Billiga och bra hästsläp

linafina

Trådstartare
Någon här som känner till Christ Comet släpet? Bra eller dåligt? Erfarenheter utav Cheval och Rausch? Jag har tittat på dessa släp men vet inte alls hur dom är.

Helst vill jag ha ett Ume släp men plånboken säger stopp!

Tips på bra släp tack!!!

Sv: Billiga och bra hästsläp

Det finns ett flertal gamla trådar om dessa släp. Använd sökmotorn.

Min favorit (just nu) är Böckmann, har du funderat något på dem?

När vi tittade runt avfärdade vi Chevalen för den låga kvalitén och dåliga rymden i släpet. Christ tyckte vi hade billiga lösningar och smäckiga detaljer (här är det många som inte är eniga med mig).

Henra! Vi köpte en henra amazon (pro line) i våras och är jättenöjda. Det är ljust och rymligt och ligger bra på vägen. Säljarna var dessutom jättetrevliga. Hoppas du hittar ett bra släp!

Ja fast det är svårt. Det finns så många men jag vet inte vilket jag ska ha. Jag är väldigt intresserad av Christ men jag vet inte. Man vill ju ha det bästa. Jag ska kolla extra mycket när det är Falsterbo Horse Show. Då kan man titta närmre.

annars finns ju alternativet att köpa ett välvårdat begagnat släp av kvalitet, ex boj, star eller ume om du gillade det.
personligen är jag lite skeptisk till alla "nya", importerade släp på marknaden, inget vet ju hur hållbara de är i längden.

Jag antar att svaret inte var till mig, men det resonemanget spricker i vilket fall.

Lösningarna är samma eller bättre på många importerade släp. Delarna på de flesta svenska släp är av samma märke som på de importerade. Ja upp till var och en att bedöma, men nog finns det fler släp från de utländska märkena bara att de inte finns i Sverige.

Lovisaleonora_ vad exakt var det du inte gillade med chevalen?

Har kollat runt och funderar skarpt på ett sådant, tack vare att dom har en modell där man kan ställa hästarna snett baklänges. När man lastar islänningar så blir det dessutom rätt mycket rymd, även om jag hittills tycker att släpet faktiskt verkar väldigt rymligt ...

Främst var det STOR skillnad på rymden i släpet, vi gick över gårdplanen efter att ha tittat på Christ och Böckmann, och Chevalen var rejält mycket mindre.

Nästa sak (fast då hade vi redan räknat bort den) var att för att få "rejäla" grejor (axel, bromsar etc) var man tvungen att gå up till ett XL-släp. Och då har man helt klart sparat in på detaljerna på de "normal" släpen.

Faktum är att säljaren erkände (efter viss påtryckning) att det var en kvalitetsskillnad som direkt stod i förhållande till prisskillnaden om man jämförde med t ex Böckmann. Och det var vi INTE sugna på att köpa.

Tackar och bockar, för vi har ju inte bestämt oss än. Samtidigt är väl det vi tittat på ett av de "rejälare" så allt är inte alls avgjort och rymden finns ju om man har ponnystorlek på busarna ... Får väl se hur det blir för priset har ju också (tyvärr) betydelse.

Det kan jag inte annat än hålla med om, men första funderingen Ume har stor betydelse för hålet i plånboken den dag man handlar. Mycket med detta, hur man än vänder och vrider på det hela.

Jag har kikat på massor av släp och jag måste få säga att Ume A35 tilltalar mig mest, men min plånbok tillåter nog knappast något sådant. Det står inga priser på hemsidan iheller.

Någon som vet om dom har många släp under Falsterbo Horse Show veckan som man kan titta på närmre?

De har supermånga (haft tidigare om åren, lär nog inte gå ner i antal).

Det är ett gyllene tillfälle att kunna jämföra mellan släpen, medan man har alla intryck i färskt minne!

Ja jag tycker det också. Men om man hittar något man vill ha där hur går man tillväga då? Alltså kan man beställa på plats?

Ja du kan skriva på en offert med den utrustning etc du vill ha. Det är ju drömmen för en säljare.

Jag skulle definitivt avråda från att bestämma sig på plats dock. Ta i stället telenr till de du är intresserad av. Åk sedan hem o fundera några ggr till. Du kan göra en offert via telefon när du vill, så håll nerverna i styr. ;)

Välj ut dina förstahandsval. Åk till åf igen o titta en gång till och provkör ett släp! (Fattar inte att folk lägger upp till 100 000 spänn eller mer utan att ens provdra släpet...:eek: )

Sen ringer du och om du väljer ngt av de dyrare märkena -PRUTA! De har prutmån, ngt som de billigare inte har eftersom de ligger rätt från början. Bolla säljarna mot varandra. "Tjaaaa, jag gillar ju ert märke men jag fick bättre pris hos ..." osv. Direkt kommer priset ner X antal 1000-lappar. Prova får du se.

Kom ihåg att många säljare snackar skit om varandra. Du kan alltså inte tro att släp A är dåligt för att en åf för släp B sa det. Och du, självklart kommer en säljare som säljer både A och B att säga att det dyraste är bäst, annars förlorar han ju pengar. Gå därför på vad du tycker, inte på vad andra säger är bra. Framför allt inte på den som tjänar pengar på att du väljer det ena.

Sist av allt. Gå inte på snacket om kvalitet. Axlar etc är allt som oftast samma eller likadant så gå mer på vilka säkerhetsdetaljer du tycker om. Vilken mattlösning du tyckte verkade bäst, hur ventilationen är osv. När säljare argumenterar för bra kvalitet så är det oftast tomma luftargument.

Lycka till med köpet!

Tack så jättemycket för ditt inlägg! Det var precis vad jag behövde höra. Fast jag blir fundersam nu, det verkar så svårt.

Jag kommer som planerat kolla noga på alla släp som dom har där, mäta fördelar med nackdelar och jag kommer se det till min hästs bästa. Jag vet vad han behöver och inte behöver.

Återförsäljarna finns dom oftast här nere så man kan provdra ett släp? Jag tycker många håller till så långt upp? Eller det är bara jag som sett fel kanske.

Är det dumt att satsa på ett helt nytt släp? Kanske borde man satsa på ett bra begagnat?

Jag är så förvirrad just nu och ett släp innan september måste jag ha :D.

Liknande trådar

Utrustning Jag skulle så gärna vilja ha ett eget hästsläp. Problemet har varit att jag bara har B-kort och ingen bil som kan dra. Nu står jag dock... 2
Svar
20
· Visningar
1 074
Senast: tara
·
Hundträning Så, jag har aldrig lämnat mina hundar ensamma i bilen förutom en enda gång på 5-10 minuter. Jag vet ju inte hur dom var när jag var...
Svar
16
· Visningar
1 401
Senast: Lillefrun
·
Hästmänniskan Har ju haft lite otur i olika lägen med hur vissa människor beter sig i stallet, och är nog blivit lite ärrad av det (inten nuvarande... 6 7 8
Svar
145
· Visningar
12 631
Kropp & Själ Hjälp, min blåsa har börjat styra mitt liv. Skulle behöva råd/tips/delade erfarenheter, tack. Har alltid haft en relativt liten blåsa...
Svar
11
· Visningar
752
Senast: Glimra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka