Bukefalos 28 år!

Binda upp?

the_connemara

Trådstartare
Anser ni att en häst ska kunna stå uppbunden i två linor? Om hästen får panik och drar bakåt (hästen backar och kommer på att den sitter fast) vad gör ni då? Har ni snören som gör att hästen kommer loss vid et sådant tillfälle? Tycker ni att fölungar ska lära sig att de sitter fast eller ska de "släppas" för att inte känna att e sitter :confused:fast? Ni som har snören, varför har ni det? För att hästen inte ska skada sig vid ett ryck bakåt blir rädd och slänger sig bakåt) eller för att de ska gå av om hästen backar och drar i linorna? Vad gör ni om er häst hänger sig bakåt i linorna? Vad gör hästen när den hänger och när den gått fram igen?

VARFÖR tycker ni som ni gör?

Pratar ENBART om en lina på varsin sida, inte ett rep under hakan enbart.
 
Ja det ska alla hästar kunna. Vd inlärning så säter man fast hästen på ena sidan och ber en medhjälpare hålla på andra sidan. Då kan denna följa med och parera hästen rörelser så att den inte känner sig låst.
Är hästen riktigt besvärlig och kastar sig mkt bakåt så kan man ha en hjälpare där med som petar fram hästen när den kastar sig som värst.
När mna sen går över till att binda utan medhjälpare så har man oftast balsnören under en tid som säkerhet.
 
Jag tycker att man borde lära hästen att det är okej att vara uppbunden.
För tänk tex när man lastar hästen, å den aldrig har stått bunden förut. då kommer den antagligen få panik = inte bra.

Man kan ju börja som föregående skrivare sa, men man kan även börja med att man är 2 st som håller i hästen. man får ju testa sej fram å känna efter vad som känns rätt för både häst och hästhållare.
 
Jag sätter fast mina fölungar så fort som möjligt i 2 linor. De är så svaga då att även om de kastar sig bakåt s kommer de ingenstans och snart ugnar de ner sig och efter att ha blivit uppbunden 3-4 ggr så står de lugnt och sansat utan att få panik. Det händer att jag måste binda upp dem i en lina men fördrar 2 då de sitter mer "fast " med 2 linor.
 
Jag tycker att man får bestämma själv hur man vill binda upp hästen, men att man bör ha hösnören fastknutna i de ställen man sätter grimskaftet. Om nu hästen skulle kasta sig bakåt.
 
Ja rent generellt ska de kunna det!

Tycker inte att balsnören är en bra idé alltför många hästar lär sig att de kommer loss och kastar för "skojs skull"

Kastar min häst någon sällsynt gång tar jag tag i grimman och drar åt andra hållet, ser hon att det är "jag som håller mot" lugnar hon sig fort istället för att kasta sig loss!

Har dock varit med om en häst som inte kunde vara uppbunden... Men det är väl ett exeptionellt undantag.
Hon kastade sig bakåt så hon kom loss sen stod hon blick still. Så det sparade grimskaft att ha henne lös från början... Hon hade gjort så hela sitt liv (eller nått måste ju gått fel när hon va liten)
 
Ja, jag tycker hästar ska kunna stå uppbundna.
Vi har tre uppställningsplatser (med två linor) i stallet och har inga balsnören el liknande.

De få gånger någon häst har drabbats av panik har "grimskaftet" (hemmagjort av hamparep) gått sönder el grimman.
 
min häst backade långsamt långstamt tills linorna gick av ett tag. Inga tecken på panik, bara ohyffs.
Till slut band jag upp honom i bindring, la en repögla långt bak på halsen, drog linan genom grimman och band fast. samma scenario, backa, backa backa...
När han insåg att han inte kom längre hoppade han bakåt 2 gånger men kom inte loss utan gick lugnt fram och ställde sig utan att dra i repet.
Han har dragit sönder linorna en gång efter det av misstag när han blev rädd....annars står han snällt utan att tynga grimskaftet.
 
Ja, hästen ska kunna stå uppbunden. Viktigt om veterinären eller hovslagaren kommer på besök.

Jag har gummisnoddar och binder med i stallgången, då kan hästen dra och kasta sig om den vill det utan att skada sig och grimman går inte heller sönder, det blir mindre panik och hästen lär sig att man ska stå still uppbunden i stallgången.

Men till vardags så har jag mina hästar lösa i stallgången.
 
Om det är en normal häst som inte har väldigt mycket nerv så låt den kasta sig en gång. Då gör den oftast inte om det. En häst som däremot är lite smart och har kommit löss en gång lär sig det ganska fort.
 
Jag tycker at det är en av de grundläggande sakerna man lär en fölunge. Självklart binder man inte fast hästen de första gångerna utan att någon står och håller i på båda sidor ifall hästen får panik. Även när hästen sedan kan stå uppunden tycker jag det är bra att ha balsnören fastsätta i kedjorna/repen ifall hästen får panik!
 
Hm..jag tycker en häst ska kunna stå uppbunden. Dock skulle det kännas bättre ifall repen som man bundit upp hästen med var knutna med en säkerhetsknut så att om hästen får panik så kan man "fria" den.
Igår så hände det ngt otäckt i mitt stall då en häst stod uppbunden (med vanlig knut) och ägaren är ju så van att han alltid står still och är duktig så hon reflekterade inte att ngt skulle kunna hända. Dock fick hästen panik då han trodde han var lös eller nåt och började slänga sig fram och tillbaka, sparkade en kärra flera meter, slog i huvudet i en boxingång, skrämde hästen i boxen bredvid så den lade sig ner(!) och slet sig sedan loss och sprang iväg men kunde efter 5- 6 min darrandes ledas tillbaka. Därför tycker jag att man ska kunna fria hästen vid t ex sådana tillfällen! :smirk:
 
Självklart ska hästen kunna stå uppbunden på gången utan att protestera. När jag har stor häst på gången har jag balsnören i grimman för säkerhet.
Nu har jag bara ponnier (a och B) och de står utan säkerhet...de får inte panik på samma sett som en stor löjlig häst får!
 
Jag tycker att det har med säkerhet att göra. Jag sätter en panikhake i den ände på linan som fäster i ringen vid väggen. Det gör att jag snabbt kan få loss hästen om det behövs.
Eva
 
Jag har inga snören, hästarna står stilla på gången. Men med en ny häst eller en ovan brukar jag sätta på snören. Det är bäst så. Jag tycker att det är jätteviktigt att lära föl att vara uppbunda tidigt. Då slipper man problem senare, och hästen har mindre vikt att sätta emot.
 
Tycker att man ska vänja hästen så fort som möjligt att stå uppbunden med två linor. Själv har jag kedjor med vattenslang runt (så hästen inte skadas) som sitter fast högt uppe på väggarna. I dessa har jag panikhakar och om hästen får riktig panik så utlöses dessa. Använder aldrig balsnören då jag, liksom andra, vet att många hästar kommer underfund med att de lätt kan ta sig loss.
 
Jag har min häst bunden för att jag måste. Helst vill jag ha honom lös, men efter som att jag inte kan lita på honom och det finns andra i stallet som jag måste respektera så måste jag ha honom bunden. Har provat att göra det halvdant men det rekomenderar jag inte. :crazy: Därför är han nu(när han står i gången) bunden från båda sidor.

Om han skulle få panik så är det för det första panikhakar på nästan alla grimskaften(vi har fler gångar). Och sen är de bundna så som man alltid ska binda en häst vilket innebär att man kan lossa knuten genom att endast dra i ena "tampen".
Det hade jag gjort om min häst fått panik - om jag hunnit.

Men som sagt; jag hade helst haft honom helt lös.
 
*drar på mig anti-hatinläggsdräkten och ger mig in i debatten* :angel:

Jag verkligen avskyr panikhakar och användadet av balsnören och annat som går sönder. Särskilt på unghästar. Det lär bara hästen att man KAN komma loss. :crazy:

Jag lastar i repgrimma (för att vanliga nylongrimmor har sömmar där de kan gå av och så har de svaga metalldelar som också lätt går sönder) och ett rep med en rejäl hake som INTE går sönder i första taget. Sen låter jag hästen kasta sig ut (om den nu vill det, är inte alltid så och jag väntar ju inte ut den i all evinnerlighet bara för att...) och ta den dragkampen. Brukar räcka med EN gång.

Hade en fyraårig valack i träning som hade lärt sig att knäcka linor och grimmor på löpande band för att slippa åka transport. Numera är problemet löst. Han tycks se repgrimman som "magiska grimman som man inte kommer loss med" och försöker inte ens dra bakåt. Går att binda upp i bindring i ridhuset (med andra hästar där) och på stallgången och i transporten.

Jag VET att jag kommer få skäll som handlar om hur skadad hästen kan bli av det där rycket. Men jag väger det mot hur skadad en lös panikslagen häst kan bli och jag har gjort den bedömningen att en smart häst ger sig innan den blir skadad och att en häst som inte är smart nog att ge upp innan den blir skadad är en farlig häst, både för sig själv och sin omgivning.

Sen är det ju givetvis så att om jag har med en häst att göra från att den är föl så uppstår ju inte det här problemet eftersom jag vänjer den vid att stå uppbunden så snart den kan ha grimma. Binder upp den med panikknut (dvs JAG kan få upp den OM hästen får verklig panik, men det är mitt val NÄR jag tar loss den) när jag börjar lyfta fötterna första gångerna. Det blir helt naturligt för hästen att stå fast. Inga problem.

Om jag hade egen gård så skulle jag även ha en djupt nedgrävd stolpe i en sandpaddock där jag kunde binda upp hästen högt med gummiring om magen och dra linan genom grimman och upp, så att hästen bara lyfter sig själv upp i fram om den kastar sig bakåt. Men nu får jag ju inte välja själv hur det ser ut där jag har mina hästar så då får det bli My way or no way!

/JES
som står stadigt med antihatinläggsdräkten på sig och bara väntar... :devil:
 
Jag håller med dig om balsnören och sånt. Men en stor 600 kilos häst som aldrig blivit uppbunden binder jag inte upp bara sädär. Det är därför jag tycker att det är väldigt viktigt att lära dom när dom är små och inte har så mkt att sätta emot. :)
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
593
Senast: tessan.g
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 218
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 247
Senast: AbCdE
·
Hästmänniskan Försökte läsa mig till hur mycket energi man egentligen gör av med en dag i stallet. Hittat bara en artikel med några år på nacken som...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
6 518
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp