Billigare släp vs dyrare

Jeps

Trådstartare
Har sålt mitt gamla umesläp och ska byta upp mig. När jag kollar runt så för samma pengar som jag får ett ume- eller bojsläp från 04-06 så kan jag få ett chevalier från 17-19.
Här uppe har nästan ingen de billigare släpen men har hört flera söderut som är nöjda. Så frågan är om det är värt att köpa ett nyare "lågprissläp" eller satsa på ett äldre av de märken jag känner till?
Vill ha ett som får hyfsad lastvikt på 1500 kg. Är inte intresserad av integrerad sadelkammare nödvändigtvis. Alu- eller kompositgolv. Är det mycket sämre med plyfaväggar?
 
Har sålt mitt gamla umesläp och ska byta upp mig. När jag kollar runt så för samma pengar som jag får ett ume- eller bojsläp från 04-06 så kan jag få ett chevalier från 17-19.
Här uppe har nästan ingen de billigare släpen men har hört flera söderut som är nöjda. Så frågan är om det är värt att köpa ett nyare "lågprissläp" eller satsa på ett äldre av de märken jag känner till?
Vill ha ett som får hyfsad lastvikt på 1500 kg. Är inte intresserad av integrerad sadelkammare nödvändigtvis. Alu- eller kompositgolv. Är det mycket sämre med plyfaväggar?

Nytt märke - spännande! Har du länk, hittar inget.
 
Har sålt mitt gamla umesläp och ska byta upp mig. När jag kollar runt så för samma pengar som jag får ett ume- eller bojsläp från 04-06 så kan jag få ett chevalier från 17-19.
Här uppe har nästan ingen de billigare släpen men har hört flera söderut som är nöjda. Så frågan är om det är värt att köpa ett nyare "lågprissläp" eller satsa på ett äldre av de märken jag känner till?
Vill ha ett som får hyfsad lastvikt på 1500 kg. Är inte intresserad av integrerad sadelkammare nödvändigtvis. Alu- eller kompositgolv. Är det mycket sämre med plyfaväggar?
Nej det tycker jag inte det är värt att köpa lågprissläp. Bättre att köpa kvalité även om du får köpa lite äldre släp. Cheval är skit tycker jag om det är det märket du menade.
 
Jag tycker också de nya Cheval är väldigt intressanta men landar alltid i att hellre köpa nåt mer rustikt men kanske äldre, för samma peng.

Har ett Böckman nu och stabiliteten och kvaliten skiljer sej massor från det nyare cheval jag lånade för en uppkörning nyss.. Inget av dom har en massa lulllull eller extra saker öht men det märks vilket som är vilket sas..
Och då är ju böckman kanske mer i en mellanklass.
 
När jag letade släp så tittade jag för skojs skull på cheval på en mässa. Hade inte hört nått gott om dom så jag var nyfiken. Kan ju säga att dom imponerade inte ett dugg. Fanns inget utom kombiramp som tilltalade.
 
Jag har en Cheval och säger en enda sak. Köp inte det märket.
Innan jag köpte så pratade jag med folk jag känner som har släpet ifråga och alla var supernöjda. Jag är som sagt inte nöjd.
Körmässigt är det inget fel på den men konstruktionen. Det är materialval i den som skapar galvaniska celler och därmed korrosion. Väggarna som är typ laminerade är inte täta så det kommer in fukt under laminatet varken snyggt eller hållbart efter några år. Billiga lösningar som verkligen är billiga och rätt rappliga. Kombirampen på min är mer eller mindre oanvändbar. Har öppnat den en gång åt 'fel' håll och höll på att inte få igen den eftersom den är så dåligt inpassad så sprinten är skitsvår att få i (tog ungefär 30 min). Takluckan stannar uppe ibland om man öppnar och ibland inte. Glömde stänga en gång när den gått igen och då blåste den upp så det regnade in när den var parkerad (Hur nu en lucka som skruvas upp kan gå igen utan att skruvas igen).
 
Jag köpte en Cheval 2007 och har kvar den än och jag är nöjd. Dock köpte jag inte de allra billigaste varianterna utan köpte en som då kostade 73 000. Har för mig att det fanns modeller under 50 000 också.
Min står alltid under tak. Den är inte ens solblekt, blank och fin i lacken. Har bytt golv för 3 år sedan, har bytt stödhjul, även handtag till dörrarna är bytta.
Kombirampen är jättebra.

Före denna hade jag trane och kylinge.
Jag köper gärna en Cheval igen, ska bara slita ut den här först.
 
Jag hade en cheval och var nöjd. Tyckte att den hade en del skavanker men var billig, så den dög.

Så köpte jag en (gammal) umesläp. Alltså typ 2004? 2006? (Det här är två år sen). Och hästen blev helt annorlunda. Från att ha stått oroligt, grävt och varit allmänt stökig så började hon stå helt stilla och blev lättare att lasta (då har jag alltid skickat in hästarna lösa).

Efter jag bytte släp vill jag dissa cheval och hissa ume!
 
Prisvärt, vettiga vikter, bra utrustningsnivå. Helt ok kvalitet. Jag köpte mitt första 2013, det var då ett år gammalt. För två år sedan bytte jag upp mig till ett helt nytt. Båda har varit med aluminiumväggar och sadelkammare. Har släpet i min verksamhet och hyr ut det, så det rullar kring 1000 mil om året.
 
Vi har ett Cheval från 2012. Visst de är ju inte de bästa på marknaden men vi har inte heller haft några större fel på de.. köptes nytt från VV i Kristinehamn. Tror De som är gjort är att byta alla bromsarna men de måste man ju göra på alla släp rätt vad de är 😂 Hästarna åker bra och verkar inte så bekymrade över att deras husse köpte ett budget släp. Men drömmen är såklart b kortsbil till dem och speciellt vi som reser mycket med våra.
 
Har just pratat med en bekant med ett Cheval. Hen har typ bytt allt och den läker in vatten från både taklucka och fönster. Det är inte billigaste varianten. Så Cheval är ute ur bilden.
Har varit och tittat på ett boj från 04. Jättefint skick men vi kommer inte överens om pris.
Har också tittat på umesläp, ett från 04 och ett från 07. Lutar i så fall mer åt det nyare då jag får det för samma pris som det äldre.
 
Jag är också i läget att jag ska titta på släp. Jag har lånat/hyrt olika släp hittils. Samt provat och klämt på stallkompisarnas släp. Planen är att åka ut till försäljare för att kolla extra på så många olika släp som möjligt men mina upplevelser hittils:

- Cheval = finishen är dålig på de billigaste varianterna. De som kostar lite mer upplevs som mer solida och välgjorda. Nackdel är att sadelkammare hamnar under huvudet på hästen och det blir smalt längst fram för människa.

- Henra = inte för mig. Lösningarna passar inte mig.

- Sirius = Mycket rymligt innuti för hästen (inte applicerbart för min häst) men finishen försvann fort på det nya släpet (lister började släppa efter nåt år, osv) samt mkt dålig ventilation. Också nackdel att sadelkammaren hamnar under huvudet på hästen och det blir smalt längst fram för människan.

- Thiel = Simpelt, enkelt och rejält. Dock fast mittvägg, vilket är ett problem då min häst vill lastas brett. Ska gå att fixa (?)

- Ifor = Önskesläp. Många smarta lösningar. Dock mycket dyrt och vissa varianter är mycket tunga.

- Boj = Jag gillar inte dörrar bak. Det gör inte hästen heller. Fast vägg + smal spilta var INTE uppskattat av hästen som vill kunna bredda bak. Kanske funkar med annan sort än jag testade och med häst som vill åka smalare.

- Startrailer = Absolut bäst ventilation av de jag testat och hästen älskar den fasta väggen i kombination med 3/4 bom. Dock också enda släpet jag testat köra med häst i som hade taklucka.

- Värmlandsvagnen = enkel. Lätt att modifiera. Mörk innuti. Dock gjorde den låga mellanväggen så att man kunde sadla i släpet innan man backar ut. Vilket är smidigt när man kör själv.
 
- Boj = Jag gillar inte dörrar bak. Det gör inte hästen heller. Fast vägg + smal spilta var INTE uppskattat av hästen som vill kunna bredda bak. Kanske funkar med annan sort än jag testade och med häst som vill åka smalare.
Är inga problem att ha väggen på snedden (eller ingen vägg alls) trots dörrar bak.

sen tillhör jag de som älskar dörrar isf bom. Känns väldigt mkt säkrare.
 
Är inte dörrar tillval på boj? Borde ju vara lätt att byta ut till bommar isåfall om man vill?
 
Jag är också i läget att jag ska titta på släp. Jag har lånat/hyrt olika släp hittils. Samt provat och klämt på stallkompisarnas släp. Planen är att åka ut till försäljare för att kolla extra på så många olika släp som möjligt men mina upplevelser hittils:

- Cheval = finishen är dålig på de billigaste varianterna. De som kostar lite mer upplevs som mer solida och välgjorda. Nackdel är att sadelkammare hamnar under huvudet på hästen och det blir smalt längst fram för människa.

- Henra = inte för mig. Lösningarna passar inte mig.

- Sirius = Mycket rymligt innuti för hästen (inte applicerbart för min häst) men finishen försvann fort på det nya släpet (lister började släppa efter nåt år, osv) samt mkt dålig ventilation. Också nackdel att sadelkammaren hamnar under huvudet på hästen och det blir smalt längst fram för människan.

- Thiel = Simpelt, enkelt och rejält. Dock fast mittvägg, vilket är ett problem då min häst vill lastas brett. Ska gå att fixa (?)

- Ifor = Önskesläp. Många smarta lösningar. Dock mycket dyrt och vissa varianter är mycket tunga.

- Boj = Jag gillar inte dörrar bak. Det gör inte hästen heller. Fast vägg + smal spilta var INTE uppskattat av hästen som vill kunna bredda bak. Kanske funkar med annan sort än jag testade och med häst som vill åka smalare.

- Startrailer = Absolut bäst ventilation av de jag testat och hästen älskar den fasta väggen i kombination med 3/4 bom. Dock också enda släpet jag testat köra med häst i som hade taklucka.

- Värmlandsvagnen = enkel. Lätt att modifiera. Mörk innuti. Dock gjorde den låga mellanväggen så att man kunde sadla i släpet innan man backar ut. Vilket är smidigt när man kör själv.
Låg mellanvägg så att man kan sadla i släpet låter ju bra. Jag åker alltid själv och det kan vara ett meck ibland att sadla med en yr unghäst som bara vandrar omkring.
 
- Värmlandsvagnen = enkel. Lätt att modifiera. Mörk innuti. Dock gjorde den låga mellanväggen så att man kunde sadla i släpet innan man backar ut. Vilket är smidigt när man kör själv.

Hade en VV som jag sålde nyligen pga ingen häst kvar. Tyckte också den var mörk inuti men den var väldigt enkel att "modda" själv. Så där ruggade jag upp ytan, målade vitt samt drog grön hammarlack på metalldelarna. Hästen godkände det 👌
 

Bifogade filer

  • IMG_20200509_122803.jpg
    IMG_20200509_122803.jpg
    318 KB · Visningar: 38

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp