Bukefalos 28 år!

Bilstol igen

vindvissla

Trådstartare
Nu har jag hittat två stycken som man kan ha bakåtvända till 13 kg och sen framåt till 36 kg.

Den ena, en Britax First Class Car seat kostar 199 euro, alltså typ 1900 spänn. Den andra heter Driver Sp Car seat, och jag har aldrig hört talas om den. Den kostar 64 euro.

Frågan är hur de skiljer i kvalitén. Hur har ni tänkt? Dyrast är bäst eller märket kvittar bara det är en stol? Jag är definitivt inte snål men tycker det är onödigt att lägga pengar på något om det inte behövs.
 
Sv: Bilstol igen

Jag skulle inte köpa en stol som bara går att ha bakåt till 13 kg.
Ett så litet barn kan inte sitta framåtvänd.
En normal 5-åring väger väl runt 20-25 kg så jag skulle kolla efter en stol man kan ha bakåt till dess.
 
Sv: Bilstol igen

Jag går på vad kunniga personer/tester säger om bilbarnstolar och inte på pris. Men en okänd stol som jag aldrig hört talas om skulle jag absolut inte köpa!!

Faktum är att jag blev ganska illamående när jag såg bilderna från detta test (tänk er att det kan vara ert barn!): http://www.testfakta.se/img/2007/4/13/7861.wmv
Dock skriver de här http://www.testfakta.se/Article.aspx?a=5969 (där man även kan se fler filmer) att effekten hade blivit mindre om stolen stod lutad mot instrumentbrädan (eller framstolen, antar jag).

Vi har blivit rekommenderade att inte köpa en bilbarnstol som är vändbar just för att det blir en kompromiss – ej optimal säkerhet bakåtvänd (hittar dock ej någon källa till det påståendet, kanske har jag fattat det fel?) och stor och bänglig för användning som framåtvänd.
Se dessa svar från NTF:
http://www.ntf.se/konsument/fraga3924.asp?katid=1
http://www.ntf.se/konsument/fraga1188.asp?katid=1

Här finns fler frågor och svar: http://www.ntf.se/konsument/fragekategori.asp?RecID=1

Lycka till!
 
Sv: Bilstol igen

Jag skulle aldrig köpa en stol som bara räcker till 13 kg bakåtvänd! Sebastians ska räcka till och med 25 kg, sen får man ju helt enkelt se hur stor han är uppåt i åldrarna.
Är det så att han inte sitter bra i den stolen som äldre, så byter jag mot en annan, för jag vill ha honom bakåtvänd länge. Tycker att min ser rätt liten, så det blir antagligen byte runt 3 årsåldern eller så.

Varför kan du inte få en skickad från Sverige? Det hade jag satsat på, så att Sam åker säkert länge.
 
Sv: Bilstol igen

Första stolen var en babysitter & den andra tänkte ajg som så att man vill kunna ha den längre, det finns stolar som passar från 1-4 år tex, som man kan "bygga om", det tyckte jag var praktiskt.
 
Sv: Bilstol igen

Fast..... det är de enda som finns här på Irland. Och de allra flesta stolarna är framåtvända från 9 kg. Eller om man har kvar babyskyddet så går det till 13 men jag tycker han ser ihoptryckt ut redan nu.

Så det är bättre att köpa det dyra då?
 
Sv: Bilstol igen

Ja, måste man välja mellan dom så hade det blivit det dyrare. Men jag hade aldrig låtit min son åka framåtvänt än (Och han är 20 mån gammal) på länge, efter att ha sett tester som beskriver hur stor skillnad det är på skadorna vid en krock.. Vi åker bil varje dag, så jag vill inte riskera något.

Går det inte att få det skickat ett från Sverige då? Om någon släkting till dig skickar det, eller om någon tar med det som bagage? Måste ju gå att lösa.
 
Sv: Bilstol igen

ja det hade säkert gått, men det känns ju jäkligt krångligt. när sätter man dem framåt i sverige då, jag trodde det var vid 15 kg
 
Sv: Bilstol igen

ja det hade säkert gått, men det känns ju jäkligt krångligt. när sätter man dem framåt i sverige då, jag trodde det var vid 15 kg

Det ÄR 15 kg, 1m och 3 år.
Men VARFÖR ligga på gränsen?
Att det är krångligt att få över en stol från Sverige ska väl ändå inte vara orsaken till att tumma på säkerheten?
Tänk om olyckan är framme och din son skadas mer pga att han sitter fel, hur skulle du må då?
 
Sv: Bilstol igen

Rekommendationerna är att man vänder när barnet är 4-5 år minst.
Innan dess är inte barnets nacke mogen nog att klara en krock framåtvänd. Att det är 15 kg som lägsta vikt är för att bältet inte fungerar som det ska vid lägre vikt.
 
Sv: Bilstol igen

hur ska jag få hit en stol då? jag tycker bara att det borde finnas här också. men jag ska läsa på mer så får jag se.
 
Sv: Bilstol igen

Självklart borde det finnas där också, tyvärr är ju inte alla länder lika säkerhetsmedvetna som vi är här. Dom alternativen jag kan tänka mig är att någon av dina släktingar köper stolen här, och paketerar in den väl och skickar den till dig. Eller så får den checkas in som bagage om någon/ni flyger dit..
 
Sv: Bilstol igen

Hellre "ihopknycklade" ben än en skadad nacke.:crazy:
Men sen är ju allt självklart relativt. Är barnet väldigt långt så kan man kanske vända det tidigare. Men absolut ska dom sitta bakåtvände så länge som det bara går och gärna till 4-5-års åldern.

Tycker verkligen att du ska leta reda på någon som du kan ha bakåtvänd längre.
Jason vägde 13 kg vid 1 års ålder och jag vill inte på långa vägar vända honom ännu.
 
Sv: Bilstol igen

hur ska jag få hit en stol då? jag tycker bara att det borde finnas här också. men jag ska läsa på mer så får jag se.

Har jag fel när jag tror att det var du som transporterade en barnvagn på flyget till Irland? En bilbarnstol är mindre och borde vara lättare att få dit.

Du kollar in blocket efter en lämplig begagnad bilbarnstol eller så köper du en på rea. Sedan skickar någon snäll person den till dig via flyg. På så sätt kommer du billigare undan än du skulle göra om du köpte en ny. De begagnade är oftast alldeles utmärkt.

Tips på vändbara stolar:

Akta Graco Cosmic Comfort 5 mån - 5/6 år
Akta Graco duoflex XTP 5 mån - 5/6 år (sådan har jag till mina tre. Två av dem köpte jag på rea för 1500 kr och den tredje köpte jag av en bekant för 500 kr)
Britax Multi-tech 6 mån -7 år
Britax Two Way Plus 6 mån - 6 år
Brio Zento o-25 kg.
 
Sv: Bilstol igen

En barnvagn rullar ju. Och så får man ta med den gratis. Nu senast hade jag två resväskor, en ryggsäck, vagnen med både liggdel och sittdel samt barnet.

Jag ska leta lite till här först innan jag ger mej på såna besvärliga grejjer. Tack för stolnamnen.
 
Sv: Bilstol igen

Finns det ingen stol någonstans som passar dina egentliga behov? Typ Argos borde ju ha!

Annars kan du väl få en stol skickad till dig på Irland. Det är väl inga konstigheter. Det borde ju finnas någon hemsida man kan beställa ifrån som skickar till Irland. Eller beställa från England om sortimentet är bättre där.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp