bilstolarna får inte plats!!

pimy

Trådstartare
Vi har en dotter på ca 1,5 år och väntar tvåan i mars. Dottern har en besafe izi plus och har kvar babyskyddet brio primo med bas som vi tänkte att tvåa oxå kan ha. Dock går dessa inte in i vår bil, en Volvo V50. Dottern sitter idag fram och bakom henne får inte primon plats och sätter vi primon bakom föraren kan ingen av oss köra, blir ingen plats kvar för förarens ben... Jag är 170 och sambon 185 så vi är högst normallånga. V50 är helt klart ingen familjebil.
Vi måste alltså byta bil, men till vad?
Sen till hösten måste ju två bakåtvända stolar få plats oxå, helst en besafe izi plus där med och helst vill vi ha båda barnen bak. Är det nån som har denna kombination av stolar och kan tipsa om placering och vad man ska kolla efter för en bil (kombi)?
 
Vi har en dotter på ca 1,5 år och väntar tvåan i mars. Dottern har en besafe izi plus och har kvar babyskyddet brio primo med bas som vi tänkte att tvåa oxå kan ha. Dock går dessa inte in i vår bil, en Volvo V50. Dottern sitter idag fram och bakom henne får inte primon plats och sätter vi primon bakom föraren kan ingen av oss köra, blir ingen plats kvar för förarens ben... Jag är 170 och sambon 185 så vi är högst normallånga. V50 är helt klart ingen familjebil.
Vi måste alltså byta bil, men till vad?
Sen till hösten måste ju två bakåtvända stolar få plats oxå, helst en besafe izi plus där med och helst vill vi ha båda barnen bak. Är det nån som har denna kombination av stolar och kan tipsa om placering och vad man ska kolla efter för en bil (kombi)?
Vi har haft en Ford s-max. Den får man plats med tre stolar bak. Vi hade sonens maxi cosi mobi i mitten bak.

Vi har haft en Nissan qashqai +2. Den är för liten. Där får ni ha stolarna på rad och ni vuxna får sitta på rad.

Nu har vi en V70. Även där blir det för trångt för två bakåtvända i baksätet. Vi har maxi cosi mobi i mitten bak.

Vi har haft en Nissan Note som andrabil. Även där får två bakåtvända plats på rad.

I vår nuvarande Nissan Juke får två bakåtvända plats om man har den ena i framsätet och den andra i mitten bak.

Helt lätt är det inte!

Mvh Miks
 
Vi har en dotter på ca 1,5 år och väntar tvåan i mars. Dottern har en besafe izi plus och har kvar babyskyddet brio primo med bas som vi tänkte att tvåa oxå kan ha. Dock går dessa inte in i vår bil, en Volvo V50. Dottern sitter idag fram och bakom henne får inte primon plats och sätter vi primon bakom föraren kan ingen av oss köra, blir ingen plats kvar för förarens ben... Jag är 170 och sambon 185 så vi är högst normallånga. V50 är helt klart ingen familjebil.
Vi måste alltså byta bil, men till vad?
Sen till hösten måste ju två bakåtvända stolar få plats oxå, helst en besafe izi plus där med och helst vill vi ha båda barnen bak. Är det nån som har denna kombination av stolar och kan tipsa om placering och vad man ska kolla efter för en bil (kombi)?

Det fungerar inte att ha båda stolarna bak med primon bakom passageraren?

Angående bil så beror modellen på vad ni har för önskemål. Vi har just nu en Mercedes glk som jag är väldigt nöjd över. Men det har rymts 3 barn i baksätet med allehanda stolar i både en Toyota camry, subaru outback och nu den här
 
Vi har en V70 med en Britax Twoway bakom passagerarstolen, en Hiway i mitten och en framåtvänd stol bakom föraren. När vi var på semester hade vi Twoway bakom föraren, den framåtvänd stol en fram och jag satt bakom passageraren.

När alla tre sitter bak finns det inte en millimeter över men det går.
 
Vi har en dotter på ca 1,5 år och väntar tvåan i mars. Dottern har en besafe izi plus och har kvar babyskyddet brio primo med bas som vi tänkte att tvåa oxå kan ha. Dock går dessa inte in i vår bil, en Volvo V50. Dottern sitter idag fram och bakom henne får inte primon plats och sätter vi primon bakom föraren kan ingen av oss köra, blir ingen plats kvar för förarens ben... Jag är 170 och sambon 185 så vi är högst normallånga. V50 är helt klart ingen familjebil.
Vi måste alltså byta bil, men till vad?
Sen till hösten måste ju två bakåtvända stolar få plats oxå, helst en besafe izi plus där med och helst vill vi ha båda barnen bak. Är det nån som har denna kombination av stolar och kan tipsa om placering och vad man ska kolla efter för en bil (kombi)?

Men kan ni inte sätta stolen i mitten bak? Vi har en Volvo V70 med ett babyskydd (Acta Graco med bas) fram och en bakåtvänd bilbarnstol (Maxicosi med bas) i mitten bak. Underbar bil, syskonvagnen går lätt in i bakluckan och man behöver inte ens plocka loss sitsarna på den, bara fälla ihop lite lätt :):love:
 
@westernsuzie @Miks

Lite OT.
Har också en Maxi Cosi Mobi och blev nyfiken på hur man fäster stolen om den placeras i mitten bak?
Benet går ju att reglera men bältena som ska dras genom stolen framför och tillbaka, hur fäster ni dem remmarna då?
Just nu är stolen bakom passageraren, men där kan ingen sitta nu då det är noll med benutrymme.. :down:
 
Men kan ni inte sätta stolen i mitten bak? Vi har en Volvo V70 med ett babyskydd (Acta Graco med bas) fram och en bakåtvänd bilbarnstol (Maxicosi med bas) i mitten bak. Underbar bil, syskonvagnen går lätt in i bakluckan och man behöver inte ens plocka loss sitsarna på den, bara fälla ihop lite lätt :):love:
Vi provade besafe i mitten bak men då var man tvungen att dra fram båda framstolarna så mkt att det inte gick att köra elker åka fram... Skitbil är vad v50 är!
Bakom passagerarsätet funkade av samma anledningen inte heller. Det går att få in primon i bak med besafe i fram men få utan basen och då räckte inte bältet om för att fästa den!!
Får väl åka runt med stolarna och prova bilar...
 
@westernsuzie @Miks

Lite OT.
Har också en Maxi Cosi Mobi och blev nyfiken på hur man fäster stolen om den placeras i mitten bak?
Benet går ju att reglera men bältena som ska dras genom stolen framför och tillbaka, hur fäster ni dem remmarna då?
Just nu är stolen bakom passageraren, men där kan ingen sitta nu då det är noll med benutrymme.. :down:
Har en britax iofs men där fäster jag ett bälte i höger och ett i vänster stol fram. Funkar inte det?
 
@westernsuzie @Miks

Lite OT.
Har också en Maxi Cosi Mobi och blev nyfiken på hur man fäster stolen om den placeras i mitten bak?
Benet går ju att reglera men bältena som ska dras genom stolen framför och tillbaka, hur fäster ni dem remmarna då?
Just nu är stolen bakom passageraren, men där kan ingen sitta nu då det är noll med benutrymme.. :down:
Nu är det Säkerhetsbutiken som monterat stolen så jag har inte 100% koll känner jag. Maken säger att remmarna sitter fast i öglor under förarsätet och passagerarsätet. Benet används inte. Sen sitter stolen med mitten-säkerhetsbältet. Man kan sitta bredvid på passargerarsidan. På förarsidan har vi en framåtvänd maxi cosi rodifix.

Förarstolen är inställd efter maken och ska därför inte flyttas. Passargerarstolen är lika inställd som förarstolen. Vi sitter ganska lika när vi kör så det är rätt ok. Jag är 168cm och maken 185cm.

Mvh Miks
 
Vi hade samma problem nu när vi fick vårt andra barn. Hade en Renault megane, och besafe till dottern på 2 år. Hon satt fram innan så då var d inga problem, men nu när hon skulle sitta bak å lillebror fram så fick vi helt enkelt inte plats. Dubbelvagnen fick inte heller plats... Åkte runt å testade olika bilar, blev tillslut en Mercedes e-klass. Den hade störst bagage och är rymligast inne. Men d e fortf trångt med besafen tyvärr, hon sitter bak å lillebror fram, lillebror sitter i Mercedes egna babyskydd. Men d e precis att d går. Det går knappt att sitta fram heller, så när lillebror ska ha stol nummer två, så får vi nog tyvärr köpa annan stol än besafe. :down:
 
Vi har en dotter på ca 1,5 år och väntar tvåan i mars. Dottern har en besafe izi plus och har kvar babyskyddet brio primo med bas som vi tänkte att tvåa oxå kan ha. Dock går dessa inte in i vår bil, en Volvo V50. Dottern sitter idag fram och bakom henne får inte primon plats och sätter vi primon bakom föraren kan ingen av oss köra, blir ingen plats kvar för förarens ben... Jag är 170 och sambon 185 så vi är högst normallånga. V50 är helt klart ingen familjebil.
Vi måste alltså byta bil, men till vad?
Sen till hösten måste ju två bakåtvända stolar få plats oxå, helst en besafe izi plus där med och helst vill vi ha båda barnen bak. Är det nån som har denna kombination av stolar och kan tipsa om placering och vad man ska kolla efter för en bil (kombi)?


Izi Plus är en av de största stolarna på marknaden och v50 är en trång bil.


Byt bil eller byt stol. Jag ska sova nu (jobbar natt) men kan komma med tips sen!

//Bilstolsnörden
 
Volvo V70, Audi A6, vilken normal fullstor kombi som helst :)

"Vilken normalstor kombi som helst" funkar inte om man ska ha två bakåtvända stolar av den skrymmande sorten.
Vi står inför samma problem snart, att behöva två bakvända stolar i en BMW 530, och det är ingen självklarhet alls. Nu har vi babyskyddet fram, framför en maxi cosi mobi, för där fram kan ingen av oss sitta ändå om stora dottern ska ha nåt benutrymme där bak.

Vi ska försöka testa lite andra modeller på stolar, men vi pratar ändå om att byta bil. Frågan är vad man ska ha då...
V70 är tyvärr inte särskilt rymlig på det viset. Vi monterade vår ena i svärmors Volvo och då kunde man inte sitta där fram.
 
"Vilken normalstor kombi som helst" funkar inte om man ska ha två bakåtvända stolar av den skrymmande sorten.
Vi står inför samma problem snart, att behöva två bakvända stolar i en BMW 530, och det är ingen självklarhet alls. Nu har vi babyskyddet fram, framför en maxi cosi mobi, för där fram kan ingen av oss sitta ändå om stora dottern ska ha nåt benutrymme där bak.

Vi ska försöka testa lite andra modeller på stolar, men vi pratar ändå om att byta bil. Frågan är vad man ska ha då...
V70 är tyvärr inte särskilt rymlig på det viset. Vi monterade vår ena i svärmors Volvo och då kunde man inte sitta där fram.

Håller med. V70 är inte så himla stor när man börjar montera barnstolar.

Skoda Superb ;)
 
Håller med. V70 är inte så himla stor när man börjar montera barnstolar.

Skoda Superb ;)

Alla pratar om den där jävla Skodan :D Kruxet är att vi egentligen måste ha fyrhjulsdrift, då blir utbudet genast mycket mindre :( Dessutom är maken hysteriskt medveten och knorrar direkt om skatt eller försäkring blir för dyrt...
 

Liknande trådar

Övr. Barn Kan någon snälla hjälpa mig att reda ut vad det är för stol vi ska köpa till 3,5-åringen? Han sitter bakåtvänd i en Besafe izi plus (?)...
2
Svar
20
· Visningar
1 456
Småbarn Hej, tänkte höra med er andra föräldrar vad ni kör för bil? Just nu känns det liksom omöjligt att hitta en som kan passa oss... Vi har...
2
Svar
32
· Visningar
7 839
Övr. Barn Precis som med barnvagnar så känner jag att det är rena djungeln gällande bilbarnstolar, så tänkte att vi kunde ha en tråd för detta...
2
Svar
36
· Visningar
4 000
Senast: Amha
·
Småbarn Jag tänkte försöka få tag på en ny bilbarnstol när jag är på semester i Sverige i sommar. Dock ska vi flyga upp , så vi kan inte testa...
2
Svar
31
· Visningar
1 949
Senast: MaRomer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp