Billiga, goda, smidiga mellanmål

Lillagoajag

Trådstartare
Ja, det finns ju en del mat-trådar på buke (och jag har sökt, men inte funnit nog) så varför ska inte jag? :D

Frukost har jag mina två standardfrukostar: gröt + ägg eller all-bran-flingor.
Lunch och middag brukar också gå hyfsat bra, men jag behöver tips på bra, goda, billiga mellanmål. Frukt börjar bli lite tröttsamt + att det ger mig blodsockertoppar, bars blir lite för dyrt.

Krav:
Gott :D
"Vegetariska" (pescatariska - böjer man det så?- alltså inget annat kött än fisk/skaldjur).
Billiga. Ju billigare desto bättre.
Hyfsat "nyttiga" och eftersom nyttig är ett väldigt knepigt begrepp menar jag: gärna inga e-nummer eller konstiga ingredienser, inget onödigt/onaturligt socker - socker i frukt är alltså okej, typ. Jag är neutralt inställd till fett.
Inte ta längre än 10 min att fixa. Tar det längre tid får det gärna gå att göra en större mängd som kan sparas en tid men jag har ingen frys.
Inte smoothies pga att jag inte riktigt har möjlighet att göra dem, + inte riktigt min kopp te.

Önskemål:
Ska gärna innehålla både protein och kolhydrater.
Ska gärna klara sig några timmar utan kyl i väskan typ (men allt är välkommet).
Ska gärna gå att äta kallt.
Får gärna vara veganskt.
Gärna sådant som man gör själv.
Ska gärna inte innehålla nötter (frön är ok, inkl. sesam) då det råder nötförbud på skolan.


Okej, hjälp?
Tack :love:
 
Sv: Billiga, goda, smidiga mellanmål

Keso med någonting till är ju väldigt gott tycker jag, brukar äta det med färsk frukt (särskilt päronbitar och vindruvor passar bra tycker jag) eller russin. Mycket protein men inte särskilt veganskt är jag rädd...

Jag brukar inte heller vara så förtjust i smoothies, men märket Froosh har två stycken som jag gillar (hallon/blåbär och apelsin/mango). De kostar iofs lite, men smakar jättegott och mättar bra. Dock risk för lite e-nummer och socker.

Bananchips tycker jag också om, även om de är ganska kaloririka.

Parmesanchips är också jobbigt gott tycker jag, och lätt att göra. Vet inte riktigt hur länge du kan spara dem dock, men de borde väl klara sig i plastpåse i ett par dagar i alla fall tycker jag. :)
 
Sv: Billiga, goda, smidiga mellanmål

Mitt standardmellanmål är en halv burk kvarg naturell med en näve hallon. Rör ihop ordentligt minnan jag äter det.
 
Sv: Billiga, goda, smidiga mellanmål

Kvarg! Med frukt eller bär i. Mättande, nyttigt och så gott :d Jag brukar ha i mango, blåbär, hallon eller äpple + kanel.
 
Sv: Billiga, goda, smidiga mellanmål

+ ni andra

tack för era tips!

Kvarg är ju en klassiker, men jag har inte fastnat för det... Kan man blanda det med vanlig yoghurt för att mildra lite och få bort den "jobbiga" konsistensen? Eller blir det konstigt?


*KL*

Fler tips tack - keep 'em coming!
 
Sv: Billiga, goda, smidiga mellanmål

Bananplättar!!

Hur enkelt som helst.
Köp äggvita på dunk då tar du 1 dl eller annars äggvita från 3 ägg.
Ha i en halv banan i bunken, mixa ihop. Brukar ibland ha en msk kvarg i för en bättre konsistens.
Stek på som stora plättar (denna smet ger mig 2 stora) i stekpanna och ät med frukt eller bär till.
Supergoda, nyttiga och man håller sig mätt länge :)
 
Sv: Billiga, goda, smidiga mellanmål

Blir inte keso äckligt om det är rumstempererat? :D Jag har tänkt ha med det som mellanmål till skolan men jag vågar inte testa för jag inbillar mig att det ska smaka skräp efter ett par timmar i väskan haha.
 
Sv: Billiga, goda, smidiga mellanmål

Idag köpte jag en bytta med grönsaker i skolan.
I den var morotsstavar, gurkstavar, en paprikastav, tre oliver, ett par tomater, lite blomkål och rädisor.
Sjukt gött och lätt att äta och det blir ju ganska trevligt att sitta och plocka med :)
 
Sv: Billiga, goda, smidiga mellanmål

Njae, jag tycker inte det faktiskt! Men man ska nog tycka bra om det från början, för den smakar nog lite "mer" liksom när den blivit rumstempererad ;)
 
Sv: Billiga, goda, smidiga mellanmål

*KL* och halv trådkapning :o

Suger i mig tipsen från denna tråd då jag lite fastnat i "knäckebröd med ägg"-träsket när det gäller mellanmål.
Dock älskar jag bars men tycker att det både är väldigt dyrt och svårt att hitta några som inte innehåller så mycket energi/socker. Slänger därför in frågan om det är någon som har några tips på bars man kan göra hemma själv?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Airtags, selar etc
  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp