Billigt och lättlagat i matlåda?

Också OT: Det jag reagerade på var 10 veckor praktik på en universitetsutbildning som inte är yrkesinriktad.
Är sådant vanligt nu för tiden, och så länge :confused:
 
Också OT: Det jag reagerade på var 10 veckor praktik på en universitetsutbildning som inte är yrkesinriktad.
Är sådant vanligt nu för tiden, och så länge :confused:
När jag läste min kandidat hade vi praktik i 20 veckor, dvs hela sista terminen.
 
20-30 kr per portion.. Alltså, jag handlade falukorv o makaroner igår, för 28 kr. Extrapris på falukorven förvisso.
Det räckte till 2 vuxna och 5 barn i div åldrar. Plus makens matlåda idag.. Priset på den matlådan kan inte vara mer än typ 5 spänn :p
Man kan göra mycket billiga matlådor för typ 10 kr eller mindre
Ingen ketchup, ost , sallad till ?
 
Jag somnade i soffan tidigt igår så fick slänga ihop matlåda imorse, lagar alltid så det räcker till flera portioner (jag tycker det är aptråkigt att laga mat). Så mitt tips blir min fuskrisotto:

Koka ris. Stek köttfärs. Släng i grönsaker du gillar, jag brukar ha typ paprika, majs, ärtor, purjolök, haricot verts. Beror på vad som finns hemma. När riset är klart häller jag i det i stekpannan också. Avslutar med att hälla i creme fraiche med smak av paprika chili så det blir en geggig röra 😋
 
@Dressyrtjejen_97
En bra början kan vara att vara lite delaktig hemma. Följ med dina föräldrar och handla, laga mat tillsammans osv. Det ger liksom förutsättningar för att lära sig köket.
Youtube har många bra Diy videos på enkla, bra och billiga maträtter med INSTRUKTIONER hur man gör. Kan inte vara så fruktansvärt svårt att med hjälp av föräldrar eller Youtube att koka makaroner och steka färdiga köttbullar...

Bifogar en länk från Ica på enkla och lämpliga recept för matlådor.

https://www.ica.se/buffe/artikel/ma..._enkelt&utm_content=länkpost_maxa+din+matlåda

Välj ut lämpligt recept, kolla i köket vad som finns hemma, skriv en lista på vad som saknas, ta med en förälder till mataffären och inhandla brister.
Laga maten med hjälp av recept och stöd av dina föräldrar. Det är inte rymdfysik...

Coop har en receptserie som heter "4 portioner under 80". Innovativa, ofta lite utanför boxen-recept. Kolla där, det ger dig kanske en hint av hur mkt en portion av enkel, nyttig och rolig mat kostar. Inte är det dyrt alltid!
 
Helt OT, men studerar inte du till ekonom, med kulturprofil? Varför har man då praktik inom marknadsföring?

För att man får välja att göra praktik inom vad som helst som på något sätt berör ekonomi eller kultur. Jag tycker då att MF är roligast, och samtidigt en svår bransch att slå sig in i, varför jag vill göra praktik i det för att få en fot in.
 
Kultur driver samhällsekonomin framåt bla. Det finns starka kopplingar mellan god ekonomi och kultur.

Tänkte mer på hur utbildningen hänger ihop. Att det finns kopplingar är självklart, hela samhället hänger ihop. Jag läste kultur på gymnasiet så helt bakom flötet är jag inte i frågan. Men hur ser en ekonomi med kulturprofil-utbildning ut, det var det jag ville veta.
 
Jag älskar att ha vegetarisk lasagne som matlåda, är oftast godast dagarna efter :) Gjorde en idag och räknade på skojj ut portionspriset och det landade mellan 15-18:- beroende på hur många portioner det räcker till (hur mycket jag äter ikväll).
I den är den bönpasta lasagnaplattor, fryst spenat som fräses i vitlök, schalottenlök och chili sen blandas alltihop med keso, varvar sen det med skivade champinjoner och lite krossade tomater med basilikasmak och toppar med ost! Färdig på 30-40 min i ugnen och sååå himla gott! Mättande också!
 

Liknande trådar

Mat Hej! Jag tänkte bjuda min pappa och hans fru på middag men har inga bra recept eller idéer och är praktiskt taget novis i köket. Jag...
2
Svar
32
· Visningar
2 386
Senast: Mineur
·
Juridik & Ekonomi Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
7 8 9
Svar
177
· Visningar
12 035
Senast: Jenka
·
Relationer Känns väl egentligen lite för personligt att skriva detta såhär öppet, då jag har tillräckligt mycket info ute här för att man lätt ska...
8 9 10
Svar
196
· Visningar
15 903
Senast: TinyWiny
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har funderat några varv till på mitt förhållande till mat, efter att jag skrev mitt blogginlägg om det här tidigare...
Svar
13
· Visningar
3 177
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Att ångra en valp
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp