Bilservice

grodan21

Trådstartare
Hur vet jag om bilen måste in på märkes versktad för service eller om det funkar med vilken verkstad som helst? Märkes verkstäderna hävdar ju att det är där bilen ska lämnas, medans de oberoende hävdar att det inte behövs. Har tidigare aldrig lämnat in bil på service och det var inget som gjordes när jag var liten heller :o

Jag undrar då jag inte känner förtroende för märkes versktad här i stan.
 
Hur vet jag om bilen måste in på märkes versktad för service eller om det funkar med vilken verkstad som helst? Märkes verkstäderna hävdar ju att det är där bilen ska lämnas, medans de oberoende hävdar att det inte behövs. Har tidigare aldrig lämnat in bil på service och det var inget som gjordes när jag var liten heller :o

Jag undrar då jag inte känner förtroende för märkes versktad här i stan.
Vilken verkstad som helst duger till att serva bilen. Märkesverstäderna har ofta garantier i form av gratis hyrbil om något händer och den alltid servats hos dem, men garantierna ska gälla oavsett var bilen servas.
 
Vilken verkstad som helst duger till att serva bilen. Märkesverstäderna har ofta garantier i form av gratis hyrbil om något händer och den alltid servats hos dem, men garantierna ska gälla oavsett var bilen servas.
Vet att sambons bil måste servas hos märkesverkstad för att garantin ska gälla.
 
Man kan ju lämna in var som, men det kan innebära fördelar att serva på märkesverkstad, som tex gratis vägassistans eller liknande.
Är det en nyare bil som man sedan kommer sälja är det också fördelaktigt att bilen genomgått service enligt plan på märkesverkstad och att den blivit reparerad med originaldelar.
 
Jag lämnar min bil på min lokala verkstad som inte är märkesverkstad. De har jättebra delar, ett års fri assistans och bra pris.
Gjort det i fyra år och ser ingen anledning att betala extra tusenlappar för att få Hondas stämpel i boken.
 
Senast ändrad:
Bilen jag har är en -16, så vill inte att en service på fel verkstad ska på verka priset på bilen vid en ev försäljning
 
Jag har frågat om stämpel i serviceboken och valt verkstad som kan ge det.
Vad är en märkesverkstad förresten? Verkstaden som finns där de även säljer märket?
 
Jag har frågat om stämpel i serviceboken och valt verkstad som kan ge det.
Vad är en märkesverkstad förresten? Verkstaden som finns där de även säljer märket?
Ja, nu när man inte får göra skillnad på vem som servar, finns ens begreppet längre? För det var väl att de var auktoriserade av tillverkaren som låg i att vara "märkes". Eller innebär det något annat som jag missat? (har aldrig varit på en själv)
 
Lämnar alltid till oberoende verkstan och snålar såpass att jag tillomed köper olja och filter själv innan som de får använda sig av :D

Blivit för bekväm för att serva själv
 
Bilen jag har är en -16, så vill inte att en service på fel verkstad ska på verka priset på bilen vid en ev försäljning
Kolla så att du får stämpel i serviceboken iaf.
Jag har en -14 och skulle aldrig tänka tanken att serva på annat ställe än Volvoverkstaden.
 
Man kan ju lämna in var som, men det kan innebära fördelar att serva på märkesverkstad, som tex gratis vägassistans eller liknande.
Är det en nyare bil som man sedan kommer sälja är det också fördelaktigt att bilen genomgått service enligt plan på märkesverkstad och att den blivit reparerad med originaldelar.

Den icke-märkes verkstad jag anlitat jag också ett års assistans efter service.
 
Däremot kan försäkringsbolaget ha åsikter om var man lämnar in bilen om det är en reparation som går på försäkringen. Vet att Volvia ville att jag skulle lämna Volvon på en Volvoverkstad om försäkringen stod för kostnaden. Men det är ju logiskt.
 
Däremot kan försäkringsbolaget ha åsikter om var man lämnar in bilen om det är en reparation som går på försäkringen. Vet att Volvia ville att jag skulle lämna Volvon på en Volvoverkstad om försäkringen stod för kostnaden. Men det är ju logiskt.
Sambons försäkringsbolag hade inte avtal med "rätt" märkesverkstad här i stan. Utan bilen skulle in på den verkstan som hör till mitt bilmärke och det bemötandet sambon fick var under all kritik. Därför vill jag inte stödja den verkstaden nu.
 
Sambons försäkringsbolag hade inte avtal med "rätt" märkesverkstad här i stan. Utan bilen skulle in på den verkstan som hör till mitt bilmärke och det bemötandet sambon fick var under all kritik. Därför vill jag inte stödja den verkstaden nu.
Fast det är olika saker - service och försäkringsreparationer. Försäkringsbolageet betalar och bestämmer vem som ska göra jobbet åt dem.

När du själv betalar kan du välja vad du vill. Och som sagt, det viktigaste är stämpeln i boken.
 

Liknande trådar

  • Låst
Fordon Vad gör man när bilen rasar och kollektivtrafiken är för dålig och man måste ha en bil för att ta sig någonstans? Kan ju ibland ta en...
11 12 13
Svar
249
· Visningar
12 288
Senast: Mineur
·
Relationer I morgon ska jag träffa en person som är genomsnäll... eller nåt. Jag har träffat personen tidigare vid några tillfällen och trots...
15 16 17
Svar
323
· Visningar
19 660
Senast: Shaggy
·
L
  • Låst
Relationer Jag vill bara veta OM nån har gått genom nånting som var så extremt jobbigt så ni inte trodde att ni skulle klara det men att ni ändå...
5 6 7
Svar
127
· Visningar
6 802
Senast: Gunnar
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 223

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Hage
  • Dressyrsnack 17
  • Födda -21

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp