Billigt och lättlagat i matlåda?

Jag gör oftast en portion extra till middagen dagen innan, gillar inte hemlagad frysmat. Däremot har jag gärna ett par köpelådor mat i frysen att ta med om det kniper, och ett par förpackningar matig soppa. Om jag ska vara många dagar på samma arbetsplats händer det att jag ser till att ha yoghurt, flingor, bröd och något pålägg på plats så att jag slipper hålla p med lagad mat.
 
Ett annat superlättlagat och gott recept är följande:

Köp färska kycklinglårfileer och dela upp dom i större bitar. Släng i en ugnsform, smula en buljongtärning över. Hacka en vitlöksklyfta (eller två) och strössla över. Riv parmesan över (ju mer desto godare), häll över ett par dl matlagnings grädde och blanda om. Kör sen det hela i ugnen.
Så enkelt och jättegott! :d Gott med tex ris och grönsallad till!
Någon speciell buljong du rekommenderar?
 
Jag gör ungefär som @warg - nån variant av söndagsstorkok, gryta med rotfrukter, linser, stekt lök och svamp eller kikärtor. Vanligen tomatbaserat. Ris/pasta eller annat liknande i botten på matlådan.

Lägg till falafel, grönsaksbiff eller annat om du vill lycksa till det lite. Jag äter dock lunch snabbt i tätt befolkat lunchrum, så lunchlådan är designad för effektivitet mer än gastronomi. :) Ett tips är att krydda ordentligt, det gör skillnad!
 
Ett annat superlättlagat och gott recept är följande:

Köp färska kycklinglårfileer och dela upp dom i större bitar. Släng i en ugnsform, smula en buljongtärning över. Hacka en vitlöksklyfta (eller två) och strössla över. Riv parmesan över (ju mer desto godare), häll över ett par dl matlagnings grädde och blanda om. Kör sen det hela i ugnen.
Så enkelt och jättegott! :d Gott med tex ris och grönsallad till!
En budgetvariant är att använda creme fraiche parmesan och vitlök istället för ganska dyr (men godare) riktig parmesan, men nu var ju budgeten väldigt generös här dårå så din variant är ju ett antal pinnhål bättre. Men bara som förslag till andra fattiglappar som jag som inte alltid har råd med smådyra matlådor...
 
Kan även rekommendera ett annat enkelt recept som jag "experimenterat" fram. Kanske lite dyrare än budget men man kan ju köra annat kött om man vill.
Slanta en fläskfile och stek snabbt bara så bitarna får lite yta. Krydda med rosépeppar och salt. Köttet ska inte bli färdigt, bara få lite färg. Stek sedan valfri svamp på samma sätt.
Fördela köttet och svampen i en ugnsform.
I fettet som blir över i pannan tillsätter du sen typ en tesked vetemjöl och vispar ihop med matlagningsgrädde, en eller ett par msk soja och en skvätt torr sherry (smaka av). Låt det puttra ihop. Häll sen över i ugnsformen.
Täck med smördeg och kör i ugnen typ 15 min eller tills smördegen blivit krispig och fått färg!
Vill man inte göra egen smördeg och kavla ut finns faktiskt helt ok smördegsplattor att köpa, rekommenderar den som är färsk, inte frusen isf.

Detta blir ganska mastigt, så behövs inte mer än en matig sallad på sidan.
 
Jag bombar tråden här nu men :angel:
En jäkligt enkel grej som går att variera in i oändlighet är ju förutom grytor annars pajer!
Pajdeg görs plättlätt och går också att variera med tex olika mjöl beroende på hur man vill ha den.
Sen fyller man med exakt vad man vill och häller över en äggstanning med lite grädde eller cremefraise. Med fördel även riven ost av valfri sort. Et viola! Perfekt att fördela i portionsbitar och lätt att frysa ner!
 

Liknande trådar

Mat Hej! Jag tänkte bjuda min pappa och hans fru på middag men har inga bra recept eller idéer och är praktiskt taget novis i köket. Jag...
2
Svar
32
· Visningar
2 429
Senast: Mineur
·
Juridik & Ekonomi Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
7 8 9
Svar
177
· Visningar
12 215
Senast: Jenka
·
Relationer Känns väl egentligen lite för personligt att skriva detta såhär öppet, då jag har tillräckligt mycket info ute här för att man lätt ska...
8 9 10
Svar
196
· Visningar
15 993
Senast: TinyWiny
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har funderat några varv till på mitt förhållande till mat, efter att jag skrev mitt blogginlägg om det här tidigare...
Svar
13
· Visningar
3 233
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Hundrädda
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp