Bilradion tar inte in några kanaler

Wille

Trådstartare
Samtliga kanaler på bilradion brusar bara. Den hittar heller inga kanaler om jag gör en sökning. Vad kan vara fel och vad gör jag åt det?
 
När vi köpte vår bil för en massa år sedan hade vi samma problem. Till slut hittade jag någon typ av "omkopplardosa" (eller vad det nu är - ev till mobil?) i facket under radion. Om man råkar komma åt den - den har en on/off-knapp - så försvinner alla stationerna. Men så fort man trycker på knappen på dosan (minns inte om den ska vara i av- eller påläge) så kommer alla radiokanalerna tillbaka.
 
Vet inte om den går att ställa på fm. Den har funkat förut i alla fall men sen tappade den stationer. Ja, bilen har antenn. Ser ut att sitta på plats.
När du söker stationer, går den då typ mellan 87.5 och 108.0 eller nåt sånt (för FM-radio)? Står den i AM-läge så brukar de där siffrorna vara 500-1610 istället.
 
När du söker stationer, går den då typ mellan 87.5 och 108.0 eller nåt sånt (för FM-radio)? Står den i AM-läge så brukar de där siffrorna vara 500-1610 istället.
Det första alternativet där ser bekant ut. Tror aldrig jag sett det andra alternativet.
 
När vi köpte vår bil för en massa år sedan hade vi samma problem. Till slut hittade jag någon typ av "omkopplardosa" (eller vad det nu är - ev till mobil?) i facket under radion. Om man råkar komma åt den - den har en on/off-knapp - så försvinner alla stationerna. Men så fort man trycker på knappen på dosan (minns inte om den ska vara i av- eller påläge) så kommer alla radiokanalerna tillbaka.
Hittade ingen knapp där.
 
Gissar att något är kaputt/knas med antennen, det har det iaf varit för mig när radion slutat hitta kanalerna och det bara är brus. En gång hade den bara skruvat upp sig lite och en annan gång var den trasig och byttes.
 
Gissar att något är kaputt/knas med antennen, det har det iaf varit för mig när radion slutat hitta kanalerna och det bara är brus. En gång hade den bara skruvat upp sig lite och en annan gång var den trasig och byttes.
Ska kolla det i morgon.
 
Ta en bild på radion och lägg upp här så vi får se hur den ser ut. Det är ju omöjligt att hjälpa annars. Och sätt på den så man ser eventuella koder.
 
Ta en bild på radion och lägg upp här så vi får se hur den ser ut. Det är ju omöjligt att hjälpa annars. Och sätt på den så man ser eventuella koder.
Man ser inget på radion.
20231027_094744.jpg
 
Ta en bild på radion och lägg upp här så vi får se hur den ser ut. Det är ju omöjligt att hjälpa annars. Och sätt på den så man ser eventuella koder.
Men på multifunktionsdisplayen ser man radion.
20231027_094802.jpg

Jag tror dock att det är som @Gnist är inne på, att antennen är kaputt. Antennen sitter fast som den ska, men jag har ännu inte haft möjlighet att sätta dit en ny.
 
Mm, äldre och sämre radiomottagare kan ha mottagningsproblem för de inte är tekniska nog att separera de olika kanalerna i FM-banden.
Det digitala nätet funkar än så länge bara i storstäderna.

Tänker om den funkar i stan? Men inte på landet
 
Mm, äldre och sämre radiomottagare kan ha mottagningsproblem för de inte är tekniska nog att separera de olika kanalerna i FM-banden.
Det digitala nätet funkar än så länge bara i storstäderna.

Tänker om den funkar i stan? Men inte på landet
Min förra bil, av samma årsmodell och en del likheter med denna bil, hade inga problem med att få in radiokanalerna. Och i denna bil har kanalerna funkat.
 
Min förra bil, av samma årsmodell och en del likheter med denna bil, hade inga problem med att få in radiokanalerna. Och i denna bil har kanalerna funkat.
Att antennen förlorat kontakten med sitt jordplan är en vanlig orsak till det problemet.
Bilens kaross används som jordplan.
Jag hade samma problem i min Peugeot 307.
 

Liknande trådar

Kultur Lyssnar ju sedan ett bra tag tillbaka nästan enbart på P1 när jag kör bil, och det har aldrig varit några problem. Men, de senaste cirka...
Svar
9
· Visningar
496
Senast: Jeffery
·
Skola & Jobb Ni som letar bland annonserna där... Hur gör ni egentligen? Jag blir aldrig klok på sökfunktionen och matchningar där. Tycker alltid...
Svar
10
· Visningar
819
Senast: Cattis_E
·
  • Låst
Skola & Jobb Jag är inte välkommen tillbaka till jobbet jag haft i två säsonger nu. Jobbet börjar nästa vecka och jag är inte kontaktad. Jag skriver...
4 5 6
Svar
105
· Visningar
8 668
Senast: Gunnar
·
Hundhälsa Har upptäckt att Tilda har märkliga förhårdnader eller liknande på sina två baktassar. Jag har inte tidigare sett detta, även om hon...
Svar
7
· Visningar
888
Senast: Rugge
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hur länge är din hund ensam?
  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp