Billigare med eget stall?

Ponny567

Trådstartare
Hej, jag behöver hjälp.
Om jag skaffar två hästar och har dom i ett stall som egentligen är två uteboxar med tak och ett litet rum för sadelkammare, är det då billigare att ha hästen hemma? Om man bortser från kostnaden av bygget så syftar jag på när man har allt grovjobb klart, då är det väl bara försäkring, hovslagare, foder (man slipper bensinkostnader) och sånt som rör hästen som kostar. Tänker då även hyra hage av grannstallet och de tar inte mycket betalt, ca 500 kr! Hur blir det då?
 
Det är inte så ”bara” med alla kringkostnader kring eget stall. Det är all utrustning kring som lysrör, belysning, färg, grepar, kärror, tömning av gödselstack, hagmaterial, el, ”ojdå vattnet frös”, transport, inköp och förvaring av strö och foder, thermobar osv osv.

Om det i slutändan blir billigare eller inte beror ju helt på hur mycket man betalar annars och hur många hästar man har. Men odlar man inte eget grovfoder och halm till strö så bör man nog oftast ha rätt många hästar eller ett par inackorderingar för att det ska bli billigare egentligen.
 
Jag hyr hagar och stall hos en granne, i vinterhagen byggde jag en ligghall så hästarna går på lösdrift och visst blir det billigare även med inköpt foder. Nackdelen är dock att jag sköter allt själv, vintertid kör jag vatten då det fryser, jag sköter allt underhåll av hagarna och ligghallen och det kan vara riktigt tungt och jävligt när det regnar i flera dagar eller när det blir riktigt sviningt kallt, men jag har samtidigt den stor turen att en annan av mina grannar är bonde så han kan hjälpa mig köra in foder i hagen bara jag säger till i god tid. :up:

Jag har även köpt ett foderbord med tak och jag tror jag tjänade in den kostnaden på en vinter i minskat spill. Stallet använder jag nästan aldrig annat än nyår och sommartid när insekterna är förjävliga, då gillar de att få komma in dagtid och gå ute på nätterna. :cool:
 
En stor kostnad för mig var att bli av med gödslet! Hyrde en container som de kom och tömde. Sedan kan man ju även räkna på sällskapshästen, om man nu inte redan har 2 hästar utan behöver skaffa sällskap så är ju även det en kostnad som man inte hade haft annars. Foder, verkning, strö, gödsel.
 
Jag hade hästarna mycket billigare med egna stallet, med foder, strö, hagmaterial och sånt så låg det på en 1000kr i månader per häst.
Betalar 2600kr för att ha hästen inaccorderad nu på lösdrift med ridhus.

Men hade jag räknat in arbetstid för mockning, fordringar, ridhus hyra, parkeringsplats för släpet osv till egna tästallet så hade jag nog ändå fått betala runt 2500kr per häst.
 
Om jag bortser från köp av gård, bygge av stall, stängsling av hagar och andra "uppstarts kostnader" så ja då blir det billigare. Lite svårt att bortse från dem dock;)
Jag kommer som sagt bygga ett stall och ha på gården hemma och detta stall är extremt billigt och som sagt bara boxar med tak och en liten sadelkammare på det som är ca 2x2. Jag kommer inte bygga egna hagar utan får låna en hage av grannstallet och gödseln får jag även slänga hos dom som dom sedan tar hand om. Hur mycket tror du det kan kosta att ha eget då?:up:
 
Jag kommer som sagt bygga ett stall och ha på gården hemma och detta stall är extremt billigt och som sagt bara boxar med tak och en liten sadelkammare på det som är ca 2x2. Jag kommer inte bygga egna hagar utan får låna en hage av grannstallet och gödseln får jag även slänga hos dom som dom sedan tar hand om. Hur mycket tror du det kan kosta att ha eget då?:up:
Det som kostar är ju de löpande kostnaderna för foder, strö, markhyra och gödselhantering då, och det kan du ju enkelt räkna ut en månadskostnad på.
 
En stor kostnad för mig var att bli av med gödslet! Hyrde en container som de kom och tömde. Sedan kan man ju även räkna på sällskapshästen, om man nu inte redan har 2 hästar utan behöver skaffa sällskap så är ju även det en kostnad som man inte hade haft annars. Foder, verkning, strö, gödsel.
Läs mitt senaste svar på hur jag kommer ha hästarna. Som sagt: något med en uppskattning på vad det kommer kosta?
 
Flera hästar hemma är väl ofta mindre dyrt än flera hästar uppstallade. Men jag hade inte haft tre hästar om jag stallade upp någon annanstans utan en, så totalt sett är det dyrare att ha ponnyerna hemma.

+1 på den. Summerar ganska exakt. Två hemma är dyrare än en uppstallad men billigare än två uppstallade.

Ett halvblod och en ponny åt för ca 2000 kr per månad (småbalssilage). Nu har jag halvblodet uppstallad för 2500 kr inkl hö (eg 2000 kr ett normalt höprisår).

Så ett normalt år så samma pris för uppställningen som vad två hästar åt för. Inget billigare - men det är inte jag som betalar stängsel, trasiga saker, elräkning mm. Så det blir ändå billigare med en uppstallad än två hemma. Nu får jag åka bil till stallet - innan åkte jag bil till jobbet. Osv.

Det är lätt få det billigare hemma med en glädjekalkyl. Svårare med en ärlig kalkyl. Men beror ju också på vad man betalar för uppställningen. Och hur mycket man värdesätter självbestämmande!
 
Läs mitt senaste svar på hur jag kommer ha hästarna. Som sagt: något med en uppskattning på vad det kommer kosta?
Det är ganska svårt att säga någon summa. Grovfoderpriserna kan variera enormt, jag betalar 1,60 kr/kg för hö i år men särskilt i år kan priserna vara tiodubbla. Även strökostnaderna kan variera och där beror det också på hur länge hästarna står inne och hur väl man mockar. Visst är det i plånboken billigare att ha hästarna hemma men skulle man räkna ut en timpeng på det jobb man då själv lägger ner så blir summan en annan även om det för mig är en förutsättning för att ha häst att ha hästarna hemma. Något annat kan jag inte ens tänka mig.

Men som exempel; mina två d-ponnyer av lättfödd typ kostar ca 4000 kr/månad. Då ingår grovfoder+analys, strö, hovslagare, försäkringar, mineraler, e-vitamin, yea-sacc och lite betfor och soja. Även den årliga vaccinationen och tandkollen ingår. Det är alltså vad de kostar om de bara står och är. Inga transportkostnader, inga tränings eller tävlingskostnader, inga uppfräschnings/renoveringskostnader, inga stängselkostnader. Inga veterinärkostnader för sådant som händer på en lördagkväll. Inte ens transportens kostnad är medräknad där utan allt det går utöver och bortforsling av gödsel är för mig gratis. Även om du nu har nya grejer och får låna hage från grannen så måste du ändå räkna med att saker går sönder och slits, staket måste fräschas till, nya stolpar behövs emellanåt och du måste räkna med att hästarna kommer skada sig/bli sjuka och då måste pengarna finnas där.

När jag för 17 år sedan bestämde mig för att börja spara för att se om jag hade råd att ha hästar så la jag undan 3000 kr/månad som jag aldrig rörde. Det var lite i överkant då men efter att ha sparat i några år så hade jag både till hästar, utrustning och en buffert och jag visste att jag rodde iland det hela.
 
Läs mitt senaste svar på hur jag kommer ha hästarna. Som sagt: något med en uppskattning på vad det kommer kosta?

Tja mina ponnyer betar fortfarande men med andra förutsättningar hade de tuggat i sig ca 12kg grovfoder för 7.50kr/kg per dag nu. Så bara där skiljer det 2700kr/månad beroende på förutsättningarna.

Halm förbrukar de för i snitt 500kr/månad året om (mer på sommaren pga begränsat bete och mindre på vintern).

Mineraler och tillskott (betfor, linfrökaka) ca 500kr/månad (dyra mineraler).

Försäkra alla tre kostar ca 600kr/månad, connemaran står för 2/3 av den kostnaden.

Hovis ca 1500kr/månad om man slår ut det över året.

Det är väl den mest basic driftkostnaden för mig. Sedan tillkommer ju skottkärror, grepar och sånt men det är ojämnt, har haft samma grep och kärra i 5 år nu.
 
Om jag bortser från husköp, stallbygge och sådant så är det lika dyrt för mig att ha två hästar hemma som en häst uppstallad i ett stall som ändå ansågs vara närmast självkostnad i Stockholmsområdet.

Men, då är stallplats här väldigt dyrt. Det billigaste stallhyrorna (utan försäkring, hovslagare etc) ligger runt 3.500 och de dyraste upp mot 7.000-8.000.
 
För mig blir det billigare att ha hästarna hemma än inhyrda.
Brukar sätta in på hästkontot ungefär vad det kostar att vara inhyrd med grovfoder här omkring per häst och månad, inga problem att få hästarna att gå runt på den summan med både vaccinationer, tänder, försäkringar, strö, hagarna mm jag skor dock själv.
En stor skillnad kan jag tänka mig är att ha hästarna hemma så kommer ofta kostnaderna i en klump summa till skillnad från att vara inhyrd.

Hur ofta behövs ett stall målas? Har haft hästar i 20 år och än har det inte varit i behov av det, har även turen att komma från en snickrarfamilj så har inte behövt betala mer än materialet för ligghall och boxar.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har haft en hästpaus nu i 2 år då jag studerat och min häst blev till åren och fick tas bort i samband med att jag började...
Svar
17
· Visningar
2 009
Hästmänniskan Hej! Lånar nick från en kompis, jag har inte skrivit här förut men läser ibland trådar och tycker många får bra tips. Har hästar i ett...
Svar
10
· Visningar
2 395
Senast: Spike
·
Ekonomi & Juridik hur har ni alla råd med häst? Jag jobbar heltid men får det ändå inte att gå ihop. Jag har inte 5000 över varje månad som hästen ungefär...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 042
Senast: MayGrace
·
Anläggning Jag har 2 egna hästar på en liten gård i en by i västra Götaland, har även 2 inackoderingar. Jag tycker det är så svårt det här med hur...
2
Svar
37
· Visningar
5 161
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen
  • Ännu en tråd om hundfoder

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp