Bindningstid och säga upp..??

Otherside

Trådstartare
Trist rubrik och trist ämne:

Jag ingick ett avtal med Allente (j*dra sk*t ursäkta, känner mig korkad och grundlurad…) på bredband och TV. Bindningstiden är 1 år (!!). Jag tänker säga upp det, men betyder det att jag måste säga upp det ett år i förväg eller räcker det om jag säger upp det typ månaden innan bindningstiden går ut?

Jag fick aldrig något skriftligt avtal från dem som utlovat (ett knep de tydligen kör med då ångertiden är 14 dagar och blanketten man ska fylla i isåfall dyker aldrig upp…) så kan inte hitta deras bestämmelser.

Jag ingick ett avtal med Allente (j*dra sk*t ursäkta, känner mig korkad och grundlurad…) på bredband och TV. Bindningstiden är 1 år (!!). Jag tänker säga upp det, men betyder det att jag måste säga upp det ett år i förväg eller räcker det om jag säger upp det typ månaden innan bindningstiden går ut?

Jag fick aldrig något skriftligt avtal från dem som utlovat (ett knep de tydligen kör med då ångertiden är 14 dagar och papperet man ska fylla i isåfall dyker aldrig upp…) så kan inte hitta deras bestämmelser.
Men du måste väl kunna ta kontakt med dem nu och be om att få avtalet? Jag har svårt för att tro att någon här med säkert kan svara dig på hur långt i förväg du måste säga upp ditt abonnemang.

Jag fick aldrig något skriftligt avtal från dem som utlovat (ett knep de tydligen kör med då ångertiden är 14 dagar och blanketten man ska fylla i isåfall dyker aldrig upp…) så kan inte hitta deras bestämmelser.
Senast en månad innan utgång enligt vad som står här

https://www.allente.se/kundservice/abonnemang-och-avtal/uppsagning-av-hela-abonnemanget/

Men du måste väl kunna ta kontakt med dem nu och be om att få avtalet? Jag har svårt för att tro att någon här med säkert kan svara dig på hur långt i förväg du måste säga upp ditt abonnemang.
Jaa jag ska, men har ingen lust att sitta i deras telefonkö en timma. Är mest less.

Du kan säga upp det nu så riskerar du inte att missa det sen.
Du säger bara att du säger upp det till abonnemangets slutdatum.

Det formella avtalet är nog det här, står samma i det. Är det fortfarande inom 14 dagar kan du mejla att du ångrat dig.

https://www.allente.se/allmanna-villkor/

Tror också att det är krav på att de skickat infon om ångerrätt till dig på något sätt, det räcker inte med att det står på deras hemsida. Har de inte gjort det förlängs ångerfristen.

Stämmer enligt Konsumentverket! Kollade nyligen upp den biten för en annans räkning.

Jag sa upp dem ( hade iofs bara tv basic för att kunna ses viaplay sport vinter) via deras chatt robot gick hur smidigt som helst. De föreslog tidigaste datum jag kunde avsluta och frågade om jag ville ta det datumet eller ändra. Fick sen ett mail med info. Förutom även ett nummer i chatten.

Så har inte haft kontakt med en handläggare ens.

Det formella avtalet är nog det här, står samma i det. Är det fortfarande inom 14 dagar kan du mejla att du ångrat dig.

https://www.allente.se/allmanna-villkor/

Tror också att det är krav på att de skickat infon om ångerrätt till dig på något sätt, det räcker inte med att det står på deras hemsida. Har de inte gjort det förlängs ångerfristen.
Det har gått betydligt mer än 14 dagar. Det var först efter ett litet tag som vi insåg allt eländet - plus att jag faktiskt blivit lurad på några punkter. Då var det för sent. Och det har kostat pengar och stress att reda ut.

Å andra sidan borde avtalet med dem vara ogiltigt då de aldrig skickade ut några papper till mig överhuvudtaget, och jag därmed inte kunde fylla i nån ångerblankett.

Men men. Jag orkar inte strida. Ett år får de, inte mer. Jag är så arg.

Allente är ena rövare. När vår fiberförening bytte leverantör till Telia ringde Allente till en del hushåll, påstod att de tagit över avtalen och uppmanade folk att signera det nya avtalet med bank-id. :meh:
Det var så de sa till mig med!! Att det var en ren formalitet då de nu tog över efter Telia. Jag köper ALDRIG nåt av telefonförsäljare, svarar aldrig ens utan att kolla numret och sen blockar jag. Just Allente svarade jag då vi har vårt TV-abonnemang med dem.

Sen följde det ena eländet efter det andra.

Det var så de sa till mig med!! Att det var en ren formalitet då de nu tog över efter Telia. Jag köper ALDRIG nåt av telefonförsäljare, svarar aldrig ens utan att kolla numret och sen blockar jag. Just Allente svarade jag då vi har vårt TV-abonnemang med dem.

Sen följde det ena eländet efter det andra.
Men tog de alltså inte över?

Men tog de alltså inte över?
Ja, fast i onödan. Det hade gått utmärkt att ha kvar Telia. De målade upp situationen som att det var klappat och klart och en ren formalitet. Inte alls nån försäljning. Bredbandet skulle t.ex. koppla över automatiskt vid midnatt vid tidpunkten vi bestämt, och jag behövde bara meddela Telia när. Naturligtvis (?) hände inget utan vi hade inget internet efter midnatt. Vilket är katastrofalt pga vårt företag inte minst. Jag befann mig i Australien och Allente vägrade prata med min man där hemma, då avtalet står på mig. Jag fick sitta en halv natt i Melbourne i telefonkö med både Allente och Telia innan Allente gick med på att öppna upp bredbandet. Kostade en hel del plus en natts stress.

De (Allente) försäkrade också (jag frågade specifikt) om detta skulle påverka vår email. Det skulle det ansolut inte göra, försäkrade han. Hah! Naturligtvis försvann våra emailadresser (också kopplade till företaget). Ringa Telia igen och köpa en tjänst, vilket som helst, för att få tillbaka våra emailadresser.

Osv osv.

Hastigheten skulle öka, enligt Allente - istället minskade den. Osv osv osv. Tusen små och stora saker som stör mig gränslöst. Dessa är bara några exempel.

Nu funkar det mesta men jag är så arg på dem att jag tänker säga upp avtalet ändå. Och ETT ÅRS bindningstid, vilka andra har så lång?!?

Senast ändrad:
Ja, fast i onödan. Det hade gått utmärkt att ha kvar Telia. De målade upp situationen som att det var klappat och klart och en ren formalitet. Inte alls nån försäljning. Bredbandet skulle t.ex. koppla över automatiskt vid midnatt vid tidpunkten vi bestämt, och jag behövde bara meddela Telia när. Naturligtvis (?) hände inget utan vi hade inget internet efter midnatt. Vilket är katastrofalt pga vårt företag inte minst. Jag befann mig i Australien och Allente vägrade prata med min man där hemma, då avtalet står på mig. Jag fick sitta en halv natt i Melbourne i telefonkö med både Allente och Telia innan Allente gick med på att öppna upp bredbandet. Kostade en hel del plus en natts stress.

De (Allente) försäkrade också (jag frågade specifikt) om detta skulle påverka vår email. Det skulle det ansolut inte göra, försäkrade han. Hah! Naturligtvis försvann våra emailadresser (också kopplade till företaget). Ringa Telia igen och köpa en tjänst, vilket som helst, för att få tillbaka våra emailadresser.

Osv osv.

Hastigheten skulle öka, enligt Allente - istället minskade den. Osv osv osv. Tusen små och stora saker som stör mig gränslöst. Dessa är bara några exempel.

Nu funkar det mesta men jag är så arg på dem att jag tänker säga upp avtalet ändå. Och ETT ÅRS bindningstid, vilka andra har så lång?!?
Herregud. Samma scenario som här alltså. Jag vill mörda när jag hör sånt.

Till oss har de stått och krävt komma in för att uppdatera saker. Jo för de ägs av bolaget vi har. Jaha konstigt för häromdagen hade ni svarat jobbarkompisen att ni ägdes av annat bolag. Då blev vederbörande tjurig och än värre när jag erbjöd ringa vårat bolag och fråga.

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

• Akvarietråden VI
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈

Hästrelaterat

Omröstningar

• Är rökarna utrotade?
Tillbaka