binda fast

L

lady2

Jag har enligt mig ett jättestort problem med min 2-åring. Jag kan inte binda fast den. Hon har inte slitit sig på länge och jag trodde hon äntligen lärt sig men i dag var de dags. Ställde henne på gången och innan jag hann reagera kastade sig den jäveln bakåt och slet sönder ett grimskaft och sen det andra sen sprang hon runt på gården och hade roligt.:mad::devil: Jag har försökt vakta bakifrån med en sopkvast men man kan inte stå där hela tiden och hon kastar sig när man minst anar det. Hennes mamma kan inte bindas och jag vill inte gärna ha en sån häst till. Vet inte om det fortfarande går att lära den här hästen eller om det är kört.
 
Sv: binda fast

Jag har precis samma problem med min häst!
Men jag håller med kvandi att du ska köpa ett gummibandsgrimskaft. jag ska iaf göra det:)
Nu undrar jag om jag kunde få ta med din situation som ett exempel i mitt projektarbete om problem i hästvärlden? jag nämner naturligtvis inga namn om du inte vill det:) det skulle hjälpa mig jätte mycket om jag fick göra det.
/Fruddan
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: binda fast

Varför kastar den sig o hur kom den ut:confused:

Berömmer du gott uppförande o hjälper den med hur den ska agera?

Att mamman gör likadant handlar nog mest om hur man har gått tillväga.
Bind fast den i boxen dagligen- när den sköts.
 
Sv: binda fast

Tillägg.
Jag tjatar ju som jag skrivit ovan, men varför i hela friden ska vi anamma den hårda stilen från cowboys:confused:

DE... som tar mer eller mindre vilda hästar o vill "fixa till" dem SNABBT. De har även många att välja på, så om ngn nacke stryker med är det inte hela världen.

För oss som har en bättre syn på djurskydd o hanterar våra dagligen, så det finns ingen anledning att ha så bråttom.

Sluta "bryta" hästarna!:crazy: Lär o vänj dem- med tålamod o tillit, samt säkerhetstänk.
 
Sv: binda fast

Har gjort en grej med mina tvååriga hingstar som kom direkt från en lösdrift (varnvårdade) och ohanterade..
Jag började med att binda upp i en stolpe (hagstolpe eller annat)
Trädde in ett kedjegrimskaft in under, och knöt fast hästen i stolpen i ett annat grimskaft som jag satte på, på vanligt vis under käke utan att trä igenom. (Väldigt viktigt att du håller i grimskaftet du trätt under käken)
Detta är tidskrävande men värt de. Jag började med att vara på min vakt hela tiden, så fort hästen tog ett steg bakåt så rättade jag fort tillbaka. Skulle de vara så att hästen under några omständigheter spänner linan som är fastbunden kan man enkelt och snabbt bara trä av den från stolpen eller knäppa upp. Du har fortfarande kvar de andra grimskaftet. Om och om igen gjorde jag detta och även om man bråkat i flera timmar så ska minsta lilla rätt av denna unghäst belönas med ett litet grässtrå eller annat (dom får inte! äta själva enligt mig^^).:)

Enligt mig ska man absolut inte skrämma hästen tillrätta genom en sopkvast, stressar bara den unga hästen.
 
Sv: binda fast

Glömde*

Ett bra sätt att rätta till är en mjuk hand bakom rumpa som påsåvis ber hästen att ta ett steg fram.
 
Sv: binda fast

Jag har skrivit om detta förut men jag gör det igen. En 2,5 halvt åring som slet sig gång på gång tills en "kunnig" människan bestämde sig för att nu var det nog. Halsrem och dubbla grimskaft. Hästen fick panik och slet och slet och slet till väggen gav efter. Som sexåring blev hästen utdömd pga av skador på halskotpelaren. En mycket fin häst slaktad redan som sexåring.

Min unghäst slet sig ett par gånger så jag band upp henne på ett ställe med en bom bakom rumpan. Det bästa är att ha en vägg bakom
 
Sv: binda fast

Jag har skrivit om detta förut men jag gör det igen. En 2,5 halvt åring som slet sig gång på gång tills en "kunnig" människan bestämde sig för att nu var det nog. Halsrem och dubbla grimskaft. Hästen fick panik och slet och slet och slet till väggen gav efter. Som sexåring blev hästen utdömd pga av skador på halskotpelaren. En mycket fin häst slaktad redan som sexåring.

Min unghäst slet sig ett par gånger så jag band upp henne på ett ställe med en bom bakom rumpan. Det bästa är att ha en vägg bakom

:bow::bow:

Det är märkligt att inte fler sk "kunniga" förstår den risken:( Och de okunniga sväljer allt med hull och hår och låter sin hästar riskera skador med idiotiska metoder :crazy:

Som i ena länken ovan. "Bind upp där den kan gå omkull utan att skada sej":eek:
Idioter:mad: Man kan aldrig garantera att en häst som brottas så våldsamt mot ett rep som den gör om den går omkull, inte skadar sej.
Det säger allt om den sortens hantering. Borde förbjudas. Man har förbjudit mycket av djusrskyddsskäl numera och detta borde vara nästa som förbjuds.
Helt otroligt att man ens får gå ut med såna råd. Borde vara straffbart!!
 
Sv: binda fast

:bow::bow:

Det är märkligt att inte fler sk "kunniga" förstår den risken:( Och de okunniga sväljer allt med hull och hår och låter sin hästar riskera skador med idiotiska metoder :crazy:

Som i ena länken ovan. "Bind upp där den kan gå omkull utan att skada sej":eek:
Idioter:mad: Man kan aldrig garantera att en häst som brottas så våldsamt mot ett rep som den gör om den går omkull, inte skadar sej.
Det säger allt om den sortens hantering. Borde förbjudas. Man har förbjudit mycket av djusrskyddsskäl numera och detta borde vara nästa som förbjuds.
Helt otroligt att man ens får gå ut med såna råd. Borde vara straffbart!!
:bow:

Lika galet som att binda upp hästen i repgrimma.
Vilket många tyvärr gör eftersom en sådan grimma inte går sönder.
Men folk tänker inte på att hästen gör det istället
 
Sv: binda fast

är du säker på att den inte fått skadorna innan, när den gång på gång slet sig LÖS ??
Börja med hästarna i tid i stället så slipper ni problemen.
Hästar som inte kan stå fastbundna blir oftast skadade förr eller senare. Även hästar som kan stå lösa vid "all" hantering bör kunna stå bundna utan att få panik. Kan man inte ha hästen bunden så tyder det på dålig hantering och hästen är inte trygg.
 
Sv: binda fast

Kommer de loss lätt blir det inte lika lätt skador. Ju hårdare den slåss mot uppbindningen ju större krafter och ju större skaderisk. Många nackskador beror troligen på detta.

Självklart ska det ingå i utbildningen att stå uppbunden men eftersom det nu finns problem som i ts fall så är det därifrån man får utgå med råd, för den har ju nu inte lärt sej att stå uppbunden. Och då är ett bra sätt att det finns tex en vägg bakom till dess att hästen blir mer trygg i att stå bunden.
Balsnören är ett annat sätt men då får man se till att den inte kommer ut ur stallet förstås. Många gånger släpper den paniska reaktionen direkt den kommer loss och hästen blir lugn. Drar den ut på byn istället ohch tar sej loss för att "rymma" har man problem och då är vägg självklart att föredra.
Bind tex upp den i boxen först är mitt råd.
 
Sv: binda fast

Fast dom lär sig att ta síg loss med "balsnöretekniken" från första början. Jag har cykelslangar eller gummiupphägningar, dom ska inte lära sig att det r enkelt att knycka till, för då har man ju redan befäst ett oönskat beteende...cykelslangar töjer sig och dom får inte panik.
De allra första gångerna har jag dessutom ett grimskaft som löper genom en ring på ena sidan som jag själv reglerar.
 
Sv: binda fast

Den stora skillnaden är på när man börjar träna- tänker på hästens egen vikt.

I travet är det som regel tidigare iom att deras utbildning börjar tidigt- lättare hästar o förhoppningsvis mkt kunnigt folk.*hoppas*
 
Sv: binda fast

Fast dom lär sig att ta síg loss med "balsnöretekniken" från första början. Jag har cykelslangar eller gummiupphägningar, dom ska inte lära sig att det r enkelt att knycka till, för då har man ju redan befäst ett oönskat beteende...cykelslangar töjer sig och dom får inte panik.
De allra första gångerna har jag dessutom ett grimskaft som löper genom en ring på ena sidan som jag själv reglerar.

Jag tycker inte att balsnören lär hästen ta sej loss av "okynne". Det är mera en säkerhetsgrej för att undvika paniska reaktioner. Man måste förstås lära dem att stå uppbundna väldigt tidigt, och då är det ju sällan ett problem.
Hästar är också olika känsliga för tryck över nacken.

(Men balsnören är som sagt mera en säkerhetsgrej inte vad man använder när man lär dem stå uppbundna, i första hand. OCh det ska läras tidigt som sagt. )

Det finns många bra sätt som inte försätter hästen i att slåss i panik mot uppbindningen/ innebär risk att de kan gå omkull.

Men det är inte min erfarenhet att balsnören på hästar som kan flippa ur vid tryck mot nacken leder till att de tar sej loss oftare eller att de skulle göra det "bara för att". Många gånger vill de inte ens ta sej loss utan det är trycket i sej som de reagerar på.
Börjar en häst ta sej loss för att den vill loss är inte balsnören det första jag väljer utan då att ha ett stopp bakom samt att passa på att ge en rejäl tillsägelse om hästen backar och försöker.

Man får anpassa efter situation och individ också.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: binda fast

Antagligen peta hästen i rumpan med den för att gå framåt istället för att gå bakåt.
 
Sv: binda fast

är du säker på att den inte fått skadorna innan, när den gång på gång slet sig LÖS ??
Börja med hästarna i tid i stället så slipper ni problemen.
Hästar som inte kan stå fastbundna blir oftast skadade förr eller senare. Även hästar som kan stå lösa vid "all" hantering bör kunna stå bundna utan att få panik. Kan man inte ha hästen bunden så tyder det på dålig hantering och hästen är inte trygg.

Nu var detta inte min häst så jag hade inte så mycket att säga till om. Men helt klart är att efter den gången hästen blev bunden med halsrem och dubbla grimskaft var hästen betydligt svårare att hantera, om det berodde på smärta eller tappat förtroende eller båda delarna kan ingen svara på.
 
Sv: binda fast

Att binda upp hästen med en vägg bakom funkar ju bra men hur gör hästen sen när man tar bort väggen? Har den då lärt sig stå fast eller kommer den fortfarande att försöka slita sig??
 

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
3 123
Senast: nullo-modo
·
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
4 278
Hästhantering Jag behöver verkligen tips! Min häst började med börja backa bak en gång när jag hade grimman runt halsen på honom när jag tränsade...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 403
Senast: Sofiiiia
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Kvällens laguppställning blev samma som förra veckan: Dunja (fina mörkbruna fröken långöra) och Sahara (det frissiga kraftiga fuxstoet)...
Svar
0
· Visningar
365
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp