Billigt och lättlagat i matlåda?

Grytor är mitt tips för att få mycket mat på billiga ingredienser. Grunden är potatis, morötter, purjolök som skärs i lagom bitar och kokas i vatten med buljongtärning, lagerblad och hel kryddpeppar. Sen kan man komplettera med valfri proteinkälla såsom falukorv, stekt köttfärs, kidneybönor. Man kan också hälla i krossade tomater om man gillar det. Smaka av med salt. Det blir som en blandning mellan soppa/gryta :d
Äts med fördel med husmansknäcke som tillbehör :d
 
För att man får välja att göra praktik inom vad som helst som på något sätt berör ekonomi eller kultur. Jag tycker då att MF är roligast, och samtidigt en svår bransch att slå sig in i, varför jag vill göra praktik i det för att få en fot in.
Då måste jag också få OT-fråga. :) Du skrev att du har halva utbildningen bakom dig men började inte du plugga i höstas? Finns det alltså ettåriga universitetsprogram där 10 veckor är praktik?
 
Nej, jag började plugga HT17 :D
Aha!

Först fattade jag inte svaret, jag är kvar i 2018 ...:cautious: dessutom såg jag att jag skrivit tvåårig i stället för ettårig. Jag borde nog hålla käften tills det här migränanfallet är över. :banghead:

Men lycka till med praktiken! Marknadsföring låter roligt. Och jag håller med de som säger att praktiken kan vara en ingång i arbetsmarknaden. Jag jobbar i annan bransch men duktiga praktikanter får nästan alltid sommarvik hos oss. Så visa framfötterna allt vad du kan.
 
Aha!

Först fattade jag inte svaret, jag är kvar i 2018 ...:cautious: dessutom såg jag att jag skrivit tvåårig i stället för ettårig. Jag borde nog hålla käften tills det här migränanfallet är över. :banghead:

Men lycka till med praktiken! Marknadsföring låter roligt. Och jag håller med de som säger att praktiken kan vara en ingång i arbetsmarknaden. Jag jobbar i annan bransch men duktiga praktikanter får nästan alltid sommarvik hos oss. Så visa framfötterna allt vad du kan.

Tack så mycket! :) :heart
 
Halv OT men kopplingen mellan marknadsföring, ekonomi och kultur känns inte ett dugg konstig för mig. T ex måste ju kulturprojekt finansieras på något sätt, ofta genom att man skriver ansökningar som ska marknadsföra projektet inför finansiären, som dessutom förväntar sig en realistisk budget för annars får man ingenting. Och sen ska de marknadsföras mot kunder och brukare. Och så vidare, och så vidare.

För att slira tillbaka till luncherna - se till att lägga undan stålar så att du kan följa med på utelunch om du blir tillfrågad. Det är ett bra tillfälle att nätverka. Superbra med hela tio veckor praktik - förr var det vanligare med fem veckor på mer teoretiska program, men arbetsgivarna tycker att man är mer intressant om man gjort tio eller mer.
 
Det som @svea skriver om uteluncher var även min tanke när jag såg tråden. Ta inte med matlåda förrän du känt in lunchkulturen på företaget. Om de brukar gå ut och äta tillsammans är det jätteviktigt att du går med och visar dig social under mer avslappnade former. (Tips: prata inte för mycket om din häst förrän du vet att de runt bordet har klart för sig vad t ex MSV dressyr är ;))
 
Det som @svea skriver om uteluncher var även min tanke när jag såg tråden. Ta inte med matlåda förrän du känt in lunchkulturen på företaget. Om de brukar gå ut och äta tillsammans är det jätteviktigt att du går med och visar dig social under mer avslappnade former. (Tips: prata inte för mycket om din häst förrän du vet att de runt bordet har klart för sig vad t ex MSV dressyr är ;))

Tack för tipset!
Hahahahaha :rofl: Nädå, jag kan faktiskt prata om annat än hästar också! :p
 
Ett annat superlättlagat och gott recept är följande:

Köp färska kycklinglårfileer och dela upp dom i större bitar. Släng i en ugnsform, smula en buljongtärning över. Hacka en vitlöksklyfta (eller två) och strössla över. Riv parmesan över (ju mer desto godare), häll över ett par dl matlagnings grädde och blanda om. Kör sen det hela i ugnen.
Så enkelt och jättegott! :d Gott med tex ris och grönsallad till!
Japp! Lagade din kycklingrätt idag, men med fläskytterfilé i stället och minus vitlöken. Jag skivade filén i tunna skivor och stekte dem i stekpanna. Sedan lade jag dem i ugnsform, på med grädde, buljongtärning, lite peppar och riven parmesan. Det blev UTSÖKT gott tillsammans med klyftpotatis och sallad :d ! Det kommer jag att laga igen :up: !
 

Liknande trådar

Mat Hej! Jag tänkte bjuda min pappa och hans fru på middag men har inga bra recept eller idéer och är praktiskt taget novis i köket. Jag...
2
Svar
32
· Visningar
2 387
Senast: Mineur
·
Juridik & Ekonomi Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
7 8 9
Svar
177
· Visningar
12 049
Senast: Jenka
·
Relationer Känns väl egentligen lite för personligt att skriva detta såhär öppet, då jag har tillräckligt mycket info ute här för att man lätt ska...
8 9 10
Svar
196
· Visningar
15 905
Senast: TinyWiny
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har funderat några varv till på mitt förhållande till mat, efter att jag skrev mitt blogginlägg om det här tidigare...
Svar
13
· Visningar
3 178
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp