Billigaste maten - utmaning!

hier

Trådstartare
Oförutsedda utgifter denna månad ger mig 7 kr om dagen för mat resten av april :o Ja, eller 30 kr i veckan då om man kan köpa något för de pengarna som räcker 7 dagar.

Tänker att detta bara måste gå ändå och ser det som en utmaning :p.
Detta har jag hemma redan efter inventering:
Ett halvt paket spaghetti
Ett halvt kilo ris
1 burk krossade tomater
1 liten burk majs
1 dl röda linser
Några grissini-pinnar
Havregryn, halvt paket
Halvt paket proteinpulver
Halvt paket fryst spenat
Halvt paket fryst pommes
Vitlök
Olivolja och lite smör
4 ägg

Jag funderade på om jag skulle skramla ihop mynt här hemma och gå till någon billig affär typ Lidl och köpa fler tomatkonserver och lite lök och göra en stor tomatbas som jag fryser in i portioner och äter med ägg eller tonfisk och någon pasta. Kanske hitta några billiga grytbitar eller något kött med kort datum. Frukost och lunch blir proteinpulver, men jag vill gärna ha något varmt på kvällen.

Vad tror ni? Kan det funka? Alla tips på superbillig mat som ändå mättar mottages tacksamt!

/hier, som ofrivilligt hamnat i periodisk fasta så vissa dagar blir utan mat :p

Edit: Jag har redan säljesauktioner ute på Tradera för er som tänkte tipsa om det :)
 
Senast ändrad:
Sv: Billigaste maten - utmaning!

När det krisar med pengar äter jag potatis/rotfrukter. Där får man väldigt mycket mat för pengarna. Även vitkål, spetskål, kinakål. Generellt kan det ju vara smart att kolla igenom reklamblad efter extrapriser i butikerna i din närhet. :)
 
Sv: Billigaste maten - utmaning!

Vegetarisk ärtsoppa gjort på torkade ärtor! Vanligtvis gott, billigt och hyfsat nyttigt. Vet dock inte om du har några kryddor/buljong hemma. Ska nog koka ärtsoppa här hemma till helgen nu :d
 
Sv: Billigaste maten - utmaning!

Fast potatismos mättar väldigt kort stund, det är ju redan färdigsmält. Ska man hålla sig mätt ska det vara struktur i det som går in, så mag och tarm får jobba lite.

Håller med om billiga rotfrukter, linser - grytor på dessa ger mat länge.
 
Sv: Billigaste maten - utmaning!

Jag är mätt jättelänge när jag äter mos, men alla är vi ju olika. :)
 
Sv: Billigaste maten - utmaning!

Rotfrukter i ugn är ju gott och billigt :)

Jag var inne på hemköp och köpte ett kilo svensk potatis för 10 kr igår, på extrapris. Det finns ju någon app som heter typ Matkollen kanske? där man ser extrapriser i butikerna i närheten :)
 
Sv: Billigaste maten - utmaning!

Hittar du brännässlor så är de ju gratis :)

I övrigt håller jag med om rotfrukter och kål. Det blir väldigt mycket mat. Tomatsoppa med riven morot och linser är himla gott.

Jag lagar över huvud taget mycket mat av vad jag hittar i skåpet och sånt som är billigt. Är det billigti affären köper jag det och så hittar jag på mat av det.

Köpte ett kålhuvud när de kostade 3 kr kilot och det har jag ätit av länge.
 
Sv: Billigaste maten - utmaning!

Den här gröten äter jag varje dag, antingen som frukost eller lunch. Simpelt, nyttigt och mättande! Hittar du billiga äpplen så kostar det dessutom nästan ingenting.

1 dl havregryn
2 dl vatten
1 äpple
1 dl mjölk

blandra havregryn och vatten. Micra i 2-2,5 min. Riv äpplet och blanda med gröten. Smaksätt ev med kanel eller stötta kardemummakärnor. Häll på mjölk.

Annars är linssoppa också väldigt billigt. Ett paket linser kostar inte mycket och räcker till många liter soppa. Kan kryddas med vitlök och paprika för lite "gulaschstuk", eller med indiska kryddor. Man kan tillsätta potatis, morot och blomkål och vips är det en gryta. Eller krossade tomater och spenat för en helt annan smak.

En rätt som jag kom på när jag var nästan helt luspank är vita bönor med pommes. Låter äckligt men smakar gott! Jag gör den fortfarande ibland :)

1 burk vita bönor i tomatsås
1 vitlöksklyfta
Chili (färsk, torkad eller sambal oelek)
1/2 lök
ev stjälkselleri
tomatpuré
paprikapulver
salt & peppar

hacka grönsaker och fräs i olja. Tillsätt resten och puttra några min. Smaka av med salt & peppar. Ät med pommes.
 
Sv: Billigaste maten - utmaning!

När jag var ung och fattig levde jag på linser, råris och vitkål. Har man sedan bara råd med lök också, är det helt ok.

Och nässlor! Helt klart hade jag plockat nässlor om jag blivit så pank så här års! Jag ska äta nässelsoppa imorgon trots att jag inte är pank.

Har du salt och kryddor, buljong och sådant?
 
Sv: Billigaste maten - utmaning!

Rotfrukter! Går att göra soppa, gryta, i ugn, m,m.
Sen är det bra att göra storkok, så räcker det hela veckan.
Gör du sen t ex köttfärssås så jan du spä ut den med vatten, lite majs, bönor osv och göra soppa. Och rester på den kan man spä ut ännu mer med rotfrukter t ex :p. Och vips så går man mat i 2 veckor :rofl:
 
Sv: Billigaste maten - utmaning!

KL, svarar alla:

tusen tack för all a tips! :bow: Ja, kryddor och buljong finns det gott om här hemma. Jag tänkte ge mig iväg i helgen till ett invandrartätt område där det finns superbilliga linser, ris och bönor i lösvikt. (Min lokala "turk" har mest billigt toapapper och hygienartiklar tyvärr). Lite pyssel med att blötlägga, men mycket billigare har jag förstått det som.

För visst kan man frysa in linsröror och soppor utan att det blir alltför geggigt?

Nässlor visste jag inte hade börjat växa ännu, annars hade det ju varit ett kalas alternativ. Helt gratis liksom :)
Ska passa på att äta middag hos mamma några extra gånger den här månaden också... :angel:

Edit: kan man frysa in kokt potatis/rotfrukter?
 
Senast ändrad:
Sv: Billigaste maten - utmaning!

KL, svarar alla:

tusen tack för all a tips! :bow: Ja, kryddor och buljong finns det gott om här hemma. Jag tänkte ge mig iväg i helgen till ett invandrartätt område där det finns superbilliga linser, ris och bönor i lösvikt. (Min lokala "turk" har mest billigt toapapper och hygienartiklar tyvärr). Lite pyssel med att blötlägga, men mycket billigare har jag förstått det som.

För visst kan man frysa in linsröror och soppor utan att det blir alltför geggigt?

Nässlor visste jag inte hade börjat växa ännu, annars hade det ju varit ett kalas alternativ. Helt gratis liksom :)
Ska passa på att äta middag hos mamma några extra gånger den här månaden också... :angel:

Edit: kan man frysa in kokt potatis/rotfrukter?

Du har fått bra tips och är själv på helt rätt väg vad gäller inköpen. På torgen i de mer invandrartäta delarna av staden kan man göra klipp. Speciellt om man kan acceptera att det är fläckar på frukt/grönsaker (nej - det är inte farligt och har ingen betydelse om man ska laga till det). Även på köttsidan kan det löna sig om man hittar billigare bitar. Men generellt så är kött väldigt dyrt. Men några hg kokkött i en gryta räcker till många portioner så det behöver inte uteslutas helt.

Kokt potatis är ingen höjdare att frysa in, men det funkar om det ingår i en "såsig" gryta eller liknande. Ugnsstekt potatis och grönsaker (eller gratin) går däremot jättebra att frysa.

Fransk Löksoppa är nästa rekordbilligt (om man inte har vin i). Hembakt bröd till och du är i hamn.

Hittar du billig paprika (lite fel årstid) så kan du fylla halvor med ris blandat med lök och tomatkross och kryddor. Gratinera i ugn (blir ännu bättre om du har ost på). Detta var en av mina standardrätter när jag pluggade. Fyllningen kan varieras i det oändliga.
 
Sv: Billigaste maten - utmaning!

Om du fryser in det när rotfrukterna är halv kokta så går det, blir ju som en ytterligare kokning/tillagning när man tinar det så då blir dom ju färdigkokt efter värmning.
 
Sv: Billigaste maten - utmaning!

Potatis/linssoppa. Krydda med peppar salt och rosmarin. Ev buljongtärning och lök om du har.
 
Sv: Billigaste maten - utmaning!

Är 10 kr/kg extrapris på potatis? :eek:

Det är väl inte riktigt säsong för den billigaste potatisen just nu? Tänker på den überbilliga färskpotatisen som kommer i juni.
Men jag har själv dålig koll. Bor långt bort från närmsta stormarknad och har inget körkort så potatisen är säkerligen billigare på typ Willys. Handlar mest på tunnelbanans lokala Coop, vilket såklart blir svindyrt :banghead:

Har dock gångavstånd till Lidl. Det tar en halvtimme att gå dit, men då får man väl dagens motion avklarad samtidigt ;)
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag inser att jag behöver en radikal kostomläggning, men framför allt behöver jag råd och tips. Jag är relativt intresserad av...
2
Svar
38
· Visningar
3 834
Senast: Blueberry
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp