2000:- vit.

Om man sak räkna på vad som blir kvar av de pengarna när mat och strö är borträknat är det väl:

Stallhyra: 2000:-
Moms: 400:-
Grovfoder: 8kg/dag 2,5kr/kg 600:-
Strö: 4 balar* 80kr 320:-

Kvar blir det alltså 680 kronor i månaden. Då har jag en liten ponny, men det är samma pris för stor häst som kan äta mer än dubbelt så mycket. Havre ingår även. Nästan alla pass med hästarna ingår med (upp till fyra fordringar per dag). Detta tycker inte jag är en dyr stallplats.

När tycker ni en stallplats blir billig respektive dyr?
 
Sv: Billig stallhyra

Jag har en kallhyra på 350kr/mån det tycker jag är löjligt billigt.
Då har jag hästen på lösdrift men tillgång till box när jag vill, varm sadelkammare, spolspilta, fikarum.
Bra hö finns att köpa av stallägaren.
Inga pass mer än om stallägaren är sjuk/åker bort så hjälper jag till.
Min nuvarande häst äter 2dl lusern och mineraler så det är inte ngn stor kostnad och han äter ca 8kg hö för 2kr/kg så min häst är väldigt billig i drift :p

Kommer dock bli dyrare med nya hästen som äter betydligt mer men det gör inget :)
 
Sv: Billig stallhyra

Språkpolisen kan inte låta bli att påpeka att en hyra är antingen hög eller låg :devil: Billig eller dyr kan en uppstallning vara, men inte en hyra.

Vad som är en hög eller låg hyra varierar ju faktiskt med var i landet man befinner sig, hur mycket som ingår, faciliteter och standard på anläggningen :)
 
Sv: Billig stallhyra

Ja det var billigt, jag tycker 1500 (vitt) på lösdrift med hösilage och halm i priset är billigt också. Egen box med samma faciliteter som du. Ett pass i månaden
ungefär.
 
Sv: Billig stallhyra

Jag tar 1400 .. Då finns tillgång till egen box (lösdrifts plats igentligen).. Allt foder ingår, mineral, betfor, hö (Dyrt 3 kr kilot).. Full foder, saltstenar, spån... även tillgång till hästtransporten.. Jag fodrar hö flera gånger om dagen, jag ringer även ut hovslagare vid överenskommelse och tar i mot h*n.,.. Full service med andra ord.. eller? =)..
Det Jag inte gör är att special fodra lösdrift hästarna med kraftfoder/pellets/betfor.. osv.. Det får hästägaren göra..

En ridbana är nästan klar, fattas bara ytmaterialet.. ..
 
Sv: Billig stallhyra

Jag tar 1400 .. Då finns tillgång till egen box (lösdrifts plats igentligen).. Allt foder ingår, mineral, betfor, hö (Dyrt 3 kr kilot).. Full foder, saltstenar, spån... även tillgång till hästtransporten.. Jag fodrar hö flera gånger om dagen, jag ringer även ut hovslagare vid överenskommelse och tar i mot h*n.,.. Full service med andra ord.. eller? =)..
Det Jag inte gör är att special fodra lösdrift hästarna med kraftfoder/pellets/betfor.. osv.. Det får hästägaren göra..

En ridbana är nästan klar, fattas bara ytmaterialet.. ..

Blir det någonting över till dig? Tycker själv att det är jättesvårt att sätta priser. Vad tar du för el, gödselhantering, staket, harvning och vattning av ridbana, transport av foder, strö? Eller är det bara kul att ha hand om andras hästar?
 
Sv: Billig stallhyra

Tycker jag står billigt med. Jag betalar 1100 kr vitt per månad då ingår fritt med hö och/eller hösilage samt torv och spån. Hö och hösilage tar de in själva, torven hämtas lös i conteriner och spånet kommer från ett hyvleri.

Ingår också morgonfodring och utsläpp vardagar. Betena putsas. Finns också paddock 20x40, inhägnad logervolt, spolspilta med varmvatten, varm sadelkammare och varmt fikarum med kyl och mikro. Kallhyra är 300 kr. Ägarna har fött upp travhästar innan och är kunniga så de ser om en sko håller på att lossna eller om en häst ser halt ut o.s.v. Har också hänt att de gått ut i hagen och letat efter tappsko när de sett att det fattas :D. Känns mycket tryggt!
 
Sv: Billig stallhyra

Betalar 1925kr/mån vitt. Tycker jag är en låg hyra.
Då ingår fri tillgång på hösilage, halm, havre, betfor, kalk och mineraler. Alla utsläpp ingår också. Bete finns på gården.
 
Sv: Billig stallhyra

Samma hyra som jag har. Vi har även ridbana och spolspilta med varmvatten. Det verkar som i mina hemtrakter att stallhyran ligger 2000:- inkl foder och strö, men olika många fodringar och om man ska hjälpa till. Väldigt få som tar kallhyra, är det vanligt?
 
Sv: Billig stallhyra

Samma hyra som jag har. Vi har även ridbana och spolspilta med varmvatten. Det verkar som i mina hemtrakter att stallhyran ligger 2000:- inkl foder och strö, men olika många fodringar och om man ska hjälpa till. Väldigt få som tar kallhyra, är det vanligt?

Här har många kallhyra, men jag gillar inte det för då snålar många på foder och strö när de betalar per kg. Eller tar de mer än vad de uppger...Bättre med en "all inclusive" tycker jag. Man kan väl ändå särskilja lite på ponny och stor häst.
 
Sv: Billig stallhyra

Samma hyra som jag har. Vi har även ridbana och spolspilta med varmvatten. Det verkar som i mina hemtrakter att stallhyran ligger 2000:- inkl foder och strö, men olika många fodringar och om man ska hjälpa till. Väldigt få som tar kallhyra, är det vanligt?

Här ikring verkar det också vara vanligt med inkl. foder och strö.

*kl*
Glömde skriva att vi har till gång till två paddockar och ett ridhus. Fina ridvägar finns det också.
 
Sv: Billig stallhyra

Här har många kallhyra, men jag gillar inte det för då snålar många på foder och strö när de betalar per kg. Eller tar de mer än vad de uppger...Bättre med en "all inclusive" tycker jag. Man kan väl ändå särskilja lite på ponny och stor häst.

Har samma pris för ponny och stor häst, i vintras åt min ca 1/3 av vad en annan häst i stallet gjorde. Det skulle varit väldigt dyrt för den ägaren att köpa fodret bredvid.

En annan sak här i kring är att folk har en förkärlek till fri tillgång på mat... Inte så kul när man har lätt född polle, många stall som går bort där.
 
Sv: Billig stallhyra

Nej, det blir inte mycket över tyvärr.. Några hundra lappar bara..

Problemet är att hästägare nog inte fattar vad det kostar, utan ser mina 1400 som ren vinst..

Jag har erbjudet kallhyra i stället, men då är det ganska skönt tydligen med den service som ingår..

Men Jag trivs med sällskapet, Vi har samma ideer och häst tänk.. Tränar för samma tränare osv.. Fungerar hittils klockrent.. Är vi borta på semester eller liknande så hjälper dom till att se efter gården..

Min sambo skulle nog vilja höja hyran, för han ser vad det kostar, med el till hagar,el till vatten,Övrigt slitage osv.. Men då stannar tyvärr inte hyresgästen kvar.. Det finns "billigare stall" här om kring.. Men då ingår ju inte servicen, hyresgästen måste kanske ta ledigt från jobb osv när hovis kommer..
Så även dom billigare stallen, blir nog dyra om man skulle räkna i slutändan.. Men så verkar inte "hyresgästerna se på det :)
 
Sv: Billig stallhyra

Har stått på två billiga ställen.
Ställe 1: Box, stallhyra 600, varm sadelkammare, ingen ridbana ell ridhus på långt avstånd, 1,5 mil till stan, inga pass förutom om det råkade passa med tex lunch eller så. Hö och strö fanns till självkostnadspris. Inga beten att tala om så viss stödfodring under sommaren.

Ställe 2: Lösdrift, 2300 för två, allt foder, även kraft ingår, tre kilometer fr. stan. Hjälper till om ägaren åker bort. Kall sadelkammare men finns visst utrymme i garage med värme. 15 min skritt till ridskola med två ridhus och stor utebana.
 
Sv: Billig stallhyra

Oj.. det var billigt!

Jag tar 1200 (från och med sep 1000kr nu) och då ingår box, in och ut, fodringar, uppvärmd sadelkammare, paddock. Dom köper hö och spån av mig.
 
Sv: Billig stallhyra

Japp.. Vet inget stall i borås som tar runt tusenlappen och det då ingår hö och spån. Skulle jag ta det så får jag betala för att ha en häst här och det är inget jag känner för.

En gård 10 min skrittavstånd från mig tar 4000kr då finns det dock manege och stor paddock och helservice.

Gård nr 2 åt andra hållet, samma avstånd tar 900kr då ingår in/ut och fodringar på vardagar, ingen paddock.

Gård 3 tar 600 kr då ingår ingenting och dåligt skick på både stall och paddock.
 
Sv: Billig stallhyra

Jag slår alltså inget eget hö utan köper in till samma marknadspris som alla andra. Åker och köper spån på granngården etc..
Vill man så är det fritt fram att köpa eget hö och förvara här.
 
Sv: Billig stallhyra

Ja, du står väldigt billigt!

Jag har min häst uppstallad i ett stall med ridhus (25*60), paddock (20*60), gräsbana och terrängbana för 4250 kr i månaden. Då ingår endast anläggningsavgift, in - och utsläpp, hösilage samt fodringar. Utöver detta tillkommer spån, kraftfoder, kraftfoderberedning, höpåsar, mockning och ett fodringspass på kvällen var 17:e dag. Det stallet är normalt prissatt jämfört med stallen häromkring och håller hög standard. Att komma undan med en så låg prislapp som du gör varje månad låter ju helt fantastiskt! ;)
 
Sv: Billig stallhyra

Jag betalar 2400 för in o utsläpp. 4 fodringar / dag samt att hö, havre, korn och spån ingår. Mycket bra paddock, träningar på gården, även om jag nu inte är så hoppintresserad. Manege finns på skrittavstånd.
 

Liknande trådar

Samhälle Först så vill jag säga att vi trots allt har det ganska bra i Sverige som har relativt låga avgifter för sjukvården jämfört med många...
2
Svar
31
· Visningar
1 533
Hästmänniskan Hej! Det är så att jag eventuellt ska skaffa min första egna häst och har en fråga om stallplats och tänkte fråga er om vad ni anser om...
Svar
18
· Visningar
2 360
Hästmänniskan Hej, Jag är gammal användare här men har visst raderat mitt hotmailkonto som användaren var registrerad på (säger något om hur länge...
Svar
8
· Visningar
2 796
Senast: Marita73
·
Hästmänniskan Jag står i ett stall där jag känner att stallägaren tar orimligt lite betalt. Jag har tidigare betalt betydligt mycket mer och...
2
Svar
23
· Visningar
3 646

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp