Billigt och lättlagat i matlåda?

Dressyrtjejen_97

Trådstartare
Om några veckor ska jag ut på 10 veckors praktik. Tänker mig då vara ekonomisk (halleluja!) och äta matlåda till lunch istället för att äta ute.
Behöver dock tips på lättlagad mat som är enkel att göra matlåda av.
Krav: Inte innehålla fisk/skaldjur, koriander eller mandel pga. allergi. Lättlagat - jag är en katastrof i köket....
Budget: Egentligen ingen, men behöver inte vara någon lyxmat. Kanske max 30-40 kr/portion?

Hit me med era bästa recept! :bump: :banana:
 
Jag gör olika grytor, helst med en hel del grönsaker i, och fryser i portioner. Sen fryser jag pasta, matvete, olika typer av ris i portioner och kan på så sätt variera mig med olika kombinationer. Köttfärssås är en annan matlådeklassiker, liksom lasagne. Risotto funkar också bra. Om du inte behöver frysa kan du göra matlåda av precis allt.
 
Personligen så äter jag sällan just matlåda eftersom jag inte jobbar på det sättet men jag slår ändå ett slag för grytor/långkok av olika slag! Tar sin tid att sno ihop men är väldigt lite tid om man räknar aktiv matlagning, blir gott och inte minst mkt smidigt att värma upp!
 
Stek kassler, koka ris, potatis eller pasta till och gör en sås. Fräs lök och skivade champinjoner, häll på krossade tomater och krydda efter egen smak. Jag brukar ha salt, peppar, vitlök och örtkryddor. Går också att variera med stekt kyckling till.

Om du gillar kyckling så kan du köpa i frysdisken i affären en kyckling som är färdigkryddad och ligger i en praktisk låda att bara ställa in i ugnen. Kycklingen är delad i olika bitar och på lådan står det hur länge den ska vara inne i ugnen. Så kan du variera matlådor med den kycklingen t.ex. sallad eller annat. Tänk bara på kyckling ska vara helt genomstekt och aldrig får vara rött eller rosa när du skär i det.
 
Om några veckor ska jag ut på 10 veckors praktik. Tänker mig då vara ekonomisk (halleluja!) och äta matlåda till lunch istället för att äta ute.
Behöver dock tips på lättlagad mat som är enkel att göra matlåda av.
Krav: Inte innehålla fisk/skaldjur, koriander eller mandel pga. allergi. Lättlagat - jag är en katastrof i köket....
Budget: Egentligen ingen, men behöver inte vara någon lyxmat. Kanske max 30-40 kr/portion?

Hit me med era bästa recept! :bump: :banana:
Pasta med köttfärssås, korv stroganoff med ris, linsgryta/linssoppa.....
 
Förutsatt att du har micro går ju nästan allt att ha som matlåda. Särskilt såsiga saker. Potatis kan bli lite trist. Gör lite extra middag och lägg i en matlåda.
Senaste dagarna har vi ätit (och sambon haft matlåda av) pannkakor, potatisgratäng med överbliven julskinka, kyckling med grädd/parmesansås och ris, linsgryta. Köttfärsås, chili con/sin carne, thaikyckling (alt quorn), tacosallad är lite andra förslag.
 
Annars kan du rulla en laxfile i sesamfrön och flingsalt, steka snabbt i smör på alla kanter (obs hetta bara upp) gott att äta kallt sen till sallad med en yoghurtsås.
 
Jag gör mig aldrig någon direkt tanke på att laga mat specifikt till matlådor. Jag lagar det jag är sugen på till middag och ser bara till att göra en-två portioner extra. Ska man frysa lådorna så får man kanske tänka till lite mer, även om man är känslig för konsistenser (micrad kokt potatis kan t.ex. bli rätt läbbig), men generellt så tycker jag det är sällan som jag äter mat hemma som inte också fungerar i matlåda. Det blir lite fler burkar ibland bara.
 
Mitt råd skulle vara att göra ett långkok/slowcook på en lite större bit av valfritt kött, och till det ånga eller lätt koka grönsaker. Gör sås på det som är kvar i grytan (sila av större bitar). Du kan lätt då ut många matlådor utan stor motprestation.
Jag brukar bara slänga ned lite olika goda saker, och det brukar bli kanon. Typ gul lök, vitlök, kryddpeppar, timjan, morot, svartvinbärsgele, lite soja, lite chili, lite valfri fond, har hänt att någon svamp åkt med, fänkål :o verkligen lite av varje. Senap :up: Försöker få till mycket umami, det blir gott även när man värmer från fryst.
 
Ett annat superlättlagat och gott recept är följande:

Köp färska kycklinglårfileer och dela upp dom i större bitar. Släng i en ugnsform, smula en buljongtärning över. Hacka en vitlöksklyfta (eller två) och strössla över. Riv parmesan över (ju mer desto godare), häll över ett par dl matlagnings grädde och blanda om. Kör sen det hela i ugnen.
Så enkelt och jättegott! :d Gott med tex ris och grönsallad till!
 
Senast ändrad:
Ett annat superlättlagat och gott recept är följande:

Köp färska kycklinglårfileer och dela upp dom i större bitar. Släng i en ugnsform, smula en buljongtärning över. Hacka en vitlöksklyfta (eller två) och strössla över. Riv parmesan över (ju mer desto godare), häll över ett par dl matlagnings grädde och blanda om. Kör sen det hela i ugnen.
Så enkelt och jättegott! :d Gott med tex ris och grönsallad till!
Låter supergott :) ! Ska jag försöka lägga på minnet.....
 

Liknande trådar

Mat Hej! Jag tänkte bjuda min pappa och hans fru på middag men har inga bra recept eller idéer och är praktiskt taget novis i köket. Jag...
2
Svar
32
· Visningar
2 387
Senast: Mineur
·
Juridik & Ekonomi Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
7 8 9
Svar
177
· Visningar
12 038
Senast: Jenka
·
Relationer Känns väl egentligen lite för personligt att skriva detta såhär öppet, då jag har tillräckligt mycket info ute här för att man lätt ska...
8 9 10
Svar
196
· Visningar
15 903
Senast: TinyWiny
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har funderat några varv till på mitt förhållande till mat, efter att jag skrev mitt blogginlägg om det här tidigare...
Svar
13
· Visningar
3 177
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp