Bilprovningens regler?

MiaMia

Trådstartare
Ska in imorgon tidigt med ett släp som jag nu upptäckt har en icke-fungerande lampa (blinkers)

Det kommer man normalt undan med bara en anmärkning på.
Men denna kärra körs sällan och har passerat tiden för när den skulle varit kollad och har pga det körförbud idag.
Är reglerna strängare då så jag måste ha godkänt även på alla småsaker för att det körförbudet ska försvinna?
Eller är det bara om jag har blivit underkänd på en genomförd besiktning innan som det fungerar så, inte på alla körförbud?
 
Ska in imorgon tidigt med ett släp som jag nu upptäckt har en icke-fungerande lampa (blinkers)

Det kommer man normalt undan med bara en anmärkning på.
Men denna kärra körs sällan och har passerat tiden för när den skulle varit kollad och har pga det körförbud idag.
Är reglerna strängare då så jag måste ha godkänt även på alla småsaker för att det körförbudet ska försvinna?
Eller är det bara om jag har blivit underkänd på en genomförd besiktning innan som det fungerar så, inte på alla körförbud?

Nej, det är inte strängare. Men jag hade ändå bytt lampan innan jag körde in, blir det fler anmärkningar kan det i värsta fall innebära ombesiktning. Dyrt och onödigt. En lampa är billig och ska ändå bytas.
 
Ska vara där 7.30
Hade så klart gjort det om jag fått tag på en lampa innan.
Pucko som börjar kolla först nu ikväll...:banghead:

Tror inte något annat ska ge nedslag, inte som jag kan se själv i vart fall.
Men om bara detta skulle ge ombesiktning hade det varit bättre att avboka.
 
Min trista erfarenhet är att de beror på personal och bil. Och om det är solsken eller spöregn och om personalen vaknat på fel sida.

Jag har utan problem besiktat med trasig skyltbelysning i flera år (glömmer att byta) ... Kompisen som är från Eritrea hade en lykta som pekade lite fel och fick ombesiktning och en över en timme lång besiktning.
 
Ta loss lampglaset och vrid lampan fram och tillbaka. Om det bara är att den slutat lysa. Kan hjälpa.
 
Ingen öppen mack som du passerar?

Jag har fått en etta på trasig skyltbelysning och en annan gång etta på trasiga positionsljus. Dock kanske blinkers är kinkigare?
 
Ska in imorgon tidigt med ett släp som jag nu upptäckt har en icke-fungerande lampa (blinkers)

Det kommer man normalt undan med bara en anmärkning på.
Men denna kärra körs sällan och har passerat tiden för när den skulle varit kollad och har pga det körförbud idag.
Är reglerna strängare då så jag måste ha godkänt även på alla småsaker för att det körförbudet ska försvinna?
Eller är det bara om jag har blivit underkänd på en genomförd besiktning innan som det fungerar så, inte på alla körförbud?

Är det bara den lampan o inget annat fel får du åtgärda lamoan utan om besiktning. Men finns det fler fel blir det om besiktning.
 
Min trista erfarenhet är att de beror på personal och bil. Och om det är solsken eller spöregn och om personalen vaknat på fel sida.

Jag har utan problem besiktat med trasig skyltbelysning i flera år (glömmer att byta) ... Kompisen som är från Eritrea hade en lykta som pekade lite fel och fick ombesiktning och en över en timme lång besiktning.

Lampan får inte blända. Det var säkerligen att fordonet hade andra fel som gjorde att det tog längre tid med den besiktningen. Eller var det för att din vän var från annat land menar du? Då är det väldigt fel!
 
Lampan får inte blända. Det var säkerligen att fordonet hade andra fel som gjorde att det tog längre tid med den besiktningen. Eller var det för att din vän var från annat land menar du? Då är det väldigt fel!
Ja, jag är tyvärr helt och totalt säker på att det var hans hudfärg som ställde till det. Han fick massor av märkliga frågor som knappt var relevanta och var väldigt undrande när han kom tillbaka till jobbet.

Detta är en högskoleutbildad, välartikulerad, artig och väldigt prydlig person och det bemötande han berättade om var inte OK.
Veckan efter hämtade han sin fabriksnya bil så han behöver inte träffa besiktningen på några år ;)

Slut OT.
 
Ja, jag är tyvärr helt och totalt säker på att det var hans hudfärg som ställde till det. Han fick massor av märkliga frågor som knappt var relevanta och var väldigt undrande när han kom tillbaka till jobbet.

Detta är en högskoleutbildad, välartikulerad, artig och väldigt prydlig person och det bemötande han berättade om var inte OK.
Veckan efter hämtade han sin fabriksnya bil så han behöver inte träffa besiktningen på några år ;)

Slut OT.
En besiktningsman ska inte behöva fråga en bilägare om ett enda dugg på bilen, han behöver inte ens träffa bilägaren då många verkstäder bara lämnar en bil på besiktningens parkering och hämtar den senare på dan. Den besiktningsmannen var inte seriös.

Jag har råkat ut för en oseriös besiktningsman som klagade på mina kallvita led-positionsljus "dom lyser för blååå" :grin: och gav mig en etta. Nu har jag ju kompisar inom blåljussektorn så en av dom fick låna mina "blå" positionslampor när han besiktade sin bil, han fick samma besiktningsman och se på fan, fast han frågade så var dom okej och "lyste jättebra" enligt besiktningskillen så det är skillnad på om man är en vanlig Svenne eller en polis som besiktar bilen. Den besiktningsmannen fick göra en synundersökning på egen bekostnad med betoning på färgseende och fick en reprimand och min etta ströks ur protokollet. Tänk så det kan gå när man bråkar med fel folk. :devil:


Erfarenheterna av dagens besiktningsmäns tekniska kompetens lämnar mycket övrigt att önska har jag märkt, äldre fordon vet dom inte hur dom funkar, var leder ska röra sig, var det måste finnas ett visst spel och toleranserna, när använda delar och fabriksnya har samma toleranser och samma spel men dom "gamla" döms ut så funderar jag på kompetensen, liksom när jag hittar fästen för leder där staget är borta men bilen trots det gick igenom med blanka papper och det handlar om rent trafikfarliga brister så börjar man undra om det inte behövs en uppryckning. Sista livsfarliga jag hittade var på en nybesiktad som kom in av andra orsaker var total avsaknad av bakre krängningshämmarled, det fanns alltså ingen alls förutom fästena, och hade han väjt för en älg hade han hamnat på taket eller rätt in i skogen. :eek:
 
Ja, jag är tyvärr helt och totalt säker på att det var hans hudfärg som ställde till det. Han fick massor av märkliga frågor som knappt var relevanta och var väldigt undrande när han kom tillbaka till jobbet.

Detta är en högskoleutbildad, välartikulerad, artig och väldigt prydlig person och det bemötande han berättade om var inte OK.
Veckan efter hämtade han sin fabriksnya bil så han behöver inte träffa besiktningen på några år ;)

Slut OT.

Då ska ni skicka en redogörelse till Swedac. De kontrolerar besikningsföretagen. Skriv när det hände hur det gick till, skriv initialerna som de som utgörde besikningen har de stårv på protokollet till Swedac. Det får inte gå till på det sättet.
 

Liknande trådar

Fordon Undrar pga. en diskussion jag hamnade i och kan inte släppa frågan utan svar. Är det någon som vet hur det verkligen ligger till med...
Svar
3
· Visningar
773
Senast: Saigon
·
Kropp & Själ Långt men tacksam om någon orkar läsa.. Jag har haft mer eller mindre ständiga problem med ryggont sen en ridolycka 1999. Värken har...
2
Svar
31
· Visningar
5 014
Senast: Alexandra_W
·
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 390
Senast: moonstruck
·
Hästhantering Innan folk drar slutsatsen att det är jag som gör fel och inte min häst vill jag informera om följande. Jag köpte denna häst för 2 år...
5 6 7
Svar
124
· Visningar
13 265
Senast: Jeronimo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp