Bilolycka?!

P

Patrioten

Om jag blir påkörd utav en bil när jag är ute och rider, blir bilisten skadestånds skyldig då? Eller får jag själv betala alla skadekostnader som kan uppstå?! :confused:
 
det beror på.
häst är ett fordon,rider du på fel sida av vägen blir du skadestånd skyldig,
även om du rider på rätt sida,men att du gör fel,då lika så,blir du skadestånd skyldig.
du skall ta hänsyn till trafikreglerna,då din häst är ett fordon.

( jag blev själv med häst påkörd och har gått igjennom det der.)
 
Hästekipage räknas som fordon alltså ska du följa samma regler som bilister. Det beror ju på vems felet är vem som får betala..
 
Det blir nästan alltid bilisten som blir skyldig. Det ska ganska mycket till för att ryttaren får skulden. Möjligen om du rider på fel sida eller på något annat sätt varit väldigt försumlig.
 
vi red langs vägen i snön,med pulka efter,min man satt i pulkan och jag red.hände i norge.
bilen panikbromsade mot oss,hjulen låste sig och vi frös till,alla visste vad osm väntade.
sen det ända jag kommer ihåg är att jag flög över bilen,( jag blev oskadd ) hästen landade på panseret och flög in i buskarna i diket och min man hamnade under hjulet på bilen.
hästen trodde jag hadde dött,han låg bara der.( jag sprang till hästen och inte gubben först )
men hästen klarade sig bra,han hadde skråmor och ett djupt sticksår och var i sjock,men han kom sig snabbt åter.gubben fick spricka i benet.
vi fick skylden för det för att vi inte fulgte trafik reglerna då hästen var ett fordon.vi fick 3000 i böter och en massor veterinär och läkar räkningar.men det blåser jag i,vi kom undan med livet i behåll.
men jag rider inte lenger langs vägar då minnet är bränt fast i mig.
 
Reglarna kanske inte är detsamma i Norge och i Svergie, vilka regler skulle ni inte ha följt?
 
Kanske bäst att säga att det inte har hänt någon olycka, men tack för alla svaren.
 
nej,jag vet inte faktisk om reglerna är lika i sverige och norge.
nu kommer jag inte ihåg vilken regel det var vi inte hadde fulgt upp,
dette hände ju för ca 5-6 år sedan,när vi bodde i norge.tror det är lite under fem år sedan.
jag var bara lycklig över att vi överlevde.
 
Sskadeståndsskyldig och skyldig att betala skadekostnader är inte riktigt samma sak. Många skador ersätts i första hand av av försäkringar. Hemförsäkringens ansvarsdel kan t ex visa sig vara väldigt viktig!

I första hand är bilföraren som har strikt ansvar (eller kanske snarare trafikförsäkringen som bilföraren måsta ha) som är ersättningsskyldig tex vid en personskada, men det beror förstås också på omständigheterna.

Skadestånd, enligt skadeståndslagen, förutsätter att någon varit vårdsös eller medvetet orsakat skada. Ett klassiskt sätt att vara vårdslös är att vara full, så rid inte berusad!

http://www.agria.se/Agria/text.nsf/id/1948
http://www.aftonbladet.se/sport/ridsport/juridik/juridiksvarF.html
 
Visst, hästen räkas som ett fordon och man ska följa trafikreglerna. MEN det är inte helt lätt att kontrollera en häst till 100%. Även en fullt trafiksäker häst kan ju bli rädd och inte hålla sig på högersidan...

Kan det verkligen vara så att det då är ryttaren som gör fel för att hon/han inte följt trafikreglerna???

Jag vet egentligen inte vems felet är vid en eventuell olycka, men i andra trådar här på Buke har jag läst att hästen räknas som ett "oberäkneligt djur", precis som en älg eller rådjur, och därmed får bilisten stå för kostnaderna vid en eventuell olycka. Detta tycker jag det är mer logik i, eftersom man aldrig kan kontrollera en annan individ (hästen) till 100%.
 
lägger till ytterligare fråga!!!!!!

Om kag är ute och rider på liten grusväg (rätt sida i skritt) och det kommer en bil i för hög hastighet och bromsar, sladdar eller på annat sätt skrämmer hästen så den hoppar ut i vägbanan eller flyger ner i diket och sladar bil, sigsjälv, mig eller nåt. Är det då MITT fel eller den som körde? måsste jag ha bevis att han körde förfort? för även om jag skulle sitta på en cykel och det skulle koma en bil på en dammig grusväg i full fart så skulle jag ju kunna vinglöa ut i vägbanan... får jag då skylla migsjälv eller ska bilisten ta hänsyn till det "fordon" den kör om???
 
Det är så gott som alltid bilistens fel om man inte kan bevisa vårdslöshet från din sida. Han är skyldig att ta hänsyn till sina medtrafikanter och när det är häst och bil inblandat blir det oftast bilisten som åker dit. Tyvärr så är det ju klen tröst om du och/eller hästen skadas. :p
 
jo,tur var det,att deti nte var så allvarliga skador.
har frågat min svärmor här,om sammenlikning på trafikregler i norge och sverige.
dom är inte lika.några saker är annolunda
 
så även om hästen blir skrämd och hoppar ut i vägbanan så blir det bilistens fel?
tänkte om de kunde säga "men man ska inte ha hästar som är rädda för bilar på vägar"
men nu kan ju faktiskt även den säkraste hästen bli rädd.
och det är ju som sagt ingen tröst att det är bilistens fel om hästen blir skadad...
 
Ja, eftersom hästen är ett levande djur ska de visa särskild hänsyn vid omkörning. Skulle du däremot rida en häst som du vet är i det närmaste är okontrollerbar och det händer en olycka kan det nog ses som vårdslöshet att rida längst trafikerade vägar.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik En grusväg, som inte är en uppfart och inte har någon skyltning, visst borde jag få rida här enligt allemansrätten? Längs vägen bor det...
2 3
Svar
44
· Visningar
5 032
Senast: Inte_Ung
·
Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
9 389
Senast: Nepenthe
·
Juridik & Ekonomi Har vi nån här som har koll på vad som är rimligt att begära i skadestånd efter ett sexuellt ofredande? Jag får inget målsägandebiträde...
Svar
13
· Visningar
1 720
Senast: gul_zebra
·
Skola & Jobb Hej! Nu har jag varit sjuk från mitt jobb i två veckor. Jag anmälde inte inte till försäkringskassan då jag dels trodde att jag skulle...
Svar
14
· Visningar
1 213

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Senast tagna bilden XV
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp