Billigt och lättlagat i matlåda?

Tänkte mer på hur utbildningen hänger ihop. Att det finns kopplingar är självklart, hela samhället hänger ihop. Jag läste kultur på gymnasiet så helt bakom flötet är jag inte i frågan. Men hur ser en ekonomi med kulturprofil-utbildning ut, det var det jag ville veta.
Men är det inte bara ett program med sådan studiegång som knappt skiljer sig från fristående kurser? Det är inte eknomikurserna som har någon speciell utformning, det är bara en inriktning mot vilka kurser man väjer som komplettering vid sidan av huvudämnet. Så har jag fattat det.
Det var ju därför jag var förvånad över mängden praktik på en sådan utbildning.
 
Men är det inte bara ett program med sådan studiegång som knappt skiljer sig från fristående kurser? Det är inte eknomikurserna som har någon speciell utformning, det är bara en inriktning mot vilka kurser man väjer som komplettering vid sidan av huvudämnet. Så har jag fattat det.
Det var ju därför jag var förvånad över mängden praktik på en sådan utbildning.

Aha, jag trodde det var ekonomi med inriktning mot kultur och fick inte ihop hur det gick ihop.
 
Idag gjorde jag en omgång med skinkgratäng på sista biten julskinka, den kommer nog räcka till 2-3 matlådor

Skivade skinkan, la den i sherry så den fick dra - vispade grädde med chili, salladskrydda och keso, la frysta broccoli ovanpåskinkan och grädden överst - gratinerade i ugn en stund. KOmmer att ha en vanlig grönsallad bredvid.

Jag åt tacos utan tacos till lunch idag. Stekt köttfärs med tacokrydda - olika färska grönsar som var hackade - på med keso och in i micron. Det var nog tredje matlådan från denna omgång köttfärs (förutom den middagen då)
 
Kultur driver samhällsekonomin framåt bla. Det finns starka kopplingar mellan god ekonomi och kultur.

Möjlig OT-varning, men ändå kanske inte

Alltså, så det är beslut av den här typen som ekonomer med kulturprofil jobbar med? Klart som en fattigmans korvspad att det driver i allafall någon annans ekonomi, men hur sån kulturekonomi driver annat framåt vet jag inte. (förlåt, men det där satte myror i huvudet på mig, och min ungdomsrebelliska anarkist tittade fram)

Jättesatsning på konst på nya Karolinska

REKORD. 118 miljoner går till konst när nya Karolinska sjukhuset byggs. Det är antagligen den största offentliga konstsatsningen i Sverige i modern tid.

https://www.svd.se/jattesatsning-pa-konst-pa-nya-karolinska

(förlåt, egentligen är ju detta en del av det som blev utbrutet från denna tråd, men ack ja)
 
Möjlig OT-varning, men ändå kanske inte

Alltså, så det är beslut av den här typen som ekonomer med kulturprofil jobbar med? Klart som en fattigmans korvspad att det driver i allafall någon annans ekonomi, men hur sån kulturekonomi driver annat framåt vet jag inte. (förlåt, men det där satte myror i huvudet på mig, och min ungdomsrebelliska anarkist tittade fram)

Jättesatsning på konst på nya Karolinska

REKORD. 118 miljoner går till konst när nya Karolinska sjukhuset byggs. Det är antagligen den största offentliga konstsatsningen i Sverige i modern tid.

https://www.svd.se/jattesatsning-pa-konst-pa-nya-karolinska

(förlåt, egentligen är ju detta en del av det som blev utbrutet från denna tråd, men ack ja)

Sådant kan en kulturekonom absolut jobba med! Även inom den "kreativa vanliga" ekonomin som t.ex. marknadsföringsbyråer, som inköpare på kulturinstitutioner, i offentlig verksamhet (kulturförvaltningar etc.) eller som expert/utredare i kulturutredningar av olika slag. Bara för att säga några saker jag kom på direkt. Möjligheterna är typ oändliga!
 
Sådant kan en kulturekonom absolut jobba med! Även inom den "kreativa vanliga" ekonomin som t.ex. marknadsföringsbyråer, som inköpare på kulturinstitutioner, i offentlig verksamhet (kulturförvaltningar etc.) eller som expert/utredare i kulturutredningar av olika slag. Bara för att ,säga några saker jag kom på direkt. Möjligheterna är typ oändliga!

Jag har en dotter som gått samma utbildning som du går, efter utbildningen har hon jobbat på lite olika ställen, med ekonomi och projektadminstration, samt numera med att organisera och projektleda event (om jag fattat det rätt).. Många av kurskamraterna har fått jobb via sina praktikplatser - verkar väldigt effektivt
 
Jag har en dotter som gått samma utbildning som du går, efter utbildningen har hon jobbat på lite olika ställen, med ekonomi och projektadminstration, samt numera med att organisera och projektleda event (om jag fattat det rätt).. Många av kurskamraterna har fått jobb via sina praktikplatser - verkar väldigt effektivt

På samma skola också? :D
Gud vad häftigt, världen är liten isf!
Jo, jag har också hört att praktikplatserna är viktiga, iaf för det initiala arbetslivet efter examen. :)
 
Men är det inte bara ett program med sådan studiegång som knappt skiljer sig från fristående kurser? Det är inte eknomikurserna som har någon speciell utformning, det är bara en inriktning mot vilka kurser man väjer som komplettering vid sidan av huvudämnet. Så har jag fattat det.
Det var ju därför jag var förvånad över mängden praktik på en sådan utbildning.
Är det inte liiite ot att detaljanalysera @Dressyrtjejen_97 s utbildning? (Jag har delvis en likartad utbildning, gjorde praktik en termin, som övergick i fast och välbetald anställning inom kultursektorn innan praktikperioden ens var slut.)
 
Om några veckor ska jag ut på 10 veckors praktik. Tänker mig då vara ekonomisk (halleluja!) och äta matlåda till lunch istället för att äta ute.
Behöver dock tips på lättlagad mat som är enkel att göra matlåda av.
Krav: Inte innehålla fisk/skaldjur, koriander eller mandel pga. allergi. Lättlagat - jag är en katastrof i köket....
Budget: Egentligen ingen, men behöver inte vara någon lyxmat. Kanske max 30-40 kr/portion?

Hit me med era bästa recept! :bump: :banana:

Jag hade nog bara gjort mer kvällsmat och tagit med det.

Om man är en katastrof i köket kan ju diverse sallader funka.
Jag tycker det är roligare med någon salladsmix med annat än bara isbergssallad etc. Men det är ju en smaksak. Sen gillar jag att ha i tex marinerade kronärtskockor, kapris, oliver, feta, pinjenötter, ostfyllda och minipaprikor etc i olika variationer utöver de färska grönsakerna. Och så kan man spetsa med något av följande: bönor, linser, mathavre, quinoa man kokt i buljong etc.
Man kan göra krutonger av ngt gott bröd som steks i olivolja och kryddas med ex franska örter och Pepper and garlic. Det måste till rätt mkt olja och de måste stekas på låg temp för att bli krispiga. Går att köpa färdiga annars.
Man kan ha på parmesanflingor tex om man gör en Cesar-sallad med kyckling.
Man kan ju variera proteinkällan beroende på vad man gillar. Kyckling, ägg etc kanske kan passa dig.
Antingen köper man färdig dressing eller gör en god vinägrett. Det går lätt att ta tex Mango Balsamico, olivolja, Italiens salladskrydda och ev lite chili eller Garlic and pepper.
 
Jag hade nog bara gjort mer kvällsmat och tagit med det.

Om man är en katastrof i köket kan ju diverse sallader funka.
Jag tycker det är roligare med någon salladsmix med annat än bara isbergssallad etc. Men det är ju en smaksak. Sen gillar jag att ha i tex marinerade kronärtskockor, kapris, oliver, feta, pinjenötter, ostfyllda och minipaprikor etc i olika variationer utöver de färska grönsakerna. Och så kan man spetsa med något av följande: bönor, linser, mathavre, quinoa man kokt i buljong etc.
Man kan göra krutonger av ngt gott bröd som steks i olivolja och kryddas med ex franska örter och Pepper and garlic. Det måste till rätt mkt olja och de måste stekas på låg temp för att bli krispiga. Går att köpa färdiga annars.
Man kan ha på parmesanflingor tex om man gör en Cesar-sallad med kyckling.
Man kan ju variera proteinkällan beroende på vad man gillar. Kyckling, ägg etc kanske kan passa dig.
Antingen köper man färdig dressing eller gör en god vinägrett. Det går lätt att ta tex Mango Balsamico, olivolja, Italiens salladskrydda och ev lite chili eller Garlic and pepper.

Jag känner plötsligt hur det vattnas i munnen... :D
Tack så hjärtligt för tipset! :love:
 
Det är helt oförståeligt snarare. Så märkligt. Mina föräldrar lagade mycket god mat och jag fick delta i matlagningen och lära mig redan som liten. Redan i låg/mellanstadiet kunde jag utan problem laga en enklare middag själv om jag behövde. Känns helt orimligt att man som 20+ varken lagar mat eller handlar.
Jag har liknande uppväxt, eller... min mamma försökte i all fall involvera mig i matlagningen, men jag smet ifrån det så ofta jag kunde. 😁 Avskyr att laga mat, har alltid gjort.

Jag är på den nivån att det skulle gå att hyra in mig att städa någons badrum och toalett mot att jag får lunchlådor i en vecka. Det är ganska ofta jag har vänner som kommer över och lagar mat åt mig - dealen är att jag betalar och diskar, de lagar mat, vi äter tillsammans. En annan kompis bjuder över mig på middag med jämna mellanrum bara för att se till att jag äter hemlagad, riktig mat åtminstone ibland. 😁

När folk säger ”det är väl bara att laga mer middag?” så tänker jag ”laga middag? Vad är det?” för jag kanske ”lagar middag” en gång varannan månad.

Hur lever jag då? Jag gör storkok på helgerna och packar kyl och frys med matlådor. Jag lagar bokstavligen matlådor. Om jag missar ett storkok lever jag på mackor/yoghurt/köpemat. Eller typ... gör äggröra. Eller ibland om jag har något hemma som går att laga i micron.

Men grejen är att jag har NOLL koll på vad min mat kostar, förutom när det blir mycket köpemat och pengarna på kontot krymper oroväckande fort. Jag är matkostnadsblind. Och jag är 30+ och lagar inte mat om jag kan undvika det på något som helst sätt!

Sen jag köpte häst har jag dock inte råd att låta bli, men det är på nivån att det vore en lättnad att sälja hästarna så jag slipper laga mat...
 

Liknande trådar

Mat Hej! Jag tänkte bjuda min pappa och hans fru på middag men har inga bra recept eller idéer och är praktiskt taget novis i köket. Jag...
2
Svar
32
· Visningar
2 386
Senast: Mineur
·
Juridik & Ekonomi Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
7 8 9
Svar
177
· Visningar
12 028
Senast: Jenka
·
Relationer Känns väl egentligen lite för personligt att skriva detta såhär öppet, då jag har tillräckligt mycket info ute här för att man lätt ska...
8 9 10
Svar
196
· Visningar
15 901
Senast: TinyWiny
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har funderat några varv till på mitt förhållande till mat, efter att jag skrev mitt blogginlägg om det här tidigare...
Svar
13
· Visningar
3 177
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Boräntorna
  • Vilka poddar lyssnar du på?
  • Konstigt simsätt

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp