Bukefalos 28 år!

Billigt staket till stenlagd uteplats?

iNHALE

Trådstartare
Jag bor i en liten lägenhet på markplan med en liten stenlagd uteplats som vetter ut mot en parkering. På vardera kortsida finns det, av bostadsrättsföreningen uppsatt, 2 meter höga plank för att man ska slippa träffa sina grannar för mycket. Långsidan är uppskattningsvis 6 meter lång och längs hela långsidan löper det en upphöjd rabatt som på båda sidor är kantad med betongblock, denna är ungefär 50 cm hög.

Jag skulle vilja ha ett staket längs denna långsida, dels för att få en lite mer "privat" uteplats så att främmande människor inte bara kan kliva rakt in över rabatten hur som helst och roffa åt sig av saker jag vill ha på min uteplats, samt så att jag kan låta min hund vara där utan att han sticker ut på parkeringen. Min (privata) hyresvärd har snackat om att sätta upp staket, men som det brukar vara med denna person så blir det aldrig något av sånt utan till syvende och sist får man fixa det själv.

Frågan är nu, hur åstadkommer jag ett staket som är minst 130 cm högt, står stadigt, och inte kostar skjortan? Fårnät var min första tanke, men frågan är hur man får detta att stå stadigt? Att banka ned stolpar i rabatten är jag inte säker på att man får lov att göra. Alla mina grannar har sina staket stående innanför, så man får konstruera någon typ av fot till stolparna.

Eftersom jag inte äger lägenheten så måste det vara billigt, jag verken kan eller vill lägga massor med pengar på något som jag troligen inte lär få användning av den dagen jag flyttar.

Någon som har idéer på hur man gör detta smidigt och billigt? Det behöver inte vara snyggt.
 
Jag hade köpt Gunnebo-staketkopian på ÖB och satt vanliga trästolp som man köper för typ 20 kr/st och satt upp med u-spik.
 
Stolpspjut :up:
52261.jpg
 
Jag hade slagit ner de i backen. Jag fattar inte varför några små hål är någon större fara. Sånt hade jag skitit i. Du behöver ju inte köra ner telestolpar, utan typ 5-10 cm.
Förvisso. Ska höra med hyresvärden om det är okej att slå ned stolp i rabatten så länge man fyller hålen efter sig när man flyttar.
 
Förvisso. Ska höra med hyresvärden om det är okej att slå ned stolp i rabatten så länge man fyller hålen efter sig när man flyttar.

Annars går det att häfta fast Gunnebokopian med häftapparat och bygga ett kors som stolpen står i. Jag har häftat fast kompostgaller på trästolp hos särbon så hunden kan springa lös där men det blir för lågt för dig att ha. Dom trästolparna är nedslagna i stolpspjut men det borde funka med träkors med, nackdelen är att staketet kommer in på dn uteplats en bit då och sluter inte tätt mot rabatten.
 
Annars går det att häfta fast Gunnebokopian med häftapparat och bygga ett kors som stolpen står i. Jag har häftat fast kompostgaller på trästolp hos särbon så hunden kan springa lös där men det blir för lågt för dig att ha. Dom trästolparna är nedslagna i stolpspjut men det borde funka med träkors med, nackdelen är att staketet kommer in på dn uteplats en bit då och sluter inte tätt mot rabatten.
Ja om man ska ha fötter på marken innanför blir det ju en viss distans om man inte gör en halv fot in mot uteplatsen och låter den vila kloss mot rabattkanten, sen sätter man en vikt på insidan av foten så staketet inte tippar baklänges över rabatten när det blåser. Har man staketet innanför kan man ju häfta kompostgallret en bit upp på stolparna så att underkanten går längs med överkanten på rabatten. Tror dock det är enklare att slå ned stolparna i rabatten.
 
Fast med den där blir det ju lika stora hål som med vanliga smala trädstolp. Dessutom blir de ett dyrare alternativ.
Jag upplever inte att hålen blir lika stora, det blir ju som ett kryss i marken och inte ett runt hål som det blir av en stolpe. Det är 6 m det rör sig om dessutom så det behövs ju typ 3 stolpar, så det blir inte så fasligt dyrt. Men visst, en hundralapp dyrare eller så blir det ju. Dock lättare att slå ner. Ska staketet vara minst 130 cm behövs ju en stege eller nått att stå på när stolpen ska bankas ner samt något tungt och brett att slå med.
 
Ja om man ska ha fötter på marken innanför blir det ju en viss distans om man inte gör en halv fot in mot uteplatsen och låter den vila kloss mot rabattkanten, sen sätter man en vikt på insidan av foten så staketet inte tippar baklänges över rabatten när det blåser. Har man staketet innanför kan man ju häfta kompostgallret en bit upp på stolparna så att underkanten går längs med överkanten på rabatten. Tror dock det är enklare att slå ned stolparna i rabatten.

Slår du ner stolpen rabatten så klarar du dig med kanske med kompostgaller men jag hade nog frågat hur grannarna konstruerat sina staket till att börja med.
 
Slår du ner stolpen rabatten så klarar du dig med kanske med kompostgaller men jag hade nog frågat hur grannarna konstruerat sina staket till att börja med.
Slår man ned dem i rabatten får man nog ha full höjd iom att betongblocken som ramar in rabatten nog är iaf 20 cm breda och det är nog för att hunden ska kunna hoppa upp där och sedan över staketet om han mot förmodan skulle komma på den tanken, även om han till vardags går att stängsla in med kompostgaller utan problem. Vill kunna vara inne i lägenheten och ha terrassdörren öppen så hunden kan gå ut utan att behöva titta till honom varannan minut.
 
@iNHALE missade att betongblocken var så pass tjocka! Jag har ingen hund som kan hoppa över kompostgaller, han leker hellre mullvad än känguru så jag har fått fästa kompostgallret extra noga i nederkant och verkligen tryckt ner det i gräsmatten så långt det bara går.
 
@iNHALE missade att betongblocken var så pass tjocka! Jag har ingen hund som kan hoppa över kompostgaller, han leker hellre mullvad än känguru så jag har fått fästa kompostgallret extra noga i nederkant och verkligen tryckt ner det i gräsmatten så långt det bara går.
Hunden i fråga är 85 cm hög så även om han aldrig hoppat eller försökt hoppa över ett staket så finns det potential om han är tillräckligt motiverad, så därför jag vill ha något högre än kompostgaller om staketet ska gå från marken och upp.
 
Hunden i fråga är 85 cm hög så även om han aldrig hoppat eller försökt hoppa över ett staket så finns det potential om han är tillräckligt motiverad, så därför jag vill ha något högre än kompostgaller om staketet ska gå från marken och upp.

Hahaha min är betydligt mindre :o

Men som sagt var om du har en bra häftapparat så går det bra att använda den för att häfta fast staketet i stolpen istället för att använda märlor. Sparar på fngrarna. Gå ut och spana hur grannarna har gjort med sina staket eller fråga dom.

Jag vet hur skönt det är att kunna leva med öppen balkongdörr på sommaren och slippa oroa sig över att huden rymmer.
 
Hunden i fråga är 85 cm hög så även om han aldrig hoppat eller försökt hoppa över ett staket så finns det potential om han är tillräckligt motiverad, så därför jag vill ha något högre än kompostgaller om staketet ska gå från marken och upp.

Fast nog tror jag han kan hoppa över 130-staket också...?
Jag har 115-staket runt trädgården, det är egentligen inget fysiskt hinder för Monster som hoppar högre än så utan problem.

Jag har Julas gunnebokopia, de har jordankare till de runda stolparna också (liknande den @McFlurry la in fast för lite mindre stolp alltså). Var inga svårigheter att sätta upp staketet själv (eller ja, lite trassel får jag väl kännas vid men det gick att lösa i alla fall :D), och på en så liten sträcka borde det mesta gå att få till. En tanke (beroende på vad hyresvärden är OK med!) kan kanske vara att fästa stolp i betongkanten, det borde gå att få rejält stadigt med en halvmeters betongmur som bas?
 
Fast nog tror jag han kan hoppa över 130-staket också...?
Jag har 115-staket runt trädgården, det är egentligen inget fysiskt hinder för Monster som hoppar högre än så utan problem.

Jag har Julas gunnebokopia, de har jordankare till de runda stolparna också (liknande den @McFlurry la in fast för lite mindre stolp alltså). Var inga svårigheter att sätta upp staketet själv (eller ja, lite trassel får jag väl kännas vid men det gick att lösa i alla fall :D), och på en så liten sträcka borde det mesta gå att få till. En tanke (beroende på vad hyresvärden är OK med!) kan kanske vara att fästa stolp i betongkanten, det borde gå att få rejält stadigt med en halvmeters betongmur som bas?
Han hade kunna flyga över 2,50 också om han hade gett sig fan på det, men ett staket som är en bra bit högre än han själv är inger mer respekt än ett kompostgaller som knappt räcker till bogen :D

Tyvärr tror jag inte att det är ett alternativ att fästa det i betongkanten, men det hade annars varit en stabil lösning.
 

Liknande trådar

Hemmet Sitter här och funderar på min boendesituation, vad som är mest strategiskt... snäll buke, hjälp mig tänka <3 Jag har länge drömt om...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
15 642
Hundhälsa Jag har en liten uteplats vid min lägenhet som jag skulle vilja göra iordning så min hund kan vara med där ute i sommar. Ska sätta upp...
Svar
4
· Visningar
4 878
Övr. Katt Jag har en ganska liten uteplats intill min lägenhet, lite gräsmatta, någon rabatt och en altan. När jag precis flyttade hit och skulle...
Svar
6
· Visningar
3 897
Senast: ponilover
·
Trädgård & Växter jag ocg sambon bor i en uuurmysig lägenhet, men uteplatsen är minimal (minst sagt), och jag skulle behöva er bukefalisters hjälp med hur...
Svar
3
· Visningar
1 389

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Flämtningar
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp